Αν βρέξει, οδήγα με μυαλό
Έναρξη της περιόδου των βροχών σημαίνει για εμάς τους “δίτροχους” μια όχι ιδιαίτερα ευχάριστη περίοδο του χρόνου, η οποία δεν είναι και η καλύτερή μας. Ακολουθούν έξι συμβουλές (tips αν θέλετε) για να την κάνουμε πιο ανεκτή. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Kymco
Αργήσανε κάμποσο, αλλά τελικά φαίνεται ότι θα έρθουν ορεξάτες φέτος οι βροχές-και μαζεμένες. Μπορεί η θερμοκρασία σήμερα να είναι πάνω απο 20 βαθμούς, αλλά με την κλιματική αλλαγή (ή καταστροφή) που έχει επέλθει στον πλανήτη, μπορεί την άλλη βδομάδα το θερμόμετρο να δείχνει 5 βαθμούς. Μαζί με την κακοκαιρία έρχονται και οι βροχές, ένα φαινόμενο που χρήζει μεγάλης προσοχής από όλους τους σκουτερίστες και μοτοσυκλετιστές, ειδικά στην Ελλάδα, με δεδομένες τις πολύ κακές επιφάνειες ασφάλτου πάνω στις οποίες κινούμαστε.
Παρακάτω θα διαβάσετε μερικές συμβουλές για να κάνουμε την κίνησή μας στη βροχή ασφαλέστερη.
Νο1: Εξοπλισμός – Αδιάβροχα
Ένας αναβάτης που δεν είναι βρεγμένος, μπορεί και οδηγεί καλύτερα, μιας και δεν αποσπάται η προσοχή του από τα μουσκεμένα ρούχα του και τα κρύα του μέλη, γιατί όταν κρυώνουμε, χάνουμε ένα μέρος των οδηγικών μας ικανοτήτων (π.χ. παγωμένα δάχτυλα, αργές αντιδράσεις). Άρα ο σωστός εξοπλισμός – αδιάβροχα – είναι πολύ σημαντικός. Επίσης, ένας καλός εξοπλισμός φτιάχνει τη διάθεση εν μέρει, αφού ξέρεις ότι παρ’ όλη τη βροχή, θα φτάσεις στον προορισμό σου στεγνός και λειτουργικός, κι όχι βρεγμένος, πράγμα που θα σε απασχολεί κατά τη διάρκεια της μέρας… μέχρι να στεγνώσεις.
Αγοράζουμε τα πιο ακριβά αδιάβροχα που μπορεί να αντέξει η τσέπη μας, αφού τα καλής ποιότητας αδιάβροχα δίνουν στο πέρασμα του χρόνου τα λεφτά τους πίσω, ειδικά όταν αντέχουν κάμποσα χρόνια. Προτιμήστε τα δύο τεμαχίων (μπουφάν-παντελόνι) επειδή είναι πιο βολικά στη χρήση, αν και τα μονοκόμματα προστατεύουν από το νερό πληρέστερα, ειδικά στην περιοχή της μέσης (ζώνη).
Νο2: Περιφερειακός εξοπλισμός
Δεν είναι μόνο τα αδιάβροχα είναι και ο υπόλοιπος εξοπλισμός αναβάτη. Σωστά γάντια και μπότες συμπληρώνουν τον εξοπλισμό, αφού σου επιτρέπουν να φτάνεις στη δουλειά σου με ζεστά χέρια και πόδια, κάτι που όπως είπαμε παραπάνω είναι “πολύ χρήσιμο” για την υπόλοιπη ημέρα.
Πολύ σημαντικό είναι φυσικά και το κράνος, που πρέπει κατά πρώτον να έχει καθαρή από γρατσουνιές ζελατίνα και κυρίως να μην θαμπώνει. Οι εξτρά αντιθαμβωτικές ζελατίνες (anti-fog) και τα “μυτάκια” (breath guard) κρανών που οι πρώτες δεν αφήνουν την υγρασία να σταθεί πάνω τους και τα δεύτερα οδηγούν την εκπνοή προς τα κάτω και όχι προς τη ζελατίνα, επιτελούν έργο στη βροχή, διατηρώντας καθαρό το οπτικό μας πεδίο.
Νο3: “Δεύτερα” ρούχα
Μια καλή ιδέα, που δουλεύει πάντα – αρκεί να την θυμόμαστε και να προετοιμαζόμαστε – είναι να έχουμε μια δεύτερη αλλαξιά ρούχα στη δουλειά ή εκεί που πηγαίνουμε συνήθως σε καθημερινή βάση. Μπορεί επίσης να κουβαλάμε τα δεύτερα ρούχα μέσα σε σακούλα, σε σημείο που δεν βρέχεται (πχ. μέσα στη μπαγκαζιέρα ή κάτω από τη σέλα). Με αυτό τον τρόπο ακόμα και να βραχούμε, έχουμε λύση: αλλάζουμε τα βρεγμένα ρούχα με στεγνά.
Νο 4: Μόλις πιάσει η βροχή, “κόψε”
Μειώνουμε αμέσως την ταχύτητά μας μόλις αρχίσει να βρέχει, για δυο βασικούς λόγους: ο πρώτος είναι ότι η βρεγμένη άσφαλτος προσφέρει μειωμένη πρόσφυση στο λάστιχο σε σύγκριση με τη στεγνή άσφαλτο. Άρα τα γλιστρήματα καραδοκούν και μπορούν να οδηγήσουν σε πτώσεις.
Ο δεύτερος είναι ότι η βρόμικη αστική άσφαλτος είναι γεμάτη κατάλοιπα καύσης των κινητήρων που βγαίνουν από τις εξατμίσεις, λάδια από διαρροές και σκόνη, εκτός των διαφόρων μικροσωματιδίων και όταν αρχίζει η βροχή, ανεβαίνουν στην επιφάνειά της και “κάνουν βόλτες”, επιπλέουν πάνω στο νερό. Όλα αυτά μαζί χειροτερεύουν ακόμα περισσότερο την -ήδη κακή – πρόσφυση του δρόμου, κάνοντάς τον “γυαλί”. Άρα διπλός ο κίνδυνος.
Νο 5: Οδηγώ πιο ομαλά και με σύνεση
Βρέχει, οι δρόμοι γλιστρούν, οι υπόλοιποι χρήστες του δρόμου οδηγούν “όπως να ‘ναι” και δεν έχουν την καλύτερη ορατότητα, κι εμείς τρέχουμε; Δεν είναι ό,τι καλύτερο. Γι’ αυτό λοιπόν στη βροχή οδηγούμε πιο αργά και οι κινήσεις μας είναι πιο ομαλές. Δεν γυρνάμε απότομα το τιμόνι, δεν αλλάζουμε γρήγορα πορεία την τελευταία στιγμή, δεν γέρνουμε το σκούτερ τόσο όσο στο στεγνό. Επίσης πατάμε τα φρένα πιο ήπια, πιο γλυκά και δεν περιμένουμε την τελευταία στιγμή για να φρενάρουμε.
Νο 6: Βρίσκω την καλύτερη γραμμή
Στη βροχή οδηγάμε όπως στην οδήγηση στο χώμα, βρίσκουμε μονοπάτια, καθαρές, ομαλές γραμμές. Στην περίπτωσή μας επιλέγουμε τις πιο στεγνές λωρίδες δρόμου, που παράλληλα δεν θα έχουν και πολλές ανωμαλίες. Στόχος μας είναι να κινούμαστε πάνω σε κομμάτια του δρόμου που δίνουν περισσότερη πρόσφυση και όχι λιγότερη.
Λιγότερη πρόσφυση δίνουν οι λακκούβες που είναι γεμάτες νερό, οι λίμνες και τα τρεχούμενα νερά, ενώ ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στην επιλογή λωρίδας κίνησης, γιατί τυχόν ανωμαλίες θα μας δυσκολέψουν σε περίπτωση φρεναρίσματος. Λόγω του ανεβοκατεβάσματος των αναρτήσεων, τα φρένα μπορεί να μπλοκάρουν πιο εύκολα, κάτι που – ακόμα και ABS να έχουμε στο σκούτερ μας – θα σημαίνει ακινητοποίηση σε μεγαλύτερη απόσταση και όχι στη μικρότερη δυνατή που είναι το ζητούμενο.