Έλεγξέ το! Μείνε ασφαλής!
To να ελέγχουμε το σκούτερ μας ανά τακτά διαστήματα δεν είναι μια πολυτέλεια ή μια δουλειά που μπορούμε να κάνουμε όποτε το θυμηθούμε, αλλά ένα καθήκον που οφείλουμε να εκτελούμε ώστε να προλαβαίνουμε δυσάρεστες ή δύσκολες καταστάσεις.
Τις προάλλες ένας φίλος ανέφερε ότι “κάτι είχε αρχίσει να του κάνει” το μπροστινό φρένο του σκούτερ του. Αφού προηγουμένως βεβαιωθήκαμε ότι δεν επρόκειτο για φαντασίωση, μιάς και μας εξήγησε “τι του έκανε” (κολλούσε, δηλαδή, η μανέτα καθώς πατούσε φρένο), διαπιστώσαμε ότι δεν είχε μείνει στα τακάκια του παρά ελάχιστο υλικό τριβής. Απαράδεκτα πράγματα για κάποιον που οδηγεί καθημερινά στην πόλη και χρησιμοποιεί πολλές δεκάδες φορές το φρένο του.
Η θεωρία της ασφαλούς οδήγησης λέει ότι πριν από οποιαδήποτε βόλτα, θα πρέπει να ελέγχετε το σκούτερ σας, με βάση μια συγκεκριμένη λίστα ελέγχου, για να βεβαιωθείτε ότι είναι ασφαλές για οδήγηση, αλλά και νόμιμο.
Κάτι που δεν γνωρίζει πολύς κόσμος στην Ελλάδα, αλλά ξέρουν καλά στις πολιτισμένες χώρες του εξωτερικού είναι ότι ο ιδιοκτήτης ενός οχήματος είναι υπεύθυνος για τυχόν προβλήματα, ζημιές και φθορές που αυτό κουβαλάει πάνω του, όπως φθαρμένα ελαστικά, ελαττωματικά φώτα/φλας/κόρνα, κατάσταση πινακίδας, τροχών, αναρτήσεων, φρένων, κ.λπ. Ο ισχυρισμός ότι αγνοούσατε πως υπήρχε πρόβλημα δεν αποτελεί δικαιολογία. Θα έπρεπε, πριν οδηγήσετε, να είχατε πρώτα τσεκάρει σχεδόν όλους τους τομείς.
Ίσως να είναι πράγματι υπερβολή το να ελέγχουμε το σκούτερ ή τη μοτοσυκλέτα μας πριν από κάθε βόλτα, θα πρέπει, όμως, να παραδεχτούμε ότι είναι επίσης υπερβολή να τα ελέγχουμε μόνο μια φορά το χρόνο! Ας καταλήξουμε λοιπόν σε μια μέση, “λογική” λύση, όπως μια φορά το μήνα ή κάθε 15 μέρες και σίγουρα πριν από κάθε ταξίδι.
Ένας γρήγορος έλεγχος μπορεί να σας αποκαλύψει ότι η μανέτα του φρένου κουνιέται ή ότι ο καθρέφτης έχει χαλαρώσει και θέλει βίδωμα για να κάτσει στη θέση του (ένα πολύ ενοχλητικό πρόβλημα για όσους χρησιμοποιούν καθρέφτες). Καλύτερα να το ανακαλύψετε ενώ κάθεται το σκούτερ σας στο πεζοδρόμιο, παρά στο δρόμο ή σε μια ερημιά όπου θα ψάχνετε δεξιά-αριστερά για βοήθεια.
Ο έλεγχος του σκούτερ ή της μοτοσυκλέτας σας μετά από μια βόλτα είναι επίσης μια καλή ιδέα που μπορεί να σας γλιτώσει από διάφορες αναστατώσεις. Εάν έχετε αργή απώλεια αέρα από τα λάστιχά σας, είναι προτιμότερο να το μάθετε αμέσως μετά τη βόλτα σας, κι όχι το επόμενο πρωί που θα θέλετε να φύγετε για τη δουλειά και θα δείτε ότι έχετε ένα ελαστικό “πλάκα” που χρειάζεται επειγόντως βουλκανιζατέρ.
Πρώτη στη λίστα ελέγχου σας θα πρέπει να είναι η πινακίδα κυκλοφορίας σας κι εδώ ας υπενθυμίσουμε ότι η κάλυψη ή η παραποίησή της με οποιονδήποτε τρόπο (διαφανή ή φιμέ τζάμια, αυτοκόλλητα, σβησμένα ψηφία, κλπ) τιμωρείται με πρόστιμο 300 ευρώ, παρότι είναι ένα φαινόμενο που συναντάμε αρκετά συχνά στο δρόμο. Ο αριθμός κυκλοφορίας πρέπει να είναι σταθερά βιδωμένος πάνω στο πλαίσιό του και στερεωμένος (με ελαστικά παρεμβύσματα) ούτως ώστε να μη δέχεται κραδασμούς και κινδυνέψει να κάνει ρωγμές ή και να σπάσει.
Περπατήστε γύρω από το σκούτερ και αναζητήστε τυχόν διαρροές λαδιού, νερού ή υγρού. Ελέγξτε την περιοχή του ψυγείου του κινητήρα (αν υπάρχει) και αν είναι δυνατόν τσεκάρετε και τους εύκαμπτους σωλήνες κινητήρα για ενδεικτικά λευκά σημάδια που υποδηλώνουν απώλεια υγρού. Περάστε το δάχτυλό σας πάνω από τα καλάμια του πιρουνιού ελέγχοντας για λάδι που μπορεί να υποδηλώνει σκασμένες τσιμούχες (ρίξτε μια ματιά και στους άξονες των πίσω αμορτισέρ). Επίσης, σπρώξτε, τραβήξτε και χτυπήστε με τα δάχτυλα ελαφρά διάφορα καπάκια, σημεία και μέρη του σκούτερ σας για να δείτε ότι δεν έχουν ξεβιδωθεί και τρίζουν.
Ελέγξτε την κίνηση του γκαζιού και των μανετών φρένων καθώς και τον τζόγο (free play) που έχει το καθένα. Αν, για παράδειγμα, το γκάζι είναι “μπόσικο” και χρειάζεται μισή περιστροφή του γκριπ για να αρχίσει να ανοίγει, πρέπει να ρυθμιστεί έτσι ώστε να λειτουργεί σωστά. Λίγο τζόγο μπορούν να έχουν όλα τα παραπάνω, αλλά όχι πολύ.
Πιέζοντας τα φρένα, ελέγξτε έστω και επιτόπου το κατά πόσο “δαγκώνουν”, πόσο φρενάρουν το σκούτερ καθώς το σπρώχνετε προς τα εμπρός. Όταν πατάτε τη μανέτα με δύναμη δεν θα πρέπει να κινείται καθόλου, ούτε καν λίγο. Εάν συμβαίνει αυτό, τότε τα τακάκια σας έχουν φθαρεί ή υπάρχει διαρροή στο υδραυλικό σύστημα. Ελέγχετε τακτικά το πάχος των τακακιών έστω και με το μάτι – εμπρός και πίσω.
Αν τα υγρά φρένων έχουν χαμηλότερη στάθμη συμπληρώστε τα μεν, αλλά να έχετε υπόψη σας ότι η πεσμένη στάθμη μπορεί να κρύβει διαρροή ή φθαρμένα τακάκια. Εάν τα φρένα σας δεν είναι υδραυλικά, βεβαιωθείτε ότι τα συρματόσχοινα δεν έχουν φθαρεί, ξεφτιστεί ή τσακίσει.
Αν έχετε φρένο ταμπούρο (συνήθως στον πίσω τροχό), ελέγξτε τη φθορά των σιαγώνων, από την ένδειξη που βρίσκεται συνήθως πάνω στον βραχίονα κίνησής τους.
(Τέλος πρώτου μέρους. Συνεχίζεται…)