Θα είναι στο μέλλον όλα τα σκούτερ “πράσινα”;
Οι εχθροπραξίες μπορεί να έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια, όμως τα σύννεφα μόλις πρόσφατα άρχισαν να πυκνώνουν πιο ανησυχητικά. Τα ηλεκτρικά σκούτερ έκαναν την πρώτη κίνηση και πάτησαν πόδι στην αγορά, εναντίον των συμβατικών συμβατικά σκούτερ, που χρησιμοποιούν παραδοσιακά κινητήρες εσωτερικής καύσης. KEIMENO: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ
Αν υποθέσουμε πως η ερώτηση του τίτλου – το άν δηλαδή “μια μέρα όλα τα σκούτερ θα είναι ηλεκτρικά;” – είναι σοβαρή και χρήζει απάντησης, τότε ναι, το πιθανότερο είναι μια μέρα όλα τα σκούτερ θα ηλεκτρικά. Αλλά – υπάρχουν πολλά “αλλά” – η εποχή αυτή θα αργήσει κάπως να έρθει.
Η μέρα που όλα τα σκούτερ θα είναι ηλεκτρικά και αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα αποτελούν τη μειοψηφία, μοιάζει να καθυστερεί, παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις των τεχνοκρατών, κι αυτό για διάφορους λόγους, που θα αναλύσουμε παρακάτω.
Η πρώτη και σοβαρότερη αιτία είναι ότι οι μπαταρίες που θα αποθηκεύουν την ενέργεια την οποία θα χρησιμοποιεί ο ηλεκτροκινητήρας είναι συνολικά “ατελείς”. Έχουν μεγάλο βάρος, είναι ακριβές, έχουν περιορισμένο χρόνο ζωής (δηλαδή φορτίσεων-αποφορτίσεων) και η αυτονομία που προσφέρουν είναι οριακή. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Το πρώτο βήμα που θα πρέπει να κάνουν – και θα κάνουν – οι εταιρίες στον τομέα των ηλεκτρικών σκούτερ είναι να “προθερμάνουν” την αγορά, να την προσεγγίσουν προσεκτικά και διόλου επιθετικά για να μην την αποθαρρύνουν, αφού η ηλεκτροκίνηση αποτελεί την επανάσταση στην αστική μετακίνηση και δεν μπορεί να έρθει από τη μία μέρα στην άλλη.
Ο καταναλωτής, ο πελάτης πρέπει να γλυκαθεί πρώτα, να συμπαθήσει το προϊόν και όχι να φτάσει στο σημείο να το απορρίψει, γιατί κάτι τέτοιο θα σημαίνει τουλάχιστον 10ετή αποκλεισμό από την λίστα αγορών του…
Για την ώρα λοιπόν, σαν πρώτο, ορεκτικό πιάτο, σαν “πρώτο βήμα, με στόχο την διείσδυση”, ετοιμαστείτε για την επίθεση των ηλεκτρικών σκούτερ εναντίον των των 50αριών.
Τα δίτροχα πενήντα κυβικών είναι μια κατηγορία κλειδί στο χώρο των δικύκλων, είτε πρόκειται για το χώρο της μοτοσυκλέτας, είτε για τα τον χώρο των σκούτερ. Είναι τις περισσότερες φορές το πρώτο βήμα ενός αρχάριου σκουτερίστα ή μοτοσυκλετιστή, προς την ανακάλυψη ενός νέου τρόπου μετακίνησης και τρόπου ζωής, που δεν τον περπατήσεις και τον δεν εξερευνήσεις… δεν μπορείς να φανταστείς πόσο ευρύς, γεμάτος εμπειρίες και συγκινήσεις είναι.
Aν το πρώτο αυτό βήμα δεν είναι ικανοποιητικό, αν είναι γεμάτο προβλήματα και δυσκολίες, αν η ζωή του νέου σκουτερίστα ή μοτοσυκλετιστή, γίνεται δυσκολότερη και δυσάρεστη, αντί ευκολότερη, τότε δεν προχωράει στο επόμενο βήμα και “φεύγει” από τους δύο τροχούς, το πιθανότερο για να ασπαστεί τους τέσσερις…
Τα 50άρια σκούτερ είναι μια πολύ σημαντική κατηγορία για την Ευρώπη – και μικρότερης σημασίας στην Ελλάδα για συγκεκριμένους λόγους – αφού όλοι περνούν σχεδόν υποχρεωτικά από αυτήν.
Τα ηλεκτρικά σκούτερ θα στοχεύσουν να “αλώσουν-χτυπήσουν αυτήν ακριβώς την κατηγορία στην Ευρώπη, αφού απευθύνεται σε αρχάριους, αλλά και αυτούς που θέλουν “κάτι απλό, να πηγαίνουν στη δουλειά τους, να μετακινούνται”, αντί του αυτοκινήτου, στις κοντινές αποστάσεις.
Τα ηλεκτρικά σκούτερ είναι απλούστατα στη χρήση, απαιτούν από τον ιδιοκτήτη ελάχιστη ικανότητα και δεν έχουν ούτε κατά διάνοια τις απαιτήσεις των συμβατικών σκούτερ όσον αφορά τη συντήρησή τους.
Οι αρχάριοι θα τα προτιμήσουν. Τα βάζεις στην πρίζα, τα φορτίζεις για μερικές ώρες, πληρώνεις ελάχιστα σε ρεύμα και έχεις αυτονομία τόση ώστε να καλύπτεις τις αποστάσεις μιας μέρας, σε μια διαδικασία που… θυμίζει περισσότερο κινητό τηλέφωνο, παρά μέσο μετακίνησης. Έτσι στο βενζινάδικο, χρειάζεται να πηγαίνεις μόνο για να φουσκώνεις τα λάστιχα, αν και μετά από λίγο καιρό αν σε πάρουν είδηση, οτί τελικά βάρος είσαι και όχι όφελος, θα σε διώχνουν κιόλας!
Λόγω του ότι οι μεγάλες μοτοβιομηχανίες διστάζουν να περάσουν σε πλήρη επίθεση με γκάμα ηλεκτρικών σκούτερ και διαφορετικά μοντέλα υπάρχει στην αγορά ένα παράδοξο που όμως μπορεί να αναδείξει και τη δυναμική της αγοράς των ηλεκτρικών.
Διανύουμε μια “κενή περίοδο” αμηχανίας όσον αφορά στα ηλεκτρικά σκούτερ και αυτή η αμηχανία έχει κάνει δεκάδες μικρές ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ασιατικές εταιρίες να ελπίσουν στην καταξίωση, ειδικά έτσι και προλάβουν και πείσουν το καταναλωτικό κοινό να τις προτιμήσει πριν από τις “μεγάλες”.
Βεβαία αυτό μπορεί να κάνει τελικά κακό στην ηλεκτροκίνηση, παρά καλό, με το όφελος των μικρών εταιριών να είναι προσωρινό, χωρίς εξέλιξη και βελτίωση, αυτό που λαϊκά ονομάζεται “αρπαχτή”, αλεξιπτωτισμός: μπαίνω, εισπράττω, εξαφανίζομαι.
Η Honda με το EV-Neo και η ομοεθνής Yamaha με το EC-03, το Suzuki e-Let’s και η Peugeot με το e-Vivacity, η SYM με το e-Virid και η Kymco με τα Queen και Candy, σέρνoυν πρώτες τον χορό των ηλεκτρικών εξελίξεων, όσον αφορά τις μεγαλύτερες εταιρίες. Ειδικά τα σκούτερ της τελευταίας θα δούμε σύντομα και στην Ελλάδα, αφού η εταιρία Moto Trend που είναι ο αποκλειστικός διανομέας της ταϊβανέζικης εταιρίας έχει δηλώσει πως θα τα εισάγει στην χώρα μας.
Η Kymco – όταν συμβεί αυτό – θα είναι η πρώτη που τολμάει να επενδύσει στον ηλεκτρισμό. Από κοντά, όπως είπαμε, ακολουθούν πάμπολλες μικρές και μικρότερες εταιρίες, που βλέποντας παρθένο έδαφος για πιθανά κέρδη, επενδύουν με νέα προϊόντα.
Τολμηρή, όπως είναι παραδοσιακά, η ιαπωνική Yamaha, που δεν θέλει να αφήσει στιγμή από τα μάτια της το τρένο των εξελίξεων στον τομέα της ηλεκτροκινούμενης αστικής μετακίνησης, δεν διστάζει να πρωτοπορήσει ακόμα και σε δύσκολους καιρούς.
Η Yamaha ήταν η πρώτη από τις μεγάλες που έβαλε στον τιμοκατάλογό της ηλεκτρικό σκουτεράκι, το EC-03σε συγκεκριμένες ευρωπαϊκές αγορές.
Από τις “εξελίξεις της πρίζας” δεν μπορούμε να ξεχάσουμε φυσικά και την Piaggio, μια εταιρία που επι σειρά ετών επιμένει και πειραματίζεται σε πλήθος πρωτοποριακών κινητήρων (π.χ. δίχρονους με ψεκασμό). Η ιταλική εταιρία είχε παρουσιάσει ήδη από το 1994 ένα υβριδικό σκούτερ που διέθετε θερμικό κινητήρα 50cc και παράλληλα και έναν ηλεκτρικό. Το όνομά του Piaggio Zip&Zip, ενώ το 2010 παρουσίασε ένα υβριδικό σκούτερ, με μεγαλύτερους κινητήρες και μπαταρία, αλλά με τρεις τροχούς, πάνω στην “πλατφόρμα” ΜΡ3.
Η Piaggio διαθέτει σήμερα στη γκάμα της το τρίκυκλο MP3 300 Hybrid, που είναι εφοδιασμένο με συμβατικό και ηλεκτρικό κινητήρα, προσφέροντας έτσι ακόμα περισσότερες επιλογές στον χρήστη. Ο τελευταίος μπορεί να επιλέξει μεταξύ βενζινοκινητήρα, ηλεκτροκινητήρα ή τον συνδυασμό αυτών, πετυχαίνοντας σαφώς μεγαλύτερη αυτονομία σε σχέση με ένα σκούτερ που διαθέτει μόνο ηλεκτροκινητήρα. Τα υβριδικά σκούτερ και αυτοκίνητα θεωρούνται πολύ ικανοποιητική λύση – παρόλο το αυξημένο βάρος που κουβαλούν – αφού συνδυάζουν τις δύο τεχνολογίες σε συμπληρωματικό ρόλο: αν μείνεις από ηλεκτρισμό χρησιμοποιείς βενζίνη και το ανάποδο
Όσον αφορά τώρα στο θέμα των τιμών είναι η Yamaha που έχει καταφέρει να κρατήσει χαμηλά την τιμή, αφού το απλής κατασκευής ηλεκτρικό της “σκουτερο-μοτοποδήλατο” EC-03 κοστίζει στην Ιταλία κάτω από 2.400 ευρώ. Αντίστοιχα η Peugeot για το e-Vivacity ζητάει από τον αγοραστή 3.800 ευρώ, ενώ η Piaggio για το υβριδικό της τρίτροχο σκούτερ ανεβαίνει στα 7. 500 ευρώ.
Η Honda διαθέτει το δικό της ηλεκτρικό σκούτερ EV-Neo σε πιλοτικό πρόγραμμα στην Ισπανία και την Ιαπωνία, προετοιμάζοντας το έδαφος και συνεχίζοντας την εξέλιξη του μοντέλου.
Οι δύο ταϊβανέζικες εταιρίες SYM και Kymco δεν έχουν ανακοινώσει ακόμα τιμές για τα δικά τους σκούτερ. Εδώ βέβαια δεν πρέπει να ξεχάσουμε την BMW που έχει παρουσιάσει, έστω και σε περιορισμένο αριθμό ένα ηλεκτρικό maxi scooter, χονδρικά στις γραμμές των νέων της C 600 και C 650 και θέλει να καλύψει την κατηγορία των μεγάλων, βαρύτερων, επιβλητικότερων σκούτερ. Κάτι δηλαδή που προσπάθησε εδώ και καιρό να κάνει, η Vectrix με μικρή επιτυχία, μια εταιρία από τις ΗΠΑ.
(Διαβάστε σύντομα το δεύτερο μέρος του αφιερώματος: ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ – ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΚΟΥΤΕΡ, ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΑ)