Ανακατατάξεις… αναταράξεις
Δύσκολη και ειδικών συνθηκών χρονιά το 2020, ωστόσο τα σκούτερ συνεχίζουν να αποτελούν –και με διαφορά – τη δημοφιλέστερη κατηγορία δίτροχων στην χώρα μας και στο συγκεκριμένο θέμα θα εξετάσουμε και θα αναλύσουμε το πώς κινήθηκαν τα μοντέλα και οι εταιρίες της “αυτόματης” κατηγορίας. Ποιοι κέρδισαν και ποιοι ζημιώθηκαν; Ποια μοντέλα πρωταγωνίστησαν και σε ποιες κατηγορίες κυβικών;
Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που τα σκούτερ ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα παπιά και… θρονιάστηκαν για τα καλά στην πρώτη θέση των δημοφιλέστερων δίτροχων οχημάτων της ελληνικής αγοράς.
Το 2020 τα σκούτερ διατηρούν τον τίτλο, αποσπώντας το συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών ταξινομήσεων, με ποσοστό 59,3%. Από τα 35.107 δίτροχα που ταξινομήθηκαν την περασμένη χρονιά, τα 20.762 ήταν σκούτερ, κερδίζοντας για άλλη μια χρονιά την εμπιστοσύνη των Ελλήνων αναβατών.
Σε μια χώρα όπως η δική μας, όπου –κακά τα ψέματα- οι δύο τροχοί είναι συνδεδεμένοι περισσότερο με την καθημερινή μετακίνηση και την πρακτικότητα, το γεγονός δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει.
Το στοιχείο που θα πρέπει να κρατήσουμε όλοι, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς, είναι ότι στην Ελλάδα επιλέγουμε εδώ και χρόνια σταθερά τα σκούτερ έναντι άλλων κατηγοριών που μπορούν επίσης να αντεπεξέλθουν στο πεδίο του καθημερινού στίβου, όπως τα παπιά ή οι commuter μοτοσυκλέτες.
Ενδεικτικά, παραθέτουμε τον σχετικό πίνακα, όπου αποτυπώνεται ξεκάθαρα –και οπτικά- η ανωτέρω διατύπωση.
ΕΛΛΑΔΑ 2020: ΜΕΡΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΕΠΙ ΤΩΝ ΣΥΝΟΛΙΚΩΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΩΝ
To μερίδιο της τάξεως του 59,3% παρουσιάζει υποχώρηση σε σχέση με την προηγούμενη τριετία αλλά παραμένει σε κάθε περίπτωση σταθερά υψηλό και μεγαλύτερο από τα αντίστοιχα μερίδια των ετών 2012 έως 2016.
Ταξινομήσεις 9ετίας 2012-2020 μερίδιο των σκούτερ επί του συνόλου
2012: Σκούτερ 18.490 μονάδες (σε σύνολο 32.884 μονάδων) – Ποσοστό 56%
2013: Σκούτερ 16.922 μονάδες (σε σύνολο 29.536 μονάδων) – Ποσοστό 57%
2014: Σκούτερ 18.536 μονάδες (σε σύνολο 32.278 μονάδων) – Ποσοστό 57%
2015: Σκούτερ 19.458 μονάδες (σε σύνολο 34.485 μονάδων) – Ποσοστό 56%
2016: Σκούτερ 22.320 μονάδες (σε σύνολο 41.520 μονάδων) – Ποσοστό 53%
2017: Σκούτερ 17.873 μονάδες (σε σύνολο 28.852 μονάδων) – Ποσοστό 61%
2018: Σκούτερ 22.581 μονάδες (σε σύνολο 33.378 μονάδων) – Ποσοστό 67%
2019: Σκούτερ 22.860 μονάδες (σε σύνολο 37.084 μονάδων) – Ποσοστό 61%
2020: Σκούτερ 20.762 μονάδες (σε σύνολο 35.107 μονάδων) – Ποσοστό 59%
Από τα 20.762 σκούτερ που ταξινομήθηκαν το 2020, τα 7.315 ήταν μοντέλα της SYM, αναδεικνύοντας για άλλη μια χρονιά την εταιρία ως κορυφαία σε πωλήσεις, με μερίδιο 35,29%.
Δεύτερη η Piaggio με 5.319 ταξινομήσεις και ποσοστό 25,66% και τρίτη η Honda, με 2.092 ταξινομήσεις και μερίδιο 10,09%.
Η δεκάδα με την κατάταξη των εταιριών βάση των ταξινομήσεων σκούτερ το 2020 στην ελληνική αγορά, διαμορφώνεται ως εξής (εντός παρένθεσης τα ποσοστά μεριδίου το 2019):
1. SYM, 7.315 ταξινομήσεις, μερίδιο 35,29% (2019: 33,2%)
2. Piaggio, 5.319 ταξινομήσεις, μερίδιο 25,66% (2019: 25,4%)
3. Ηonda, 2.092 ταξινομήσεις, μερίδιο 10,09% (2019: 12,6%)
4. ΚΥMCO, 1.968 ταξινομήσεις, μερίδιο 9,50% (2019: 9,2%)
5. Yamaha, 1.746 ταξινομήσεις, μερίδιο 8,46% (2019: 8,0%)
6. Daytona, 833 ταξινομήσεις, μερίδιο 4,02% (2019: 3,6%)
7. Vespa, 644 ταξινομήσεις, μερίδιο 3,11% (2019: 3,2%)
8.Peugeot, 133 ταξινομήσεις, μερίδιο 0,64% (2019: 0,7%)
9. BMW, 125 ταξινομήσεις, μερίδιο 0,60% (2019: 0,7%)
10. Keeway, 96 ταξινομήσεις, μερίδιο 0,46% (2019: 0,9%
-Λοιπές εταιρείες, 455 ταξινομήσεις, μερίδιο 2,13% (2019: 7%)
Σε ό.τι αφορά τα μοντέλα, best seller σκούτερ για το 2020 στην ελληνική αγορά, αναδείχθηκε το Piaggio Beverly 300, με 2.392 ταξινομήσεις, δεύτερο το SYM Symphony ST 200, με 2.229 ταξινομήσεις και τρίτο το Piaggio Medley 150 με 946 ταξινομήσεις.
Ουσιαστικά είναι ακριβώς η ίδια κατάταξη με τα best seller σκούτερ του 2019, αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες σκουτερίστες αγοράζουν με βάση δοκιμασμένες λύσεις της αγοράς και δεν δελεάζονται εύκολα από νέες “σειρήνες”.
Αυτό που παρατηρείται επίσης, είναι ότι τα δύο πρώτα μοντέλα της κατάταξης έχουν πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα στους αριθμούς των ταξινομήσεων, αναδεικνύοντας την “αντιπαράθεσή” τους σε μητέρα όλων των μαχών. Για άλλη μια χρονιά το Beverly “κερδίζει” το Symphony, το οποίο είχε με την σειρά του αναδειχθεί best seller για τρεις συνεχείς χρονιές, από το 2016 έως το 2018.
Συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, το Beverly παρά την πρώτη θέση του, παρουσιάζει μεγαλύτερη μείωση (-134 μονάδες) σε σχέση με το Symphony, που είχε απώλειες μόλις 12 μονάδων, όντας πιο σταθερό στις ταξινομήσεις του.
Δύο μοντέλα της Piaggio φιγουράρουν επίσης και στις θέσεις 3 και 4 του σχετικού πίνακα. Το ανανεωμένο Medley 150 με 946 ταξινομήσεις και το Beverly 350, με 845 ταξινομήσεις.
Το SYM HD300 βρίσκεται στην 5η θέση με 815 ταξινομήσεις και πρέπει να επισημανθεί ότι αυτό είναι το μοντέλο που ουσιαστικά ανταγωνίζεται το πρώτο στις ταξινομήσεις Beverly 300 και όχι το Symphony ST200 που ανήκει σε άλλη κατηγορία.
Έκπληξη αποτελεί η 6η θέση του Daytona Cargo 125 με 668 ταξινομήσεις, αφού είναι ένα σκούτερ με συγκεκριμένο και μονοδιάστατο προσανατολισμό ως “εργαλείο” διανομής και μεταφορών. Σημασία έχει επίσης ότι αφήνει με διαφορά πίσω του τα αντίστοιχης κατηγορίας μοντέλα στον πίνακα, που βρίσκονται από τις θέσεις 34 και κάτω, αν και οφείλουμε να αναφέρουμε ότι το Kymco Agility Carry 125 (αυτό βρίσκεται στην θέση 34), είναι νέο μοντέλο στην αγορά και θέλει τον χρόνο του.
Στην 7η θέση το πρώτο GT σκούτερ, έστω και της κατηγορίας “Mini”, που δεν είναι άλλο από το Yamaha NMAX 155, με 651 ταξινομήσεις. GT με τα “όλα του” το Cruisym 300 της SYM στην 8η θέση με 609 ταξινομήσεις, ενώ δύο μοντέλα της κατηγορίας των 125 κ.εκ. συμπληρώνουν την πρώτη δεκάδα, με τα SYM Symphony SR 125 και Piaggio Liberty 125, να έχουν 592 και 570 ταξινομήσεις αντιστοίχως.
Εξετάζοντας επί του συνόλου του Top 50 τον πίνακα των ταξινομήσεων, αξίζει να αναφερθούν τα εξής:
- Η ρετρό / νεορετρό έκφραση στα σκούτερ εκπροσωπείται κυρίως από την Vespa, με την GTS 300 να βρίσκεται στην 12η θέση με 539 ταξινομήσεις.
- Μεγάλη έκπληξη αποτέλεσε η 17η θέση του SYM Maxsym TL500 με 437 (!) ταξινομήσεις. Το περιμέναμε να πάει καλά, λόγω του ότι το αξίζει και προσφέρεται σε πολύ χαμηλή τιμή, αλλά όχι σε αυτό τον βαθμό. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για δικύλινδρο σκούτερ 465 κ.εκ…
- Η “κόντρα” μεταξύ Υamaha T–MAX 560 και KYMCO AK550, ανέδειξε νικητή το πρώτο σε ό,τι αφορά τις ταξινομήσεις, μιας και κατέλαβε την 29η θέση (177), με το Kymco στην 41η θέση (94).
- Τα τρίτροχα δεν φαίνεται να κερδίζουν τους Έλληνες αναβάτες: το μοναδικό μοντέλο της κατηγορίας στο Top50 είναι το Piaggio MP3 300 HPΕ, στην 38η θέση με 116 ταξινομήσεις, ενώ χρειάζεται ψάξιμο εκτός 50άδας για να βρεθούν άλλες καταχωρήσεις του είδους, οι οποίες συνολικά, φτάνουν οριακά τις 200.
- Αξίζει πάντως να σημειωθεί το υποσχόμενο “μπάσιμο” του Tricity 300 της Yamaha, με τις 39 ταξινομήσεις, παρά το ότι το λανσάρισμα του στην αγορά καθυστέρησε πολύ και συνέπεσε σχεδόν με το δεύτερο lockdown.
Ακολουθεί η λίστα με το Top50 των ταξινομήσεων σκούτερ, στην ελληνική αγορά, για το 2020.
Έχουμε συμπεριλάβει και τα στοιχεία του 2019 για την απαραίτητη σύγκριση. Στη στήλη “Κατάταξη 2020”, προφανώς εμφανίζεται η κατάταξη του μοντέλου βάση των ταξινομήσεων του το 2020. Στη στήλη “Μεταβολή”, με το σύμβολο “Λ” χαρακτηρίζεται η άνοδος του μοντέλου στην λίστα Top50, συγκριτικά με την κατάταξη του 2019, ενώ με το σύμβολο “V”, η κάθοδος του.
Στα μοντέλα που εμφανίζεται το σύμβολο “(-)” σημαίνει ότι έχουν διατηρήσει τη θέση τους, ενώ το “N” αφορά νέα μοντέλα που παρουσιάστηκαν το 2020, για τα οποία δεν υπάρχουν στοιχεία το 2019. Στην τελευταία στήλη δεξιά, μετά τους αριθμούς των ταξινομήσεων για τα τελευταία δύο έτη, έχει παρατεθεί και η ακριβής κατάταξη του κάθε μοντέλου για το 2019.
ΕΛΛΑΔΑ 2020: ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΣΚΟΥΤΕΡ – ΜΟΝΑΔΕΣ – ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ 2019