Βενζίνη, ηλεκτρισμός κι αέρας… όλα μαζί!
Ένα σκούτερ φτιαγμένο για ειδική χρήση που χρησιμοποιεί πατενταρισμένη αεροδυναμική, υβριδικό κινητήρα και προορίζεται για την αστυνομία; Η White Motorcycle Concepts πήρε ένα Yamaha Tricity 300… και του άλλαξε τα φώτα!
Η White Motorcycle Concepts είναι μια μικρή βρετανική εταιρία με μεγάλο όραμα και μεγάλα σχέδια, όπως, παραδείγματος χάρη, να σπάσει το ρεκόρ ταχύτητας με ηλεκτρική μοτοσυκλέτα.
Τώρα λοιπόν έρχεται η δεύτερη απόπειρα ενός ακόμα πιο τολμηρού σχεδίου, που έχει να κάνει με τις εναλλακτικές μορφές κίνησης κι έχει σχεδιαστεί για να αποδείξει ότι η αεροδυναμική μπορεί να λειτουργήσει και σε “κανονικές”, χαμηλές ταχύτητες και να είναι ιδιαίτερα ευεργετική όσον αφορά το περιβάλλον και τις εκπομπές καυσαερίων.
Το υβριδικό τρίτροχο που ακούει στο όνομα WMC300FR βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο Tricity 300 της Yamaha, έτσι ώστε να περιοριστεί το κόστος έρευνας και εξέλιξης στο ελάχιστο. Εκτός από τις δανεικές αναρτήσεις/σύστημα διεύθυνσης του Tricity, το WMC300FR χρησιμοποιεί και τον μονοκύλινδρο κινητήρα 292cc των 28 ίππων της Yamaha.
Ωστόσο, στόχος της εταιρίας ήταν να χρησιμοποιήσει έναν συνδυασμό υβριδικής ισχύος και καινοτομίας αεροσκαφών για να δημιουργήσει ένα σκούτερ που είναι ταχύτερο από το αρχικό στο οποίο βασίστηκε και προσφέρει πολύ βελτιωμένες εκπομπές ρύπων και οικονομία καυσίμου.
Η καρδιά του σχεδιασμού είναι η ίδια βασική αεροδυναμική ιδέα (φαινόμενο venturi) που είχε χρησιμοποιηθεί και στη μοτοσυκλέτα που θα επιχειρήσει να σπάσει του χρόνου το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας: ένας κεντρικός αεραγωγός που διοχετεύει τον αέρα κατευθείαν μέσα από το σκούτερ, που περνάει πρώτα ανάμεσα από τα πόδια του αναβάτη, μέσα από το τούνελ και καταλήγει στην ουρά του.
Εκτός από τη μείωση της μετωπικής επιφάνειας, ο αεραγωγός προορίζεται να μειώσει τον συντελεστή οπισθέλκουσας.
Η τρίτροχη διάταξη του σκούτερ το καθιστά τέλειο υποψήφιο για να εφαρμοστεί το σύστημα, με την εισαγωγή του αεραγωγού να βρίσκεται πίσω από τους δυο μπροστινούς τροχούς.
Από εκεί, η ροή του αέρα χωρίζεται, με το μεγαλύτερο μέρος του να διοχετεύεται πάνω από τον κινητήρα και να βγαίνει από την ουρά, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό εκτρέπεται στο ψυγείο για να κρυώσει ο κινητήρας.
Δεδομένου ότι τα αεροδυναμικά οφέλη γίνονται περισσότερο αισθητά καθώς αυξάνεται η ταχύτητα και το WMC300FR έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος της χρήσης του σε ταχύτητες πόλης, η εταιρία έπρεπε να ψάξει αλλού για να μεγιστοποιήσει την οικονομία και τις βελτιώσεις εκπομπών.
Έτσι, η ιδέα της προσθήκης ενός ηλεκτρικού κινητήρα στο σκούτερ φάνηκε σαν λογική λύση. Ένας κινητήρας 5 kW, που κινείται από ένα ζευγάρι μπαταριών 56 V, συνεργάζεται με τον μονοκύλινδρο κινητήρα της Yamaha για να αυξήσει την επιτάχυνση και την απόδοση σε χαμηλές ταχύτητες.
Ο συνδυασμός των δύο κινητήρων με τον διαμήκη αεραγωγό, εκτιμάται από την εταιρία ότι φέρνει βελτίωση 50% στις εκπομπές CO2 σε σύγκριση με τα σκούτερ παρόμοιου κυβισμού.
Για να χωρέσει ο αγωγός ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη, το ρεζερβουάρ καυσίμου του Tricity μετακινήθηκε σε νέα θέση, πίσω από τον αναβάτη, με τις μπαταρίες να είναι αποθηκευμένες πάνω από αυτό.
Αυτό είναι δυνατό σε μεγάλο βαθμό επειδή το WMC300FR είναι ένα αποκλειστικό μονοθέσιο σκούτερ, που προορίζεται για διασώστες, τους «First Responders» που λένε στις ΗΠΑ (εξ ου και το «FR» στο όνομα) όπως η αστυνομία ή το παραϊατρικό προσωπικό.
Φωτογραφίες: White Motorcycle Concepts