fbpx

ΕΛΛΑΔΑ: Οδήγηση δικύκλου 125 cc με δίπλωμα αυτοκινήτου

Οδήγηση δίτροχων 50αριών και 125αριών με δίπλωμα αυτοκινήτου

Κατατέθηκε νομοσχέδιο στη Βουλή το οποίο προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση αδειών οδήγησης κατηγοριών δίτροχων ΑΜ (50cc) και Α1 (125 cc), στους κατόχους διπλώματος αυτοκινήτου κατηγορίας Β. Έτσι η Ελλάδα εναρμονίζεται με αυτά που ισχύουν στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.

Ύστερα από τις παραδοσιακές ελληνικές παλινωδίες, ενστάσεις αλλά και την ανάγκη διευκρινιστικών υπομνημάτων, κατατέθηκε ολοκληρωμένο και… ακέραιο στη Βουλή, το νομοσχέδιο που αφορά στην εξίσωση των διπλωμάτων αυτοκινήτου και δίτροχων σκούτερ, μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών 50 cc (ΑΜ) και 125 cc (Α1).

Η ενέργεια αυτή προέκυψε ύστερα από την οδηγία της ΕΕ για εναρμόνιση των ισχυόντων διαδικασιών και όρων στην έκδοση αδειών οδήγησης ανάμεσα στα κράτη μέλη.

Σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, όπως θα δείτε παρακάτω, δίνεται η δυνατότητα οδήγησης μοτοποδηλάτων 50 cc (κατηγορίας ΑΜ), σκούτερ και μοτοσυκλετών μέχρι 125 cc (κατηγορίας Α1) με δίπλωμα αυτοκινήτου (κατηγορίας Β), χωρίς προϋποθέσεις, εξετάσεις και υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης δίτροχου.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

  • Ιταλία: χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας
  • Ισπανία: χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 3 έτη
  • Πορτογαλία: χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη και 25 έτη ηλικία.
  • Γερμανία: με κατοχή διπλώματος αυτοκινήτου Β για 5 έτη και ελάχιστη ηλικία τα 25 έτη.
  • Τσεχία: χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας
  • Λετονία: χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας
  • Σλοβακία: χωρίς προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων. Αρκεί μόνο η κατοχή Β άδειας για 2 έτη – Για αυτόματο όχημα

Σε κάθε περίπτωση, μιας και η ΕΕ έχει δώσει την ευχέρεια σε κάθε κράτος μέλος να ρυθμίζει τους δικούς του όρους για την ισοδυναμία και την εξίσωση των διπλωματών, η Ελλάδα κινήθηκε στο πιο αυστηρό και απαιτητικό πλαίσιο, το οποίο όμως είναι σαφώς προτιμότερο από το “τίποτα” που ίσχυε μέχρι σήμερα!

Βάσει του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή, για να μπορεί να οδηγήσει κάποιος δίτροχο 50άρι ή 125άρι με δίπλωμα αυτοκινήτου, πρέπει:

  • Να έχει συμπληρώσει το 27ο έτος ηλικίας
  • Να κατέχει το δίπλωμα αυτοκινήτου κατηγορίας Β για έξι χρόνια
  • Να έχει κάνει υποχρεωτικά πρακτικά μαθήματα 3 ωρών… με δίκυκλο βεβαίως.

Με τη θέσπιση αυτών των νέων ρυθμίσεων η απόκτηση διπλώματος κατηγορίας Α1- δίτροχου 125 κυβικών  (η οποία έχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον) ή ΑΜ – 50cc, καθίσταται πολύ πιο εύκολη για τους οδηγούς αυτοκινήτων που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις και ευελπιστούμε ότι θα προσδώσει μια νέα πνοή στην αγορά και θα αλλάξει σε ένα βαθμό και την κατάσταση στους δρόμους, ποικιλοτρόπως.

Από τη μία, η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και από την άλλη το γεγονός ότι πολλοί οδηγοί αυτοκινήτου θα βρεθούν εποχούμενοι σε δύο τροχούς, αποκτώντας την εγρήγορση που απαιτείται για κάτι τέτοιο, αλλά και διαμορφώνοντας μοτοσυκλετιστικά την οδηγική τους συναίσθηση.

Σημαντικά οφέλη αναμένεται να φέρει η εξίσωση διπλώματος αυτοκινήτου με τα διπλώματα δίτροχων ΑΜ (πενηνταριών) και Α1 (125αριών), όπως αναφέρεται παρακάτω στην αναλυτική τοποθέτηση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Δικύκλων (ΣΕΑΑΔ).

Ποια δίκυκλα ανήκουν στην κατηγορία Α1;
Δίκυκλα με μέγιστη χωρητικότητα κυλίνδρου 125 κυβικών εκατοστών, μέγιστη ισχύ 11 kW και λόγο ισχύος προς βάρος μικρότερο από 0,1 kw/kg. Πρόκειται δηλαδή για ελαφρά δίκυκλα, τα οποία προορίζονται σχεδόν αποκλειστικά για χρήση εντός του αστικού ιστού.

• Υπάρχει σχετικό νομοθετικό πλαίσιο;
Όπως είναι γνωστό, η ευρωπαϊκή οδηγία 2006/126/ΕΚ , που θέτει το πλαίσιο για τους όρους έκδοσης άδειας οδήγησης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, επιτρέπει στα κράτη-μέλη να θεσπίζουν την ισοτιμία μεταξύ άδειας οδήγησης αυτοκινήτου (Β) και ελαφρού δικύκλου (Α1).

• Υπάρχει σχετική Ευρωπαϊκή εμπειρία με βάση την οδηγία;
Τουλάχιστον 10 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπουν στους οδηγούς αυτοκινήτου να οδηγούν δίκυκλο 125cc χωρίς επιπλέον εκπαίδευση ή εξετάσεις. Σε αυτά περιλαμβάνονται η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, κράτη με μεσογειακό κλίμα, όπου τα ελαφρά δίκυκλα χρησιμοποιούνται για καθημερινές μετακινήσεις.

Η πρόταση του ΣΕΑΑΔ συνάδει περισσότερο με την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία της Γερμανίας, η οποία προχώρησε σε σχετική ρύθμιση στο τέλος του 2019, με βάση την οποία κάτοχος διπλώματος αυτοκινήτου (κατηγορία Β) εφόσον είναι άνω των 25 ετών, έχει το δίπλωμα αυτοκινήτου για τουλάχιστον 5 χρόνια, αποκτά με έναν αριθμό μαθημάτων  το δικαίωμα να οδηγεί δίκυκλο που σήμερα απαιτεί δίπλωμα Α1 άνευ εξετάσεων.

• Πώς κρίνεται η μέχρι τώρα εφαρμογή της οδηγίας στα κράτη- μέλη της Ε.Ε που την υιοθέτησαν;

Σε κάθε περίπτωση, απόδειξη ότι η αιτούμενη ισοδυναμία έχει εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια επιτυχημένα στις χώρες αυτές αποτελεί το γεγονός ότι καμία από αυτές δεν υπαναχώρησε επιβάλλοντας μεταγενέστερα κάποιο αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο έκδοσης διπλωμάτων για την κατηγορία αυτή.

• Τι δείχνουν οι διεθνείς μελέτες για τις επιπτώσεις της συγκεκριμένης πρακτικής στην οδική ασφάλεια;
Τα συμπεράσματα μελέτης του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Δικύκλων (ACEM) έχουν δείξει ότι:
Η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δίκυκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων οι οποίοι μετακινούνται με μοτοσυκλέτα, μειώνει δραματικά τον αριθμό τροχαίων που εμπλέκουν το δίκυκλο.
Η εκπαίδευση στην οδήγηση δίκυκλου δεν είναι τόσο σημαντική, όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά.
Παράλληλα, διεθνείς μελέτες αποδεικνύουν πως η εξειδικευμένη εκπαίδευση και εξέταση δεν αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για την ασφαλή οδήγηση ελαφριών μοτοσικλετών:
• Πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει πως η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών πρέπει να επικεντρώνεται σε οριζόντια θέματα, όπως η γνώση και αποδοχή των κινδύνων και η καλή αξιολόγηση των δεξιοτήτων από τον ίδιο τον οδηγό.
• Στατιστική μελέτη των ισπανικών ομοσπονδιών ασφάλισης και μοτοσυκλέτας , όπου υφίσταται η ισοδυναμία Β και Α1 για σειρά ετών, ανέδειξε πως οι χρήστες ελαφριών μηχανών που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1. Μάλιστα, η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση μεταξύ των ατυχημάτων και της έλλειψης εμπειρίας οδήγησης, όχι μόνο για τη μοτοσυκλέτα αλλά για οποιοδήποτε όχημα.

• Ποια είναι τα οφέλη της ισοδυναμίας;

Ευκολότερη πρόσβαση σε ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς για τους πολίτες
Χάρη στην ισοδυναμία, έμπειροι οδηγοί αυτοκινήτου θα αρχίσουν να οδηγούν και μοτοσικλέτα μέσω μίας αρκετά απλής και μικρού κόστος διαδικασίας. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν ένα πιο οικονομικό μέσο μετακίνησης, μειώνοντας σημαντικά την ιδιωτική δαπάνη μεταφοράς, τόσο σε καύσιμα όσο και σε ασφάλιστρα, συντήρηση και τέλη κυκλοφορίας.

Οικονομικότερη αλλά στοχευμένη και ασφαλής διαδικασία για την απόκτηση πρόσβασης στο δίκυκλο
Πρέπει ακόμα να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι η δυνατότητα χορήγησης ισοδυναμίας θα ανακουφίσει χιλιάδες συμπολίτες μας, κατόχους άδειας οδήγησης Β, που βρίσκονται σήμερα σε δυσχερή οικονομική κατάσταση και δεν έχουν τη δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης κατηγορίας Α1 εξαιτίας του υψηλού κόστους. Η διαδικασία σήμερα για την έκδοση διπλώματος για δίκυκλο φτάνει στα περίπου 400 ευρώ για εκπαίδευση και εξετάσεις, ενώ η πρότασή μας αφορά σε στοχευμένη σύντομη εκπαίδευση από πιστοποιημένες σχολές οδηγών κι άρα απαιτεί και μικρότερο κόστος.

Πρόσβαση σε ένα μέσο μεταφοράς, ιδανικό για τη δημόσια υγεία και τις νέες συνθήκες που ο covid-19 έχει διαμορφώσει
H δυνατότητα χρήσης μοτοσυκλέτας από περισσότερους οδηγούς, μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για τη δημόσια υγεία. Μετά την πανδημία και τους νέους κανόνες υγιεινής που έχουν μπει στη ζωή μας, το δίκυκλο αποτελεί ένα μέσο που περιορίζει την πιθανότητα μετάδοσης του κορωνοϊού.

Η χρήση δικύκλου βοηθά στην αποσυμφόρηση της κίνησης στα αστικά κέντρα
Παράλληλα αποτελεί μία ενδεδειγμένη λύση για τις μετακινήσεις εντός των μεγάλων αστικών κέντρων με παράλληλη αποσυμφόρηση τόσο του φόρτου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όσο και της κίνησης του δρόμου, καθώς την επιβαρύνει πολύ λιγότερο από το αυτοκίνητο. Η αναμενόμενη αύξηση της χρήσης της μοτοσυκλέτας θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των πόλεων και των τουριστικών προορισμών, τόσο κατά την οδήγηση, όσο και κατά τη στάθμευση, δεδομένου πως οι μοτοσικλέτες συνδυάζουν άριστα την αυτονομία του ιδιωτικού μέσου μετακίνησης με τις μικρές απαιτήσεις σε χώρο σε σχέση με τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης.

Η χρήση δικύκλου ευνοεί την παραγωγικότητα
Παράλληλα ευνοεί σε μεγάλο βαθμό την παραγωγικότητα, καθώς ο χρόνος μετακινήσεων καθίσταται σημαντικά μικρότερος, με θετικές επιπτώσεις στις κυκλοφοριακές συνθήκες, προς όφελος όλων των μετακινούμενων.

Η χρήση δικύκλου συμβάλλει στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, ενώ η δυνατότητα ισοδυναμίας διπλωμάτων ενδυναμώνει τη θέση της έναντι του ανταγωνισμού
Η εξίσωση θα ωφελήσει τον τουρισμό. Πολλές γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία, εφαρμόζουν ήδη την ισοδυναμία Β-Α1, ενώ χώρες όπως η Γερμανία και Ολλανδία επιτρέπουν την οδήγηση σκούτερ στους κατόχους άδειας οδήγησης τύπου Β. Συνεπώς, οι επισκέπτες αυτών των χωρών δυσαρεστούνται όταν αδυνατούν να νοικιάσουν δίκυκλο με την άδειά τους στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλους προορισμούς. Το πιο πάνω συνεπάγεται σημαντική απώλεια εισοδήματος για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας, ενώ στις περιπτώσεις που τα καταστήματα ενοικίασης δίκυκλων διαθέτουν δίκυκλα στους τουρίστες χωρίς δίπλωμα κατηγορίας Β, αυτοί βρίσκονται εκτεθειμένοι έναντι του νόμου.

Η προτεινόμενη ρύθμιση ωφελεί και την οδική ασφάλεια
Η εξίσωση θα ωφελήσει και την οδική ασφάλεια. Οδηγοί που είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση δίκυκλου είναι πιο προσεκτικοί απέναντι στα δίκυκλα όταν οδηγούν αυτοκίνητο, γιατί παρατηρούν και αναμένουν καλύτερα τις κινήσεις τους.

Άρα, η εξίσωση θα συμβάλλει στη μείωση των συγκρούσεων μεταξύ αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, τα οποία αποτελούν μία από τις πιο συχνές μορφές ατυχημάτων εντός πόλης.

Η ισοδυναμία θα βοηθήσει στην αύξηση χρήσης ενός «πράσινου» μέσου μεταφοράς, ενώ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η αυξημένη χρήση δίκυκλων ως συνέπεια της εξίσωσης, ειδικά στις αστικές μετακινήσεις, ωφελεί εξαιρετικά το περιβάλλον καθώς οι λεγόμενες «ελαφριές» μοτοσυκλέτες 50/125cc αποτελούν ένα πολύ φιλικό και «πράσινο» μέσο μετακίνησης.

X