Μια αγορά εν εξελίξει
Γαλλία και Ολλανδία αποτελούν τις ευρωπαϊκές χώρες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων και σε αυτές οφείλεται εν πολλοίς η αύξηση της τάξεως του 26,6% στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Το παράδοξο είναι ότι οι ευρωπαϊκές Askoll και Silence είδαν μεγάλη πτώση στα ποσοστά τους, με την κινεζική NIU να ανεβαίνει.
Συνεχίζεται η ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτροκίνητων στην Ευρώπη, αφού μετά το +18,9% που σημειώθηκε το 2020, το εννεάμηνο του 2021 έκλεισε επίσης με ένα θετικό αποτέλεσμα, στο +25,6%.
Σε επίπεδο χωρών, η Γαλλία και η Ολλανδία είναι αυτές που οδηγούν την κούρσα, καταγράφοντας τις μεγαλύτερες αυξήσεις στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων με ποσοστά +83,3% και +89,3% αντιστοίχως και απορροφώντας το 50% της αγοράς.
Παρά το ότι Ιταλία και Ισπανία παραμένουν στις θέσεις 3 και 4 όσον αφορά τα μερίδια πωλήσεων, καταγράφουν πτώσεις της τάξεως του -12,4 και -48,5% αντιστοίχως.
Σε ό,τι αφορά τώρα τις εταιρίες, οι δύο ηγέτιδες δυνάμεις του 2020, Silence (Ισπανία) και Askoll (Ιταλία), είδαν τα ποσοστά των πωλήσεών τους να υποχωρούν κατά -37,3 και -52,5%, και τις θέσεις τους κατέλαβαν οι V–Moto (Super Soco), με αύξηση 83,1%, και η NIU, με αύξηση 79%.
Στην Ελλάδα, η Daytona Electric είναι η εταιρία που βρίσκεται στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων του 9μήνου του 2021 στην κατηγορία των ηλεκτροκίνητων.
Σε γενικές γραμμές βρισκόμαστε ακόμα στα αρχικά στάδια της διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων στην αγορά και αυτό ισχύει τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα.
Η πραγματική διάσταση της αγοράς δεν είναι ακόμα εύκολο να καθοριστεί, καθώς πολλά από τα ηλεκτροκίνητα που πωλούνται, τουλάχιστον στην Ευρώπη, αφορούν το B2B σκέλος, δηλαδή τα οχήματα που πωλούνται σε εταιρίες χρονομίσθωσης ή σε στολίσκους για διανομή και ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Αυτό που θα αποκαλύψει την πραγματική διάσταση της αγοράς, είναι οι B2C πωλήσεις, δηλαδή αυτές που σημειώνονται προς ιδιώτες. Σίγουρα υπάρχει μεγάλη δυναμική, αλλά εκείνο που λείπει είναι περισσότερες προτάσεις, ιδίως από γνωστούς και εδραιωμένους κατασκευαστές. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι πρόκειται για μια κατηγορία η οποία τώρα διαμορφώνεται και ακόμη δεν έχει αποκρυσταλλωθεί όσον αφορά την κατεύθυνση που θα πρέπει να πάρει.
Όπως φαίνεται πάντως, οι τάσεις είναι δύο, από τη μία τα ελαφρού τύπου δίτροχα (και τρίτροχα) που απευθύνονται σε ένα νέο κοινό και από την άλλη τα ηλεκτροκίνητα σε πιο παραδοσιακές φόρμες που απευθύνονται σε όσους έχουν ήδη εμπειρία από δύο τροχούς. Διαφορετικές είναι και οι προσεγγίσεις σε αυτές τις δύο περιπτώσεις.
Οι αρχάριοι, το νεανικό κοινό και όσοι κάνουν τη μετάβαση από τα αυτοκίνητα, αποζητούν ασφάλεια, ευκολία και μια gadget-διασυνδεδεμένη φύση, με τις απαιτήσεις τους από τη χρήση να αφορούν διαδρομές μικρών κυρίως αποστάσεων.
Οι έχοντες εμπειρία, αναζητούν τα δυναμικά χαρακτηριστικά των ηλεκτροκινητήρων με την άμεση και διαθέσιμη από το μηδέν ροπή, ενώ δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στην αυτονομία, αφού σε γενικές γραμμές διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις.
Το πού θα «κάτσει η μπίλια» ανάμεσα σε αυτές τις δύο κυρίαρχες τάσεις, δεν μπορεί ακόμα να το γνωρίζει κανείς, θα έχει ενδιαφέρον όμως το ποια θα αναδειχθεί ως η επικρατέστερη, χωρίς φυσικά να αποκλείεται και το σενάριο της συνύπαρξης, με διάφορες εταιρίες να καλύπτουν αμφότερες τις ανάγκες.
Καθοριστικό ρόλο θα παίξει βεβαίως η τοποθέτηση των μεγάλων κατασκευαστών, οι οποίοι έχουν την ικανότητα να δημιουργήσουν νέες τάσεις στην αγορά ή να προτείνουν κάτι εντελώς καινούργιο.