fbpx

Συμβουλές: 4+1 Tips για τη ζέστη του καλοκαιριού

O ήλιος και η υψηλή θερμοκρασία, ως εχθροί του κινητήρα μας

Με τις θερμοκρασίες να ανεβαίνουν ολοένα και περισσότερο μέσα στο καλοκαίρι, κι εμάς να πρέπει να κινηθούμε με το σκούτερ μας καθημερινά, υπάρχουν κάποιες συμβουλές για το πώς θα λειτουργεί το μηχάνημα που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας πιο “ξεκούραστα”.

Ποιο είναι το ζητούμενο κατά την κίνησή μας μέσα στη ζέστη ή τον καύσωνα; Μα το να διατηρούμε τη θερμοκρασία του κινητήρα του σκούτερ μας όσο το δυνατόν πιο χαμηλά.

Για να το πετύχουμε αυτό, δεν πρέπει να του επιτρέψουμε (ούτε να τον βοηθήσουμε) να υπερθερμανθεί, κατάσταση που φθείρει ταχύτερα τα κινούμενα μέρη, επιταχύνοντας τη διαδικασία που πιθανά θα οδηγήσει σε ζημιά.

Ένας κινητήρας που δουλεύει “στα κόκκινα” όλη μέρα σαφώς επιβαρύνεται σε σχέση με έναν που “αναπαύεται” και ανεβοκατεβάζει τις θερμοκρασίες στα μέταλλά του.

Συμβουλή Νο1: Δεν αφήνουμε τον κινητήρα μας να δουλεύει στο ρελαντί όταν δεν υπάρχει λόγος.

Μια πολύ κακή συνήθεια που έχουν ορισμένοι, είναι να αφήνουν τον κινητήρα τους να δουλεύει ρελαντί καθώς μιλούν με κάποιον,  όταν σταματούν για να αγοράσουν κάτι, ή απλώς αφήνουν το σκούτερ τους να δουλεύει πάνω στο κεντρικό στάντ ενώ κάνουν κάποια δουλειά. Κι εδώ έχουμε την ίδια ιστορία: υπερθέρμανση, κατανάλωση βενζίνης χωρίς λόγο και εκκίνηση διαδικασίας φθοράς.

Η απαράδεκτη συνήθεια αυτοκινητιστών που μένουν σταματημένοι “ώρες” μέσα στο αυτοκίνητο με κλειστά τζάμια και τον κινητήρα αναμμένο, με το αιρ κοντίσιον ανοικτό, το βεντιλατέρ της υπερθέρμανσης να δουλεύει υπερωρίες και τα νερά του κινητήρα να είναι έτοιμα να εκραγούν, υποδεικνύει έλλειψη γνώσεων αλλά και αντίληψης.

Δεν είναι ανάγκη να τους μιμηθούμε, γιατί εκτός από τη ζημιά που προκαλούν στους κινητήρες τους και το πορτοφόλι τους, μολύνουν και το περιβάλλον με καυσαέρια.

Συμβουλή Νο2: Δεν κρατάμε το γκάζι ανοικτό ή σταθερό για μεγάλα χρονικά διαστήματα

Όταν ανοίγουμε το γκάζι, ακόμα κι αν κινούμαστε σταθερά, δεν χρειάζεται να το κρατάμε διαρκώς ανοικτό.

Μικροκινήσεις στο γκριπ του τύπου “ανοίγω-κλείνω” βοηθούν τη θερμοκρασία στον κινητήρα να μην ανεβαίνει γραμμικά, αλλά να ανεβοκατεβαίνει έστω και για λίγους βαθμούς.

Αυτοί οι λίγοι βαθμοί βοηθούν πολύ τον κινητήρα να μην κάνει τα λάδια “νερό” και τα νερά του ψυγείου του (αν υπάρχει βεβαίως) να “βράσουν”. Θα δείτε ότι με αυτή την τεχνική το βεντιλατέρ θα ανάβει πιο αργά μέσα στην πόλη, κι αυτό είναι η απόδειξη ότι το σύστημα δουλεύει.

Συμβουλή Νο3: Δεν γκαζώνουμε χωρίς λόγο

Απλό και ξεκάθαρο. Κολλάει εξάλλου με την συμβουλή Νο2.  Εφόσον δεν υπάρχει λόγος (τι λόγος να είναι άραγε αυτός;) δεν γκαζώνουμε είτε σταματημένοι, είτε εν κινήσει.

Είναι αρκετοί αυτοί που αρέσκονται να ανοιγοκλείνουν το γκάζι (πριν την εμπλοκή του φυγοκεντρικού ή ακόμα και μέχρι την εμπλοκή του) στα φανάρια, λες και οδηγούν το παλιό δίχρονο μοτέρ που μπουκώνει και πρέπει να μένει σε υψηλές στροφές για να μην σβήσει.

Είναι μια τελείως άχρηστη ενέργεια που δεν βοηθάει (το αντίθετο) στην ψύξη του κινητήρα.

Συμβουλή Νο4: Έχουμε φροντίσει για την έγκαιρη συντήρηση του κινητήρα (λάδια, βαλβίδες, φίλτρα)

Πριν έρθουν οι μεγάλες ζέστες, αν θέλουμε να περιποιούμαστε το αγαπημένο μας σκούτερ, που τόσα μας προσφέρει και τόσο χρόνο μας εξοικονομεί από τη ζωή μας, τότε κάνουμε το σέρβις του, ακόμα κι αν δεν έχει φτάσει τα χιλιόμετρα που ορίζει ο κατασκευαστής.

Αν για παράδειγμα η εταιρία λέει στα 5.000 και εμείς έχουμε κάνει 4.000 και το καλοκαίρι προβλέπεται “λαύρα”, τότε προχωράμε στο σέρβις νωρίτερα, “θωρακίζοντας” τον κινητήρα μας με καινούργια λάδια για παράδειγμα, αντί να λειτουργούν φθαρμένα και κουρασμένα, λίγο πριν το τέλος τους, μέσα στον καύσωνα.

Εννοείται ότι έχουμε αλλάξει φίλτρα λαδιού και αέρα (καλοκαίρι σημαίνει περισσότερη σκόνη στην ατμόσφαιρα) και έχουμε ελέγξει τα νερά του κινητήρα για την πληρότητά τους.

Αν έχουμε αερόψυκτο κινητήρα δεν ασχολούμαστε με το τελευταίο, μιας και δεν υπάρχει ψυγείο και σύστημα υγρών.

Συμβουλή Νο5: Δεν αφήνουμε χωρίς λόγο το σκούτερ μας μέσα στον ήλιο

Η πέμπτη συμβουλή είναι bonus, δεν έχει να κάνει με κινητήρες, αλλά με κάτι που πολλοί δεν συνειδητοποιούν πόσο κακό κάνει στο σκούτερ μας.

Για κανένα λόγο δεν το αφήνουμε για ώρες μέσα στον ήλιο του καλοκαιριού και του μεσημεριού ακάλυπτο, ειδικά αν υπάρχει κοντά μας σκιά. Πρώτα απ’ όλα τα σκούτερ δεν είναι αυτοκίνητα με μεταλλικές επιφάνειες αλλά το κουστούμι τους είναι φτιαγμένο πλήρως (εκτός εξαιρέσεων τύπου Vespa) από πλαστικό.

Οι περισσότεροι ασχολούνται με τη σέλα, για να μην καούν όταν ανέβουν πάνω της μετά το μπάνιο πχ, αλλά στην πραγματικότητα είναι όλο το σκούτερ που υποφέρει κάτω από τον αδυσώπητο ήλιο της Ελλάδας.

Τα πλαστικά έχουν την τάση να αποπολυμερίζονται όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία τους και αυτό γίνεται εμφανέστερο συνήθως στα διαφανή πλαστικά των οργάνων ή των προβολέων, ειδικά όταν είναι μέτριας ή κακής ποιότητας.

Θαμπώνουν και κιτρινίζουν και δεν έχετε παρά να βάλετε την παλάμη σας πάνω τους μετά από λίγη ώρα κάτω από δυνατό ήλιο για να συνειδητοποιήσετε ότι σχεδόν δεν αγγίζονται!

Παρεμπιπτόντως, με την ευκαιρία του παραπάνω θέματος, να συμπληρώσουμε ότι οι κατασκευαστές κρανών δεν προτείνουν την παραμονή κράνους για πολλή ώρα μέσα σε μπαγκαζιέρα που την χτυπάει ο ήλιος για μεγάλα διαστήματα,  ακριβώς για τον λόγο που μόλις αναφέραμε. Επιταχύνεται η φθορά του!

X