fbpx

ΝΕΟΣ ΦΟΡΕΑΣ: Ίδρυση Συνδέσμου Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών

Συνεργασία εισαγωγέων μοτοσυκλετών

Ένας νέος φορέας συστάθηκε στο χώρο της ελληνικής μοτοσυκλέτας, με τον τίτλο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών (ΣΕΜΕ) και με τη συνεργασία 10 αντιπροσώπων-εταιριών. Στόχος του ΣΕΜΕ είναι η διεύρυνση της αγοράς των δύο τροχών.

Ο ΣΕΜΕ – ο οποίος εκτός των μοτοσυκλετών εκπροσωπεί φυσικά και τα σκούτερ – πιστεύει ότι η υγιής ανάπτυξη του κλάδου προϋποθέτει την ασφαλή και βιώσιμη χρήση των δικύκλων, καθώς και την αρμονική συνύπαρξή τους με όλους τους χρήστες του δρόμου.

Σε αυτό το πλαίσιο, σκοπεύει να ανοίξει ουσιαστικό διάλογο με όλους τους φορείς της πολιτικής, ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας, καθώς και της κοινωνίας των πολιτών στην Ελλάδα όπως και με αντίστοιχους θεσμικούς συνομιλητές στο εξωτερικό με θέμα την κίνηση πάνω σε δυο τροχούς.

Ο κύριος στόχος του Συνδέσμου είναι η ισόρροπη, συνεπής και μακροπρόθεσμη διεύρυνση της αγοράς δικύκλων όλων των τύπων (L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e), προς όφελος των μελών, των αναβατών και γενικότερα του κοινωνικού συνόλου.

Ιδρυτικά μέλη του συνδέσμου είναι οι εξής εταιρίες:

  • ΑΔΕΛΦΟI ΣΑΡΑΚΑΚΗ AEBME (Honda)
  • BMW HELLAS AE (BMW)
  • ΗΛΙΟΦΙΛ AE (Triumph)
  • KOSMOCAR AE (Ducati)
  • K-MOTORS SOUTH EAST EUROPE AE (KTM, Husqvarna)
  • ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ AEE (Yamaha)
  • MOTO TREND AE (Kymco, Voge)
  • PIAGGIO HELLAS AE (Piaggio, Vespa, Aprilia, Moto Guzzi, Gilera, Derbi)
  • ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ AEBE (Suzuki)
  • TEOMOTO AE (Kawasaki, Peugeot Motorcycles).

Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών (ΣΕΜΕ) θα ήθελε να προσφέρει στο διάλογο σχετικά με την οδήγηση δικύκλων με άδεια οδήγησης αυτοκινήτου κάποιες πληροφορίες από την εμπειρία μας και ακαδημαϊκές μελέτες.

Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΜΕ ορίστηκε ο κ. Σωτήρης Χατζίκος της Μοτοδυναμική ΑΕΕ, Αντιπρόεδρος ο κ. Σόλων Κοντός της K-Motors South East Europe ΑΕ και Γενικός Γραμματέας ο κ. Φώτιος Δράκος της Piaggio Hellas ΑΕ.

Ποια δίκυκλα ανήκουν στην κατηγορία Α1;
Στη κατηγορία Α1 ανήκουν τα δίκυκλα με:

  • μέγιστη χωρητικότητα κυλίνδρου 125 κυβικών εκατοστών
  • μέγιστη ισχύ 11 kW
  • λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,1 kw/kg.

Πρόκειται συνεπώς για οχήματα τα οποία προορίζονται σχεδόν αποκλειστικά για χρήση εντός του αστικού ιστού.

Τι ισχύει στην ΕΕ σε σχέση με την ισοδυναμία αδειών οδήγησης Β/Α1;
Σύμφωνα με την Οδηγία 2006/126 για τις άδειες οδήγησης (άρθρο 6), η εξίσωση της άδειας οδήγησης Β και Α1 επιτρέπει στους κατόχους της άδειας οδήγησης αυτοκινήτου (Β) να οδηγούν και ελαφριά μοτοσυκλέτα μέγιστου κυβισμού 125 κυβικών εκατοστών, μέγιστης ισχύος 11 kW και με λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,1 kw/kg. Αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τα μοτοποδήλατα, δηλαδή για τα δίκυκλα που απαιτείται άδεια οδήγησης ΑΜ.
Ο εθνικός νομοθέτης έχει τη δυνατότητα να θεσπίσει την εξίσωση χωρίς καμία προϋπόθεση.
Σήμερα, ένας σημαντικός αριθμός κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν εφαρμόσει την συγκεκριμένη οδηγία μεταξύ των οποίων Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Βέλγιο, κλπ. Από αυτές:
•    καμία χώρα δεν προβλέπει πρακτικές ή θεωρητικές εξετάσεις
•    τέσσερις χώρες θέτουν ως προϋπόθεση την πρακτική εκπαίδευση
•    τέσσερις χώρες θέτουν ηλικιακά όρια, με το υψηλότερο στα 25 έτη
•    πέντε χώρες θέτουν όρια κατοχής της άδειας οδήγησης, με το υψηλότερο στα πέντε έτη.

Πώς κρίνεται η εφαρμογή της οδηγίας στις χώρες που την εφαρμόζουν;
Απολύτως επιτυχημένη. Καμία από τις χώρες που εφάρμοσαν την ισοδυναμία δεν έχει αναιρέσει το μέτρο ή το έχει τροποποιήσει προς το αυστηρότερο.

Ποια είναι η επίδραση της ισοδυναμίας στην οδική ασφάλεια;
Τα συμπεράσματα  του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Δικύκλων (ACEM) έχουν δείξει ότι:

  • Η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δίκυκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται με μοτοσυκλέτα μειώνει δραματικά τον αριθμό τροχαίων που εμπλέκουν το δίκυκλο.
  • Η εκπαίδευση στην οδήγηση δίκυκλου δεν είναι τόσο σημαντική, όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά.

Μελέτη της ένωσης ασφαλιστικών εταιρειών Ισπανίας ανέδειξε ότι οι οδηγοί που οδηγούν ελαφριές μοτοσυκλέτες κατέχοντας άδεια οδήγησης αυτοκινήτου (Β) και κάνοντας χρήση της ισοδυναμίας εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1. Μάλιστα, η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση μεταξύ των ατυχημάτων και της έλλειψης εμπειρίας οδήγησης, όχι μόνο για τη μοτοσυκλέτα αλλά για οποιοδήποτε όχημα.
Οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν αντιμετωπίζουν δυσμενέστερα τους ασφαλιζόμενους ιδιοκτήτες ελαφρών δικύκλων που τα οδηγούν κάνοντας χρήση της ισοδυναμίας.
Άρα γίνεται σαφές ότι η ισοδυναμία βελτιώνει την οδική ασφάλεια.

Ποιος ευθύνεται για τα ατυχήματα που εμπλέκουν μοτοσυκλέτα;
Είναι γεγονός ότι ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα μας παραμένει υψηλός και ένας σημαντικός αριθμός αυτών εμπλέκει την μοτοσυκλέτα.
Οι ακαδημαϊκές μελέτες όμως συναινούν πως οι οδηγοί μοτοσυκλέτας συνήθως δεν ευθύνονται για τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται.
Η πανευρωπαϊκή μελέτη Maids (2009) ανέδειξε πως οι οδηγοί δικύκλων ευθύνονται μόνο για το 1/3 των ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται.
Τα στατιστικά αυτά επιβεβαιώθηκαν το 2018 από τη Safewheelers, μία ακαδημαϊκή μελέτη που εκπόνησαν για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επτά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του ελληνικού ινστιτούτου βιώσιμη κινητικότητας, δικτύων και μεταφορών.

Ποια είναι τα οφέλη της ισοδυναμίας;
Πρόσβαση σε ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς για τους πολίτες
Τα δίκυκλα, είναι οικονομικά τόσο στην αγορά τους, όσο και στη χρήση τους, δεδομένων των μειωμένων απαιτήσεων σε καύσιμα, ασφάλιστρα και συντήρηση. Ακόμα και τα νέα μοντέλα, τα οποία έχουν σημαντικά μειωμένο περιβαλλοντικό αντίκτυπο και αυξημένες προδιαγραφές ασφαλείας, αποτελούν μία οικονομική επιλογή μετακίνησης. Με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης το όφελος είναι ακόμα μεγαλύτερο.
Συνεπώς, η νομοθετική ρύθμιση δίνει μία οικονομική επιλογή στους οδηγούς. Με αυτόν τον τρόπο επιτρέπει την αποσυμφόρηση τόσο του αστικού οδικού δικτύου από αυτοκίνητα, όσο και των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Αποσυμφόρηση των πόλεων και των μέσων μαζικής μεταφοράς
Τα ελαφρά δίκυκλα συμβάλλουν στη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Αποτελούν ένα ασφαλές μέσο αστικής μετακίνησης όλο το χρόνο στην Ελλάδα. Έχουν μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και προκαλούν ελάχιστη επιβάρυνση των οδικών αξόνων. Μάλιστα, δεδομένης της ανάγκης διατήρησης κοινωνικής απόστασης λόγω της πανδημίας του COVID-19, αποτελούν ιδανικό μέσο για την αστική μετακίνηση.

Αύξηση της παραγωγικότητας
Χάρη στην αποσυμφόρηση, οι αστικές μετακινήσεις γίνονται πιο γρήγορες για όλους τους επαγγελματίες που χρειάζεται να μετακινούνται για συναντήσεις, μεταφορές και πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες.

Ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας
Οι επισκέπτες που γνωρίζουν για τη δυνατότητα ισοδυναμίας Β-Α1 και Β-ΑΜ δυσαρεστούνται όταν αδυνατούν να νοικιάσουν δίκυκλο στη χώρα μας με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλους προορισμούς όπου η ισοδυναμία ισχύει.
Το πιο πάνω συνεπάγεται σημαντική απώλεια εισοδήματος για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας, ενώ στις περιπτώσεις που τα καταστήματα ενοικίασης δίκυκλων διαθέτουν δίκυκλα στους τουρίστες χωρίς δίπλωμα κατηγορίας Β, αυτοί και τα καταστήματα βρίσκονται εκτεθειμένοι έναντι του νόμου.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ