ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: ΔΙΧΡΟΝΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ BOXER, ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΓΙΑ ΣΚΟΥΤΕΡ

Ο κινητήρας του μέλλοντος

Yπάρχει περίπτωση να επιστρέψουν οι δίχρονοι στην παραγωγή; Καθόλου απίθανο, ειδικά αν σκεφτεί κάποιος ότι η τεχνολογία κάνει άλματα, τα οποία όμως ελάχιστοι επιλεγμένοι μηχανικοί-εφευρέτες-δημιουργοί γνωρίζουν. Αυτή την τεχνολογία – ειδικά των κινητήρων – εμείς οι κοινοί θνητοί την απολαμβάνουμε χρόνια μετά. Του Βασίλη Αντζουλάτου

 Ο κινητήρας που παρουσιάζουμε σήμερα είναι σε μορφή των τελευταίων σταδίων του πρωτοτύπου και κατασκευάστηκε από την αμερικάνικη Ecomotors, παρουσιάζοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού είναι δίχρονος, υπερτροφοδοτούμενος και boxer, δηλαδή με αντικριστά πιστόνια.

Με το πρόβλημα της ενέργειας και του πετρελαίου να φαίνεται ότι θα ενταθεί στο μέλλον οι κατασκευαστές κινητήρων αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, σκούτερ, κ.λπ. έχουν επικεντρώσει τις προσπάθειές τους στη δημιουργία οικονομικότερων κινητήρων.

Καθώς μπαίνουμε σε μια εποχή διερεύνησης της επόμενης μορφής ενέργειας μετά το πετρέλαιο, είτε αυτή είναι ατομική, είτε υδρογόνο, είτε ανανεώσιμη, είτε ηλεκτρική, διανύουμε μια περίοδο μετάβασης. Είναι αυτό το υποχρεωτικό “σήκωμα” του ποδιού, μέχρι να πατήσει το επόμενο τεχνολογικό σκαλοπάτι. Ναι, η ώρα πλησιάζει για την αλλαγή, κι ας έχουμε περάσει 150 συναπτά χρόνια, πλήρους εξάρτησης μας από το πετρέλαιο.

Μπορεί λοιπόν η διερεύνηση για τους μελλοντικούς, εναλλακτικούς κινητήρες να έχει λάβει μορφή πολέμου, αλλά στα μετόπισθεν, οι μηχανολόγοι-μηχανικοί δεν έχουν πάψει στιγμή να δουλεύουν μεθοδικά πάνω στην πεπατημένη, σε αυτά που γνωρίζουν και γνωρίζουμε, στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Και να είστε σίγουροι κάνουν θαύματα. Οι κινητήρες, οι καθημερινοί, αυτοί που χρησιμοποιούμε όλοι, γίνονται ολοένα και πιο “καθαροί” και αποτελεσματικοί, καίγοντας λιγότερη βενζίνη.

Πρωτότυπο σκούτερ της Honda, το FB-S 400, από το 1997

Πρωτότυπο σκούτερ της Honda, το FB-S 400, από το 1997. Ναι ο κινητήρας του είναι Boxer!

Οι λάτρεις της συμβατικής τεχνολογίας δεν ξεχνούν διατάξεις και κινητήρες που αποτέλεσαν ελπίδα για το μέλλον, για αυτό το λόγο μάλιστα χρηματοδοτούν τις προσπάθειες. Όπως για παράδειγμα έκανε και στην περίπτωσή μας ο Bill Gates, ιδρυτής της Microsoft κι από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο (3ος για την ακρίβεια το 2014, με περιουσια 647 εκατομμύριων δολάριων).

Ο κύριος Gates επένδυσε το όχι ευκαταφρόνητο ποσό των 23,5 εκατομμυρίων στον κινητήρα OPOC, όπως ονομάζεται, δηλαδή “Opposed Piston – Opposed Cylinder” και πρόκειται για έναν δίχρονο κινητήρα που ρυθμίζει τον κύκλο λειτουργίας του μέσω της παλινδρομικής κίνησης των πιστονιών του. Κάθε κύλινδρος έχει δύο πιστόνια (μπορείτε να τα διακρίνετε στη φωτογραφία “φάντασμα” που δημοσιεύουμε), ενώ βασική αρχή του OPOC είναι να εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα του δίχρονου κινητήρα – μικρές διαστάσεις, απλότητα, υψηλή απόδοση – αλλά και του τετράχρονου, δηλαδή θερμοδυναμική απόδοση, ελεγχόμενη ροή καυσίμου και καυσαερίων.

H Ηonda ήδη από τα τέλη του '90 ήξερε και πειραματιζόταν με boxer κινητήρες

H Ηonda ήδη από τα τέλη του ’90 ήξερε και πειραματιζόταν με boxer κινητήρες

Με τέτοια διάταξη κινητήρα η χωροταξία στο σκούτερ αγγίζει το ιδανικό

Mε την τοποθέτηση boxer κινητήρα, η χωροταξία στο σκούτερ αγγίζει το ιδανικό

Ο πρώτος δίχρονος κινητήρας με αντικριστά πιστόνια εμφανίστηκε από τον Adolf von Oechelhäuser ήδη από το 1898, που είχε κατασκευάσει ένα δίχρονο τέρας 600 ίππων για λογαριασμό μιας μεταλλουργίας. Για το μέλλον της διάταξης ΟPOC μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία εν ονόματι FAW υπόσχεται να κατασκευάζει μετά το 2015 περί τους 100.000 κινητήρες τον χρόνο. Και οι μοτοσυκλέτες; Οι μοτοσυκλέτες έχουν αρκετό μέλλον μπροστά τους αν χρησιμοποιηθεί η συγκεκριμένη διάταξη, ενώ δεν μπορούμε παρά να δηλώσουμε ευθαρσώς ότι ο OPOC είναι ο ιδανικός κινητήρας για σκούτερ λόγω χωροταξίας.

Αν δείτε παραπάνω και το πρωτότυπο σκούτερ της Honda που παρουσιάστηκε στο Tokyo Motor Show το 2006 και το σημείο που έχει τοποθετηθεί ο boxer κινητήρας (χαμηλά και μπροστά) θα καταλάβετε για το πόσο ενδιαφέρον μπορεί να αποδειχθεί αυτή η υπόθεση για το μέλλον. Δίχρονοι και boxer κινητήρες για τα σκούτερ; Βεβαίως, με χαρά!