Θεά για πάντα!
Φέτος είναι η 65ή επέτειος από τη χρονιά που παρουσιάστηκε η πρώτη Vespa παραγωγής, η οποία διέθετε σπορ χαρακτηριστικά χωρίς να χάνει τη θρυλική γοητεία της. Η Vespa 150 GS του 1955 ήταν προϊόν της τεχνογνωσίας του αγωνιστικού τμήματος της Piaggio, απότοκο μιας φημισμένης αγωνιστικής κατασκευής, της Vespa Sei Giorni. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος
Η δεκαετία του 1950 βρήκε τις εξαιρετικά δημοφιλείς Vespa στην Ιταλία (και όχι μόνον) να συμμετέχουν σε αγώνες αντοχής.
Η Vespa 150 GS του 1955 ήταν αυτό που σήμερα με μοτοσυκλετιστικούς όρους θα χαρακτηρίζαμε ως “sport production”.
“GS” σε αυτή την περίπτωση σημαίνει “Gran Sport” και το συγκεκριμένο ήταν ένα “πολιτικό” μοντέλο που βασίστηκε στο αγωνιστικό, το οποίο είχε κυριαρχήσει στους αγώνες και ονομαζόταν Vespa Sei Giorni.
Από τότε, η Vespa 150 GS έγινε μια από τις πιο ποθητές Βέσπες της ιστορίας, κάτι που ισχύει μέχρι σήμερα, εξήμιση δεκαετίες αργότερα!
Με πολύ ενδιαφέροντα στυλιστικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά, ξεχωρίζει από τα ογκώδη και μεγάλα πλαϊνά της καπάκια και τις “αεροδυναμικές”, γεμάτες καμπύλες γραμμές της.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’50 η GS έφερνε καινοτομίες που έκαναν τους Vespisti να εκστασιάζονται, αναγάγοντάς την αυτόματα σε επίπεδα “Dream Machine”.
Εισαγωγή καυσίμου απευθείας στο στροφαλοθάλαμο, κιβώτιο ταχυτήτων 4 σχέσεων, “μεγάλοι” τροχοί 10 ιντσών, μακριά σέλα, μερικά από τα χαρακτηριστικά της
Ο κινητήρας ήταν για πρώτη φορά στην ιστορία της Vespa τόσο μεγάλος, χωρητικότητας 150 κυβικών, απέδιδε 8 ολόκληρους ίππους στις 7.500 σ.α.λ. και η τελική ταχύτητα έστω και οριακά ξεπερνούσε τα 100 χιλιόμετρα την ώρα!
Επιδόσεις που θεωρούνταν εντυπωσιακές εκείνη την εποχή, ιδιαίτερα στο χώρο των σκούτερ.
Ορόσημο θεωρείται η Vespa 150 GS στην ιστορία των δύο τροχών, με πολλούς γνώστες να την κατατάσσουν ακόμα και στην πρώτη θέση “του ομορφότερου σκούτερ που φτιάχτηκε ποτέ”.
Η παραγωγή της Vespa GS ξεκίνησε το 1955, συνεχίστηκε μέχρι το 1961 και κυκλοφόρησε σε πέντε εκδόσεις.
Οι επιτυχίες του εργοστασίου της Piaggio στην πόλη της Pontedera ήταν θεαματικές. Δέκα χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών της φίρμας και ένα χρόνο μετά την πρώτη Vespa 150 GS, το 1956, κυλούσε από τη γραμμή παραγωγής το εκατομμυριοστό σκούτερ, δηλώνοντας περίτρανα την επιτυχία της Piaggio.
Εκείνη την εποχή το λαϊκό μεν, σικάτο δε σκούτερ – η Vespa – διατίθετο σε τρεις εκδόσεις: 125cc, 150cc και την 150cc GS.
Η τελευταία, που είχε παρουσιαστεί στο σαλόνι του Μιλάνου το 1954, κόστιζε 178.000 λιρέτες και ήταν η κορυφαία όλων.
O κινητήρας είχε τετράγωνες διαστάσεις (τακτική που είχε χρησιμοποιηθεί στην αγωνιστική Sei Giorni) 57x57mm και επίπεδο πιστόνι, ενισχυμένα ελατήρια συμπλέκτη και αναρτήσεις μεγαλύτερων διαδρομών, φρένα ταμπούρα μπροστά και πίσω.
Το βάρος της GS έφτανε τα 104 κιλά και το ντεπόζιτο τα 12 λίτρα (μοντέλο VS-1).
Ήταν όμως η εμφάνιση αυτή που “έκοβε την ανάσα”, καθώς ακροβατούσε μεταξύ ιταλικού design και της παραδοσιακής Βεσπίστικης σχολής, με φαρδιά ποδιά, ένα εμβληματικό κοίλο τμήμα/εσοχή του πλαισίου στα δεξιά του σκούτερ και το αντίστοιχου σχήματος πλαϊνό καπάκι.
Φοράει ένα ιδιαίτερο λεπτό τιμόνι με μικρό στρογγυλό προβολέα και μια χαρακτηριστική σέλα που ξεκινούσε μπροστά λεπτή και μεγάλωνε διαρκώς μέχρι την ουρά του σκούτερ.
Από την πρώτη έκδοση της Vespa 150 GS με τον κωδικό VS1T παράχθηκαν 12.300 μονάδες, όλες βαμμένες σε ένα χαρακτηριστικό ασημένιο χρώμα που ονομαζόταν Aluminium Grey, το οποίο διατηρήθηκε και στις επόμενες εκδόσεις του μοντέλου.
H δεύτερη έκδοση της GS που έμεινε στην παραγωγή από το ’56 μέχρι το ΄58 σαν VS2T, VS3T, VS4T, κατασκευάστηκε σε 30.000 κομμάτια, ενώ η τρίτη έκδοση, η VS5T (από το ’58 μέχρι το ’61) σε 80.000 κομμάτια.
Όπως αντιλαμβάνεστε, πολυτιμότερη όλων είναι η πρώτη έκδοση, η VS1Τ του 1955 που είναι και η σπανιότερη. Μια τέτοια Vespa, σε καλή κατάσταση, έχουμε δει να πουλιέται πάνω από 20.000 ευρώ! Πολύτιμη και αξέχαστη η Vespa 150 GS…