VESPA PX: Τέλος παραγωγής… τέλος εποχής

Καταργείται το εμβληματικό σκούτερ

Μετά από 40 περίπου χρόνια στην παραγωγή, η θρυλική και αγαπημένη Vespa ΡΧ βγαίνει για πάντα από την παραγωγή, λόγω αδυναμίας της να καλύψει τις αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Παρότι είχαμε μια ελπίδα για τη συνέχιση της “μεγάλης, μεταλλικής, κλασικής” Vespa, αυτή έσβησε για πάντα.

Οι πληροφορίες που είχαμε ήταν εκ των έσω και μιλούσαν για έρευνα και εξέλιξη μιας νέας Vespa ΡΧ που θα πληρούσε τις προδιαγραφές Euro4 και θα στόχευε μάλιστα και και στις αυστηρότερες προδιαγραφές Euro5. Προφανώς άλλο λένε οι πληροφορίες, κι άλλο η σκληρή πραγματικότητα.

Ιδιαίτερα πολυέξοδο ήταν το εγχείρημα για να προχωρήσει η Piaggio σε μια τέτοια κίνηση και πρέπει να υπολογίστηκε με αρκετή ακρίβεια το πόση απήχηση θα είχε ένα τέτοιο μοντέλο στον κόσμο.

Πέρα από τη συναισθηματική και συλλεκτική αξία, μια εξελιγμένη Vespa ΡΧ μάλλον σε περιορισμένο κοινό (σε σχέση με τα έξοδα της έρευνας και της εξέλιξης του project) θα απευθυνόταν κι έτσι η Piaggio προτίμησε να σταματήσει κάθε κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση.

Σε αυτή την απόφαση παίζει σημαντικό ρόλο το γεγονός ότι μια μεγάλη, παραδοσιακή αγορά των ΡΧ, η Ινδία, έχει αγκαλιάσει με πολλές πωλήσεις τη “νέα”, μικρή, τετράχρονη Vespa LX (πατήστε εδώ), ξεχνώντας την εξαιρετικά δημοφιλή στην τοπική αγορά ΡΧ.

Ποια ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά της Vespa ΡΧ; Ήταν όλη φτιαγμένη από μέταλλο, με ελάχιστα πλαστικά κομμάτια. Ελάχιστα… Είχε απλό, δίχρονο κινητήρα, τοποθετημένο παράκεντρα πάνω στο πλαίσιο, αφού έγερνε όλο το σκούτερ δεξιά, είχε ταχύτητες που άλλαζαν από το τιμόνι, είχε μικρούς τροχούς 10 ιντσών και ρεζέρβα κάτω από το αριστερό πίσω καπάκι.

Είκοσι χρόνια πριν και κάτι – κατά το έτος της πεντηκοστής επετείου από τη γέννηση της Vespa το 1946 – είχε παρουσιαστεί η εξέλιξη της Vespa και της ΡΧ, που δεν ήταν άλλη από την αυτόματης μετάδοσης Vespa ΕΤ4 125, με μικρότερο μεταλλικό πλαίσιο και τετράχρονο κινητήρα.

Μετά βγήκαν και οι GTS 300, οι μεγαλύτερου πλαισίου, επίσης μεταλλικές, Vespa.

Ενδιαφέρον είχε όταν το 2016 από τους εορτασμούς των 70 ετών από τη γέννηση της Vespa, η ΡΧ είχε μείνει σιωπηλά σκόπιμα απ’ έξω. Βγαίνει ένα γαλάζιο μοντέλο “70 ετών”, πολύ “λίγο” μπροστά σ’ αυτό που θα μπορούσε να έχει παρουσιαστεί, ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο ΡΧ.

Η ελπίδα για συνέχιση θα ερχόταν μέσα από έναν τετράχρονο κινητήρα ή από έναν ψεκαστό δίχρονο εξελιγμένης τεχνολογίας, που θα τον έκανε “καθαρό”, αλλά απ’ ότι φαίνεται οι προδιαγραφές είχαν διαφορετική άποψη.

Πόσες Vespa ΡΧ είχαν φτιαχτεί όμως από το 1977 που παρουσιάστηκε στον κόσμο; Ο ακριβής αριθμός δεν είναι ακόμα γνωστός για την 41χρονη παραγωγή του μοντέλου.

Ήδη από το 2001 η Piaggio είχε βγάλει από την γραμμή παραγωγής της Pontedera 1.729.347 κομμάτια. Από αυτά οι 370 χιλιάδες ήταν 200άρες, οι 823 ήταν 150άρες και οι 535 ήταν 125 κυβικών. Δέκα χρόνια μετά, το 2011, η ΡΧ είχε πιάσει τα 3.000.000 μονάδες!

Οκτώ χρόνια μετά, σήμερα, παρότι τα σημάδια υπήρχαν ήδη από το παρελθόν, μπορούμε να το πούμε με σιγουριά. Η Vespa ΡΧ δεν υπάρχει πια. Αντίο Βέσπα, σ’ ευχαριστούμε για όλα…

X