ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ: Πως ελέγχουμε ένα σκούτερ

Σημάδια που οδηγούν σε μια καλή ή κακή αγορά

Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

O καλύτερος έλεγχος ενός μεταχειρισμένου σκούτερ γίνεται από επαγγελματία μηχανικό, ο οποίος να είναι μάλιστα εξουσιοδοτημένος για τη μάρκα του σκούτερ που έχουμε επιλέξει. Η εμπειρία ενός μηχανικού σε συγκεκριμένα μοντέλα, τα οποία “έχει δουλέψει”, έχει επισκευάσει και έχει μελετήσει στο παρελθόν είναι πολύτιμη. Ο λεπτομερής έλεγχος του μελλοντικού σας σκούτερ, που πιθανότατα να σας συντροφέψει χρόνια, από έναν τέτοιο άνθρωπο μετριέται “με το βάρος του σε χρυσάφι”, όπως λένε, και αυτό συμβαίνει επειδή ένα “σκούτερ-παγίδα” είναι ικανό να επιβαρύνει κατά πολύ την τσέπη σας, ακόμα και να διπλασιάσει την τιμή αγοράς του στο πέρασμα του χρόνου. Πολλά είναι τα παράδοξα που έχουμε καταγράψει όλα αυτά τα χρόνια, όπως, για παράδειγμα, την περίπτωση κάποιου που είχε ήδη πληρώσει σχεδόν διπλάσια την αρχική τιμή του σκούτερ του, εξαιτίας διάφορων επισκευών και εξακολουθούσε ακόμα να πληρώνει. Ο λόγος ήταν πως η κάθε επισκευή τού στοίχιζε πολύ λιγότερο απ’ ό,τι αν αποφάσιζε να αγοράσει καινούργιο σκούτερ, τελικά, όμως, είχε βγει χαμένος.

Πάμφθηνο να το αγοράσεις… πανάκριβο να το κάνεις να κινείται

Βοήθεια από επαγγελματία

Το εξουσιοδοτημένο συνεργείο – που πρέπει να είναι, για ευνόητους λόγους, δικής σας επιλογής – τις περισσότερες φορές δεν θα ζητήσει αμοιβή για να κάνει έλεγχο μεταχειρισμένου. Ευελπιστεί πως, κάνοντας σωστά τη δουλειά του, και ο επόμενος αγοραστής του σκούτερ θα το προτιμήσει στο μέλλον. Σε περίπτωση – σπάνια, αλλά πιθανή – που ο μηχανικός ζητήσει αμοιβή (20-30 ευρώ, π.χ.) υπάρχει ένα “κόλπο” που ξεκαθαρίζει την κατάσταση. Μπορείτε να συμφωνήσετε με τον ιδιοκτήτη-πωλητή το εξής: αν αποδειχτεί ότι το σκούτερ έχει κάποιο πρόβλημα, θα επιβαρυνθεί εκείνος, ενώ αν το σκούτερ είναι άψογο, την αμοιβή του μηχανικού τη χρεώνεστε εσείς. Μια ακόμη λεπτομέρεια σε αυτή την ιστορία: αν ο πωλητής αρνηθεί την πρότασή σας, τότε το κάνει για κάποιο λόγο, δηλαδή το σκούτερ του μπορεί πράγματι να κρύβει κάποιο πρόβλημα. Μην τσιγκουνεύεστε το ποσό του ελέγχου γιατί μπορεί να σας γλυτώσει μελλοντικούς μπελάδες.

Μπορεί να μην είναι άσχημο το βάψιμο, όμως ο λόγος για τον οποίο μπήκε ο πωλητής στον κόπο και στο έξοδο βάζει υποψίες για πτώση ή τρακάρισμα

Bοήθεια από φίλο

Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα να βρεθεί εξουσιοδοτημένο συνεργείο και μηχανικός με γνώση πάνω στο μοντέλο, τότε πρέπει να έχετε κάνει την έρευνα σας από πρίν στο διαδίκτυο, δηλαδή να ψάξετε μεθοδικά όλο τον κόσμο για πιθανά προβλήματα αξιοπιστίας του συγκεκριμένου μοντέλου, ανακλήσεις, λεπτομέρειες, ιδιοτροπίες, ανταλλακτικά που είναι ακριβά, κ.λπ. Ένας φίλος που γνωρίζει δυο-τρια πράγματα παραπάνω από εσάς είναι επίσης πολύ χρήσιμος στη συνάντηση με τον πωλητή, αφού το δεύτερο ζευγάρι μάτια πολλές φορές βοηθάει. Φτάνοντας μπροστά στο σκούτερ που σας ενδιαφέρει, οπλισμένος με γνώση, παρατηρητικότητα, ψύχραιμη διάθεση και καθαρό μυαλό, αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να περάσετε το σκούτερ από … αξονική τομογραφία, ώστε να ανακαλύψετε, ως άλλος Σέρλοκ Χόλμς, όλα τα μικρά σημάδια πάνω του που ίσως κρύβουν μεγάλες αποκαλύψεις.

Μια σχισμένη σέλα δεν είναι τίποτε σπουδαίο (40-80 ευρώ για ένα κάλυμμα), αλλά είναι ενδεικτική για το πόσο προσέχει το σκούτερ του ο πωλητής

Δύσκολος ο έλεγχος

Ποιο είναι το πρόβλημα εδώ; Τα σκούτερ, λόγω της φύσης της σχεδίασής τους, μπορούν πολύ εύκολα να συγκαλύψουν ένα ένοχο παρελθόν. Μια γυμνή μοτοσυκλέτα επιδεικνύει αμέσως τις διαρροές της, για παράδειγμα, τις λυμένες βίδες της κεφαλής, τα αλλοιωμένα από βενζίνες π.χ. καπάκια, τα γδαρσίματα, τις φλαντζόκολλες επισκευών που ξεχειλίζουν. Στα σκούτερ τα πολλά πλαστικά καπάκια κάνουν αυτό το έργο από εξαιρετικά δύσκολο μέχρι αδύνατο, αφού κάποια εξαρτήματα είναι πολύ καλά κρυμμένα και μόνο με λύσιμο καπακιών και πολλών βιδών μπορεί κάποιος να έχει πρόσβαση έτσι ώστε να τα ελέγξει. Κάθε μικρό σημάδι έχει σημασία και για αυτό ο ιδιοκτήτης- πωλητής πρέπει να είναι σε θέση να δώσει μια λογική και έγκυρη εξήγηση.

Μοντέλο 5ετίας μεν, που γυαλίζει όμως μέχρι τελευταίας βίδας και υποδεικνύει ιδιοκτήτη που νοιάζεται

Μικρά πράγματα που πρέπει να προσέξετε

* Αν ο πωλητής έρχεται στο ραντεβού με ένα βρόμικο σκούτερ, αυτό μετράει αμέσως αρνητικά. Βρόμικο σκούτερ σημαίνει εγκατάλειψη, εγκατάλειψη σημαίνει αδιαφορία. Η αδιαφορία είναι πολύ πιθανόν να μην περιορίζεται στην εξωτερική εμφάνιση, αλλά – αυτό που μας ενδιαφέρει περισσότερο – στη χρήση και την προγραμματισμένη συντήρηση. Δικαιολογίες του τύπου “δεν πρόλαβα” δεν ισχύουν. Όταν θέλεις πραγματικά να πουλήσεις το σκούτερ σου, το εμφανίζεις μπροστά στον πελάτη στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, φροντίζεις τουλάχιστον την εξωτερική εικόνα.

* Έχουμε πει σε προηγούμενο άρθρο πως η χειρότερη ώρα για να δει κάποιος και να ελέγξει ένα σκούτερ είναι το απόγευμα ή το βράδυ. Ωστόσο… το βράδυ μπορείς να ελέγξεις περίφημα τον κινητήρα με έναν φακό, καλύτερα απ’ ό,τι την ημέρα! Αυτό συμβαίνει γιατί ενώ την ημέρα το φως του φακού είναι υποτονικό, το βράδυ το φώς του γίνεται “διατρητικό” και φτάνει παντού. Ένα από τα παράδοξα της ιστορίας…

* Εξάρτημα από εξάρτημα που έχει διαφορές, μας βάζει κατευθείαν σε κατάσταση εγρήγορσης. Αν η δεξιά μανέτα είναι μαύρη και η αριστερή είναι άβαφη, ασημένια. Αν η μπίλια στην άκρη της μιας είναι γδαρμένη, ή αν το μπροστινό λάστιχο είναι διαφορετικής μάρκας ή διαφορετικής κατάστασης από το πίσω. Αν το ένα καπάκι δεν κουμπώνει καλά με το διπλανό του ή αν έχει ελαφρώς διαφορετικό χρώμα (εκεί να δείτε πώς φαίνεται τη νύχτα με τον φακό η διαφορά τους). Αν τα γκριπς είναι ολοκαίνουργια, αν ο δίσκος του ενός τροχού έχει μεγάλη διαφορά στη φθορά του σε σχέση με τον άλλον. Γενικά, ό,τι είναι πολύ φθαρμένο ή πολύ καινούργιο πάνω στο σκούτερ είναι ύποπτο (στη δεύτερη περίπτωση, αλλαγής) και χρήζει εξηγήσεων.

Κλασική Βέσπα σε μέτρια κατάσταση, που θα απαιτήσει πάνω από 2-2,5 χιλιάδες ευρώ για να γίνει “πένα” και “συλλεκτική”

*Είναι ζωτικής σημασίας να ελεχθούν πολύ προσεκτικά όλα τα ηλεκτρικά και οι διακόπτες. Να βεβαιωθούμε ότι δουλεύουν τα φλας και οι προβολείς, η κόρνα και όλες οι ενδείξεις στα όργανα.

* Παίρνουμε οπωσδήποτε την άδεια κυκλοφορίας στα χέρια μας και ελέγχουμε τρεις φορές, όχι μία, τους αριθμούς πλαισίου. Εδώ υπάρχει μια λεπτομέρεια που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν. Τα σκούτερ, σε αντίθεση με τις μοτοσυκλέτες, δεν έχουν τον αριθμό πλαισίου πάντοτε στο ίδιο σημείο. Μας είχε πάρει μισή ώρα για να ανακαλύψουμε πού βρίσκεται ο αριθμός πλαισίου σε ένα Yamaha X-Max και τελικά τη λύση την έδωσε εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Ο αριθμός πλαισίου βρισκόταν κάτω από το πλαστικό πατάκι της ποδιάς, σε ένα σημείο που ούτε μέντιουμ δεν θα έβρισκε. Τι κάνουμε λοιπόν πριν πάμε στο ραντεβού; Παίρνουμε τηλέφωνο ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο και παρακαλούμε να μας ενημερώσουν για το πού βρίσκεται ο αριθμός πλαισίου. Ποτέ μα ποτέ δεν αγοράζουμε σκούτερ ή μοτοσυκλέτα εάν δεν έχουμε πρώτα συγκρίνει τους αριθμούς πλαισίου με τους αριθμούς που αναγράφονται στην άδεια.

ΣΕ ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ: ΠΩΣ ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΕΝΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ΣΚΟΥΤΕΡ