ΙΣΤΟΡΙΑ: ΤΑ ΣΚΟΥΤΕΡ ΤΗΣ MONTESA, 50’s – 60’s

Το χρονικό μιας αποτυχίας

Γενεύη 1958: Παρουσιάζεται το πρωτότυπο Montesa Fura

Γενεύη 1958: Παρουσιάζεται το πρωτότυπο Montesa Fura

Η Montesa είναι μια θρυλική ισπανική εταιρία που έχει γράψει ιστορία ανά τον κόσμο και την Ελλάδα με τις χωμάτινες κυρίως κατασκευές της, σε εντούρο, μοτοκρός και τράιαλ. Το 1958 έκανε τα πρώτα της βήματα και στο χώρο των σκούτερ. Με τον χειρότερο τρόπο…
55 χρόνια έχουν περάσει από την ημέρα που παρουσιάστηκε ένα πρωτότυπο scooter της Μontesa στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτων και Μοτοσυκλετών της Γενεύης – που ήταν η πιο δημοφιλής εκείνη την εποχή για την παρουσίαση νέων μοντέλων τετράτροχων ή δίτροχων. Στη Γενεύη η ισπανική εταιρία μοτοσυκλετών Montesa εκτός από τις μικρές δίχρονες μοτοσυκλέτες δρόμου, παρουσιάσε και ένα πρωτότυπο σκούτερ, το Fura. Για την ακρίβεια το Fura ήταν “πολύ πρωτότυπο” και κυρίως… άσχημο.

Έκπληξη προκάλεσε η εμφάνιση του πρωτότυπου Fura που έμοιαζε με παιχνίδι παιδικής χαράς, σαν ένα μεταλλαγμένο “αλογάκι” για παιδιά, σαν πάγκος με σέλες και με δυο ροδίτσες από κάτω του να προεξέχουν. Το αφεντικό, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Montesa, ο Pedro Permanyer, αφού πρώτα το συζήτησε με τον συνεργάτη του Francisco Bulto (o οποίος αργότερα αποχώρησε από την Montesa για να δημιουργήσει την Bultaco) αποφάσισαν να “χτίσουν” ένα δίτροχο που θα έμοιαζε με σκούτερ, αλλά θα χρησιμοποιούσε σαν βάση υπάρχουσες κατασκευές, έτσι ώστε να παραμείνει το κόστος κατασκευής σε χαμηλά επίπεδα. Από την άλλη ο Pernanyer έβλεπε ότι η αγορά “τραβούσε” ολοένα και περισσότερα σκούτερ, λόγω της πρακτικότητάς τους, και αντιλαμβανόταν την αναγκαιότητα να ξεκολλήσει η Montesa από την κατασκευή των απλών, μονοκύλινδρων ελαφρών μοτοσυκλετών πόλης (μέχρι 110 κυβικά) που έφτιαχνε.

Montesa Fura: Για την γυναίκα και το παιδί;

Montesa Fura: Για την γυναίκα και το παιδί;

Από μπροστά το Fura έμοιαζε με τρένο και το μήκος του ήταν τόσο μεγάλο που σαν εξτρά μπορούσε κάποιος να βάλει και τρίτη σέλα! Σημειωτέον ότι τα δύο μονόσελα με πλάτη μπορούσαν να ρυθμιστούν μπροστά-πίσω, αφού εδράζονταν πάνω σε ράγες…

Η προσβασιμότητα του αναβάτη στα μηχανικά μέρη ήταν πανεύκολη, αφού το “καβούκι” μπορούσε να αφαιρεθεί πολύ γρήγορα. Το μεταλλικό φύλλο, κουρμπαρισμένο σε σχήμα “U” είχε πάχος 0,8 του χιλιοστού και έκρυβε έναν δίχρονο υπερκυβισμένο κινητήρα στα 150 cc, που προερχόταν από το μοντέλο Brio 110, διέθετε 3άρι σαζμάν και άλλαζε ταχύτητες από το αριστερό άκρο του τιμονιού – όπως εξ’ άλλου οι Lambretta και οι Vespa.

To βασικό πρόβλημα ήταν ότι το Μontesa Fura ήταν πολύ μεγάλο και βαρύ, και δεν αποδείχθηκε ιδιαίτερα γρήγορο, παρ’ όλους τους 8 ίππους του 150άρη κινητήρα. Ούτε οι 12άρηδες τροχοί, ούτε το 15άρι ντεπόζιτο βενζίνης έκαναν το κοινό να του ρίξει δεύτερη ματιά. Σύντομα έγινε φανερό ότι: ο κόσμος δεν έδειξε να ξετρελαίνεται με την εμφάνιση του Montesa Fura και η διεύθυνση της εταιρίας βρέθηκε να ψάχνει για εναλλακτική, η οποία βρέθηκε ευθύς αμέσως μέσω της ιταλικής Laverda που είχε έτοιμο ένα μικρό, 50άρι σκουτεράκι.

Montesa Micro Scooter 60

Montesa Micro Scooter 60

Το καλό ήταν ότι η Laverda είχε και τη διάθεση να πουλήσει τα δικαιώματα στη Montesa για να κατασκευαζει το σκουτεράκι της στην Ισπανία. Έτσι κι έγινε και από το 1963 μέχρι το 1973, η Montesa έφτιαχνε το Micro Scooter το οποίο και αυτό με τη σειρά του δεν κατάφερε να πετύχει μεγάλες πωλήσεις.

Μοntesa Micro Scooter 60

Μοntesa Micro Scooter 60

To Μicro Scooter χρησιμοποιούσε τετράχρονο (!) κινητήρα 60 κυβικών, που κατασκευαζόταν στην Ισπανία, απέδιδε 3 ίππους στις 6.000 στροφές και το καρμπυρατέρ του ήταν της Dell’Orto. Το σαζμάν ήταν 3 ταχυτήτων και η τελική του έφτανε τα 65 km / h. Και σε αυτή την περίπτωση το πρόβλημα ερχόταν απο την εμφάνιση του σκούτερ: ενώ το Fura έμοιαζε με “παγκάκι πλατείας”, το Microscooter θύμιζε έντονα… γλόμπο.

Μόλις 1.580 κομμάτια Micro Scooter 60 πουλήθηκαν μέσα στη 10ετή του παραγωγή και το μόνο στοιχείο που έχει κάποιο ενδιαφέρον για αυτό είναι καθαρά ιστορικό: το Micro Scooter ήταν το μοναδικό μοντέλο στην ιστορία της Montesa που χρησιμοποιούσε τετράχρονο κινητήρα. Αυτό βέβαια ισχύει για την παλαιότερη ιστορία της εταιρίας από τη Βαρκελώνη, γιατί από το 1986 και μετά η εταιρία αγοράστηκε από την Honda. Μέχρι και σήμερα η Montesa-Honda κερδίζει παγκόσμια πρωταθλήματα στο Trial (Indoor και εξωτερικού χώρου) με τετράχρονο κινητήρα…

Σήμερα: Montesa Fura και Micro Scooter δίπλα-δίπλα στο μουσείο Pernanyer

Σήμερα: Montesa Fura και Micro Scooter δίπλα-δίπλα στο μουσείο Pernanyer