Φλας, στοπ, καθρέφτες και κεφάλι
Σήμερα στο άρθρο ασφαλούς οδήγησης που όπως πάντα υποστηρίζεται από την Kymco ασχολούμαστε με 4 πολύτιμες συμβουλές που θα μας βοηθήσουν ώστε να αντιμετωπίζουμε καλύτερα πιθανούς κινδύνους της καθημερινής οδήγησης.
#1 Δουλεύουμε τα φλας
Τα φλας πάνω σε ένα σκούτερ ή μία μοτοσυκλέτα είναι παρόμοια με αυτά που υπάρχουν πάνω σε ένα αυτοκίνητο. Αυτό σημαίνει ότι προειδοποιούν τους άλλους για το πού σκοπεύουμε να πάμε, για το πού θέλουμε να στρίψουμε.
Ωστόσο λόγω του ότι ένα σκούτερ, ένα δίτροχο είναι πολύ πιο ευάλωτο σε κινδύνους σε σχέση με ένα αυτοκίνητο, τα φλας είναι δύο φορές πιο σημαντικά.
Χρησιμοποιήστε τα φλας κάθε φορά που θέλετε να αλλάξετε λωρίδα, χρησιμοποιήστε τα ακόμα και όταν “είστε σίγουροι” ότι είσαστε μόνοι στο δρόμο.
Είναι είναι το αυτοκίνητο που δεν βλέπουμε, αυτό το οποίο θα μας δημιουργήσει τα περισσότερα προβλήματα και από το οποίο θα κινδυνεύσουμε.
Το φλας που αναβοσβήνει επίσης μας κάνει πιο ευκρινείς, μας κάνει να φαινόμαστε περισσότερο στο δρόμο, να μας βλέπουν καλύτερα οι υπόλοιποι οδηγοί.
Γι’ αυτό είναι καλή ιδέα να τα χρησιμοποιούμε ακόμα κι όταν είναι απόλυτα φανερό και αυτονόητο αυτό που πάμε να κάνουμε.
Όταν μπαίνουμε σε έναν αυτοκινητόδρομο οι οδηγοί που μας πλησιάζουν από πίσω μας βλέπουν πολύ καλύτερα όταν τα φλας μας είναι αναμμένα και έτσι μας δίνουν χώρο για να περάσουμε.
Το να ανάβουμε φλας πριν από κάθε στροφή μειώνει πολλές φορές τη χαοτική κατάσταση μέσα στην οποία κινούμαστε, ειδικά μέσα σε πυκνοκατοικημένες πολύβουες πόλεις, αφού ξεκαθαρίζει τις προθέσεις των αναβατών και των οδηγών, απλουστεύοντας την κατάσταση κάνοντάς την πιο προβλέψιμη.
Όταν ανάψουμε το φλας μας και μπούμε στην πορεία μας φροντίζουμε πάντοτε να το σβήνουμε, έτσι ώστε να μην δίνουμε λάθος σημάδια στους άλλους χρήστες του δρόμου που μπορεί να έχουν την εντύπωση ότι πάμε να στρίψουμε ξανά.
Χρησιμοποιήστε τα φλας σας σε κάθε στροφή, έτσι ώστε οι υπόλοιποι οδηγοί και αναβάτες να αντιδρούν αντίστοιχα. Μην τους αφήνετε να μαντεύουν για τις προθέσεις σας, γιατί απλά αυτό το σύστημα δεν δουλεύει τις περισσότερες φορές.
#2 Αναβοσβήνουμε το πίσω στοπ
Το οπίσθιο φωτιστικό σώμα, το “στοπ” που λέμε στην καθομιλουμένη του σκούτερ ή της μοτοσυκλέτας μας δεν είναι τόσο ευκρινές όσο τα δύο στοπ, τα φώτα των φρένων ενός αυτοκινήτου. Αυτό ισχύει και επειδή το πίσω φανάρι μας είναι μόνιμα αναμμένο σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Μία καλή ιδέα για να ειδοποιούμε αυτούς που έρχονται από πίσω μας πατώντας ελαφρά και γρήγορα (“τσιμπώντας”) τη μανέτα του μπροστινού ή του πίσω φρένου μια-δυο φορές, έτσι ώστε να ενεργοποιείται το πίσω φανάρι και να προειδοποιεί αυτούς που ακολουθούν ότι ετοιμαζόμαστε να μειώσουμε ταχύτητα.
Είναι σημαντικό να ακολουθούμε αυτή την τεχνική όταν επιβραδύνουμε πιο γρήγορα από τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου ή σε σημεία που δεν το περιμένουν.
Καλό είναι επίσης όταν κάποιος μας ακολουθεί από κοντά, να “παίζουμε” λίγο το φρένο ώστε να αναβοσβήνει το στοπ, πριν επιβραδύνουμε, γιατί αυτό που μας ακολουθεί από κοντά μπορεί να μην βλέπει το πιθανό εμπόδιο ή τον λόγο που πρέπει να μειώσουμε την ταχύτητά μας.
#3 Χρησιμοποιούμε τους καθρέφτες μας
Παρότι είναι πολύ σημαντικό να καταγράφουμε το τι συμβαίνει μπροστά μας, δεν μπορούμε να περιφρονούμε αυτό που συμβαίνει πίσω μας. Η κατάσταση της κυκλοφορίας γύρω μας μπορεί να αλλάξει πολύ γρήγορα.
Το να γνωρίζουμε τι συμβαίνει πίσω μας μπορεί να μας βοηθήσει να πάρουμε μια ασφαλή απόφαση για το πως θα χειριστούμε αυτό που συμβαίνει μπροστά μας!
Το να ελέγχουμε συχνά τους καθρέφτες μας είναι κάτι που πρέπει να γίνει συνήθεια και να ενσωματωθεί συστηματικά στην καθημερινή μας κίνηση.
Κοιτάμε τους καθρέφτες μας όταν πάμε να σταματήσουμε ή πριν επιβραδύνουμε ή πριν από μία διασταύρωση. Επίσης μαθαίνουμε να υπολογίζουμε από τους καθρέφτες την ταχύτητα με την οποία μας πλησιάζουν τα αυτοκίνητα που μας ακολουθούν.
Κοιτάμε καθρέφτες πριν αλλάξουμε λωρίδα, έτσι ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι κανένας δεν πάει να μας προσπεράσει ή βρίσκεται επικίνδυνα κοντά μας.
Κοιτάμε καθρέφτες πριν επιβραδύνουμε ή φρενάρουμε, αφού ο οδηγός πίσω μας μπορεί να μην περιμένει ότι εμείς θα μειώσουμε ταχύτητα ή να μην είναι σίγουρος για το που ακριβώς θα σταματήσουμε.
Τα περισσότερα σκούτερ ή μοτοσυκλέτες έχουν καθρέφτες διαφόρων σχημάτων και διαφέρουν ο ένας από τον άλλον – μερικοί είναι καλύτεροι μερικοί χειρότεροι – και στην πραγματικότητα πρέπει να βρούμε τους καθρέφτες που μας ταιριάζουν (βλ. aftermarket) και μας δίνουν το καλύτερο οπτικό πεδίο.
# 4 Το γύρισμα του κεφαλιού
Με το γύρισμα του κεφαλιού ελέγχουμε το τι συμβαίνει στο πλάι, πίσω και γύρω μας, μιας και οι καθρέφτες πολλές φορές δεν είναι αρκετοί.
Όπως και τα αυτοκίνητα έτσι και τα σκούτερ και οι μοτοσυκλέτες έχουν νεκρές γωνίες.
Όταν αλλάζουμε λωρίδα ή κατεύθυνση στο δρόμο, γυρίζουμε το κεφάλι μας και ελέγχουμε την πλευρά που θέλουμε να στρίψουμε για να βεβαιωθούμε ότι δεν έρχεται προς την κατεύθυνσή μας κάποιο άλλο όχημα που μπορεί να μπει στην πορεία μας.