Ένα μεγάλο βήμα μπροστά στην ασφάλεια
Η εφαρμογή αερόσακου στο Mini GT σκούτερ Honda PCX δεν αποτελεί κάτι νέο, με την έννοια ότι η Honda δουλεύει την ιδέα από το 2017, όταν σε συνέδριο της εταιρίας στο Τόκιο, παρουσιάστηκε ένα πρωτότυπο με τον αερόσακο ανεπτυγμένο. Τώρα έρχεται η κατοχύρωση κάποιων καινούριων ιδεών, που αφορούν τη θέση στην οποία θα τοποθετεί η μονάδα του αερόσακου.
Ο αερόσακος ως μέσο παθητικής ασφάλειας στους δύο τροχούς, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη Honda Goldwing GL1800 του 2006, η οποία παραμένει μέχρι και σήμερα το μοναδικό μοντέλο παραγωγής που εξοπλίστηκε με αυτό το σύστημα.
Δικαίως λοιπόν μπορούμε να πούμε, ότι εκτός από τις εφαρμογές σε γιλέκα και jacket, από ορισμένες εταιρίες προστατευτικού εξοπλισμού, η Honda είναι η μοναδική κατασκευάστρια που έχει ασχοληθεί εκτενώς και εμπράκτως με το θέμα.
Απ΄ ό,τι φαίνεται, μάλιστα, έχει πρόθεση να προσφέρει αυτή την δικλείδα ασφαλείας και σε δίτροχα μικρού κυβισμού, με το PCX να αποτελεί τον φορέα και το μοντέλο δοκιμών.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, η πρώτη φορά που είδαμε PCX με αερόσακο ήταν το 2017, με τη Honda να ανακοινώνει τότε ότι το σύστημα βρίσκεται σε φάση δοκιμών.
Ο αερόσακος άνοιγε σε χρόνο 0,04 εκατοστών του δευτερολέπτου, ενώ είχε ήδη ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των δοκιμών, με σενάρια σύγκρουσης σε ταχύτητες πόλης (δηλαδή 50-60 km/h).
Στο πρωτότυπο εκείνο μοντέλο ο αερόσακος βρισκόταν τοποθετημένος στην κολώνα του τιμονιού και σε πλήρη ανάπτυξη είχε ένα περίεργο σχήμα, το οποίο η Honda ισχυριζόταν ότι ήταν το πιο αποτελεσματικό σε προστασία, σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης.
Το «μετωπικής» τονιζόταν και όχι τυχαία, καθότι ο αερόσακος σε αυτή τη μορφή του, προστατεύει προφανώς μόνο σε αυτού τους είδους τις συγκρούσεις και όχι σε ατυχήματα με εμβολισμό του σκούτερ από τα πλάγια ή από άλλες κατευθύνσεις.
Τώρα λοιπόν έχουμε νέα κινητικότητα σχετικά με το θέμα, καθώς η Honda καταθέτει προς κατοχύρωση μια σειρά σχεδίων που αφορούν στο σημείο τοποθέτησης της μονάδας του αερόσακου μαζί με τον μηχανισμό ενεργοποίησής του.
Όπως μπορούμε να δούμε στα σχέδια αυτά, οι προτεινόμενες θέσεις είναι τρεις: η πρώτη είναι ανάμεσα στο τιμόνι και τον πίνακα των οργάνων, η δεύτερη ανάμεσα στα καβαλέτα του τιμονιού (ή στο κεντρικό κάλυμμα του τιμονιού) και η τρίτη, σε ειδικό διαμέρισμα στο μπροστινό μέρος, κάτω από τα όργανα και πίσω από τη ζελατίνα, με την τελευταία να υποχωρεί προς τα μπροστά, για να διευκολυνθεί το άνοιγμα του αερόσακου.
Αυτό που καταλαβαίνουμε βέβαια, είναι ότι η Honda δεν το πάει στη τύχη, «καπαρώνοντας» πιθανές θέσεις τοποθέτησης του αερόσακου στο PCX, ώσπου να κατασταλάξει και να αποφασίσει ποια θα χρησιμοποιήσει.
Τα σχέδια αυτά καλύπτουν τις θέσεις τοποθέτησης του αερόσακου σε διάφορες κατηγορίες σκούτερ και όχι αποκλειστικά στο PCX, οπότε μάλλον το συγκεκριμένο μέσο παθητικής προστασίας αφορά εν δυνάμει όλη τη γκάμα των σκούτερ της.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η Honda θα πρέπει να μελετήσει πολύ προσεκτικά το πώς και πού τοποθετείται ο μηχανισμός του αερόσακου και η πυροδότησή του, καθώς κατά την ανάπτυξη εκτοξεύονται με πολύ μεγάλη ταχύτητα θραύσματα από το κάλυμμά του ή από δομικά μέρη, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν τραυματισμούς στον αναβάτη.
Φυσικά μιλάμε για τη Honda, οπότε είμαστε 100% σίγουροι ότι όλα αυτά τα έχουν σκεφτεί οι σχεδιαστές-μηχανικοί της, τα έχουν αναλύσει και τα έχουν τεστάρει ενδελεχώς πολύ πριν την παραγωγή οποιουδήποτε σκούτερ με ενσωματωμένο σύστημα αερόσακου.
(στο βίντεο που ακολουθεί παρακολουθήστε την εφαρμογή και τη λειτουργία του αερόσακου πάνω σε μια Honda Goldwing)