Ικανό και πολυτάλαντο… σκούτερ
* Κυβισμός: 745 cc * Ιπποδύναμη: 54,8 ίπποι, στις 6.250 rpm * Βάρος: 238 Kg (γεμάτο) * Τιμή: 12.450 ευρώ, 12.650 ευρώ (Sport Color)
Μια έκπληξη είναι πάντοτε έκπληξη, όπως και να το κάνεις. Το μοναδικό Honda X-ADV που ιδρύει μόνο του μια νέα κατηγορία υβριδικών σκουτερο-μοτοσυκλετών με τον ερχομό του δεν θα μπορούσε παρά να παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Το οδηγούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επίσημη παρουσίασή του, που έγινε από την αντιπροσωπεία στην Αττική. Kείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Γιώργος Φιωτάκης
Εννοείται ότι όλοι, μα όλοι, οι δημοσιογράφοι που έλαβαν μέρος στην παρουσίαση του Honda X-ADV ήταν ιδιαίτερα περίεργοι να δουν τι κάνει αυτό το – για άλλους σκούτερ, για άλλους μοτοσυκλέτα – δίτροχο στο δρόμο. Κι επίσης τι κάνει κι έξω από το δρόμο, στο χώμα, αφού η Honda το παρουσιάζει ως “παντός εδάφους”.
Ένα δίτροχο SUV που όμοιό του δεν υπάρχει. Τολμηρό εγχείρημα; Φυσικά, αλλά η Honda δεν διστάζει στο λανσάρισμα διαφορετικών ιδεών και προϊόντων που ξεφεύγουν από την πεπατημένη και χαράζουν μόνα τους νέους δρόμους.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη “γενετική διασταύρωση” που οδήγησε στη δημιουργία του νέου Honda X–ADV και συνδυάζει το SUV στυλ, τη γοητεία μιας μοτοσυκλέτας off–road με ισχυρό πλαίσιο, αναρτήσεις μεγάλων διαδρομών, ακτινικές δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων στον μπροστινό τροχό, με έναν δικύλινδρο σε σειρά κινητήρα, με διπλό συμπλέκτη DCT (Dual Clutch Transmission).
Ο αποθηκευτικός χώρος για κράνος κάτω από τη σέλα, η ρυθμιζόμενη ζελατίνα 5-θέσεων και το σύστημα Smart Key προσφέρουν πρακτικότητα και προστασία στον αναβάτη.
Παίρνοντας τα “συστατικά” μιας κλασικής ψευδοεντούρο (ή on/off, adventure) μοτοσυκλέτας, τις δυνατότητες για κίνηση επι παντός εδάφους, με όρθια θέση οδήγησης, ορατότητα, και πολύπλευρη χρηστικότητα, για τη μετακίνηση και τον ελεύθερο χρόνο.
Από την άλλη παίρνουμε αυτά που έχει να προσφέρει μία μέση σκουτερο-μοτοσυκλέτα καθημερινής χρήσης. Μπορεί να είναι σκούτερ ή μοτοσυκλέτα αλλά θα είναι σίγουρα ευκολοδήγητο, σβέλτο και άνετο, με πρακτικό δίτροχο και χρήσιμους αποθηκευτικούς χώρους.
Εάν συνδυάσουμε τα παραπάνω προκύπτει μία ενδιαφέρουσα πρόταση με χαρακτηριστικά ενός – όπως έχουμε συνηθίσει να λέμε στο χώρο του αυτοκινήτου – δίτροχου SUV.
Κινείται με απόλυτη άνεση στην απαιτητική κίνηση της πόλης και διαθέτει όλα τα σημαντικά στοιχεία που κάνουν τη ζωή εύκολη σε μία μεγαλούπολη.
Παράλληλα διαθέτει τον κινητήρα και τις ικανότητες ενός πλαισίου και των αναρτήσεων που θα προσφέρουν δυνατότητες κίνησης και σε εκτός δρόμου τεραίν.
Το γονίδιο του Honda X–ADV γεννήθηκε στο κέντρο R&D της Honda στη Ρώμη και θεωρείται δημιούργημα των μηχανικών και όχι του marketing.
Μία φιλοσοφία που υλοποιείται για πρώτη φορά και εκφράζει μία ιδέα σε δύο τροχούς, ενισχύοντας την έμφυτη επιθυμία του αναβάτη για ελευθερία, ταξίδια και νέες εμπειρίες.
Κομψό, καλοφτιαγμένο και ψηλό όπως ένα adventure δίτροχο, το Honda X–ADV δηλώνει τις προθέσεις του για κίνηση εκτός δρόμου. Παράλληλα, η σκληροτράχηλη εμφάνιση συνδυάζεται με την πρακτικότητα.
Η σχεδίαση του νέου πλαισίου προσφέρει αποθηκευτικό χώρο 21 λίτρων κάτω από τη σέλα. Το X–ADV διαθέτει ρυθμιζόμενη ζελατίνα 5-θέσεων, αλουμινένιο τιμόνι μεταβλητής διατομής, χούφτες από την Africa Twin, οθόνη οργάνων τύπου Rally και κεντρικό σταντ. Το σύστημα Smart Key ανεβάζει τον πήχη της καθημερινής άνεσης.
Αναρτήσεις μεγάλων διαδρομών μπροστά και πίσω απορροφούν τις ανωμαλίες με τη συμβολή ανθεκτικών τροχών με ακτίνες, 17/15 ιντσών (μπροστά και πίσω) και ελαστικών διπλής χρήσης ασφάλτου και χώματος.
Οι δύο ακτινικά τοποθετημένες δαγκάνες τεσσάρων έμβολων και τα μεγάλα δισκόφρενα μπροστά, προσφέρουν μεγάλη δύναμη πέδησης με ABS.
Το Κιβώτιο Διπλού Συμπλέκτη της Honda [Dual Clutch Transmission (DCT)] περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό, ενώ η χαρτογράφησή του για το X–ADV επιλέγει μικρότερες σχέσεις για πιο άμεση απόκριση στο πρόγραμμα D mode.
Το πρόγραμμα S mode διαθέτει 3 επίπεδα ώστε τα σημεία αλλαγών να προσαρμόζονται καλύτερα στη σπορ οδήγηση.
Εναρμονισμένος με το DCT, ο δικύλινδρος κινητήρας 745cc του X–ADV αποδίδει ισχυρή ροπή στις χαμηλο-μεσαίες στροφές,. Η κατανάλωση διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα – 27.9km/l (κύκλος δοκιμών WMTC).
Το στυλ του Honda X–ADV είναι προϊόν έμπνευσης και εξέλιξης της ομάδας R&D της Honda στην Ιταλία, για να εκφράσει το πνεύμα της περιπέτειας σε κάθε στοιχείο της σχεδίασης. Οι κάθετες επιφάνειες του φέρινγκ συνδυάζονται με μία εξεζητημένη, αλλά παράλληλα σκληροτράχηλη εμφάνιση.
Μία χαρακτηριστική γραμμή εκτείνεται από μπροστά μέχρι πίσω μέσω των κλίσεων του φέρινγκ και των πλαϊνών καπακιών. Η σιλουέτα είναι σκόπιμα «όρθια», με κοντό, συμπαγές σώμα που τονίζει περισσότερο τον περιπετειώδη χαρακτήρα.
Για να προσαρμοστεί σε είδους διαδρομές η ζελατίνα του Honda X-ADV ρυθμίζεται σε 5 θέσεις χωρίς εργαλεία, από την αριστερή της πλευρά με έναν περιστροφικό επιλογέα για μεγαλύτερη προστασία από τον άνεμο και τα καιρικά φαινόμενα.
Η συνολική διαφορά ύψους είναι 136mm, με διαφορά κλίσης 11° μεταξύ του ψηλότερου και του χαμηλότερου σημείου.
Όλα τα φώτα της Honda X–ADV είναι LED, και οι δύο στενοί προβολείς (που χωρίζονται με πλέγμα), τα συμπαγή φλας και το πίσω φανάρι με το διπλό κρύσταλλο χαρίζουν ξεχωριστή εμφάνιση.
Μία μεγάλη, οθόνη οργάνων που παραπέμπει στη CRF450 Rally προσφέρει πλήθος ενδείξεων, ενώ συγκεντρώνει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο αναβάτης γύρω από ένα μεγάλο, κεντρικό ψηφιακό ταχύμετρο και ένα στρογγυλό στροφόμετρο. Οι πληροφορίες που ο αναβάτης ελέγχει συχνότερα βρίσκονται στο πάνω τμήμα των οργάνων, άρα στο πεδίο άμεσης ορατότητας του, ενώ όλες οι υπόλοιπες βρίσκονται αριστερά και δεξιά σε χρηστική διάταξη.
Όλες οι προειδοποιητικές λυχνίες που σχετίζονται με τη λειτουργία του κινητήρα βρίσκονται στο κάτω τμήμα. Μία ξεχωριστή ένδειξη, ακριβώς πάνω από το κλασικό off–road αλουμινένιο τιμόνι κωνικού σχήματος δείχνει την κατάσταση του χειρόφρενου και άλλων σημαντικών ενδείξεων.
Ανθεκτικές χούφτες στα άκρα του τιμονιού – ίδιας σχεδίασης με της CRF1000L Africa Twin – εκτρέπουν τον αέρα και τη βροχή και προστατεύουν τις μανέτες και τα χέρια σε συνθήκες εκτός δρόμου. Μια αλουμινένια ποδιά (διαμορφωμένη με shot peening) πάχους 2,5mm προστατεύει το κάτω τμήμα του X–ADV.
Ο αποθηκευτικός χώρος 21L κάτω από τη σέλα χωράει ένα κράνος full–face τύπου, ακόμα και adventure με γείσο και φωτίζεται με LED. Η επιφάνειά του προσφέρει ομοιόμορφο φωτισμό χωρίς αντανάκλαση. Μία ηλεκτρική πρίζα 12V βρίσκεται επίσης κάτω από τη σέλα.
Ένα κεντρικό σταντ – με αισθητήρα κλίσης – περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό για παρκάρισμα του X–ADV σε δρόμο με κλίση χωρίς φόβο να πέσει.
Το X–ADV χρησιμοποιεί Smart Key, που παραμένει στην τσέπη του αναβάτη και καταργεί την ανάγκη χρήσης κλειδιού για τον κεντρικό διακόπτη, το άνοιγμα της τάπας του ρεζερβουάρ και το άνοιγμα της σέλας. Έχει δύο διακόπτες: λειτουργία Smart on/off και ‘Εντοπισμού’, που αναβοσβήνει τα φλας για εντοπισμό του Honda X–ADV από απόσταση.
Όταν υπάρχει Smart Key αρκεί μια πίεση στο μπουτόν ενεργοποίησης ώστε ο αναβάτης να ελέγξει την κλειδαριά του τιμονιού, και μέσω δύο διακοπτών επαναφοράς την τάπα ρεζερβουάρ και τη σέλα.
Με την πίεση, ανάβει ένα μπλε φως – ή από τη λειτουργία Εντοπισμού του Smart Key. Immobilizer περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό και ένας μηχανισμός στον κεντρικό διακόπτη αποτρέπει τη βίαιη παραβίαση του τιμονιού.
Προαιρετικά, διατίθενται δύο μπαγκαζιέρες: αυτή των 45L χωράει δύο κράνη full–face, διατίθεται σε τέσσερις αποχρώσεις και εφοδιάζεται με πλάτη. Η μικρότερη μπαγκαζιέρα των 35L έχει εμφάνιση αλουμινίου και χωράει ένα κράνος full–face. Επίσης διατίθενται σχάρα, κάγκελα, προστατευτικά ποδιών από τον αέρα και διακοσμητικά «πατώματος».
Το Honda X–ADV διατίθεται σε δύο στάνταρ και δύο ειδικές αποχρώσεις:
Digital Silver Metallic
Matt Bullet Silver
Pearl Glare White – μια τρίχρωμη έκδοση που θυμίζει την Africa Twin
Victory Red – θυμίζει την off–road σειρά των μοντέλων CRF της Honda
Το Honda X-ADV χρησιμοποιεί ένα νέο, σωληνωτό ατσάλινο πλαίσιο που επιτρέπει τη δημιουργία ενός ευρύχωρου αποθηκευτικού χώρου κάτω από τη σέλα σε συνδυασμό με ένα υποπλαίσιο, πλάτους 450mm. Η γωνία κάστερ και το ίχνος είναι στα 27°/104mm με μεταξόνιο 1.590mm.
Η μέγιστη γωνία στροφής του τιμονιού των 39° (και κύκλος στροφής των 2.8m) κάνουν το X–ADV ευέλικτο σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας. Οι αναρτήσεις μεγάλων διαδρομών – 153,5mm εμπρός και 150mm πίσω – συνδυάζονται με απόσταση από το έδαφος στα 162mm. Το βάρος (γεμάτη) είναι 238kg.
Το ύψος της σέλας στα 820mm και το φαρδύ τιμόνι στα 910mm διασφαλίζουν όρθια θέση οδήγησης και καλό οπτικό πεδίο για καλύτερη ορατότητα και έλεγχο, ενώ το σχήμα της σέλας διευκολύνει την ευκολότερη πρόσβαση του αναβάτη στο έδαφος.
Για έλεγχο σε συνθήκες εκτός δρόμου, το ανάποδο πιρούνι των 41mm τύπου φυσιγγίου προσφέρει ρύθμιση προφόρτισης και επαναφοράς. Το πίσω μονό αμορτισέρ προσφέρει ρύθμιση προφόρτισης ενώ εδράζεται στο αλουμινένιο ψαλίδι – που κατασκευάζεται από δοκούς διατομής σχήματος U – μέσω μοχλικού Pro–Link.
Ο μπροστινός τροχός 17-ιντσών και ο πίσω τροχός 15-ιντσών χρησιμοποιούν ενισχυμένες ατσάλινες ακτίνες ανθεκτικές στη σκουριά και συμβάλλουν στην ικανότητα του X–ADV να ανταπεξέρχεται στις ανωμαλίες του εδάφους. Ελαστικά διπλής χρήσης συμβάλλουν στην οδηγική ποιότητα και οι σχήματος L βαλβίδες διευκολύνουν τον έλεγχο πίεσης του αέρα. Οι διαστάσεις των ελαστικών είναι 120/70 R17 μπροστά και 160/60 R15 πίσω.
Δύο ακτινικά τοποθετημένες 4πίστονες δαγκάνες συνεργάζονται με δίσκους 310mm σε συνδυασμό με σύστημα ABS.
Το Κιβώτιο Διπλού Συμπλέκτη – Dual Clutch Transmission (DCT) της Honda γνωρίζει αυξανόμενη δημοτικότητα σε κάθε μοτοσυκλέτα που χρησιμοποιείται και ανήκει στο βασικό εξοπλισμό του X–ADV. Το σύστημα χρησιμοποιεί δύο συμπλέκτες: έναν για εκκίνηση και 1η, 3η και 5η σχέση: τον άλλον για 2η, 4η και 6η σχέση, με ομόκεντρους πρωτεύοντες άξονες. Κάθε συμπλέκτης ελέγχεται ανεξάρτητα από δικό του ηλεκτροϋδραυλικό κύκλωμα.
Υπάρχουν δύο αυτόματα προγράμματα συν το “MT mode” για μηχανικές αλλαγές σχέσεων. Ειδικά για το X–ADV – και με στόχο τη βέλτιστη επιτάχυνση σε αστικές συνθήκες – το στάνταρ αυτόματο πρόγραμμα D επιλέγει μικρότερες σχέσεις συγκριτικά με άλλες μοτοσυκλέτες εφοδιασμένες με DCT.
Το S mode (που ανεβάζει τα σημεία αλλαγών σχέσεων συγκριτικά με το D mode για πιο σπορ οδήγηση) προσφέρει τρία επίπεδα επιδόσεων ανάλογα με τις προτιμήσεις του αναβάτη. Κάθε επίπεδο είναι προγραμματισμένο με μία προοδευτικά πιο δυναμική απόκριση για το X–ADV. Το επιλεγμένο επίπεδο αποθηκεύεται και λειτουργεί ως προεπιλεγμένο πρόγραμμα S για τις επόμενες διαδρομές. Επίσης εμφανίζεται στον πίνακα οργάνων.
Ο υδρόψυκτος δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας 745cc του Honda X–ADV με 1ΕΕΚ και 8 βαλβίδες είναι σχεδιασμένος για να προσφέρει μεγάλη ροπή από τις χαμηλές μέχρι τις μεσαίες στροφές. Σε συνδυασμό με τις πιο κοντές σχέσεις του DCT, προσφέρει ζωηρή και άμεση επιτάχυνση τόσο από στάση όσο και από τα 30km/h. Η μέγιστη ισχύς είναι 54,8 ίπποι στις 6.250rpm και η μέγιστη ροπή 6,8 kgm στις 4.750rpm.
Οι υποτετράγωνες διαστάσεις και οι ειδικά σχεδιασμένοι θάλαμοι καύσης σε συνδυασμό με έναν στρόφαλο υψηλής αδράνειας προσφέρουν μεγάλη ροπή.
Δύο αντικραδασμικοί άξονες εξομαλύνουν τη λειτουργία του στις υψηλές στροφές, χωρίς όμως να αλλοιώνουν την απόδοση που προσφέρει η σειρά ανάφλεξης των 270 μοιρών (αίσθηση V-2). Η διάμετρος είναι στα 80mm και η διαδρομή στα 77mm. Την τελική μετάδοση αναλαμβάνει μια καλυμμένη αλυσίδα.
Η τροφοδοσία γίνεται μέσω μιας πεταλούδας 36mm με το σύστημα ψεκασμού PGM–FI που βελτιστοποιεί τόσο το μίγμα αέρα/καυσίμου όσο και το χρονισμό ανάφλεξης για όσο το δυνατόν καλύτερη καύση.
Ο κινητήρας είναι προδιαγραφών Euro4 με εκπομπές CO2 81g/km και κατανάλωση 27,5km/l (κύκλος δοκιμών WMTC), που μεταφράζεται σε αυτονομία πάνω από 300km με το ρεζερβουάρ των 13,1 λίτρων.
Η τιμές που ανακοινώθηκαν από την αντιπροσωπεία είναι:
Honda X-ADV 750 ABS, DCT… 12.450 ευρώ
Honda X-ADV 750 ABS, DCT, Sport Color… 12.650 ευρώ
Στο δρόμο…
Περνώντας στη σύντομη δοκιμή μας είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το Honda X–ADV σε πλήθος δρόμων, από τον αυτοκινητόδρομο, μέχρι τον επαρχιακό δρόμο, τον ομαλό χωματόδρομο, αλλά και το πιο απαιτητικό χώμα, χωρίς όμως τις υπερβολές.
Κι αυτό είναι το γενικότερο μήνυμα, η αίσθηση που μεταφέρει το Honda X–ADV: μπορώ να σε πάω παντού, αρκεί να μην έχεις υπερβολικές απαιτήσεις, ούτε στην άσφαλτο, ούτε στο χώμα.
Η σέλα απέχει αρκετά από το έδαφος, αφού το 750 δεν είναι ένα σκούτερ για χαμηλά αναστήματα, αν και το χαμήλωμα και κεντράρισμα των μαζών του προσφέρει μια πολύ καλή ισορροπία, γεγονός που αντιλαμβάνεσαι όταν κινείσαι πολύ αργά.
Το Honda X–ADV ελίσσεται με χάρη και λόγω του μεγάλου τιμονιού με τους αντίστοιχους μοχλούς το γύρισμα του τροχού (και επομένως και οι αλλαγές κατεύθυνσης) γίνονται πιο γρήγορα απ’ ότι, ας πούμε, στο αδελφάκι Integra.
O ήχος του πολιτισμένου κινητήρα που ξεφεύγει από την πολύ όμορφη εξάτμιση είναι μπάσος και καθησυχαστικός και η ροπή που υπόσχεται η εταιρία δηλώνει παρούσα στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Η απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού είναι πολύ καλή, ίσως και λίγο παραπάνω απ’ ότι θα θέλαμε απότομη.
Η επιτάχυνση προς την επόμενη σχέση είναι απολαυστική και πρωτόγνωρη για σκούτερ είναι η ενιαία αίσθηση που μεταφέρει πλαίσιο και αναρτήσεις οι οποίες είναι εξαιρετικές. Ιδιαίτερη αίσθηση στιβαρότητας και πληροφόρησης προσφέρει στον αναβάτη το πολύ καλό πιρούνι.
Το Honda X–ADV είναι βράχος σταθερότητας και προβλέψιμης οδικής συμπεριφοράς σε καλή και κακή άσφαλτο, ενώ το χώμα “οδηγιέται”, μπορεί να κινηθεί αξιοπρεπέστερα απ’ ότι θα πίστευε κάποιος για τον όγκο και το βάρος του. Και σε αυτή την περίπτωση είναι αναπάντεχα καλό – για το βάρος και τον όγκο του – στην αργή κίνηση.
Αν θελήσει κάποιος να κινηθεί πιο γρήγορα, ο περιορισμός θα έρθει κυρίως από την πίσω ανάρτηση που τερματίζει.
Όπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω, δηλαδή αν οι αναρτήσεις τα καταφέρνουν στο χώμα, αυτό σημαίνει ότι τα παρα-καταφέρνουν στην άσφαλτο και στους ελληνικούς δρόμους. Άρα τι λέμε εδώ; Ότι το Honda X–ADV φοράει τις καλύτερες αναρτήσεις που έχουν τοποθετηθεί ποτέ πάνω σε σκούτερ. Άντε σε “σκούτερ”…
Για το τέλος αφήνουμε τα φρένα του Honda X–ADV τα οποία αποτελούν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, ειδικά τα μπροστινά που διαθέτουν όλα τα στοιχεία που τα κάνουν άριστα: αίσθηση, δύναμη, αποτελεσματικότητα, οπότε και πολύ καλή επιβράδυνση.
Μείνετε συντονισμένοι για τη μεγάλη, πλήρη δοκιμή μας, από την οποία θα αποκομίσουμε περισσότερες πληροφορίες στην προσπάθεια αποκωδικοποίησης αυτού του νέου θαρραλέου μεγάλου σκούτερ… που θα γράψει ιστορία.