ΙΣΤΟΡΙΑ: Lambretta Serveta 1978, Προσπέκτους στα Ελληνικά

Οι ισπανικές Λαμπρέτες

 Βρίσκουμε ένα ελληνικό προσπέκτους σκούτερ του ’70 και το ξεκοκαλίζουμε. Μέσα από τις σελίδες του αποτυπώνεται το παρελθόν, καταγράφονται οι τάσεις, οι μόδες, οι κυρίαρχες θεωρίες. Απολαύστε λοιπόν Lambretta-Serveta… του Βασίλη Αντζουλάτου

 Tα διαφημιστικά φυλλάδια προϊόντων έχουμε συνηθίσει να τα λέμε στην καθομιλουμένη προσπέκτους. Ήσουν πιτσιρικάς και σου άρεσαν οι μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ; Δεν υπήρχε περίπτωση να μην είχες πάει σε κάποια έκθεση, σε κάποιο κατάστημα και να μην έχεις παρακαλέσει για ένα προσπέκτους, ακόμα κι ας μην ήταν του αγαπημένου σου μοντέλου.

Ίσως από ένα σημείο και μετά να σου έγινε συνήθεια να μαζεύεις προσπέκτους, ειδικά όταν μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’70 δεν υπήρχε καν περιοδικό μοτοσυκλέτας. Μέσα από τις εικόνες τους “χανόσουν”, ταξίδευες πάνω στις σέλες τους, γυρνούσες όλο τον κόσμο με τη φαντασία σου.

Τα παλιά προσπέκτους είναι σπάνια και πολύτιμα πλέον. Τα περισσότερα αφού έκαναν τη δουλειά τους – δηλαδή προώθησαν διαφημιστικά το μοντέλο στα μάτια του δυνητικού καταναλωτή – εξαφανίστηκαν στο καλάθι των αχρήστων. Όσοι κράτησαν προσπέκτους μεθοδικά, σήμερα διαθέτουν αξιόλογες συλλογές, με σπάνια κομμάτια πολλές φορές, τα οποία μάλιστα ενίοτε πουλιόνται και για ένα σωρό λεφτά σε άλλους γνώστες-συλλέκτες.

 Ένα από αυτά τα προσπέκτους υψηλής αξίας παρουσιάζουμε σήμερα. Η σπανιότητα του δεν έγκειται μόνο στο μοντέλο, αλλά και στο ότι είναι γραμμένο στα Ελληνικά, για τη δική μας αγορά. Το μοντέλο είναι μια – μικρότερης αξίας, σε σχέση με τις ιταλικές Lambretta – ισπανικής κατασκευής “under licence” Serveta. Το διασκεδαστικό όμως είναι οι φωτογραφίες και κυρίως το κείμενο που το συνοδεύει. Ξεκινάμε αμέσως…

Στην πρώτη εικόνα που δείχνει το ζευγάρι πάνω Serveta παρατηρούμε τα εξής. Η φωτογράφιση μάλλον έχει γίνει στην Ισπανία (οι γνώστες παρακαλώ να ενημερώσουν, είναι στη Μαδρίτη ή στη Βαρκελώνη η πλατεία;) και οι τύποι είναι ντυμένοι στα καλά τους και… προσποιούνται ότι πηγαίνουν σε δεξίωση. Δεν εξηγείται αλλιώς η λευκή κουστουμιά, με παπιγιόν παρακαλώ, του οδηγού που κρατάει το κεφάλι του ψηλά μειδιάζοντας.

Η επιλογή του φωτογράφου να μην φωτίσει σωστά την κοπέλα συνεπιβάτισσα με το μακρύ φόρεμα είναι ατυχής γιατί το πρόσωπό της έχει μαυρίσει, αφήνοντας μόνο τα δόντια της και τα μάτια της να ξεχωρίζουν. 

Στη δεύτερη σελίδα ξεκινάει το “ψήσιμο” του πελάτη, η τεχνική ανάλυση, το γιατί πρέπει να προτιμήσεις Lambretta Serveta, έναντι των υπολοίπων σκούτερ (με περισπωμένη η λέξη) του ανταγωνισμού που δεν είναι άλλα παρά οι Vespa. Γράφει λοιπόν το προσπέκτους “Ο κινητήρας είναι κεντρικός εν αντιθέσει με άλλα σκούτερ… και για αυτό το λόγο έχει θαυμάσια ευστάθεια και δεν παρεκκλίνει, δεν ντελαπάρει…” απόλυτη αλήθεια, αφού ο κινητήρας των Lambretta και Serveta βρισκόταν κεντραρισμένος, σωστά ζυγισμένος πάνω στον διαμήκη άξονα, σε αντίθεση με τις Vespa που ο κινητήρας βρισκόταν και βρίσκεται (στις κλασικές ΡΧ) δεξιά-πίσω, γέρνοντας διαρκώς το σκούτερ.

Η τρίτη σελίδα μιλάει για τα πλεονεκτήματα και για το πόσα πράγματα μπορεί να κάνει κάποιος πάνω σε μια Serveta.

Οι εκφράσεις: “βρίσκεται στην πρώτη σειρά της επικαιρότητας”, “είναι αποτέλεσμα της πιο προηγμένης τεχνολογίας”, “αξεπέραστα καταπληκτικά μηχανικά πλεονεκτήματα”, “άνεση, ταχύτητα, πολυτέλεια, γοητεία, σιγουριά, στερεότητα”, μόνο γέλια μπορούν να φέρουν… 

Στην τέταρτη και τελευταία σελίδα-εικόνα βλέπουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τριών μοντέλων της ισπανικής εταιρίας, δηλαδή της Serveta ScooterLinea 125, Serveta Special 150 και Serveta Jet 200 (σημειώστε ότι τα σκούτερ αυτά λέγονταν σκέτα Serveta, ενώ ο αντιπρόσωπος προβάλει το Lambretta-Serveta για να πάρει την αίγλη της μητρικής ιταλικής εταιρίας Innocenti Lambretta, που είχε κλείσει από το 1972). Εντύπωση προκαλεί η άρτια καταγραφή, με σωστή χρήση των τεχνικών όρων στα χαρακτηριστικά που καταγράφονται, αλλά και η αναφορά της “ικανότητος αναβάσεως” του κάθε σκούτερ, ανά σχέση κιβωτίου με μοίρες κλίσης του δρόμου!

Η αντιπροσωπεία της Serveta ονομαζόταν “Ποσειδών” και βρισκόταν στην Αθήνα, στη μέση περίπου της Λεωφόρου Συγγρού στο νούμερο 205. Οι παλαιότεροι θα την θυμούνται, όπως και εμείς θυμόμαστε την υπέροχη, τεράστια διαφήμιση (ζωγραφική) σε τοίχο πολυκατοικίας της αντιπροσωπείας με ένα μοντέρνο 50άρι της Kreidler (εταιρία την οποία επίσης αντιπροσώπευε η εταιρία Ποσειδών).

Κλείνουμε το ιστορικό αυτό άρθρο με το μοναδικό σλόγκαν του προσπέκτους, σχετικά με τα σκούτερ της Serveta στην Ελλάδα: “Lambretta Serveta: Το σκούτερ που διαρκεί περισσότερο και σε γεμίζει πάντα ευχάριστες απολαύσεις”… Απίθανο δεν είναι;

X