Η εποχή των ελέγχων
Αν ένα σκούτερ “μείνει” ή αντιμετωπίσει κάποια βλάβη μέσα στο καλοκαίρι δεν μας προβληματίζει τόσο όσο αν τύχει κάτι τέτοιο μέσα στο χειμώνα. Πρόκειται για έναν άγραφο νόμο του δρόμου, που έχει να κάνει περισσότερο με την ψυχοσύνθεση του αναβάτη παρά με την ουσία, μιας και μια ζημιά είναι πάντα… ζημιά. Ας δούμε λοιπόν αν μπορούμε να μειώσουμε τις πιθανότητες να μας συμβεί η “αναποδιά” χειμωνιάτικα.
Mε τη λογική του συχνού ελέγχου του σκούτερ μας σε καίριους τομείς και ειδικά όταν ολοκληρώνεται το καλοκαίρι και έρχεται το φθινόπωρο των βροχών και ο χειμώνας του κρύου, καλό είναι να απαριθμήσουμε και να θυμηθούμε μερικούς κλασικούς, τυπικούς ελέγχους με στόχο την ασφάλειά μας.
Οι έλεγχοι είναι μια εργασία που μπορεί να ακούγεται δύσκολη ή απαιτητική, αλλά στην πραγματικότητα απαιτεί λίγο χρόνο από εμάς (μπορεί και απλή παρατήρηση ή οπτικό έλεγχο) και είναι απλή.
Είναι μια δουλειά που πρέπει να επαναλαμβάνουμε με συνέπεια κατά διαστήματα, έτσι ώστε να αποφεύγουμε τον παράγοντα “ατυχία”… παρότι πολλές φορές, αν περιφρονούμε το σκούτερ μας, μάλλον για προδιαγεγραμμένο συμβάν πρόκειται.
Μέσα από τις παρακάτω διαδικασίες πετυχαίνουμε την απρόσκοπτη συμβίωση με τον αγαπημένο μας καθημερινό σύντροφο των δρόμων που μας μεταφέρει με ασφάλεια στον προορισμό μας. Ιδίως όταν έχουμε μπροστά μας το φθινόπωρο και τον χειμώνα.
Αναρτήσεις
Ο έλεγχος των αναρτήσεων είναι απλός και γρήγορος και δεν χρειάζεται ειδικές γνώσεις:
Πατάμε το μπροστινό φρένο και πιέζουμε με δύναμη το πιρούνι πάνω-κάτω παρατηρώντας αν βυθίζεται και αν επανέρχεται η ανάρτηση με ροή και προοδευτικότητα.
Το ίδιο κάνουμε και στα πίσω (ένα ή δύο) αμορτισέρ, κρατώντας το τιμόνι με το ένα χέρι και πιέζοντας με το άλλο την ουρά του σκούτερ (συνήθως στην περιοχή της σχάρας).
Υγρά φρένων
Τα περισσότερα σκούτερ πλέον έχουν υδραυλικά δισκόφρενα μπροστά και πίσω, άρα δουλεύουν με υγρά… τα οποία υγρά πρέπει να ελέγχουμε αν βρίσκονται στην κατάλληλη στάθμη. Οι τρόμπες των φρένων έχουν τζαμάκια ελέγχου και ενδείξεις/χαραγές (μέγιστο-ελάχιστο). Αν η στάθμη των υγρών είναι έντονα χαμηλότερη από την προηγούμενη φορά ελέγχου, ψάχνουμε τα σωληνάκια υψηλής πίεσης σε όλη τους τη διαδρομή για τυχόν διαρροές.
Όταν έχουμε να κάνουμε με ταμπούρο (στον πίσω τροχό συνήθως), φροντίζουμε να λιπάνουμε τη ντίζα κίνησής του και τις αρθρώσεις του, όπου υπάρχουν, για να έχουμε εύκολο πάτημα της μανέτας.
Αν γνωρίζουμε πώς, ελέγχουμε και το πάχος των τακακίων στην περιοχή των δαγκανών. Αν οι δαγκάνες είναι “κρυμμένες” σε δύσκολα σημεία, ένα κόλπο είναι ότι κάνουμε τον έλεγχό μας βράδυ με φακό (φαίνονται πιο εύκολα).
Μιας και βρισκόμαστε στην περιοχή, τσεκάρουμε και τις δισκόπλακες για αυξημένη φθορά, έντονα “δόντια” και χαραγματιές που ξεφεύγουν από τη συνηθισμένη εικόνα.
Λιπαντικό κινητήρα
Έχοντας ήδη κάνει την αλλαγή λαδιών του κινητήρα (με κατάλληλα σκουτερίσια λάδια εντός προδιαγραφών κατασκευαστή), ειδικά αν το σκούτερ έχει υποστεί το μαρτύριο των καλοκαιρινών διακοπών κάτω από υψηλές θερμοκρασίες, με αργές ταχύτητες, σε χωματόδρομους, φορτωμένο με δύο άτομα, βεβαιωνόμαστε πως η στάθμη του λαδιού είναι εντός ορίων του κατασκευαστή.
Ελέγχουμε τη στάθμη των λαδιών μέσω του δείκτη λαδιού, πάντοτε όμως σύμφωνα με τις οδηγίες του owners manual (εγχειρίδιο ιδιοκτήτη).
Ψυκτικό υγρό κινητήρα
Αν ο κινητήρας μας είναι αερόψυκτος… το ξεχνάμε. Ένας έλεγχος λιγότερος.
Το ψυκτικό υγρό του ψυγείου του κινητήρα πρέπει να έχει την σωστή στάθμη, καθώς μετά από καύσωνες και μεγάλα καλοκαίρια, η ποσότητα του υγρού μπορεί να μειωθεί, πέφτοντας σε χαμηλά επίπεδα. Αν χρειαστεί συμπληρώνουμε μέχρι να φτάσει το υγρό στο ενδεδειγμένο σημάδι (full) του δοχείου διαστολής.
Μπαταρία
Βεβαιωνόμαστε πως η μπαταρία μας έχει τα υγρά της στη σωστή στάθμη (αν είναι βεβαίως παλαιότερης γενιάς), κι αν λείπουν συμπληρώνουμε με αποσταγμένο νερό. Οι περισσότερες μπαταρίες, πάντως, είναι πλέον σφραγισμένες και δεν μπορούν να συμπληρωθούν τα υγρά τους που δύσκολα χάνονται εξάλλου, αφού το καπάκι των στοιχείων είναι σφραγισμένο.
Έπειτα ελέγχουμε αν είναι σωστά φορτισμένη η μπαταρία μας, με το κατάλληλο όργανο.
Ιδανικά, πού και πού την αφαιρούμε από το σκούτερ και τη φορτίζουμε με ειδικό φορτιστή, έτσι ώστε να διατηρηθεί για πολλούς μήνες, ίσως και χρόνια σε άριστη κατάσταση.
Εννοείται πως αν το σκούτερ χρησιμοποιείται αραιά και πού, αφαιρούμε τη μπαταρία από αυτό και την έχουμε συνδεδεμένη μόνιμα με τον φορτιστή που την κρατάει “φρέσκια” και έτοιμη για δράση.
Ως γνωστόν, λόγω της έλλειψης μίζας στα περισσότερα σκούτερ η μπαταρία μας αναδεικνύεται σε ένα πολύ σημαντικό εξάρτημα που πρέπει να είναι πάντοτε “ετοιμοπόλεμο” γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να εκκινήσει ο κινητήρας.
Ελαστικά
Αγοράστε ένα αναλογικό, όργανο ελέγχου πίεσης των ελαστικών, καθώς οι τρόμπες των βενζινάδικων συνήθως δεν είναι ακριβείς και μπορεί να φουσκώνουν λιγότερες ή περισσότερες ατμόσφαιρες αέρα απ’ ό,τι δείχνουν.
Μια φήμη λέει πως τα ψηφιακά όργανα είναι πιο ευαίσθητα και χάνουν σιγά-σιγά την ικανότητά τους να δείχνουν ορθές ενδείξεις, αλλά αυτό ποικίλει από όργανο σε όργανο.
Υπάρχουν λοιπόν στο εμπόριο απλά αναλογικά που μετρούν με ακρίβεια τον αέρα των ελαστικών για χρόνια. Τα καλά, επαγγελματικά όργανα δεν είναι φθηνά, αλλά είναι μια επένδυση για την οποία δεν θα μετανιώσετε ποτέ.
Πέρα από τη σωστή πίεση, ελέγχουμε οπτικά τα ελαστικά για φθορές, κοψίματα, σύρματα ή μεταλλικά θραύσματα, κομμένα τμήματα του πέλματος, ακόμα και για βίδες και καρφάκια ή πρόκες που μπορεί να έχουν χωθεί ύπουλα πάνω στο λάστιχο και δεν έχουμε δει, κι ας μην υπάρχει έντονη απώλεια αέρα.
Με την ευκαιρία ελέγχουμε και το βάθος του πέλματος που πρέπει να είναι περίπου στο ελάχιστο 1,5 mm στα πιο φθαρμένα σημεία του.
Ηλεκτρικά
Μια λίπανση πού και πού στην κεντρική κλειδαριά με ειδικό λιπαντικό σπρέι βοηθάει το κλειδί (αν υπάρχει) και τις επαφές της σε καλή κατάσταση.
Ελέγχουμε ότι ο προβολέας ή οι προβολείς του σκούτερ μας λειτουργούν κανονικά και επιβεβαιώνουμε ότι βρίσκονται στο ιδανικό ύψος της δέσμης τους, πράγμα που σημαίνει πως και σωστά φωτίζουν το δρόμο μπροστά μας και δεν “στραβώνουν” τα αντίθετα κινούμενα οχήματα τη νύχτα.
Μαζί με την κεντρική κλειδαριά λιπαίνουμε και τους διακόπτες στο τιμόνι, κακό δεν θα τους κάνει.
Στη συνέχεια, ελέγχουμε αν ανάβουν τα φλάς δεξιά-αριστερά, μπρος-πίσω, αλλά και το οπίσθιο φωτιστικό σώμα και το στοπ, όταν πατιούνται τα φρένα.
Καθρέπτες
Όποιοι έχουν αντιμετωπίσει στον δρόμο εν κινήσει, το βάσανο του “ξαφνικά λυμένου χαλαρού” καθρέφτη τιμονιού, ξέρουν πως η σωστή ρύθμιση και το σφίξιμό τους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Συνήθως απαιτούνται δύο κλειδιά για να σφιχτούν σωστά.
Βεβαιωθείτε ότι οι καθρέφτες σας είναι καθαροί και γυρισμένοι στις σωστές γωνίες, αυτές που σας ταιριάζουν (πάνω-κάτω, μέσα-έξω) ώστε να βλέπετε πίσω σας όσο το δυνατόν καλύτερα.