Θεωρείται ταξικό μέτρο που χτυπάει τους φτωχούς
Τα τελευταία χρόνια σε αρκετές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις έχουν θεσπιστεί ζώνες όπου είτε απαγορεύεται η είσοδος σε οχήματα που δεν πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές ρύπων, είτε υπάρχει ένα πρόστιμο κάθε φορά που εισέρχονται σε αυτές.
Οι λεγόμενες “Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων” έχουν αρχίσει να επεκτείνονται, και από πέρσι σχεδόν όλα τα προάστια του Λονδίνου, παραδείγματος χάρη, αποτελούν κομμάτι μιας τέτοιας ζώνης. Ωστόσο, η Γαλλία επιλέγει τώρα μια διαφορετική οδό.
Συγκεκριμένα, το Γαλλικό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ ενός νομοσχεδίου για την απαλοιφή όλων των αντίστοιχων ζωνών (που στα γαλλικά λέγονται Zones à Faibles Émissions ή ZFEs) σε όλη τη χώρα.
Οι ZFEs είχαν εισαχθεί το 2019, υπό την πρώτη θητεία του Εμμανουέλ Μακρόν, με στόχο την μείωση της ρύπανσης του αέρα στις κατοικημένες περιοχές.
Εφαρμόστηκαν αρχικά στο Παρίσι, την Λυών και την Μασσαλία, με σκοπό εν τέλει να επιβληθούν σε όλες τις πόλεις που έχουν πληθυσμό άνω των 150.000 κατοίκων.
Η απόφαση για την κατάργηση αυτών των ζωνών πέρασε από το κοινοβούλιο με 275 ψήφους υπέρ έναντι 252 ψήφων κατά, με αρκετούς βουλευτές από το κόμμα του Μακρόν να στηρίζουν την αλλαγή.
Η λογική πίσω από αυτό (σύμφωνα με τους βουλευτές που το πρότειναν) είναι ότι ζώνες σαν τις ZFEs έχουν έναν ξεκάθαρα ταξικό χαρακτήρα και επηρεάζουν ουσιαστικά τους φτωχότερους πολίτες, οι οποίοι δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά την αγορά ενός καινούριου οχήματος και βασίζονται σε παλαιότερα, πιο ρυπογόνα οχήματα για την καθημερινή τους μετακίνηση (και για τις δουλειές τους).
Απέναντι στις ZFEs έχουν ταχθεί και άνθρωποι όπως ο συγγραφέας Alexander Jardin, ο οποίος αποκάλεσε τέτοια μέτρα ως “παιχνίδι για πλούσιους”.
Αν και το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από το γαλλικό κοινοβούλιο, αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι εν τέλει θα περάσει σαν νόμος του κράτους.
Τώρα ο νόμος θα περάσει από μια επιτροπή του κοινοβουλίου, ενώ το κομμάτι που αφορά τις ZFEs ήταν τροπολογία και δεν υπήρχε στο αρχικό νομοσχέδιο που είχε προταθεί, οπότε ακόμα μπορεί να αφαιρεθεί, με τις γαλλικές πολιτικές διαδικασίες να είναι λίγο πιο περίπλοκες και να περιλαμβάνουν περισσότερα βήματα.
Ουσιαστικά, με την επιβολή προστίμου σε παλαιότερα οχήματα (χωρίς όμως κάποια επιδότηση ώστε αυτά να αλλαχθούν), ο νόμος αυτός “τιμωρεί” τους οικονομικά πιο αδύνατους πολίτες, μόνο και μόνο για το γεγονός ότι είναι φτωχοί.
Πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις, πιο συμπεριληπτικές αν θέλουμε να περάσουμε σε ένα όντως πιο πράσινο μέλλον, στο οποίο να μπορούμε όλοι να ακολουθήσουμε.