fbpx

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Για τα ελαστικά ο λόγος

Κράτησέ τα σε φόρμα

Με λίγη γνώση και προσεκτικές κινήσεις μπορείς να κρατήσεις τα λάστιχα του σκούτερ σου στη δυνατότερη καλή κατάσταση. Κι αν κάνεις κάτι τέτοιο τα λάστιχα θα σε ανταμείψουν με το σημαντικότερο ίσως δώρο της κίνησης πάνω σε δύο τροχούς: με την πρόσφυση και την ασφάλεια. Πάμε να δούμε τι παίζει… Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Δεν ξέρω αν τα έχετε παρατηρήσει, είναι εκείνα τα μαύρα στρογγυλά “πράματα” που “ντύνουν” τις ζάντες του σκούτερ σας. Ονομάζονται και ελαστικά. Εμείς θα τα λέμε και λάστιχα, αν και τελικά εύκολα θα μπορούσαν να βαφτιστούν “τα παραμελημένα”.

Kι αν υποθέσουμε οτι σε κάποιους τομείς συντήρησης του σκούτερ ίσως και να μπορούμε να τεμπελιάσουμε λίγο, αυτό δεν μπορεί να συμβεί στην περίπτωση των ελαστικών.

Sym-CityComS-300i096

Τουλάχιστον μια φορά κάθε δυο βδομάδες ελέγχουμε την πίεση του αέρα των ελαστικών μας και μια φορά το μήνα ελέγχουμε την επιφάνεια και το πέλμα τους. Εύκολο ε; Κι όμως οι πολλοί από εμάς δεν κάνουν ποτέ ούτε καν το πρώτο, πόσο δε μάλλον το δεύτερο.

Υπάρχουν ιστορίες για καρφιά και θραύσματα μετάλλου που έκαναν βόλτες ανά τους δρόμους της Ελλάδας για μήνες σφηνωμένα πάνω σε λάστιχα με τους ιδιοκτήτες τους να μην έχουν ιδέα.

Λάστιχα που είχαν καταστρέψει τα πλαϊνά τους ή το σημείο της ένωσης πλαϊνού τμήματος και πέλματος, γεμάτα επικίνδυνες ζάρες, μετά από μήνες χρήσης με χαμηλές πιέσεις αέρα.

Κυκλοφορούν μόνιμα σκουτερίστες για βδομάδες και μήνες με λάστιχα που είναι ξεφούσκωτα και γλιστρούν, αλλά οι ιδιοκτήτες τους τα συνηθίζουν, προσαρμόζονται και δεν κάνουν τίποτε. Το αστείο είναι ότι τα ξεφούσκωτα λάστιχα επειδή “μπαλονάρουν”, έχουν μεγαλύτερη ελαστικότητα κι έτσι αποσβένουν τους κραδασμούς του δρόμου και κάνουν την ανάρτηση καλύτερη.

Αλλά η πρόσφυση πηγαίνει περίπατο, η σταθερότητα το ίδιο, η αντοχή των ελαστικών μειώνεται δραματικά, η περίπτωση κλαταρίσματος αυξάνεται, η ασφάλεια περνάει σε δεύτερη μοίρα.

Αν το σκούτερ σας είναι 3τροχο, τότε θα έχετε ένα λάστιχο παραπάνω να ελέγχετε...

Αν το σκούτερ σας είναι 3τροχο, τότε θα έχετε ένα λάστιχο παραπάνω να ελέγχετε…

Ανοίξτε το βιβλιαράκι που δίνεται μαζί με το σκουτεράκι σας (owner’s manual) ή βρείτε τα στοιχεία συντήρησης του μοντέλου σας στο διαδίκτυο και γράψτε κάπου τις πιέσεις των ελαστικών που ορίζει ο κατασκευαστής για τα συγκεκριμένα λάστιχα και μοντέλο για να τις έχετε εύκαιρες.

Μια πρόχειρη, παλιά λύση είναι να σημειώσετε τις πιέσεις πάνω στο σκούτερ (πχ σε μια χαρτοταινία με μαρκαδόρο), κάτω από τη σέλα, κ.λπ. για να μπορείτε να το βρείτε άμεσα.

Ο αέρας ξεφεύγει από το λάστιχο πολύ αργά, ακόμα κι αν δεν υπάρχει εμφανής τρύπα, είτε από τη βαλβίδα, είτε από μη ορατή τρύπα-σχισμή κ.λπ.

Άρα πρέπει να ελέγχουμε τουλάχιστον κάθε δυο βδομάδες κι αν παρατηρούμε ότι υπάρχει απώλεια αέρα, κι αν συμβαίνει κάτι τέτοιο να φουσκώνουμε συχνότερα μέχρι να αντικαταστήσουμε την σαμπρέλα ή να βρούμε την τρύπα στο λάστιχο αν μιλάμε για περίπτωση tubeless.

10+2 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΣΤΙΧΑ ΣΚΟΥΤΕΡ

  1. Οι σωστές πιέσεις στα λάστιχα προσφέρουν κατ’ αρχήν οικονομία αφού η διανυθείσα απόσταση – δηλαδή το πόσα χιλιόμετρα θα “κρατήσει” το λάστιχο – είναι μεγάλη, είναι η προβλεπόμενη. Η σταθερότητα είναι αυξημένη, όπως και η ασφάλεια αφού η πρόσφυση του πέλματος με την άσφαλτο είναι η καλύτερη.
  2. Αν οδηγείτε με φορτίο ή με δεύτερο άτομο οι πιέσεις πρέπει να ανέβουν. Όταν επιστρέψετε στην κανονική οδήγηση με ένα άτομο οι πιέσεις πρέπει να ξανακατέβουν. Σαν γενικό κανόνα μπορείτε να θυμάστε ότι όταν πηγαίνουμε γρήγορα ή κουβαλάμε φορτίο ανεβάζουμε την πίεση των ελαστικών κατά 0.2 Bar.
  3. Χρησιμοποιούμε ένα καλό πιεσόμετρο που ίσως είναι ακριβότερο (π.χ. μπορεί να κοστίζει πάνω από 20 ευρώ) αλλά είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που θα κρατήσουμε για πολλά χρόνια, είναι ακριβές στις μετρήσεις του και μπορούμε να το εμπιστευθούμε.
  4. Το αντίθετο συμβαίνει τις περισσότερες φορές για τις τρόμπες των βενζινάδικων οι οποίες μάλιστα συνήθως γεμίζουν το λάστιχο ή την σαμπρέλα και με νερό ή υγρασία συμβάλλοντας στην οξείδωση όλων των μερών που μπορούν να οξειδωθούν.
  5. Ο έλεγχος της πίεσης γίνεται με κρύο λάστιχο αφού η πίεση αυξάνεται όταν το λάστιχο είναι ζεστό και μειώνεται όταν κρυώνει. Πάντοτε χρησιμοποιούμε καπάκι στη βαλβίδα (που δεν βιδώνουμε με πολλή δύναμη).
  6. Να αλλάζετε πάντοτε τη βαλβίδα σε λάστιχα tubeless (χωρίς σαμπρέλα) και σαμπρέλα κάθε φορά που βάζετε καινούργια λάστιχα στο σκούτερ σας.
  7. Να αλλάζετε σαμπρέλες όποτε βάζετε καινούργια λάστιχα, αφού οι σαμπρέλες αλλοιώνονται όταν χρησιμοποιούνται, γιατί ξεχειλώνουν. Μια πολυχρησιμοποιημένης σαμπρέλα που τεντώνεται και συρρικνώνεται διαρκώς λεπταίνει τα τοιχώματά της και μπορεί να σκάσει πιο εύκολα.
  8. Κάθε φορά που αλλάζετε λάστιχο πρέπει να ζυγοσταθμίσετε τη ζάντα. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό άμεσα προγραμματίστε το όσο το δυνατόν συντομότερα.
  9. Είναι προτιμότερο να αλλάζετε τα φθαρμένα λάστιχα σας νωρίτερα, παρά αργότερα.
  10. Το πότε πρέπει να αλλάξει ένα λάστιχο ορίζεται από τον κατασκευαστή και το βάθος του πέλματος που μετριέται με ειδικό εργαλείο. Κάτι που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι ο νόμος ορίζει το ελάχιστο βάθος πέλματος γίνονται ακόμα και αστυνομικοί έλεγχοι (πχ στη Γερμανία όπου το ελάχιστο βάθος είναι 1.6 mm)
  11. Σε περίπτωση που έχει σφηνωθεί πέτρα, καρφί, βίδα πάνω στο λάστιχο, αυτά πρέπει να απομακρυνθούν το συντομότερο αφού μπορούν να καταστρέψουν τον εσωτερικό σκελετό του.
  12. Είναι πολύ επικίνδυνο να επισκευαστούν τα πλευρικά τοιχώματα του ελαστικού αφού η αντοχή τους είναι μικρότερη του πέλματος

Kycmo Agility 16+

X