Οι αρετές του απέριττου
Ήρεμες επιταχύνσεις, λογικές επιδόσεις, εργονομία που ταιριάζει και σε υψηλόσωμους αναβάτες, αναρτήσεις που προσφέρουν άνεση, και όλα αυτά σε μια τιμή που φτάνει 30 ευρώ λιγότερα από τα 2.500 ευρώ. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Αργύρης Μανωλάτος
Αυτή η κατηγορία των «ψηλό-ροδων» σκούτερ, μοιάζει να προέρχεται από το ζευγάρωμα παπιού με σκούτερ. Είναι η αισθητική, η οποία καθιερώθηκε στη «Νεότερη ιστορία των Σκούτερ» μέσω ενός πολύ δημοφιλούς σκούτερ που ακούει στο όνομα Honda SH 150.
Και μιλάμε για τη «νεότερη» ιστορία, επειδή τέτοιου είδους «υβριδικά» σκούτερ, δηλαδή με γραμμές ανάμεσα σε μοτοποδήλατο και σκούτερ, είχαν ήδη κυκλοφορήσει – όσο κι αν ακούγεται απίθανο – από τη δεκαετία του ’50. Από τον καιρό, δηλαδή, της «Παλαιάς ιστορίας των σκούτερ»…
Το HD 125 προορίζεται για να κινείται μέσα στην πόλη με την άνεση που προσφέρουν οι μεγάλοι του τροχοί, και κυρίως για να ξεπερνά σε καθημερινή βάση και με όρεξη τις κακοτεχνίες και τις «ατυχίες» των ελληνικών δρόμων. Το 125αράκι της SYM είναι ελαφρύ, ευέλικτο και προσφέρει χώρο για τα πόδια του αναβάτη, ενώ η σέλα του είναι μεγάλη.
Το βασικό πλεονέκτημα του HD απέναντι στον ανταγωνισμό είναι οι καλές του αναρτήσεις, οι οποίες συνεισφέρουν ιδιαίτερα στον τομέα της άνεσης, αποσβένοντας πολύ ικανοποιητικά για σκούτερ τα χτυπήματα που στέλνει ο δρόμος προς το πλαίσιο.
Πέρα από τις αναρτήσεις με τις σωστές αποσβέσεις – ειδικά της συμπίεσης – το πλαίσιο είναι ενδοτικό και εμφανίζει μικρές ελαστικότητες, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι τροχοί τού 125 κρατούν τις γραμμές τους στο ακέραιο. Η συμπεριφορά αυτή του πλαισίου, βοηθάει στο να προειδοποιεί και να «αυτοδιορθώνει», όταν το 125 πιεστεί στο όριο, επιτρέποντας στον αναβάτη να μην ανησυχεί.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ: Η εμφάνισή του είναι οριακά σπορ, οριακά επιθετική, χωρίς αισθητικές ακροβασίες και καινοτομίες. Γενικά κινείται στην πεπατημένη με συγκρατημένες, αλλά αποδεκτές γραμμές, που δεν θα ξενίσουν σχεδόν κανέναν. Οι μαύρες ζάντες και οι κόκκινες δαγκάνες δίνουν με τον τρόπο τους διακριτικές πινελιές μοντερνισμού και νεανικότητας. : των ελληνικών δρόμων.
ΜΕΓΕΘΟΣ –ΤΡΟΧΟΙ : Μεσαίων διαστάσεων σκούτερ με σωστή εργονομία και χώρο στην περιοχή της ποδιάς.Δεκαεξάρηδες είναι οι τροχοί, που προσφέρουν σωστή ισορροπία μεταξύ σταθερότητας και ευελιξίας μέσα στην πόλη και τα καταφέρνουν καλά στις άφθονες λακκούβες των δρόμων.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος 124 κ. εκ., που αποδίδει 13 και μισό ίππους στις 8.500 σ.α.λ.
ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Άνετη και χαλαρή, με το τιμόνι να είναι τοποθετημένο σε τέτοιο ύψος ώστε να δίνει καλό έλεγχο των κινήσεων. Καθώς ο αναβάτης μπορεί να μετακινήσει πόδια και να κάθεται «λίγο πιο μπροστά-λίγο πιο πίσω» στη σέλα, του δίνεται η δυνατότητα να διανύσει και μεγαλύτερες αστικές διαδρομές χωρίς να κουράζεται εύκολα. Ο χώρος για τα πόδια φιλοξενεί και ψηλότερους αναβάτες, Ευρωπαϊκών προδιαγραφών… Το ύψος του τιμονιού είναι μεγάλο έτσι ώστε σε αναβάτη ύψους 1,80 να περισσεύουν αρκετοί πόντοι μέχρι το τιμόνι και αυτό προσφέρει άνεση στις κινήσεις και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που το τιμόνι πρέπει να στρίψει απ’ άκρη σ’ άκρη. Το κόψιμο του τιμονιού είναι μέτριο που δίνει μεγαλύτερο κύκλο στροφής. Θα μπορούσε να είναι καλύτερο.
ΣΕΛΑ: Η σέλα είναι χαμηλού ύψους, αλλά αρκετού πλάτους, ανοίγοντας έτσι τα πόδια μέχρι να πατήσουν στο έδαφος. Άνετη λόγω καλής σχεδίασης και πλάτους, αλλά όχι λόγω αφρώδους υλικού, το οποίο είναι λίγο και σε αυτό το σκούτερ (συνηθισμένη τακτική για να μην μεγαλώνει το ύψος σέλας). Η σέλα ανοίγει – έκπληξη, δεν το βρίσκεις με τίποτα! – αυτόματα, αν πιέσεις τον αριστερό διακόπτη των φώτων, στη θέση που έπρεπε να είναι το σινιάλο του hi beam!
ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Καλή θέση, κάπως ψηλά τα πόδια, που τοποθετούνται σε αναδιπλούμενα μαρσπιέ, ενώ μπορεί να στηριχτεί από τις χειρολαβές που είναι ενσωματωμένες στη σχάρα.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Καλή συνολική προστασία, από μια ποδιά με αρκετά μεγάλη επιφάνεια.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Δεν υπάρχει ντουλαπάκι στην ποδιά, και ο χώρος κάτω από τη σέλα είναι αρκετός για ένα full face κράνος… Περιορισμένα πράγματα.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Αν στη μία πλευρά της τραμπάλας των επιδόσεων κάθονται τα σκούτερ που βάζουν φωτιά στην άσφαλτο των φαναριών στις εκκινήσεις, το SYM HD 125 EVO θα κάθεται από την άλλη… Αρχικά σε απογοητεύει με τη ραθυμία του να ανοίξει το φυγοκεντρικό του σύστημα και να αρχίσει να ανεβάζει χιλιόμετρα.
Πρέπει να δείξει τουλάχιστον 35-40 χ.α.ω η βελόνα του κοντέρ για να αρχίσει να δείχνει σημάδια ζωντάνιας το 125, που είναι ρυθμισμένο να τραβάει δυνατά σε υψηλότερες ταχύτητες. Πραγματικά, εκεί που τα άλλα 125άρια παρουσιάζουν τα πρώτα σημάδια να κάνουν πιο επίπεδη την επιτάχυνσή τους, το HD μπαίνει στην «υγιή περιοχή» του. Από την άλλη, με τέτοια ρύθμιση στη μετάδοση, το SYM θα αντιπαθήσει τις ανηφόρες και τα σταμάτα-ξεκίνα πάνω σε αυτές.
Η αργή επιτάχυνση του 125 απαιτεί μια ειδική τεχνική μέσα στην πόλη και την κίνηση ώστε να αντιμετωπιστεί από τον αναβάτη. Αυτός πρέπει να πιάνει το γκάζι ψηλότερα από το συνηθισμένο (regrip λέγεται στην αργκό των αγώνων, ειδικά χώματος) αν θέλει να κάνει το σκούτερ να κινηθεί πιο γρήγορα.
Μέσα στην πυκνή κίνηση έρχεται να προστεθεί μια ακόμα μικρή δυσκολία, αυτή τη φορά από το τιμόνι, το οποίο είναι ήδη μεγάλο, αλλά διαθέτει παράλληλα και χρωμιωμένα αντίβαρα στα άκρα του. Τα δύο τελευταία στοιχεία (δηλ. μεγάλο τιμόνι και αντίβαρα) επιδεινώνουν κάπως τη δυνατότητα του HD 125 να κινείται στους διαδρόμους ανάμεσα στα αυτοκίνητα (διήθηση).
Παράλληλα, το κόψιμο του τιμονιού είναι ελαφρώς περιορισμένο, κι αν όλα τα παραπάνω ακούγονται αρνητικά για την κίνηση της πόλης πρέπει να πούμε πως τελικά «στη σούμα» μικρή διαφορά κάνουν, εφόσον το 125 παραμένει εύκολο στη χρήση, ευέλικτο και ανάλαφρο στις κινήσεις του.
Εκεί όμως που το Ταϊβανέζικο 125 «γράφει» τη διαφορά είναι στις αναρτήσεις, οι οποίες καταφέρνουν να κερδίσουν εύσημα για τη δουλειά που κάνουν, απομονώνοντας τον αναβάτη από τις λακούβες, κάνοντας τον να ξεχνάει πολλές φορές πως οδηγεί σκούτερ.
Το μπροστινό φρένο από την άλλη δεν έχει ούτε αίσθηση, αλλά ούτε αποτελεσματικότητα και χρειάζεται αρκετή δύναμη στη μανέτα για να δράσει πάνω στον 260άρη δίσκο, παρόλο που είναι εφοδιασμένο με σωληνάκι με μεταλλικό πλέγμα. Το αστείο είναι πως, σε αντίθεση με το μπροστινό φρένο, το πίσω και δύναμη έχει και αίσθηση, πράγμα που σημαίνει πως πιθανά οι μηχανικοί της εταιρίας σκόπιμα επέλεξαν αυτή τη συγκεκριμένη απόδοση στα φρένα του ΗD. Έχεις ένα πλεονέκτημα εδώ, αφού με αυτό το μπροστινό φρένο, μπορείς να αρπάξεις τη μανέτα και να την τραβήξεις με όλη σου τη δύναμη χωρίς να μπλοκάρει ο τροχός, κάτι εξαιρετικά χρήσιμο σε αρχάριους αναβάτες…
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Αν και το 125 διαθέτει άνετη θέση οδήγησης και καλή ποδιά που προστατεύει από αέρα και βροχή, ο μικρός του κινητήρας θα του δώσει ταξίδι με 80-90 χ.α.ω στο κοντέρ, ενώ αν υπάρχει και δεύτερο άτομο, θα δυσκολευτεί σε παρατεταμένες ανωφέρειες.
Το τελευταίο γεγονός όμως δεν θα μεταφραστεί – και αυτό είναι κάτι που έχουμε παρατηρήσει και άλλες φορές σε κινητήρες της SYM – σε υψηλότερες θερμοκρασίες, με τον δείκτη να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Στο κομμάτι της ψύξης των κινητήρων η εταιρία φαίνεται να κάνει πολύ καλή δουλειά, γι’ αυτό και το βεντιλατέρ αναλαμβάνει έργο σπανιότερα από άλλους κινητήρες της αγοράς.
Τα λάστιχα με τα οποία παραδίδεται το HD είναι απλώς ικανοποιητικά, αλλά όχι άριστα, αφού μετά από κάποιο σημείο αρχίζουν να γλιστρούν, ευτυχώς προειδοποιώντας νωρίτερα, ενώ το περίεργο είναι πως αποδίδουν μια χαρά σε βρεγμένο οδόστρωμα!
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Λόγω μακριάς μετάδοσης οι εκκινήσεις όπως είπαμε και πιο πάνω είναι αργές από στάση. Η τελική που πετυχαίνει είναι τα 110 χιλιόμετρα την ώρα με υπομονή και επιμονή στο τέρμα γκάζι. Χαμηλή ήταν η κατανάλωσή του HD 125 είτε το πηγαίναμε αργά, είτε γρήγορα και η αυτονομία του έφτανε τα 200 χ.α.ω από πλήρως γεμισμένο ντεπόζιτο.
ΤΕΛΙΚΑ…
Και λόγω σχεδίασης και λόγω λογικών επιδόσεων, το HD 125 θα απευθυνθεί σε σκουτερίστες που ψάχνουν για ένα απλό, ελαφρύ, λιτό εργαλείο πόλης με μεγάλους τροχούς και είτε δεν θέλουν να επιβαρυνθούν με περισσότερα κυβικά, είτε ξεκινούν την καριέρα τους στους δύο τροχούς και συγκεκριμένα τα σκούτερ.
Η πεποίθηση οτι το SYM HD 125 EVO απευθύνεται σε νέους συναδέλφους (των δρόμων…) μας δημιουργείται όχι μόνο εξαιτίας της προοδευτικής μετάδοσης της δύναμης στον πίσω τροχό στο άνοιγμα του γκαζιού, των μαλακών αναρτήσεων, της ευκολίας χειρισμού και της ευελιξίας του, αλλά και λόγω του όχι και τόσο δυνατού μπροστινού φρένου, το οποίο δεν απαιτεί εμπειρία για να το χρησιμοποιήσεις και λειτουργεί… σαν ABS.
Ενώ αρχικά το SYM HD 125 EVO μάς φάνηκε σαν ένα ακόμα σκούτερ, την ημέρα που το παραδώσαμε, μετά από μια βδομάδα δοκιμής, πρέπει να ομολογήσουμε πως το είχαμε άκρως συμπαθήσει. Πέρα από την τιμιότητά της προσέγγισής του – τίποτε περίεργο, όλα τακτοποιημένα – το HD 125 σε κερδίζει επειδή αποδίδει συνολικά με ομοιογένεια και ισορροπία – έτσι όπως αρμόζει, δηλαδή, σε ένα φιλικό εργαλείο που «καθαρίζει» στην πόλη για λογαριασμό σου.
ΟΡΓΑΝΑ: Ευκρινή και απλά, αναλογικά, με μόνο ηλεκτρονικό ένα μικροσκοπικό ψηφιακό ρολόι, κρυμμένο στην κορυφή των οργάνων. Υπάρχει και ένδειξη για αλλαγή λαδιών κινητήρα (με μηχανικό τρόπο.
ΦΩΤΑ: Καλά φώτα, με περιορισμένης δέσμης υψηλή σκάλα.
ΚΟΡΝΑ: Μπάσος και δυνατός ήχος σαν αυτοκινήτου.
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Όχι μόνο η τάπα βρίσκεται στο αριστερό πίσω καπάκι, αλλά είναι και αποσπώμενη, πράγμα που σημαίνει πως πρέπει να την κρατάς στο χέρι όση ώρα γίνεται ο ανεφοδιασμός.
ΣΤΑΝΤ: Γερό κεντρικό, αλλά και ένα πολύ εξυπηρετικό πλάγιο στάντ, που στήνει σταθερά το 125.
ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Μικροί εργονομικοί, χωρίς σινιάλο μεγάλης σκάλας φώτων, ενώ τα φλας έχουν χρησιμότατο (και εκνευριστικό) ηχητικό σήμα όταν ενεργοποιούνται.
ΣΧΑΡΑ – ΧΕΙΡΟΛΑΒΕΣ: Μια καλή σχάρα κι ένα ζευγάρι χειρολαβές στον στάνταρ εξοπλισμό.
ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Μικροί οβάλ σχήματος, που δίνουν μέτριο οπτικό πεδίο.
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Υπάρχει διακόπτης για να ανάβουν τα φώτα – δεν είναι μόνιμα αναμμένα – ένα πολύ χρήσιμο, γερό πλάγιο στάντ, αλλά και ένα έξυπνο κουμπί που ανοίγει αυτόματα τη σέλα. Κάτω από το τιμόνι, υπάρχει γάντζος από ανθεκτικό πλαστικό