Αυθεντικό ποπ-ρετρό και χαρούμενο!
Αυτό που δοκιμάζουμε σήμερα είναι το μοναδικό, το ξεχωριστό, Peugeot Django Evasion 125, που κάτω από το κλασικής ομορφιάς κορμί του κρύβει ένα εύχρηστο scooter βασικής, καθημερινής μετακίνησης. Με 12ρηδες τροχούς, ευρύχωρο επίπεδο δάπεδο, φιλικό κινητήρα και τιμή στα 2.790 ευρώ. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η δουλειά των βιομηχανικών σχεδιαστών είναι να δημιουργούν προϊόντα που εντυπωσιάζουν τον καταναλωτή. Από την άλλη όμως εμείς ώς καταναλωτές δεν μπορούμε παρά να εντυπωσιαζόμαστε με το γεγονός ότι οι βιομηχανικοί σχεδιαστές συνεχίζουν να μας εντυπωσιάζουν…
Ένα από τα προϊόντα που το πετυχαίνουν είναι τούτο δω το σκουτεράκι της Peugeot που από την πρώτη μέχρι την τελευταία βίδα είναι υπέρ το δέον μελετημένο.
Παρουσιάστηκε στο σαλόνι της EICMA στο Μιλάνο το 2013. Είναι ένα πολύ σημαντικό μοντέλο της εταιρίας του λέοντος αφού το Peugeot Django υποκλίνεται για πρώτη φορά με σεβασμό στη μεγάλη, πολυετή ιστορία της γαλλικής φίρμας, η οποία έφτιαξε την πρώτη της μοτοσυκλέτα το 1898.
Το Django έχει κλασικές γραμμές που δεν αντιγράφουν – όπως συνηθίζουν να κάνουν οι περισσότεροι κατασκευαστές – τις παλαιότερες ή νεότερες Vespa. Το Django είναι τολμηρό και αυθεντικό γιατί τραβάει το δικό του σχεδιαστικό δρόμο.
Κατασκευασμένο στην Κίνα, έτσι ώστε να κρατήσει το κόστος κατασκευής χαμηλά, θέλει να μπεί δυναμικά στην κατηγορία των ρετρό σκούτερ παίρνοντας έμπνευση από το Peugeot S 57 του 1957 και διατίθεται σε 4 παραλλαγές (Heritage, Sport, Evasion) ενώ εμείς σήμερα οδηγούμε την έκδοση Evasion 125.
Βασικοί αντίπαλοι των Django στην αγορά είναι οι νέες Vespa Primavera και Sprint, με την τιμή των Django να είναι σαφώς χαμηλότερη των ιταλικών σκούτερ (κατά τουλάχιστον 1.100 ευρώ).
Το εργοστάσιο μπορεί να βρίσκεται στην Κίνα (joint venture της Peugeot με την Qingqi) αλλά η σχεδίαση και το φινίρισμα είναι γαλλικά, ενώ η Peugeot θέλοντας να επενδύει στην αξιοπιστία ενός γνωστού κινητήρα, τον προμηθεύεται έτοιμο από την ταϊβανέζικη SYM.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Μονοκύλινδρος, τετράχρονος, 2βάλβιδος, 124,6 cc που τροφοδοτείται με καρμπιρατέρ και αποδίδει 10,2 ίππους στίς 8.500 rpm. Η ροπή είναι 1,07 kgm, στις 6.5000 rpm.
Πέρα από την απαραίτητη μίζα υπάρχει και βοηθητικά μια πολύ χρήσιμη μανιβέλα σε περίπτωση που η μπαταρία αδειάσει, έτσι ώστε να μπορεί να εκκινήσει ο κινητήρας.
Η Peugeot συστήνει αλλαγή λαδιών κάθε 5.000 χιλιόμετρα και αλλαγή ιμάντα σύντομα για τα συνήθη δεδομένα κάθε 10.000 km.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Ένα γοητευτικό δίχρωμο σκούτερ. Λευκό και πορτοκαλί σε έναν καλαίσθητο συνδυασμό. Η εφαρμογή και το φινίρισμα των πλαστικών (όχι δεν είναι μεταλλικό το σασί του σκούτερ) είναι πολύ καλή, ενώ η σχεδίαση ξεπερνάει εαυτόν με εύστοχες και καλόγουστες λεπτομέρειες όπου κι αν πέσει το βλέμμα του παρατηρητή/κριτή.
Τίποτε δεν χτυπάει σαν παράταιρο πάνω στο Django, με μοντέρνες πινελιές να ενσωματώνονται με το κλασικό design αποδεικνύοντας την ικανότητα των Γάλλων για άλλη μια φορά.
Από το φωτιστικό σώμα σχήματος “U” πίσω από το σήμα της εταιρίας στο ρύγχος, μέχρι το σιρίτι από χρώμιο που διατρέχει το σκούτερ απ’ άκρου σε άκρο, μέχρι τις υπέροχες σέλες, τον προβολέα και τη μικρή σχάρα στην ποδιά, μέχρι τα μπροστινά φλας που μοιάζουν με κομμάτια από χρώμιο.
Τα πλαϊνά καπάκια, όπως και η ποδιά και το μπροστινό φτερό κατεβαίνουν χαμηλά, αν προσέξατε, δημιουργώντας ένα σχήμα σκούτερ που δεν συναντάμε συχνά πλέον.
Πάμπολλοι χρωματικοί συνδυασμοί (22) και πλήθος αξεσουάρ ειδικά σχεδιασμένων για το σκούτερ προτείνονται από την Peugeot, έτσι ώστε να βρει ο καθένας και η καθεμιά το σκούτερ που του ταιριάζει.
ΜΕΓΕΘΟΣ-BΑΡΟΣ: Σε αντίθεση με τα κόμπακτ/μικρά σκούτερ πόλης το το Django είναι μακρύτερο φτάνοντας στά 1.944 mm μήκους, είναι δηλαδή μακρύτερο πό μια Vespa Primavera αλλά και από μια Vespa GTS.
Αυτό δίνει σημαντική ευρυχωρία στην περιοχή του δαπέδου, όπου φιλοξενούνται τα πόδια του αναβάτη. Το σκούτερ μπορεί να φαίνεται βαρύ αλλά δεν είναι ιδιαίτερα, ειδικά όταν κινείται. Η εταιρία ανακοινώνει 127 κιλά για το άδειο υγρών σκούτερ.
ΤΡΟΧΟΙ-ΕΛΑΣΤΙΚΑ-ΦΡΕΝΑ-ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ: Τηλεσκοπικό πιρούνι μπροστά και μονό αμορτισέρ πίσω αναλαμβάνουν τον τομέα των αναρτήσεων.
Το δισκόφρενο μπροστά έχει διάμετρο 200 mm, και 3πίστονη δαγκάνα, ενώ ο πίσω δίσκος έχει διάμετρο 190 mm, και δαγκάνα ενός εμβόλου.
Οι δυο δίσκοι είναι γεφυρωμένοι με την αριστερή μανέτα του πίσω φρένου να ενεργοποιεί εν μέρει και το μπροστινό. Οι τροχοί είναι 12 ιντσών με χυτές ζάντες ιδιόμορφης σχεδίασης (με κενά μπράτσα από αριστερά) και τα λάστιχα έχουν διαστάσεις 120/70.
Τα τελευταία διαθέτουν άσπρα πλαϊνά τοιχώματα (όπως παλιά ) και είναι κινέζικης κατασκευής CST (Cheng Shin).
ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Ο αναβάτης κάθεται “μέσα¨ στο σκούτερ, με τη σέλα χαμηλά και το τιμόνι ψηλότερα. Κάπως ψηλά τοποθετούνται και τα πόδια, που πατούν πάνω σε μια μεγάλη, άνετη, πλατιά ποδιά.
Το δάπεδο όπως και η ποδιά είναι κατασκευασμένα από πλαστικό και στο δάπεδο υπάρχουν λαστιχένιες λωρίδες/“σιδηρόδρομοι” θυμίζοντας Λαμπρέτα.
Η απόσταση του τιμονιού από τη σέλα είναι μεγάλη βολεύοντας έτσι και τα υψηλότερα αναστήματα χωρίς πρόβλημα. Η ευρυχωρία είναι πασιφανής.
ΤΙΜΟΝΙ: Υπέροχη δουλειά έχει γίνει στο τιμόνι, σε αυτό που βλέπει ο αναβάτης όταν οδηγεί. Τα άκρα του είναι τραβηγμένα προς τα πίσω, το καβούκι του προβολέα προτείνεται, προεξέχει, τα καπάκια των τρομπών των φρένων είναι ασημένια, το όργανο πανέμορφο, τα γκριπάκια είναι φουσκωτά όπως παλιά.
Το πρόβλημα είναι το πλάτος του τιμονιού στα 810 mm πλάτος, που δυσκολεύει αφού βρίσκεται στο ίδιο ύψος με τους καθρέφτες των αυτοκινήτων.
O διακόπτης των φλας στο αριστερό άκρο είναι μακριά από τα δάχτυλα του αναβάτη και πρέπει να σηκώσει το χέρι του από το γκριπ για να τον ενεργοποιήσει.
Η ακτίνα στροφής του είναι πολύ καλή με 3,3 μέτρα, επιτυγχάνοντας πολύ καλή επίδοση στον τομέα αυτόν, που τόση σημασία έχει στην ευελιξία του σκούτερ μέσα στην πόλη.
ΣΕΛΑ: Είναι δυο ξεχωριστές σέλες, μια για τον αναβάτη και μια για τον συνεπιβάτη. Είναι κάπως σκληρό με λίγο αφρώδες το μονόσελο του αναβάτη αλλά τόσο πλατύ και εργονομικό που δίνει άνεση.
Διαθέτει λευκό σιρίτι και ρετρό τεχνοτροπίας γραμμές πάνω της. Το ύψος της φτάνει τα 770 mm από το έδαφος. Η σέλα ανοίγει από τον κεντρικό διακόπτη και αποκαλύπτει τον αποθηκευτικό χώρο.
ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Η σέλα του συνεπιβάτη δεν ανοίγει είναι άνετη και για τα πόδια του υπάρχουν μεγάλα αναδιπλούμενα μαρσπιέ καλυμμένα με λάστιχο. Στην ουρά του σκούτερ υπάρχουν βολικές χειρολαβές.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Επειδή το τιμόνι είναι κάπως ψηλά τοποθετημένο, η ποδιά πλατιά και υπάρχει και ζελατίνα η προστασία του σώματος του αναβάτη δεν είναι καθόλου άσχημη.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Ο βασικός αποθηκευτικός χώρος βρίσκεται κάτω από τη σέλα – ανοίγει μόνο το μπροστινό κομμάτι, το μονόσελο του αναβάτη – και χωράει ένα ανοικτό (jet) κράνος.
Μπροστά στην ποδιά υπάρχουν δυο ντουλαπάκια που δεν φαίνονται, στο ένα βρίσκουμε την τάπα ανεφοδιασμού και στο άλλο μια παροχή 12V και χώρο για μικρότερα αντικείμενα. Αναδιπλούμενος γάντζος υπάρχει στην κολώνα του τιμονιού για το κρέμασμα τσαντών.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Χαμηλό το κέντρο βάρους του Peugeot Django Evasion 125, χαμηλή και η σέλα, τιμόνι που “κόβει” έντονα και κινητήρας με ελαστικότητα βοηθούν την εικόνα ενός εύκολου, φιλικού σκούτερ στην πόλη και παντού.
Αν και το τιμόνι είναι λίγο βαρύ στους επιτόπιους ελιγμούς είναι ακριβές και παραμένει σταθερό μέχρι τελικής ταχύτητας.
Η ευρυχωρία του δαπέδου χωράει τα πόδια ακόμα και σε αναβάτη στο 1.85 με τους γοφούς να βρίσκονται στο ίδιο ύψος με τα γόνατα και τον κάνει να αισθανθεί άνετα αμέσως, αφού το Django είναι εργονομικά σωστό σε κάθε τομέα, ακόμα και για υψηλότερα αναστήματα.
Ο κινητήρας της SΥΜ επιδεικνύει καλό χαρακτήρα, με λογικά επίπεδα μηχανικών θορύβων, καλή δύναμη και απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού και τους κραδασμούς καλά κρυμμένους. Στο πρωϊνό ξεκίνημα θέλει ζέσταμα για να στρώσει το άρρυθμο ρελαντί του και να φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας.
Στο πράσινο ο μονοκύλινδρος κινητήρας ξεκινάει ήπια. Φτάνοντας στα 20 km / h, επιταχύνει πιο ζωντανά και γραμμικά. Στα 60 km/h, δείχνει να κρεμάει αλλά επανέρχεται στα 85 km/h για να δείξει τελικά 110 km/h ¨και κάτι” στο κοντέρ.
Η μακριά μετάδοση δεν συμπαθεί τα δυο άτομα που προσπαθούν να κινηθούν σε ανηφόρες και χρειάζεται στροφές για να ξεκινήσει.
Ο ήχος της εξάτμισης μοιάζει να ξεφεύγει από ένα κλασικό σκούτερ και όταν ανέβουν οι στροφές νομίζεις ότι κάνεις ταξίδι στο παρελθόν καβαλώντας ένα δίχρονο σκούτερ.
Από πλευράς κρατήματος και γεωμετρίας το σκούτερ εμφανίζεται να στρίβει γρήγορα το μπροστινό του τροχό και τον πίσω να ακολουθεί με μικρή καθυστέρηση. Παρ’ όλα αυτά το μπροστινό σύστημα και η τοποθέτηση του τιμονιού (σε συνδυασμό με τη θέση οδήγησης) σε αφήνει να ελέγξεις το σύνολο χωρίς πρόβλημα.
Απόδειξη ότι το Django και ο κινητήρας του – που δεν δυσκολεύεται να γυρίζει σε υψηλούς ρυθμούς περιστροφής – σε προκαλούν να οδηγείς παντού με τέρμα γκάζι. Στις στροφές το σκούτερ θα ξύσει πρώτα το πλαϊνό στάντ, αφού είναι λάθος τοποθετημένο. Τα λάστιχα της CST γλιστράνε κάτω από πίεση και ακόμα πιο πολύ όταν είναι βρεγμένος ο δρόμος.
Ευχάριστη έκπληξη στο Peugeot Django Evasion 125 είναι οι μαλακές αναρτήσεις του που προστατεύουν χέρια και μέση του αναβάτη από τις λακκούβες. Δυστυχώς η ρύθμιση της αποφόρτισης του μονού αμορτισέρ πίσω, απαιτεί την αφαίρεση του κουτιού φίλτρου.
Εύσημα παίρνει η γαλλική εταιρία για το σύστημα συνδυασμένου φρεναρίσματος που χρησιμοποιεί και αποτρέπει τα ανεπιθύμητα μπλοκαρίσματα των τροχών.
Το αριστερό λεβιέ στο τιμόνι ενεργεί όχι μόνο στο πίσω αλλά και το μπροστινό φρένο. Θέλει δύναμη για να φρενάρει σωστά, αλλά το κάνει με ασφάλεια.
Το δεξί λεβιέ ενεργοποιεί μόνο το μπροστινό φρένο και έχει αρκετή δύναμη και καλή αποτελεσματικότητα. Άρα και στον τομέα των φρένων το Django τα πηγαίνει περίφημα.
Εσύ απλά τραβάς με δύναμη τα φρένα και τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το σύστημα πέδησης της Peugeot. Κι όλα αυτά φτιάχνουν ένα σκούτερ που χαίρεσαι να οδηγείς σε καθημερινή βάση με τον κόσμο στο δρόμο να το χαζεύει. Όπως κι εσύ άλλωστε…
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Η μικρή ζελατίνα στο τιμόνι προστατεύει λίγο και δεν επιρρεάζει την πορεία του σκούτερ στις υψηλότερες ταχύτητες όπως κάνουν οι μεγαλύτερες ζελατίνες. Το σχετικά μακρύ μεταξόνιο (1.367 mm) δίνει σταθερότητα και στις υψηλότερες ταχύτητες.
Παρότι το σκούτερ έχει φτιαχτεί για μέσα στην πόλη μας για κάποιο λόγο η συνολική του συμπεριφορά μας παρότρυνε να το βγάλουμε και στο ταξίδι, με ένα άτομο και ταχύτητες στα 70-90 km/h, με τον κινητήρα να φτάνει σε παρατεταμένες κατηφόρες (στο κοντέρ) τα 115km/h.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Τα 0-100 μέτρα διανύονται σε 9,1s και η μέση κατανάλωση έφτασε τα 3.5 l / 100 km κάτι που σημαίνει ότι το μεγάλο ρεζερβουάρ των 8.2 l θα δώσει αυτονομία 230 km.
ΤΕΛΙΚΑ…
Το Peugeot Django Evasion 125 είναι ένα ευρύχωρο σκούτερ πόλης. Καλαίσθητο με ρετρό γραμμές και ζωντανό κινητήρα, που χαρακτηρίζεται σαν εύκολο στη χρήση με άνετες αναρτήσεις και συμπαθητικό συνολικό χαρακτήρα που σε παροτρύνει να το χρησιμοποιείς διαρκώς. Όπου πηγαίνει τραβάει βλέμματα και ξεκινάει συζητήσεις, κι όλα αυτά δεν πληρώνονται ούτε λίγα, αλλά ούτε και πολλά στα 2.790 ευρώ για ένα μοναδικό σκούτερ που φοράει επάξια τον ιστορικό λέοντα της γαλλικής εταιρίας στο προτεταμένο του στήθος.
ΟΡΓΑΝΑ: Τα πολύ όμορφης σχεδίασης όργανα απαρτίζονται από ένα αναλογικό κοντέρ, με βελόνα που το μεγαλύτερο τμήμα της κρύβεται (όπως συνέβαινε σε κλασικά σκούτερ στο παρελθόν) κάτω απο την ψηφιακή οθόνη που βρίσκεται στη βάση του κέντρου.
Ο φωτισμός του είναι πολύ όμορφος και η σχεδίαση το ίδιο καλή, με τα όργανα να διαθέτουν ενδείξεις για: μερικό, ολικό χιλιομετρητή, ρεζέρβα, ένδειξη συντήρησης, θερμοκρασία περιβάλλοντος, ώρα.
ΦΩΤΑ-ΚΟΡΝΑ-ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Πιο δυνατά φώτα δεν έχετε δει από τόσο μικρό προβολέα, άριστα φλας LED και πίσω στόπ. Πολύ όμορφοι, κομψοί και συμμετρικοί είναι οι διακόπτες, αλλά σηκώνεις το χέρι για να τους πατήσεις.
Η κόρνα είναι αδύναμη. Τα φώτα – ορθά – μένουν σβηστά όταν γυρίζει η μίζα για να εκκινήσει τον κινητήρα.
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: H τάπα του ρεζερβουάρ είναι κρυμμένη μέσα στο αριστερό ντουλαπάκι της ποδιάς. Γυρίζεις το κεντρικό κλειδί και ανοίγει το πορτάκι του.
Βολική στη χρήση η τάπα και κρυμμένη πίσω από ένα πολύ όμορφο κομμάτι πλαστικού.
ΣΤΑΝΤ-ΣΧΑΡΑ-ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Όμορφοι οι καθρέφτες με σχετικά μικρό οπτικό πεδίο. Δεν υπάρχει σχάρα. Υπάρχουν μεγάλες μεταλλικές χειρολαβές.
Το κεντρικό ανοίγει εύκολα, το πλάγιο στάντ πιο δύσκολα, γιατί έχει μικρό άκρο για το πόδι. Το κεντρικό στάντ δεν πείθει σαν κατασκευή για την αντοχή του, μιας και είναι φτιαγμένο από λεπτά σωληνάκια.
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Η σχάρα που βρίσκεται στην ποδιά κάτω από τον προβολέα είναι περισσότερο διακοσμητική. Υπάρχει παροχή ρεύματος, πολύ όμορφο κλειδί κεντρικού διακόπτη, πλάγιο στάντ, κρυφός γάντζος στην ποδιά, ζελατίνα στο τιμόνι.