Ζάχαρη και μέλι
Ένα από τα αγαπημένα σκούτερ της ελληνικής αγοράς, ένα κλασικό maxi scooter 250αρι, προϊόν μιας γιαπωνέζικης εταιρίας διαγράφει μια πετυχημένη πορεία, πείθοντας για άλλη μια φορά τον κόσμο του και τους πιστούς του να το ακολουθήσει. Πως το κατάφερε αυτό; Μα μέσω της συνολικής ποιότητας και απόδοσης. ΚΕΙΜΕΝΟ: Βασίλης Αντζουλάτος, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Μιχάλης Λαζαρίδης
Υιοθετώντας απόλυτα την εμφάνιση του XMΑΧ 400 το μικρότερο αδελφάκι, το δημοφιλέστερο Yamaha ΧΜΑΧ 250 επέστρεψε ανανεωμένο. Κι έτσι βελτίωσε δυναμικά τη θέση του στις πωλήσεις των σκούτερ, σκαρφαλώνοντας στην τριάδα των πιο ευπώλητων μοντέλων στην Ελλάδα.
Είναι σαφές ότι οι Έλληνες σκουτερίστες αρέσκονται στο ΧΜΑΧ 250, κι αυτό γιατί τους ταιριάζει σαν κατασκευή συνολικά: είναι όμορφο, καλοφτιαγμένο, ευρύχωρο έτσι ώστε να μεταφέρει δυο άτομα, έχει καλό κινητήρα και επίσης φοράει το έμβλημα μιας γιαπωνέζικης εταιρίας, είναι Yamaha.
Πιο σπορ από ποτέ σε εμφάνιση το Yamaha XMAX 250 είναι όγδοο στην Ιταλία μέσα στο 2015 με 2.206 μονάδες και τρίτο στις πωλήσεις το Α’ 8μηνο του ’15 στην Ελλάδα με 466 πωλήσεις. To μοντέλο που δοκιμάζουμε σήμερα είναι το Yamaha XMAX 250 ABS και η τιμή του είναι στις 4.990 ευρώ.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ο κινητήρας κατασκευάζεται από την ιταλική Minarelli θυγατρική εταιρία της Yamaha. Είναι μονοκύλινδρος με 249cc, ίδιος με αυτόν της προηγούμενης έκδοσης (σχεδόν τετράγωνων διαστάσεων: διαμ.x διαδρ. 69 mm x 66.8 mm), τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος με 1ΕΕΚ και τέσσερις βαλβίδες επικεφαλής.
Η μέγιστη ιπποδύναμη είναι 21 hp, στις 7.500 rpm και η ροπή 2.1 kgm στις 6.000 rpm.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Όπως το XΜΑΧ 400 – που παρουσιάστηκε στη νέα του μορφή το 2013 – έτσι και το XΜΑΧ 250 που εμφανίστηκε στην αγορά το 2014 είναι ένα σκούτερ της κατηγορίας maxi scooter – GT, που φιλοδοξεί να καλύψει δυο χρήσεις ταυτόχρονα: την μετακίνηση στην πόλη και τα κοντινά ή μέσης απόστασης ταξίδια.
Οι σχεδιαστικές γραμμές ακολουθούν τις νόρμες της οικογένειας ΤΜΑΧ-ΧΜΑΧ της Υamaha: επιθετικές αλλά όχι σε υπερβολικό βαθμό, έτσι ώστε να μην ακροβατούν και να γίνονται αποδεκτές στο μάτι του ευρύτερου κοινού.
Το ΧΜΑΧ 250 απευθύνεται σε ένα κοινό ηλικίας 30-45 ετών και στην τελευταία του ανανέωση χρησιμοποιεί στοιχεία από το best seller και αγαπημένο στην Ευρώπη, ΤΜΑΧ 530.
Τα πλαστικά είναι ποιοτικά, τα διαφορετικής βαφής και υλικού πλαστικά είναι όμορφα, ενώ το design είναι πιο ταιριαστό και ομοιογενές από πλευράς όγκων ακόμα και σε σχέση με το 400. Ιδιαίτερα στο πίσω μέρος, που δεν υπάρχει ούτε το μεγάλο φιλτροκούτι αριστερά, ούτε η ογκώδης εξάτμιση δεξιά.
ΜΕΓΕΘΟΣ-BΑΡΟΣ: Μεσαίο προς μεγάλο είναι το μέγεθος του Yamaha XMAX 250, χωρίς όμως να γίνεται ογκώδες και παρότι το βάρος στη ζυγαριά δεν είναι λίγο, (αλλά ούτε και υπερβολικό) στα 182 kg γεμάτο, αυτό δεν φαίνεται στο δρόμο.
Το ντεπόζιτο φτάνει τα 13.2 lt, το συνολικό μήκος είναι στα 2160 mm, το πλάτος στα 790 mm και το μεταξόνιο στα 1.525 mm.
ΤΡΟΧΟΙ-ΕΛΑΣΤΙΚΑ-ΦΡΕΝΑ-ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ: Διπλός, σωληνωτός είναι ο σκελετός με τηλεσκοπικό, υδραυλικό, συμβατικό πιρούνι, διαδρομής 110 mm. Έχει ανάποδο νύχι, πράγμα που σημαίνει ότι οι “μπότες” των καλαμιών τους εκτείνονται μπροστά και κάτω από τον άξονα του τροχού που βρίσκεται πίσω από τα καλάμια.
Στο πίσω μέρος συναντάμε δύο αμορτισέρ που ρυθμίζονται κατά την προφόρτιση του ελατηρίου σε 5 θέσεις και προσφέρουν διαδρομή τροχού 84 mm. Τα φρένα είναι μονά δισκόφρενα σε κάθε τροχό, μπροστά 267 mm με 2έμβολη δαγκάνα και πίσω διαμέτρου 240 mm, επίσης με 2έμβολη δαγκάνα.
Οι τροχοί είναι 15 ιντσών μπροστά και 14 πίσω, φορούν ελαστικά 120/70 x 15 και 140/70 x 14 αντίστοιχα. Οι χυτές αλουμινένιες ζάντες είναι βαμμένες μαύρες με πέντε μπράτσα που τελειώνουν σε “δίχαλο” για να στηριχτούν στη ζάντα.
ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Ο αναβάτης κάθεται με το σώμα όρθιο, πάνω στο σκούτερ με τα χέρια του να τοποθετούνται παράλληλα με το έδαφος. Το κεντρικό τούνελ είναι αρκετά πλατύ, αλλά υπάρχει χώρος για τα πόδια και στο δάπεδο, αλλά και στο σκαλοπάτι της ποδιάς που επιτρέπει εναλλακτική τοποθέτηση των κάτω άκρων.
Η ποδιά είναι αρκετά απομακρυσμένη, προσφέροντας χώρο για τα γόνατα. Η θέση οδήγησης είναι σχεδιασμένη για την πόλη περισσότερο, λιγότερο άνετη από ότι σε τουριστικά μάξι σκούτερ, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εδώ παίζει και το γονίδιο σπορ στο συγκεκριμένο σκούτερ.
ΤΙΜΟΝΙ: Πολύ καλό είναι το “κόψιμο”, δηλαδή η ακτίνα στροφής του τιμονιού – που αποτελεί μιαν ευχάριστη έκπληξη. Καλό το ύψος του, έχει μεγάλα αντίβαρα στα άκρα του και οι μανέτες είναι εργονομικές.
ΣΕΛΑ: Απέχει 785 mm από το έδαφος και αρκετά φαρδιά. Η σέλα είναι ξανασχεδιασμένη έτσι ώστε να είναι πιο άνετη από πριν και έχει μαλακό αφρώδες που “τερματίζει” κάτω από το βάρος του αναβάτη. Είναι το πλάτος και η καλή της σχεδίαση που προσφέρει άνεση στον αναβάτη.
Το κάλυμμα είναι αντιολισθητικό και η σέλα είναι δύο επιπέδων με τον συνεπιβάτη να κάθεται ψηλότερα. Το άνοιγμά της γίνεται εύκολα από τον κεντρικό διακόπτη.
ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Καλή ορατότητα έχει ο αναβάτης που κάθεται σε ανώτερο επίπεδο του αναβάτη και πατάει τα πόδια του πάνω σε σπορ, κάπως μικρά, αναδιπλούμενα αλουμινένια μαρσπιέ που βρίσκονται σε σωστή θέση.
Το έχουμε ξαναπεί: πέρα από τους λόγους αισθητικής τα μαρσπιέ των συνεπιβατών σκούτερ δεν έχουν κανένα λόγο να μην χρησιμοποιούν λάστιχο στην πάνω επιφάνεια τους.
Το πλάτος της σέλας είναι αρκετό, όχι όμως και το μήκος της, που για να προσφέρει άνετη θέση στο δεύτερο άτομο θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Καλή η προστασία όλου του σώματος του αναβάτη, με τη ζελατίνα να αποκρούει αποτελεσματικά τον αέρα. Το παχύ λεξάν της ζελατίνας παραμορφώνει ελαφρά τα είδωλα που αντικρίζει ο αναβάτης.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Το γεγονός ότι το Yamaha ΧΜΑΧ 250 χωράει δυο φουλφέις κράνη είναι από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του σκούτερ.
Η τοποθέτησή τους είναι ευρηματική και ιδιαίτερη, γι’ αυτό και η Yamaha δίνει οδηγίες για το πως μπαίνουν τα κράνη. Αυτό σημαίνει ότι δύο άτομα πηγαίνουν να διασκεδάσουν (π.χ.) και δεν χρειάζεται να κουβαλούν τα κράνη στα χέρια. Φωτισμός δεν υπάρχει στο χώρο κάτω από τη σέλα.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Ήσυχος κινητήρας, εύκολη εκκίνηση, χαμηλός θόρυβος από την εξάτμιση. Πολιτισμός. Ανοίγεις το γκάζι και το σκούτερ κινείται προοδευτικά και ήπια προς τα ομπρός χωρίς να βιάζεται.
Ήρεμο και φιλικό, έχει έναν κινητήρα που δεν έχει κραδασμούς, εμφανίζεται ελαστικός και επιταχύνει πιο γρήγορα σε σχέση με το παλιό μοντέλο, παραμένει όμως γραμμικός στην απόδοσή του, σε βαθμό που πιστεύεις ότι το σκούτερ πηγαίνει πιο αργά απ’ ότι στην πραγματικότητα.
Επιταχύνει πιο δυναμικά στα 25-30 χ.α.ω και συνολικά διατηρεί έναν πράο χαρακτήρα απόδοσης παντού μέχρι τα 140+ χ.α.ω του κοντέρ.
Οι ρεπρίζ μετά τα 120 είναι πιο υποτονικές, όμως το 250 είναι φτιαγμένο περισσότερο για την πόλη, με ανάλαφρη κίνηση, καθώς ελίσσεται εύκολα ανάμεσα στα αυτοκίνητα, μεταφέροντάς σου μια αίσθηση ηρεμίας γενικότερα.
Βέβαια στη δύσκολη κίνηση της πόλης θα δείξει ότι είναι maxi scooter και 250άρι έχοντας μεγάλη διαφορά ευελιξίας σε σχέση με ένα 125άρι-150άρι πόλης.
Όπως πάντοτε συνέβαινε στην οικογένεια ΧΜΑΧ η ακαμψία του πλαισίου είναι μεγάλη και σε συνδυασμό με τον 15άρη μπροστινό και ο 14άρη πίσω τροχό προσφέρει καλό κράτημα, σταθερότητα και ακρίβεια παρόλο που οι αναρτήσεις είναι πιο μαλακές από πριν. Η συνολική ισορροπία είναι υψηλής ποιότητας, με το 250 να παρουσιάζει μιαν ευχάριστη ελαφράδα στις κινήσεις του, με τις αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται γρήγορα και εύκολα.
Μεγάλη ανακούφιση φέρνουν στον αναβάτη οι αναρτήσεις αφού δεν είναι σκληρά ρυθμισμένες και δεν λειτουργούν χτυπώντας όπως στα περισσότερα σκούτερ.
Το πιρούνι είναι μαλακό και δίνει αρκετή άνεση και όμοιας λειτουργίας είναι και τα αμορτισέρ που ευτυχώς δεν έχουν καμία σχέση με το παλαιότερο μοντέλο, που γενικά ταλαιπωρούσε τον αναβάτη και συνεπιβάτη σε κακοτράχαλους δρόμους.
Στα φρένα οι δύο δίσκοι έχουν καλή αίσθηση (καλύτερο το μπροστινό) και δύναμη με το ABS να λειτουργεί πιο διακριτικά και σωστά στο μπροστινό και πιο γρήγορα στο πίσω φρένο. Όταν αυτό συμβαίνει δε, οι “κραδασμοί” του συστήματος αντιμπλοκαρίσματος στη μανέτα του φρένου είναι εμφανείς.
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Παρότι πρόκειται για ένα σκούτερ που είναι φτιαγμένο κυρίως για μέσα στην πόλη και όχι GT, ταξιδεύει χωρίς κόπο αφού και εδώ ο ήπιος, χωρίς κραδασμούς κινητήρας είναι ο βασικός σου σύμμαχος. Ο κινητήρας έχει ελαστικότητα και μπορεί να ταξιδεύει μέχρι τα 120 km/h με καλή απόκριση και ρεπρίζ.
Αν θέλει κάποιος γκάζι και ρεπρίζ μετά τα 120 km/h, τότε μάλλον πρέπει να προτιμήσει το 400, που είναι και καλύτερο στο ταξίδι. Για να προστατευτείς σωστότερα πίσω από την καλή ζελατίνα σκύβεις ελαφρά μετά τα 130 km/h.
Ο αέρας περνάει κι από πίσω της, κάνει θόρυβο αλλά τουλάχιστον δεν σε ενοχλεί. Λόγω του μεγάλου ντεπόζιτου των, παραπάνω από, 13 λίτρων η αυτονομία μπορεί να ξεπεράσει τα 300+ χιλιόμετρα αυτονομίας.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Η πραγματική τελική μετρήθηκε στα 133 km /h, με το κοντέρ να δείχνει κοντά στα 145 km /h. Η μέγιση ιπποδύναμη που φτάνει στον τροχό είναι κοντά στους 17 ίππους και στις δοκιμασίες επιτάχυνσης 0-400 μέτρων το χρονόμετρο έδειξε 18.9 δευτερόλεπτα. Τα πρώτα 100 μέτρα από στάση τα διανύει σε 7,6 δευτ., τα 200 μέτρα σε 9,2.
Η μέση κατανάλωση έφτασε τα πολύ καλά 4,2 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, άρα η αυτονομία από το ντεπόζιτο των 13 λίτρων φτάνει μέχρι τα 310 χιλιόμετρα.
Καλές είναι και οι επιδόσεις στο φρενάρισμα, αφού το Yamaha XMAX 250 ABS κατάφερε να ακινητοποιηθεί από ταχύτητα 90 km/h σε 34 μέτρα και από ταχύτητα 50 km/h σε απόσταση 10 μέτρων.
Για να πάρουμε μια ιδέα για το τι σημαίνει αυτό, υπολογίστε ότι ένα supersport 600 έχει παρεμφερείς επιδόσεις από τα 90 και χειρότερη επίδοση φρενάροντας από τα 50, κοντά στα 11 με 12 μέτρα δηλαδή! Καθόλου άσχημα έτσι;
ΤΕΛΙΚΑ
Το Yamaha XMAX 250 ABS είναι ένα δημοφιλούς σχήματος και ονόματος maxi σκούτερ που έχει πολυτάλαντο χαρακτήρα. Μπορεί η εμφάνισή του να είναι σπορ, οι επιδόσεις του όμως συνηγορούν προς την ήπια, πολιτισμένη μετακίνηση. Μπορεί να κινηθεί μέσα στην πόλη, μπορεί να κινηθεί και έξω από αυτήν και να κουβαλήσει με άνεση τον αναβάτη (και τον συνεπιβάτη με κάποιους συμβιβασμούς στο χώρο). Το κράτημα και τα φρένα είναι σε υψηλά επίπεδα απόδοσης και ο χώρος κάτω από τη σέλα σου λύνει τα χέρια κάθε μέρα αφού αποθηκεύει δύο κράνη. Το Yamaha ΧΜΑΧ 250 στα καλύτερά του με λίγα λόγια, με την εμπορική του επιτυχία το αποδεικνύει και στην πράξη.
ΟΡΓΑΝΑ: Ευδιάκριτα και άμεσης πληροφόρησης είναι τα όργανα του ΤΜΑΧ, άρα το γεγονός ότι δεν έχουν και ιδιαίτερα εμπνευσμένη εμφάνιση τη μέρα δεν μας ενοχλεί. Τη νύχτα πάντως με ισχυρό κόκκινο φόντο-φωτισμό ομορφαίνουν ξαφνικά (νομίζεις ότι σε κοιτούν δυο κόκκινα μάτια).
Είναι πλήρως ψηφιακά LCD, αριστερά συναντούμε το κοντέρ και το στροφόμετρο, δεξιά τους χιλομετρητές (μερικούς, ολικό) καθώς και πλήθος ενδείξεων από στιγμιαία κατανάλωση (που είναι μάλιστα ακριβούς ένδειξης).
Οι διάφορες λειτουργίες (trip computer, κ.λπ.) και οι ενδείξεις του δεξιού οργάνου ελέγχονται από ένα παραπάνω διακόπτη που βρίσκεται στο δεξί άκρο του τιμονιού.
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Εύκολη είναι η πρόσβαση για τον ανεφοδιασμό του μεγάλου ρεζερβουάρ του ΧΜΑΧ 250, μιας και βρίσκεται πάνω στο κεντρικό τούνελ του δαπέδου, αν και το πορτάκι και κλειδαριά δεν πείθουν για την αντοχή τους.
Για να ξεκλειδώσει το τελευταίο πρέπει να αφαιρεθεί το κλειδί από τον κεντρικό διακόπτη.
ΦΩΤΑ-ΚΟΡΝΑ-ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Εργονομικής σχεδίασης διακόπτες, δεν υπάρχει kill switch στο δεξί άκρο του τιμονιού, αλλά διακόπτης που ελέγχει τις ενδείξεις των οργάνων και ένας ακόμα που ανάβει και τα τέσσερα φλας (αλάρμ).
Οι δυο πολυεδρικοί προβολείς (με “νυσταγμένα βλέφαρα” από πάνω τους) προσφέρουν καλή δέσμη και φωτισμό. O κεντρικός διακόπτης βρίσκεται σε σημείο που δεν εμποδίζει τα γόνατα (ούτε κινδυνεύει από αυτά). Η κόρνα είναι δυνατή σαν φορτηγού.
ΣΤΑΝΤ-ΣΧΑΡΑ-ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Δεν υπάρχει σχάρα, ούτε βάση για μπαγκαζιέρα. Υπάρχει πλάγιο και κεντρικό στάντ, αμφότερα εύχρηστα (λίγο πιο δύσκολο το κεντρικό) που στήνουν σωστά το σκούτερ πάνω τους.
Οι καθρέφτες έχουν λεπτούς βραχίονες, “μοντέρνο” σχήμα, και παρ’ όλα αυτά προσφέρουν καλό οπτικό πεδίο.
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Δεν υπάρχει παροχή ρεύματος, ούτε υποδοχή, USB. Πλάγιο και κεντρικό στάντ, χειρολαβές για τον συνεπιβάτη, δύο ντουλαπάκια στην ποδιά