Θαυμαστό, καινούργιο σκούτερ
Μεγάλα νέα για τα μεγάλου κυβισμού σκούτερ με μια δυναμική είσοδο από το Honda Forza 750 που φιλοδοξεί να ταρακουνήσει την κατηγορία. Πέρα από την επίσημη πλήρη παρουσίασή του η αντιπροσωπεία ανακοίνωσε την ημερομηνία άφιξής του στην ελληνική αγορά και την τιμή του.
Για να μην δοκιμάζουμε την υπομονή σας θα ξεκινήσουμε με τα τελευταία και τα πιο ενδιαφέροντα – δηλαδή για το πότε έρχεται στην Ελλάδα το Honda Forza 750, μοντέλο 2021 και για το πόσο θα κοστίζει.
Έρχεται τον Δεκέμβριο… του 2020, μάλιστα, σε ενάμιση-δυο μήνες και θα κοστίζει 11.950€.
Δεν έχετε παράπονο πάντως, εμείς σαν Scooternet όταν γράφαμε σχετικά με την τιμή του την προηγούμενη βδομάδα… πέσαμε έξω, αφού είχαμε γράψει ότι “το νέο Honda Forza 750 θα κοστίζει ακριβότερα από το Integra (10.500) και φθηνότερα από το X-ADV (13.350), άρα το υπολογίζουμε κοντά στα 12.500 – 13.000 ευρώ του Yamaha XMAX 560” . Σας είχαμε προετοιμάσει για υψηλότερη τιμή, η Honda ανακοίνωσε χαμηλότερα, άρα όλα καλά… Πέσαμε μέσα μόνο στο ότι θα είναι ακριβότερο από το Integra, το οποίο αντικαθιστά.
Πάμε να δούμε την επίσημη, πλήρη παρουσίαση του νέου μεγάλου maxi scooter της Honda.
Η Honda δημιούργησε ένα ολοκαίνουργιο σκούτερ μεγάλου κυβισμού, το Forza 750, το οποίο θα γίνει η κορωνίδα της γνωστής οικογένειας των Forza, και θα στοχεύσει στην πολυχρηστικότητα: από την οδήγηση στην πόλη με άνεση και πολυτέλεια σε high–tech στυλ, μέχρι το μεγάλο ταξίδι με δυο άτομα και φορτίο.
Με ροπάτο, δικύλινδρο κινητήρα 745cc, εξοπλισμένο με Throttle By Wire, 3 προεπιλεγμένα προγράμματα (riding modes) και Honda Selectable Torque Control 3 Επιπέδων.
Το Honda Forza 750 διαθέτει σωληνωτό ατσάλινο πλαίσιο, ανάποδο πιρούνι μπροστά, αλουμινένιο ψαλίδι πίσω και ανάρτηση με ένα αμορτισέρ τύπου Pro–Link.
Οι τροχοί του έχουν διάμετρο 17 ιντσών μπροστά και 15 πίσω, ενώ ο μπροστινός τροχός χρησιμοποιεί δύο δισκόφρενα με ακτινικές δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων.
Ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα χωράει ένα κράνος full–face και περιλαμβάνει θύρα φόρτισης USB. Όλα τα φώτα είναι LED ενώ μία οθόνη TFT 5” επιτρέπει διασύνδεση του κινητού του αναβάτη, μέσω του νέου συστήματος Honda Smartphone Voice Control. Μία έκδοση 35kW θα διατίθεται επίσης για κατόχους διπλωμάτων κατηγορίας A2.
Επί 20 χρόνια, η οικογένεια Forza της Honda αποτελεί μια σημαντική αξία στην ευρωπαϊκή αγορά σκούτερ. Η συνταγή της επιτυχίας βασίζεται στην ανάμιξη διαφόρων στοιχείων: από κλασικά στοιχεία Grand Touring (GT), μέχρι τη χαρακτηριστική εμφάνιση και την άνεση που προσφέρεται στους επιβαίνοντες, αλλά και την ευελιξία και ευκολία χρήσης, μαζί με τις ταξιδιωτικές δυνατότητες.
Επιπλέον, κάθε μοντέλο της οικογένειας Forza αποπνέει φινέτσα και πολυτέλεια premium κατηγορίας. Η πρακτικότητα που προσφέρουν διευκολύνει τις καθημερινές μετακινήσεις, ενώ η ποιότητα κατασκευής και το στυλ διαμορφώνουν το υψηλό κύρος τους. Τώρα, για το 2021 το Forza 125 και το νέο Forza 350 (που θα αντικαταστήσει το υπάρχον 300) υποδέχονται ένα νέο μέλος υψηλού κυβισμού στην οικογένεια, το Forza 750.
Οι κομψές και δυναμικές γραμμές του νέου Honda Forza 750 χαρίζουν προστασία από τα στοιχεία της φύσης στις υψηλές ταχύτητες, μεγάλα μαρσπιέ για τα πόδια του αναβάτη και χαμηλή σέλα. Ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα χωράει ένα full–face κράνος και διαθέτει θύρα USB. Υπάρχει επίσης ένα εύχρηστο ντουλαπάκι στην ποδιά.
Μία οθόνη TFT συνεργάζεται με το σύστημα Honda Smartphone Voice Control που συνδέει τον αναβάτη με κινητό του. Ανάφλεξη, κλείδωμα και άνοιγμα της σέλας γίνονται μέσω του Smart Key.
Στη διαχείριση του αποδοτικού, δικύλινδρου κινητήρα 745cc του οποίου η απόδοση έχει δώσει έμφαση στη ροπή, χρησιμοποιείται σύστημα ηλεκτρονικού γκαζιού Throttle By Wire (TBW), με 3 προεπιλεγμένα προγράμματα Rain, Standard και Sport, και 1 πλήρως παραμετροποιήσιμο από τον αναβάτη, User mode.
Το Honda Selectable Torque Control (HSTC) προσφέρει διακριτική παρέμβαση 3 επιπέδων, ενώ ο διπλός συμπλέκτης Dual Clutch Transmission (DCT) – στον βασικό εξοπλισμό – περιλαμβάνει προγράμματα αυτόματων αλλαγών ταχυτήτων που συνδέονται με τα riding modes.
Το νέο Honda Forza 750 του 2021 θα διατίθεται στους εξής χρωματισμούς:
- Μπλε (Jeans Blue Metallic)
- Κόκκινο (Candy Chromosphere Red)
- Ασημί (Matt Beta Silver Metallic)
- Μαύρο (Graphite Black)
Όπως αρμόζει σε ένα σκούτερ GT, το κομψό μπροστινό φέρινγκ, όπως και η ζελατίνα του Forza 750, ενσωματώνει τους καθρέπτες και τα μπροστινά φλας και παρέχει προστασία από τα στοιχεία της φύσης στις υψηλές ταχύτητες, χωρίς να είναι υπερβολικά ογκώδες ώστε να υπονομεύεται η ευελιξία στην πόλη.
Η μελετημένη σχεδίαση της σέλας παρέχει άνεση και εύκολη πρόσβαση των ποδιών του αναβάτη στο έδαφος. Το ύψος της από το έδαφος είναι 790mm. Ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα προσφέρει 22L και χωράει ένα full–face κράνος. Μία θύρα USB βρίσκεται στο πίσω τμήμα του αποθηκευτικού χώρου. Υπάρχει επίσης ένα πρακτικό ντουλαπάκι στη δεξιά πλευρά του φέρινγκ.
Το νέο σύστημα Honda Smartphone Voice Control είναι ενσωματωμένο και απεικονίζεται στην οθόνη TFT 5”.
Αυτό το σύστημα συνδέει το κινητό του αναβάτη με την οθόνη, εν κινήσει, για να μπορεί να διαχειρίζεται μέσω φωνητικών εντολών τηλεφωνικές κλήσεις, email, μουσική και σύστημα πλοήγησης. Ένα σύστημα ενδοεπικοινωνίας στο κράνος είναι απαραίτητο για τη σύνδεση του smartphone μέσω Bluetooth. Η διαχείριση του Honda Smartphone Voice Control γίνεται και μέσω διακοπτών στα αριστερά χειριστήρια.
Για πρόσθετη ευκολία χρήσης, το Forza 750 διαθέτει Smart Key, που βρίσκεται στην τσέπη του αναβάτη και δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί κλειδί για την ανάφλεξη, την τάπα του ντεπόζιτου και το άνοιγμα της σέλας. Παρουσία του Smart Key, το μόνο που απαιτείται είναι απλή πίεση του σχετικού μπουτόν για να τεθεί σε λειτουργία το σκούτερ, προσφέροντας στον αναβάτη έλεγχο της κλειδαριάς ανάφλεξης και των διθέσιων διακοπτών τάπας ρεζερβουάρ και σέλας.
κλειδώνει και ξεκλειδώνει το προαιρετικό Smart Top Box, κι έχει μία λειτουργία ‘απόκρισης’ που ενεργοποιεί στιγμιαία τα φλας για εύκολη αναγνώριση από απόσταση. Ένας μηχανισμός σύμπλεξης στον κύριο διακόπτη εμποδίζει την παραβίαση της κλειδαριάς του τιμονιού.
Τα πίσω φλας του Forza 750 έχουν λειτουργία Emergency Stop Signal (ESS). Εάν ανιχνευτεί επιβράδυνση 6.0m/s2 με ελάχιστη ταχύτητα 53km/h και ενεργοποίηση των φρένων, τα αλάρμ αναβοσβήνουν για να προειδοποιήσουν άλλους οδηγούς ότι ένα δυνατό φρενάρισμα είναι σε εξέλιξη. Με την ίδια ταχύτητα, το όριο μειώνεται εάν το ABS είναι ενεργοποιημένο σε επιβράδυνση τουλάχιστον 2.5m/s2.
Το σύστημα επίσης απενεργοποιείται αυτόματα. Αντί να χρησιμοποιεί ένα απλό χρονόμετρο, το σύστημα συγκρίνει τη διαφορά ταχύτητας μεταξύ εμπρός και πίσω τροχού και υπολογίζει πότε να απενεργοποιήσει τις σχετικές προειδοποιήσεις.
Κινητήρας του νέου maxi scooter σκούτερ είναι ο γνωστός υγρόψυκτος, 8-βάλβιδος δικύκινδρος εν σειρά SOHC τον οποίο μοιράζονται αρκετά μοντέλα της Honda (Χ-ΑDV, Integra, NC) με επιδόσεις στις χαμηλές-μεσαίες στροφές. Η σχετικά μεγάλη διαδρομή του και οι ειδικά διαμορφωμένοι θάλαμοι καύσης συνδυάζονται με τον στρόφαλο υψηλής μάζας για την παραγωγή υψηλής ροπής από πολύ χαμηλές στροφές.
Το Throttle By Wire (TBW) διαχειρίζεται την ισχύ και το χαρακτήρα του κινητήρα (βλέπε κεφάλαιο 3.3 Ηλεκτρονικά Κινητήρα). Η μέγιστη ισχύς είναι 57,7 ίπποι (43.1kW) στις 6.750rpm με μέγιστη ροπή 6,9 kgm (69Nm) στις 4.750rpm, ενώ το κόκκινο βρίσκεται στις 7.000 στροφές. Το Forza 750 έχει επιτάχυνση 0-50m σε 3,9δευτ. και με 60km/h ο κινητήρας περιστρέφεται στις μόλις 2.500rpm.
Δύο αντικραδασμικοί άξονες προσφέρουν πολιτισμένη λειτουργία στις υψηλές στροφές χωρίς να εξαφανίζουν το απολαυστικό ‘γουργούρισμα’ της διαφοράς φάσης ανάφλεξης κατά 270 μοίρες που προσφέρει ο στρόφαλος.
Η διάμετρος και η διαδρομή είναι στα 77 x 80mm. Όπου είναι δυνατόν, τα εξαρτήματα είναι σχεδιασμένα για να εκτελούν πολλαπλές λειτουργίες: ο εκκεντροφόρος κινεί την αντλία νερού, ενώ ένας από τους αντικραδασμικούς άξονες κινεί την αντλία λαδιού.
Με τον τρόπο αυτό, ο αριθμός των εξαρτημάτων διατηρείται στο ελάχιστο, και ο κινητήρας παραμένει ελαφρύς, αποδοτικός και αξιόπιστος.
Για κατόχους διπλωμάτων κατηγορίας A2 διατίθεται μία έκδοση 35kW, που μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε full power έκδοση σε έναν εξουσιοδοτημένο επισκευαστή της Honda όταν το επιτρέπει η νομοθεσία. Εξίσου εύκολο είναι να περιοριστεί μία έκδοση full power σε ένα συνεργείο της Honda, αντικαθιστώντας το στάνταρ σώμα της πεταλούδας και επαναπρογραμματίζοντας την ECU.
Ο κινητήρας της Forza 750 πετυχαίνει κατανάλωση 27,8km/l (WMTC mode) προσφέροντας θεωρητική αυτονομία 370km από το ντεπόζιτο χωρητικότητας 13,2 λίτρων – και πληροί τις προδιαγραφές Euro5.
Με το γκάζι Throttle By Wire TBW να διαχειρίζεται τις επιδόσεις και τη συμπεριφορά του κινητήρα, ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει από 3 προγράμματα (modes), καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα οδηγικών συνθηκών. Η επιλογή προγράμματος πραγματοποιείται από τα αριστερά χειριστήρια και την οθόνη TFT.
- Το STANDARD προσφέρει έναν ισορροπημένο συνδυασμό μεταξύ ισχύος και φρένου κινητήρα και μέγιστη επέμβαση των HSTC και ABS.
- Το SPORT προσφέρει πιο σπορ καμπύλη ισχύος και φρένου κινητήρα, με χαμηλή παρέμβαση του HSTC και μέγιστη επέμβαση ABS.
- Το RAIN προσφέρει μειωμένη ισχύ και φρένο κινητήρα, με μέγιστη παρέμβαση των HSTC και ABS.
- Το USER προσφέρει custom επιλογές συνδυασμών ισχύος και φρένου κινητήρα (χαμηλή/μεσαία/υψηλή) και παρέμβαση του HSTC (χαμηλή/μεσαία/υψηλή/απενεργοποίηση).
Το Honda Selectable Torque Control (HSTC) προσφέρει διακριτική επέμβαση και πολιτισμένο έλεγχο, αφού διαχειρίζεται τη ροπή στον πίσω τροχό χάρη στο TBW, σε 3 επίπεδα:
- Το Επίπεδο 1 επιτρέπει ελάχιστη παρέμβαση για τον ελάχιστο έλεγχο της ολίσθησης του πίσω τροχού.
- Το Επίπεδο 2 είναι η προεπιλεγμένη (default) ρύθμιση και προσφέρει αξιόπιστη πρόσφυση υπό συνήθεις συνθήκες οδήγησης.
- Το Επίπεδο 3 προσφέρει μέγιστο έλεγχο σε ολισθηρούς δρόμους.
- Το HSTC μπορεί επίσης να απενεργοποιηθεί.
Η τεχνολογία του κιβωτίου ταχυτήτων DCT της Honda διανύει τώρα τον 11ο χρόνο παραγωγής της και πάνω από 140.000 μοτοσυκλέτες και σκούτερ της Honda εξοπλισμένες με DCT έχουν πουληθεί στην Ευρώπη από το 2010. Προσφέρει γρήγορες, ομαλές αλλαγές σχέσεων και η χρήση του συνηθίζεται εύκολα από τον αναβάτη.
Χρησιμοποιεί δύο συμπλέκτες: έναν για την εκκίνηση και την 1η, 3η και 5η σχέση και τον άλλον για τη 2η, 4η και 6η σχέση, με ομόκεντρους άξονες συμπλεκτών για συμπαγή δομή. Κάθε συμπλέκτης ελέγχεται ανεξάρτητα από το δικό του ηλεκτροϋδραυλικό κύκλωμα. Όταν πραγματοποιείται μία αλλαγή, το σύστημα προεπιλέγει την επόμενη σχέση μέσω του ανενεργού συμπλέκτη. Αυτό σημαίνει ότι η «επόμενη» σχέση είναι ήδη «κομπλαρισμένη», και απλά με την αλλαγή αναλαμβάνει ο ανάλογος συμπλέκτης.
Ο ένας συμπλέκτης στη συνέχεια αποσυνδέεται ηλεκτρονικά καθώς ταυτόχρονα ενεργοποιείται ο άλλος συμπλέκτης. Το αποτέλεσμα είναι συνεπείς, ταχείες και ομαλές αλλαγές σχέσεων. Επιπλέον, καθώς οι δύο συμπλέκτες αλλάζουν ταχύτατα σχέση χωρίς να διακόπτεται η μετάδοση ισχύος στον πίσω τροχό, ελαχιστοποιούνται οι κραδασμοί αλλά και οι αλλαγές διαμήκους κλίσης του σκούτερ.
Ανάμεσα στα πρόσθετα πλεονεκτήματα είναι η αντοχή (τα γρανάζια δεν ταλαιπωρούνται από κακή χρήση του κιβωτίου), το ότι δεν υπάρχει το άγχος του σβησίματος, και το ότι η οδήγηση στην πόλη είναι πιο άνετη και η κόπωση του αναβάτη μειώνεται.
Το σύστημα DCT προσφέρει δύο διαφορετικά προγράμματα – το Αυτόματο και το Μηχανικό/Χειροκίνητο πρόγραμμα. Το αυτόματο έχει προγραμματισμένα εκ των προτέρων σχέδια αλλαγών και αξιολογεί συνεχώς την ταχύτητα του οχήματος, την επιλεγμένη σχέση και τις στροφές του κινητήρα για να αποφασίσει πότε θα πραγματοποιηθεί η αλλαγή. Στο Μηχανικό πρόγραμμα οι αλλαγές γίνονται από τον αναβάτη, χρησιμοποιώντας τους δυο διακόπτες τύπου ‘paddle–shift’ αριστερά στο τιμόνι.
Μέσω του TBW, υπάρχουν διαθέσιμα τρία αυτόματα και 1 User προγράμματα αλλαγών. Το Επίπεδο 1 είναι το πιο ήπιο, με ανεβάσματα και κατεβάσματα να γίνονται σε σχετικά χαμηλότερες στροφές. Συνδέεται με το RAIN riding mode.
Το Επίπεδο 4, στο άλλο άκρο, πραγματοποιεί ανεβάσματα στις υψηλότερες στροφές και κατεβάσματα νωρίτερα για καλύτερη αξιοποίηση του φρένου του κινητήρα. Συνδέεται με το SPORT mode. Το Επίπεδο 2 συνδέεται με το STANDARD riding mode, ενώ το Επίπεδο 3 τοποθετείται μεταξύ STANDARD και SPORT.
Το USER mode επιτρέπει στον οδηγό να επιλέγει οποιοδήποτε σχέδιο αλλαγών του DCT με τις επιθυμητές παραλλαγές των άλλων παραμέτρων – καμπύλη ισχύος, φρένο κινητήρα, και HSTC.
Το Forza 750 χρησιμοποιεί ένα ατσάλινο, σωληνωτό πλαίσιο τύπου ‘διαμάντι’, που περιλαμβάνει με τάξη όλα τα περιφερειακά εξαρτήματα και προσφέρει μεγάλο αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα. Η γωνία κάστερ είναι στις 27°, ίχνος στα 104mm το μεταξόνιο στα 1.590mm. Το συνολικό βάρος του είναι 235kg (γεμάτο).
Το πιρούνι είναι ανεστραμμένο με καλάμια διαμέτρου 41 χιλιοστών και διαδρομή 120 mm.
Το πίσω αμορτισέρ με ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου συνεργάζεται μέσω μοχλικού Pro-Link με το αλουμινένιο ψαλίδι – κατασκευασμένο από κοίλο εγκάρσιο τμήμα και διατομής U βραχίονες.
Οι τροχοί από χυτό αλουμίνιο 17” μπροστά και 15” πίσω χαρίζουν ευστάθεια, αλλά και ευελιξία και συνδυάζονται με ελαστικά διαστάσεων 120/70 R17 και 160/60 R15 μπροστά και πίσω. Το φρενάρισμα εξασφαλίζουν δύο εμπρός δισκόφρενα 310mm με ακτινικές δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων και ABS και ένα δισκόφρενο πίσω διαμέτρου 240 mm με μονοέμβολη δαγκάνα.
Μία μεγάλη γκάμα γνήσιων αξεσουάρ Honda διατίθενται για το νέο Forza 750:
- Θερμαινόμενα γκριπ
- Προστατευτικά ποδιών πάνω/κάτω
- Κουβέρτα ποδιών
- Πίσω σχάρα
- Smart top box 50 lt
- Top Box 38 lt με αλουμινένιο/χρωματιστό ασορτί ένθετο
- Βάσεις στήριξης βαλίτσας
- Βαλίτσες – δεξιά 26 lt, αριστερή 33 lt με αλουμινένιο/χρωματιστό ασορτί ένθετο