ΙΣΤΟΡΙΑ: DKW GOLEM, DKW LOMOS (1921-1922): ΑΡΧH ME ΣΚΟΥΤΕΡ

Η μεγαλύτερη εταιρία του κόσμου…

 … είχε ξεκινήσει την ιστορία της με ένα πρωτόγονο σκούτερ που άκουγε στο κακόηχο όνομα Golem. Δυο δεκαετίες μετά την αρχή του 20ου αιώνα η DKW έκανε τα πρώτα της βήματα. ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ

 Δυο ενδιαφέροντα σκουτεράκια της γερμανικής DKW που έρχονται από τη δεκαετία του ’20 μας φανερώνουν ότι από την αρχή οι κατασκευαστές αντιμετώπιζαν το δίλλημα, μήν γνωρίζοντας ποια διάμετρος τροχών ήταν προτιμότερη: η μικρή που έδινε ευελιξία ή μήπως η μεγάλη που πρόσφερε σταθερότητα. Μικρούς τροχούς είχε το πρώτο σκούτερ της DKW, το Golem, μεγάλους τροχούς το δεύτερο, το Lomos. Πάμε όμως να κάνουμε ένα άλμα στο μέλλον.

Το DKW Golem, του 1921, με κινητήρα 117 κυβικών ήταν το πρώτο δίτροχο με κινητήρα της DKW

Το DKW Golem, του 1921, με κινητήρα 117 κυβικών ήταν το πρώτο δίτροχο με κινητήρα της DKW

Μια ιστορική εταιρία η “Ντε Κα Βε”, ένας θρύλος των δύο τροχών, έσβηνε τη δεκαετία του ’80 με τον χειρότερο ίσως τρόπο.

Το έμβλημα με τα τρία γράμματα “DKW” που κάποτε, στη δεκαετία του ’20 και του ’30 εκπροσωπούσε τη μεγαλύτερη εταιρία μοτοσυκλετών στον κόσμο, ήταν τοποθετημένο σε ένα ανέμπνευστο, οικονομικό μοτοποδήλατο 50 κυβικών. Ναι αυτά με τα πετάλια… Αυτό ήταν το θλιβερό κύκνειο άσμα μιας εταιρίας που είχε ιδρυθεί 62 χρόνια νωρίτερα στη Σαξονία της Γερμανίας.

To DKW Golem στο δρόμο, οδηγείται από έναν "στεναχωρημένο" κύριο

To DKW Golem στο δρόμο, οδηγείται από έναν “στενοχωρημένο” κύριο

Το 1906 ένας Δανός μετανάστης, ο μηχανικός J. S Rassmussen ίδρυσε μια κατασκευαστική εταιρία στην πόλη του Zchopau, στην Ανατολική Γερμανία. Η εταιρία κατασκεύαζε αρχικά μηχανές υφαντουργίας και το 1919 παρουσίασε έναν μικρό δίχρονο κινητήρα που μπορούσε να προσαρμοστεί πάνω σε ποδήλατο. Η τοποθέτηση μικροσκοπικών κινητήρων πάνω σε ποδήλατα ήταν ένας οικονομικός τρόπος για να μετατρέψεις το κινούμενο με μυϊκή δύναμη ποδήλατό σου σε αυτοκινούμενο… μοτοποδήλατο.

Οι κινητήρες της DKW αποδείχθηκαν αξιόπιστοι και ικανοί για να σπρώξουν αναβάτη και ποδήλατο μέχρι τα 40 χ.α.ω. Αμέσως μετά σειρά είχε η κατασκευή ποδηλάτων και σύντομα, δυο χρόνια μετά την ίδρυση της DKW (που σημαίνει Das Kleine Wunder – το μικρό θαύμα) ο Rassmussen δοκιμάζει να φτιάξει το πρώτο του μηχανοκίνητο δίτροχο, που ξεφεύγει από το ποδήλατο.

Μετά, το 1922, ήρθε το μεγαλύτερο και πιο "σκουτερ" DKW Lomos

Μετά, το 1922, ήρθε το μεγαλύτερο και πιο “σκουτερ” DKW Lomos

Το δίτροχο που ονομάζεται Golem (που σημαίνει άμορφο ον) καθόλου άμορφο δεν ήταν αφού έμοιαζε εξαιρετικά με σκούτερ, χρησιμοποιώντας τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά του: μικροί τροχοί , σέλα/κάθισμα, μπροστινή ανάρτηση με βραχίονες, κινητήρας κεντρικά τοποθετημένος ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη. Αυτό που του έλειπε ήταν μια ποδιά βεβαίως.

Το DKW Golem χρησιμοποιούσε μονοκύλινδρο, δίχρονο, αερόψυκτο κινητήρα 117 κυβικών, απέδιδε έναν μόνο ίππο και ζύγιζε 45 μόλις κιλά, ήταν αυτόματο και πετύχαινε τελική 40 χ.α.ω. Το Golem κατασκευάζεται μέχρι το ’22, δηλαδή για μια χρονιά και δίνει τη σκυτάλη στο δεύτερο σκούτερ της DKW που ονομάζεται Lomos και φτιάχνεται και πάλι στην Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmusen – ναι, σωστά μαντέψατε στο ίδιο εργοστάσιο που μέχρι και το 1990 θα κατασκευάζονται οι ΜΖ, εταιρία που θεωρήθηκε η Ανατολικο-Γερμανική συνέχιση της DKW. 

Ε, λοιπόν ναι, ο ίδιος "στενοχωρημένος" τύπος οδηγάει και το Lomos!

Ε, λοιπόν ναι, ο ίδιος “στενοχωρημένος” τύπος οδηγάει και το Lomos!

Το DKW Lomos έχει μεγαλύτερες διαστάσεις, ζυγίζει 52 κιλά, έχει καλυμμένα τα μηχανικά του μέρη και μεγαλύτερους τροχούς και κινητήρα 148 κυβικών (που τοποθετείται πλέον κάτω από την σέλα). Η ιπποδύναμη φτάνει πλέον τον 1,5 ίππο και η τελική αγγίζει τα 60 χ.α.ω. Από το 1922 που παρουσιάζεται, μέχρι το 1923 έχουν πουληθεί 2.500 μονάδες, ανοίγοντας έτσι την όρεξη της DKW για την κατασκευή μοτοσυκλετών. Κάτι που βεβαίως συμβαίνει, με την εταιρία να εκτινάσσεται και να παρουσιάζει στο ζενίθ της μια δικύλινδρη, δίχρονη 500άρα μοτοσυκλέτα.

Οι διαφημίσεις των σκούτερ της εποχής ήταν όπως κι οι σημερινές: χαρά και μετακίνηση

Οι διαφημίσεις των σκούτερ της εποχής ήταν όπως κι οι σημερινές: χαρά και μετακίνηση

Η φήμη και οι επιτυχίες της DKW, της μεγαλύτερης εταιρίας στον κόσμο τη δεκαετία του ’20 και του ’30 θα απογειωθούν, όταν το 1927, ο αρχιμηχανικός της DKW, ο Dr Schnuerle εφευρίσκει την εισαγωγή καυσίμου από τον στροφαλοθάλαμο, την αρχή των μοντέρνων δίχρονων κινητήρων. Ένα χρόνο μετά, το 1928 η DKW θα παράγει το 65% της Γερμανίας και θα είναι η εταιρία Νο1 στον κόσμο.

Η οικονομική ύφεση θα δει την DKW να ενσωματώνεται μαζί με τους άλλους κατασκευαστές της περιοχής της Σαξονίας, την Horch, την Wanderer και την Audi, στη δημιουργία της Auto Union. Μια συνένωση που συμβολίστηκε από τους 4 κύκλους, έμβλημα που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα από την Audi – την απόγονο της DKW. Aργότερα το 1937 και το 1938 οι μοτοσυκλέτες της DKW θα κερδίσουν Πανευρωπαϊκά πρωταθλήματα ταχύτητας, με το αγωνιστικό 250άρι της εταιρίας να πετυχαίνει παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στα 183 χ.α.ω. Κι ένα ταπεινό σκουτεράκι εν ονόματι Golem είχε αποτελέσει την απαρχή αυτής της μεγάλης μοτοσυκλετιστικής ιστορίας…