fbpx

YAMAHA XMAX 250 ABS, Πλήρης Δοκιμή

 Σταθερή αξία που βελτιώνεται

 Το γνωστό, καλό, σκούτερ της Yamaha, που εύκολα χαρακτηρίζεται “σταθερή αξία”, αφού δεχθεί την ευεργεσία ενός συστήματος ABS στα φρένα του γίνεται ακόμα καλύτερο. ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ

 Δύσκολος είναι ο δρόμος που έχει διαλέξει η Yamaha στην κατηγορία των μεσαίων σκούτερ πόλης 250-300 κυβικών, και αυτό είναι κάτι που γνωρίζει, αφού δεν επιθυμεί να κάνει το επόμενο βήμα που λέγεται “300”. Τώρα βέβαια πολλές φορές το “300” είναι υποκειμενικό, αφού εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων όταν οι κατασκευαστές λένε 300, εννοούν 270 με 280 πραγματικά κυβικά.

Άρα η Yamaha αν ήθελε να παίξει το χαρτί του 300αριού θα μπορούσε να αυξήσει λίγο τον κυβισμό, να ξεπεράσει ίσα-ίσα τα 250 και έτσι να παρουσιάζει το νέο ΧΜΑΧ 300, εύκολα. Το αστείο είναι μάλιστα ότι η Yamaha έχει έτοιμο τον “300άρη” κινητήρα από το Vercity 300, με 264 κυβικά εκατοστά, ήδη από το 2003, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει αποφασίσει να τον χρησιμοποιήσει στο ΧΜΑΧ, ασχέτως αν πρόκειται για ένα τέχνασμα marketing περισσότερο, παρά μια ανάγκη.

Έτσι το μικρό αδελφάκι του TMΑΧ συνεχίζει να φοράει τον παραδοσιακό κυβισμό για μοτοσυκλέτες και σκούτερ του “τέταρτου του λίτρου”, χωρίς να μειονεκτεί έντονα σε επιδόσεις έναντι των αντιπάλων του μέσα στην πόλη. Μαζεμένο και βολικό, σαν compact maxi scooter που είναι, εμφανίζει σε όλες του τις αντιδράσεις μια ζηλευτή “ψυχραιμία” που ταιριάζει απόλυτα με τον συνολικό χαρακτήρα του. 

ΕΜΦΑΝΙΣΗ: Μπορεί να είναι ελαφρώς σπορ οι γραμμές, αλλά παράλληλα μπορούν να χαρακτηριστούν και “συγκρατημένες”, κάπως συντηρητικές, όχι όμως γερασμένες. Δύο προβολείς, “σχιστομάτικοι” μπροστά, είναι φωλιασμένοι πάνω στο ρύγχος του φέρινγκ/ποδιάς. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή και ακόμα καλύτερη είναι η εφαρμογή των πλαστικών μεταξύ τους.

ΜΕΓΕΘΟΣ – ΤΡΟΧΟΙ: Άριστο μέγεθος διαθέτει το 250 για συμβιβασμούς. Από την πόλη μέχρι την ήπια τουριστική χρήση με ένα ή δύο άτομα, τo μέγεθος βολεύει τους πάντες. Με μέσες συνολικές διαστάσεις, έχει με έναν 15άρη μπροστινό τροχό και έναν 14άρη πίσω, συνδυάζοντας σταθερότητα με την σχετικά εύκολη κίνηση μέσα στην πόλη. Μόνο με σβηστό κινητήρα και επιτόπιους ελιγμούς, σπρώχνοντας με πόδια και χέρια θα δείξει κάπως βαρύ το ΧΜΑΧ, κι αυτό κυρίως λόγω του κάπως υψηλού κέντρου βάρους του. Το τελευταίο φτάνει τα 180 κιλά με το σκούτερ πλήρες υγρών και στα 164 κιλά, χωρίς άδειο. Οι χυτές αλουμινένιες ζάντες είναι απλής σχεδίασης και 5μπρατσες, βαμμένες μαύρες.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Αποδεδειγμένος στη χρήση και το πέρασμα του χρόνου, ο αξιόπιστος τετράχρονος, υδρόψυκτος, ιταλικής κατασκευής 4βάλβιδος κινητήρας αποδίδει 20 ίππους στις 7.500 στροφές ανά λεπτό και χαρακτηρίζεται από μια πολύ φιλική συμπεριφορά, που τον κάνει πολύ εύκολο για ακόμα και άπειρους αναβάτες. Η ροπή του φτάνει τα 2,13 χιλιογραμμόμετρα στις 6.500 σ.α.λ.

ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ

ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Κάθεσαι ψηλά, “πάνω” στο σκούτερ, διαθέτοντας μια θέση οδήγησης που είναι πολύ βολική μέσα στην πόλη. Όρθιος στέκεται και ο κορμός του αναβάτη, με τα πόδια σε καλές, ξεκούραστες γωνίες, ενώ υπάρχουν και ψηλότερα σκαλοπάτια στο δάπεδο, που μπορούν να φιλοξενήσουν τα πόδια για “ξεμούδιασμα”, αλλά δεν μπορούν να μένουν εκεί για πολλή ώρα γιατί είναι μεγάλη η κλίση των σκαλοπατιών. Το δάπεδο/μαρσπιέ για τον αναβάτη λόγω του μεγάλου τούνελ έχουν περιορισμένο πλάτος, ενώ οι μύτες των ποδιών του είναι ελαφρώς προς τα μέσα

ΤΙΜΟΝΙ: Το τιμόνι είναι τοποθετημένο σε τέτοιο ύψος έτσι ώστε να περνά πάνω από τους καθρέφτες των αυτοκινήτων, αλλά μερικές φορές (αναλόγως το αυτοκίνητο) να μην περνούν οριακά. Στα άκρα του υπάρχουν αντικραδασμικά αντίβαρα που μειώνουν τους κραδασμούς. Η ακτίνα στροφής του τιμονιού είναι ικανοποιητική στα 5,1 μέτρα.

ΣΕΛΑ: Στην αρχή η σέλα σε ξενίζει κάπως με το σφιχτό αφρώδες της, αλλά τελικά μόνο μετά από ώρα θα κουράσει, κι αυτό σε λογικά πλαίσια. Το μήκος της και το πλάτος της είναι αρκετό και το κάλυμμα που είναι αντιολισθητικό “σταθεροποιεί” το σώμα του αναβάτη στις επιταχύνσεις και τις επιβραδύνσεις. Λίγο μικρότερο να ήταν το ύψος της σέλας από το έδαφος και δεν θα είχαμε κανένα παράπονο.

ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Καθισμένος σε υψηλότερο σημείο, από τον μπροστινό, και έχοντας στη διάθεσή του πλατύτερη σέλα είναι ο συνεπιβάτης, με ίδιας αίσθησης, από πλευράς σκληρότητας – με αυτήν του αναβάτη – σέλα. Τα μαρσπιέ είναι αλουμινένια στενά και αναδιπλούμενα. Ένα κομμάτι λάστιχο πάνω τους πάντως θα έκανε μεγάλη διαφορά στο θέμα της άνεσης. Τα πόδια τοποθετούνται σε καλό σημείο και δεν ενοχλούν τον αναβάτη στις κινήσεις του.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Η προστασία των ποδιών και του κάτω μέρους του σώματος του αναβάτη είναι καλή, ενώ το ανώτερο του τμήμα, λόγω κοντής ζελατίνας εκτίθεται περισσότερο στον αέρα. Για να προστατευτεί σωστά πρέπει να σκύψει… ή να προσαρμόσει υψηλότερη ζελατίνα.

ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Κάτω από τη σέλα, υπάρχει πολύς χώρος, ένα στοιχείο που κάνει το ΧΜΑΧ να λάμπει στον συγκεκριμένο τομέα. Χωράει δύο φουλφέις κράνη και ανοίγει από τον κεντρικό διακόπτη. Επίσης μπροστά, στην ποδιά υπάρχει και ντουλαπάκι που κλειδώνει, με το κεντρικό κλειδί, αφού πρώτα βγει όμως από την ανάφλεξη.

 ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Η μίζα είναι αθόρυβη και άμεση και το ίδιο “πολιτισμένος” είναι ο θόρυβος που εκπέμπει ο κινητήρας, θυμίζοντας ηλεκτροκινητήρα. Ήπιος σε απόδοση, προοδευτικός στην εκκίνηση και χωρίς κραδασμούς ξεκινάει ήρεμα το σκούτερ από στάση. Αυτός είναι και ο χαρακτήρας του κινητήρα του 250: ήπιος και φιλικός, χωρίς ξεσπάσματα και με ομαλή λειτουργία. Στο άνοιγμα του γκαζιού, ο κινητήρας αντιδρά αργά, κι έτσι γίνεται προβλέψιμος ακόμα και για τους νέους αναβάτες.

Οι κραδασμοί για να κάνουν την παρουσία τους, πρέπει πρώτα το στροφόμετρο να φτάσει κοντά στις 7.250 σ.α.λ, για να εμφανιστούν οι πρώτοι, ελαφροί κραδασμοί και μετά να έρθουν οι σοβαρότεροι στις 7.750 σ.α.λ, άρα πάνω απο την περιοχή της μέγιστης ιπποδύναμης. Σε αυτές τις στροφές το ΧΜΑΧ έχει φτάσει στην τελική του πάντως με πάνω από 140 χ.α.ω στο κοντέρ.

Η μπροστινή ανάρτηση έχει ικανή διαδρομή για να αντιμετωπίζει τις λακκούβες του δρόμου και τα πηγαίνει αρκετά καλά για τα ελληνικά δεδομένα. Το πιρούνι του 250 (35άρα καλάμια και διαδρομή 110 χλστ.) δείχνει ότι δεν μπορεί να αποσβέσει τις μικρές ανωμαλίες, αλλά από κει και μετά αποδίδει καλά και προσφέρει αρκετά καλή άνεση, αλλά κυρίως πληροφόρηση για τον δρόμο και σταθερότητα όπως και η υπόλοιπη κατασκευή, τουλάχιστον μέχρι τα 125 χ.α.ω.

Από εκεί και πάνω το σύνολο γίνεται ελαφρώς πιο νευρικό. Τα δύο μακριά αμορτισέρ πίσω παραμένουν σκληρά, αλλά δείχνουν να αποσβένουν τις μικρές ανωμαλίες, λίγο καλύτερα από το πιρούνι. Με δύο άτομα η λειτουργία τους πάντως είναι ελαφρώς καλύτερη.

Το κράτημα του Yamaha ΧΜΑΧ 250 είναι αργό, το σκούτερ γέρνει στις στροφές με σιγουριά, ενώ αίσθηση ασφάλειας προσφέρουν και τα φρένα, ειδικά το μπροστινό. Ο μονός δίσκος – με διέμβολη δαγκάνα – έχει την απαιτούμενη δύναμη και αίσθηση ακόμα και να “κοροϊδέψεις” το ABS και αν θέλεις να μην το χρησιμοποιείς παρά μόνο σε επικίνδυνες περιπτώσεις. Το πίσω φρένο έχει δύναμη, αλλά όχι αίσθηση και ξέρουμε πολύ καλά ότι άν τα φρένα του ΧΜΑΧ ήταν γεφυρωμένα, το αποτέλεσμα θα ήταν πολύ καλύτερο.

Το ABS είναι πολύ χρήσιμο στις περιπτώσεις που η άσφαλτος δεν προσφέρει την ζητούμενη πρόσφυση και είναι αρκετά ευαίσθητο για να μην ενεργοποιείται με το παραμικρό και να μεγαλώνει έτσι επικίνδυνα τις αποστάσεις ακινητοποίησης. 

ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Το έχουμε ξαναπεί: για να χρησιμοποιηθεί το ΧΜΑΧ σε ταξίδια θα πρέπει να αλλαχθεί η ζελατίνα (στα 120 χ.α.ω ο αέρας σε χτυπάει στο στήθος), έτσι ώστε να μειωθεί η πίεση του αέρα, αλλά κυρίως ο θόρυβος που δημιουργείται στο πέρασμά του. Η δύναμη του κινητήρα είναι αρκετή για να μεταφέρει ένα άτομο και μπαγκάζια με αξιοπρέπεια και έτσι το 250αράκι να διανύσει μεγάλες διαδρομές. Ταξίδι γίνεται και με δύο άτομα, με υποχωρήσεις στην άνεση όμως, τις ρεπρίζ και τις μουαγιέν ταξιδιού. Άρα, με λίγα λόγια, πρέπει να πηγαίνεις πιο αργά, Η αυτονομία μπορεί με λίγη καλή θέληση να φτάσει τα 250 χιλιόμετρα, ένα καλό νούμερο για να μπορέσεις να προγραμματίσεις κατάλληλους ανεφοδιασμούς.

 ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Η μακριά μετάδοση του Yamaha προσφέρει ήπιες αντιδράσεις στο άνοιγμα του γκαζιού και η κατανάλωση δεν ξεπερνάει τα 4 λίτρα στα 100, αρκεί να διατηρείς “λογικές, νόμιμες” ταχύτητες και να μην βρίσκεσαι διαρκώς με το γκάζι κολλημένο στο τέρμα του. Η τελική στο κοντέρ φτάνει τα 140 χιλιόμετρα την ώρα, (λίγο παραπάνω από τα 130 πραγματικά). Ο χρόνος που χρειάζεται για να φτάσει τα 100 χ.α.ω από στάση το ΧΜΑΧ 250 είναι τα 7,3 δευτερόλεπτα

ΤΕΛΙΚΑ…

Παρ’ όλη τη σχετικά υψηλή του τιμή (5.090 ευρώ για την έκδοση ABS) και το γεγονός ότι δεν πρόκειται για μοντέλο που πρωτοπαρουσιάστηκε πρόσφατα, το Yamaha XΜΑΧ 250 έχει το δικό του κοινό. Τη χρονιά που μας πέρασε πέτυχε τις υψηλότερες πωλήσεις από οποιοδήποτε άλλο σκούτερ της Yamaha στην Ελλάδα, ενώ και στις ευρωπαϊκές αγορές οι πωλήσεις του δεν ήταν καθόλου άσχημες. Αυτό το στοιχείο, μαζί με τα παραπάνω, απλά ενισχύει αυτό που λέγαμε στην αρχή: τη θεωρία της “σταθερής αξίας”. 

ΟΡΓΑΝΑ: Απλής και ξεκάθαρης αισθητικής, με δυο μεγάλα στρογγυλά όργανα (κοντέρ και στροφόμετρο) με ένα ψηφιακό πολυ-όργανο ανάμεσά τους, το ταμπλώ διαθέτει πληροφορίες και ενδεικτικές λυχνίες που δεν αφήνουν κανέναν δυσαρεστημένο: φώτα, φλας, λάδι κινητήρα, ένδειξη αλλαγής λαδιών, θερμοκρασία κινητήρα, θερμοκρασία περιβάλλοντος, ώρα, αλλαγή ιμάντα, αλλαγή λαδιών, κ.λπ.

ΦΩΤΑ: Πολύ καλά φώτα και στις δύο θέσεις, που διαθέτει το 250. Στην εκκίνηση του κινητήρα ο κυρίως προβολέας μένει σβηστός. Τα κρύσταλλα των πίσω φωτιστικών σωμάτων, επειδή περιέχουν και τα φλας, είναι ελαφρώς “ροζ”.

ΚΟΡΝΑ: Ισχυρή και αποτελεσματική

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Ο ανεφοδιασμός γίνεται από τάπα, που βρίσκεται ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη, αφού σε αυτή την περιοχή βρίσκεται το, σχεδόν, 12λιτρο ρεζερβουάρ. Ανοίγεις πρώτα ένα πορτάκι και αφού έχεις αφαιρέσει πρώτα το κλειδί από την ανάφλεξη, ξεκλειδώνεις την τάπα, η οποία βγαίνει πανεύκολα από το στόμιο. Δεν μπορούμε να πούμε ότι ισχύει το ίδιο στην επανατοποθέτησή της, αφού πρέπει να ξέρεις τη διαδικασία και να κάνεις προπόνηση στην αρχή, για να συνηθίσεις τις ιδιαιτερότητές της (ευτυχώς υπάρχει ενδεικτικό βελάκι που βοηθάει).

ΣΤΑΝΤ: Το διπλό στάντ είναι γερό σαν κατασκευή και στήνει σταθερά το στάντ πάνω του, θέλει λίγη δύναμη από τον αναβάτη για να ανοίξει και χτυπάει όταν κλείνει. Υπάρχει και εξίσου γερό και λειτουργικό/εύκολο πλάγιο στάντ.

ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Μικρού μεγέθους διακόπτης και παλαιάς σχεδίασης, που όμως είναι πολύ μαλακοί και λειτουργικοί στη λειτουργία τους. Εκτός των άλλων υπάρχει στο αριστερό άκρο σινιάλο hi beam και στο δεξί άκρο alarm.

ΣΧΑΡΑ, ΧΕΙΡΟΛΑΒΕΣ: Μπορεί να μην υπάρχει σχάρα, αλλά υπάρχουν δυο αρκετά χρήσιμες χειρολαβές.

ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Ίσως από τους καλύτερους που κυκλοφορούν σε σκούτερ

ΕΞΤΡΑ: Θηλιά για χρήση πέταλου ή συρματόσχοινου για κλείδωμα, πλάγιο στάντ, alarm, immobilizer στο κλειδί. Προσοχή χρειάζεται όταν κλειδώνεις το σκούτερ από τον κεντρικό διακόπτη γιατί η “τέρμα αριστερά” θέση είναι θέση πάρκινγκ. Το μικρό φως μένει αναμμένο και αν το ξεχάσεις μένεις από μπαταρία κάμποσες ώρες μετά (εεε, ναι το πάθαμε…) 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:5.090 ευρώ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, με 1ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, χωρητικότητας 249,7 κ.εκ., τροφοδοσία με ηλεκτρονικό ψεκασμό
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 20 ίπποι, στις 7.500 σ.α.λ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Τηλεσκοπικό πιρούνι, διαδρομής 110 χιλ. / Δύο αμορτισέρ, διαδρομής 95 χιλ.
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος διαμέτρου 267 χιλ., δαγκάνα 2 εμβόλων / Δίσκος διαμέτρου 240 χιλ., δαγκάνα 2 εμβόλων
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
15 ιντσών / 14 ιντσών (ελαστικά 120/70-140/70)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.545 χιλ.
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 792 χιλ.
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 11,8 λίτρα
ΒΑΡΟΣ:164 κιλά ( 184 κιλά, γεμάτο)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Μοτοδυναμική, Θέση Κύριλλος, Ασπρόπυργος, τηλ. 801-11-926242, www. yamaha-motor.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ