Το Γαλλικό, σπορ PCX
* Κυβισμός: 125 cc * Ιπποδύναμη: 11 ίπποι, στις 7.400 rpm * Τελική: 103 km/h * Βάρος: 120 kg * Τιμή: 2.299 ευρώ
Mέ όπλο τις διαστάσεις ενός 50αριού σκούτερ και τις επιδόσεις ενός 125 το νέο Peugeot Speedfight 4 125 μπαίνει στον πόλεμο των σκούτερ πόλης, εφοδιασμένο παράλληλα με έναν ολοκαίνουργιο, εξελιγμένο τεχνολογικά κινητήρα χαμηλών τριβών. Και το αποτέλεσμα είναι, αν μη τι άλλο, αξιόλογο. Κείμενο: Β. Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μ. Λαζαρίδης
Τα σκούτερ μικρών διαστάσεων πολλές φορές παραμερίζονται σαν… μικρά, με τη μόνη διαφορά ότι αυτό τους το χαρακτηριστικό τα κάνει άπιαστα στην πόλη και μάλιστα τη “δύσκολη πόλη” εκεί στο απαιτητικό μποτιλιάρισμα “που δεν περνάει μύγα”, αυτά καταφέρνουν να παίζουν με άνεση ανάμεσα στα “μερικώς-παρκαρισμένα” αυτοκίνητα.
Το Peugeot Speedfight 4 125 – όπως λέει και το όνομά του – “πατάει” πάνω στην πλατφόρμα τέταρτης γενιάς της γνωστής οικογένειας της γαλλικής εταιρίας και διατίθεται σε δύο χρωματικές επιλογές (ροζ-χρυσό με μαύρο και μπλε).
Πέρα από το μονό αμορτισέρ λαδιού αερίου με ξεχωριστό δοχείο, τους τροχούς 13 ιντσών, τα δισκόφρενα μπροστά και πίσω, το βάρος βρίσκεται στα χαμηλά 120 κιλά.
Κι όλα αυτά κινούνται από έναν νέο κινητήρα που ονομάζεται SmartMotion είναι εξελιγμένος από την Peugeot και λανσάρει διάταξη αλά Honda, με το ψυγείο στον εγκάρσιο άξονα, κολλημένο στην άκρη του στροφάλου.
Παράλληλα υπάρχουν μερικές λεπτομέρειες, έτσι ώστε να πληροί τις προδιαγραφές Euro4, όπως για παράδειγμα η υιοθέτηση του συστήματος συνδυαζόμενης πέδησης SBC (Synchro Braking Concept), το οποίο συγκεκριμένο σύστημα, λόγω της καλής του απόδοσης, κάνει το Speedfight 4 να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό σε έναν καίριο τομέα όπως το φρενάρισμα.
Για να κάνουμε μια γρήγορη, άμεση και καίρια τοποθέτηση-χαρακτηρισμό, που θα προσδιορίσει τον τρόπο που βλέπουμε το συγκεκριμένο σκούτερ, να πούμε ότι το Peugeot Speedfight 4 125 είναι ένα “σπορ Honda PCX”. Όσο πιο ψύχραιμος, προοδευτικής απόδοσης είναι ο κινητήρας του PCX, τόσο ζωντανός, με μπρίο μοιάζει τoυ Speedfight, ειδικά στις εκκινήσεις από φανάρια.
Το Peugeot Speedfight 4 125 δεν αφήνει αμφιβολίες για τις προθέσεις του στον τομέα της εμφάνισης: έχει στραμμένο το βλέμμα του στη σπορ πλευρά της κατηγορίας, κι οι Γάλλοι σχεδιαστές είναι μεγάλοι καλιτέχνες.
Οι δυο καλοσχηματισμένοι προβολείς τεχνολογίας LED φωλιάζουν υπέροχα μέσα στο μέτωπο με τις σπορ εισαγωγές-γρίλλιες και το κομψό μακρόστενο φωτιστικό LED κάτω από το σήμα-λέοντα, ενώ πίσω συναντάμε ένα όμορφο φωτιστικό σώμα σήμα-κατατεθέν της Peugeot, τριών τμημάτων.
Ανοίγματα στα πλάγια του φέρινγκ και των πλαϊνών καπακιών, η χειρολαβή συνεπιβάτη σε στυλ αεροτομή, τα μαρσπιέ συνεπιβάτη από αλουμίνιο, και οι 10μπρατσες “αγωνιστικές” ζάντες, συμβάλλουν στο συνολικό σπορ αποτέλεσμα.
Το φινίρισμα του Peugeot Speedfight 4 125 που κατασκευάζεται στην Κίνα (σαν ένα ακόμα προϊόν της κοινοπραξίας με την εταιρία Qingqi) είναι πολύ καλό, όπως και η εφαρμογή των πλαστικών.
Στο δρόμο
Αρκετά ψηλή είναι η σέλα και αρκετά χαμηλό το στενό τιμόνι, βάζοντας τον αναβάτη σε μια όρθια και ελαφρώς σπορ θέση. Η εργονομία θα βολέψει περισσότερο τους αναβάτες/τισες κάτω του 1.75, ενώ τα γόνατα τοποθετούνται κάπως ψηλά πάνω στο (σαγρέ με σχέδια) δάπεδο-μαρσπιέ.
Το δάπεδο δεν είναι επίπεδο, αλλά ανυψώνεται ελαφρά στο κέντρο του και φιλοξενεί την αεροπορική-χωνευτή τάπα του 8λιτρου ντεπόζιτου. Παρότι το 125 είναι μικροκαμωμένο δεν θα δυσκολέψει και τους όχι-μικροκαμωμένους αναβάτες με ύψος 1.80-1,85 και παρότι το τιμόνι δεν είναι χαμηλό δεν θα τους εμποδίσει τα γόνατα.
Ο κινητήρας είναι υγρόψυκτος δύο βαλβίδων τύπου SmartMotion και σύμφωνα με την Peugeot: είναι εξελιγμένος από τους κέντρο έρευνας και εξέλιξης του εργοστασίου στο Mandeure, ενώ συναρμολογείται στην Κίνα.
Τον ίδιο κινητήρα φοράει το υγρόψυκτο SYM Jet14 125. Αυτή η νέα γενιά κινητήρων συνδυάζει τεχνολογίες χαμηλών τριβών LFE (Low Friction Efficiency) και γεννήτρια ACG, παρόμοιες με αυτές των αντίστοιχων διατάξεων κινητήρων των ανταγωνιστών (Honda, Piaggio).
Με επίδοση 11 ίππων (στις 7.400 rpm) το σκούτερ των 120 κιλών κατάφερε να κάνει το ψηφιακό κοντέρ να ξεπεράσει τα 110 km/h, με την πραγματική τελική ταχύτητα να είναι στα 103 km/h.
Η τεχνολογία χαμηλών τριβών του μονοκύλινδρου κινητήρα εμφανίζεται στο κομμάτι της κατανάλωσης καυσίμου που είναι σε πολύ καλά επίπεδα, αφού έφτασε κατά μέσο όρο στα 3,3 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα.
Η αυτονομία φτάνει τα 240 χιλιόμετρα, ενώ η ένδειξη ρεζέρβας ενεργοποιείται νωρίς, με 3 λίτρα να απομένουν στο ρεζερβουάρ.
Η μετάδοση είναι προοδευτική και οι επιδόσεις καλές. Ο υγρόψυκτος κινητήρας είναι ήσυχος, αλλά όχι και η εξάτμιση που είναι ελαφρώς ανοικτή και “τα βγάζει τα ντεσιμπέλ της” στην ατμόσφαιρα.
Υπάρχει δύναμη χαμηλά στο άνοιγμα του γκαζιού, το σκούτερ επιταχύνει δυνατά μέχρι τα 40-50, μετά μοιάζει να κρεμάει ελαφρώς, για να επιταχύνει και πάλι από τα 70 μέχρι τα 90 km/h, κι από κει και πάνω να ανεβάσει αργά στροφές και χιλιόμετρα μέχρι την τελική του.
Σημαντικό είναι ότι στην περιοχή μεταξύ 30 και 60 km/h (ταχύτητες πόλης) το Speedfight αποδίδει πολύ καλά για τον κυβισμό του.
Τη νύχτα σε περιμένει μια μεγάλη έκπληξη: τα φώτα του Peugeot Speedfight 4 125 είναι εξαιρετικά! Τόσο καλά που θα τα κατατάσσαμε στα καλύτερα που έχουμε δει ποτέ σε σκούτερ ή μοτοσυκλέτα!
Σε κάνουν να αναρωτιέσαι πως οι τεχνικοί έχουν καταφέρει να κάνουν δύο τόσο μικρά φωτιστικά σώματα να βγάζουν τόσο δυνατή και “γεμάτη” δέσμη φωτός, που θυμίζει αυτοκίνητο.
Μέσω του γεφυρωμένου συστήματος φρένων (μαζί με το πίσω δισκόφρενο ενεργοποιείται και το ένα έμβολο, από τα τρία του μπροστινού) και πατώντας και τις δυο μανέτες μαζί έρχεται η επόμενη έκπληξη του Speedfight, που έχει τον τίτλο “καταπληκτικά φρένα”.
Αρχικά οι δίσκοι δείχνουν να μην έχουν αίσθηση, ενώ μετά την αρχική διαδρομή των μανετών, ξαφνικά μοιάζουν να ρίχνουν άγκυρα στο δρόμο. Παράλληλα το πιρούνι κρατάει πολύ καλά το σκούτερ, που φρενάρει σε μικρές αποστάσεις.
Τα λάστιχα είναι της κινεζικής CST είναι πολύ καλά στο στεγνό, όπου δεν γλίστρησαν ούτε μία φορά, ενώ στο βρεγμένο θα μπορούσαν να είναι καλύτερα.
Παράλληλα με τα παραπάνω, οι αναρτήσεις – τηλεσκοπικό πιρούνι μπροστά και μονό πίσω αμορτισέρ λαδιού αερίου με ξεχωριστό δοχείο – προσφέρουν σχετική άνεση και συγχρόνως είναι τόσο σφιχτές ώστε να είναι αποδοτικές. Μεταφέρουν κάποια μικρά χτυπήματα στα χέρια και τη μέση του αναβάτη, αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό.
Καλό είναι το Peugeot Speedfight 4 125 και στον τομέα του κρατήματος με τη σταθερότητα να είναι αξιοπρεπής μέχρι τα 80-85 km/h, ενώ μετά τα 90 αυξάνεται η νευρικότητα ενός “κοντού” σε μεταξόνιο σκούτερ. Μην τα θέλουμε όλα δικά μας…
Ο συνεπιβάτης κάθεται σε μια στενή σέλα που είναι και ελαφρώς “πομπέ” – έτσι ώστε να διατηρήσει το σκούτερ τον σπορ χαρακτήρα του – και δεν προσφέρει καλή στήριξη ή άνεση.
Μέσα στην πόλη το Speedfight είναι, όπως λέει και το όνομά του, έτοιμο για “fight”, με λογικό βάρος, τιμόνι που κόβει αρκετά δεξιά-αριστερά, με κινητήρα που εμφανίζει ζωντάνια στα φανάρια και αρκετό θόρυβο από την εξάτμιση, που σε κάνει να πιστεύεις ότι πας πιο γρήγορα.
Η αλλαγή κατεύθυνσης στο γύρισμα του τιμονιού είναι πολύ γρήγορη με τις 13άρες ζάντες και το μικρό μεταξόνιο να προσφέρουν έναν καλό συνδυασμό ευελιξίας και παράλληλα σταθερότητας στο scooter.
Τελικά
Το Γαλλικό σπορ PCX, που παράλληλα δεν ξεχνάει να είναι και σκούτερ καθημερινής μετακίνησης, έχει ένα βασικό πλεονέκτημα: είναι διασκεδαστικό για τον χρήστη, ενώ δεν του λείπει ούτε το νεύρο, ούτε τα (εξαιρετικά) φρένα. Το Peugeot Speedfight 4 125 είναι ένα κομψό σκούτερ, το οποίο οδηγείς με ευχαρίστηση στις καθημερινές μικρές μετακινήσεις, ενώ παράλληλα διαθέτει μια καλή σχέση ποιότητας/τιμής, αφού η τελευταία δεν ξεπερνάει τις 2.300 ευρώ.
Εξοπλισμός αναβάτη: Κράνος IXS HX 91, Mπουφάν IXS Malone, Περισσότερες πληροφορίες: Ι. Τζωρτζόπουλος Ε.Π.Ε., Καλλιρρόης 71 & Φραντζή, 117 43 Νέος Κόσμος τηλ.: 210 9241108, 210 9242659, www.tzortzopoulos.gr, www.facebook.com/tzortzopoulos
Σημειώσεις και λεπτομέρειες
- Κάτω από τη σέλα υπάρχει παροχή 12V και ο χώρος μπορεί να αποθηκευσει ένα ανοικτό κράνος με ζελατίνα, ενώ υπάρχει και βολικό άγκιστρο στην ποδιά για μεταφορά τσάντας.
- Kαι η Peugeot, μετά την Ηonda, αλλάζει τη θέση του μπουτόν της κόρνας με το διακόπτη των φλας. Δυστυχώς και εδώ πας να πατήσεις την κόρνα σε ώρα ανάγκης και ακυρώνεις τα φλας…
- Δυστυχώς υπάρχει μόνο κεντρικό στάντ, ενώ το πλάγιο είναι προεραιτικό.
- Προαιρετικά επίσης υπάρχει υποστήριξη που θα φιλοξενήσει το smartphone του αναβάτη, ενώ στην ίδια περιοχή υπάρχει παροχή ρεύματος USB, κάτι πολύ έξυπνο και χρήσιμο
- Ελάχιστες είναι πάντως οι πληροφορίες του κεντρικού μονού ψηφιακού οργάνου: ταχύτητα, μέτρηση στάθμης καυσίμου, ολικό και μερικό χιλιομετρητή.
- Ένα ρολόι θα ήταν ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο φυσικά.
- Λόγω μεγέθους του σκούτερ η κάλυψη από τον αέρα είναι μετριότατη
- Υπάρχει ένα χαμηλό ηχητικό όταν λειτουργούν τα φλας, ενώ η κόρνα είναι καλής έντασης