Το σήμερα… που σχεδιάστηκε στο παρελθόν
Το design, η εμφάνιση, το σχέδιο είναι ένα στοιχείο που μας επηρεάζει πολύ στην απόφαση μας να αποκτήσουμε ή όχι ένα αντικείμενο, ένα αυτοκίνητο, μια μοτοσυκλέτα, ένα σκούτερ. Ο φημισμένος σχεδιαστής Paolo Martin σχεδίαζε τα σκούτερ που οδηγούμε σήμερα… ήδη από το ’70.
Ειδικά στα σκούτερ που οι επιφάνειες είναι μεγάλες ακόμα και στους μικρούς κυβισμούς το design παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Μπορεί να είναι επιθετικό, μπορεί νοσταλγικό, με λεπτό ρύγχος και πλατιά οπίσθια, ακόμα και η εμφάνιση των φλας, των φωτιστικών σωμάτων, των οργάνων και των μικρών αυτοκόλλητων επηρεάζουν το μάτι του καταναλωτή. Κι αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν με το παραπάνω για περισσότερο από έναν αιώνα οι εταιρίες, γι’ αυτό και επενδύουν σε εμπνευσμένους designer, όπως ο Martin Martin.
Ο Paolo Martin γεννήθηκε το 1943 και είναι Ιταλός σχεδιαστής αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, διάσημος για το πλούσιο έργο που προσέφερε στη βιομηχανία μέσα από τη δουλειά του σε σχεδιαστικούς οίκους όπως οι Bertone, Pininfarina και De Tomaso/Ghia. Παράλληλα, είχε σχεδιάσει πολλές μοτοσυκλέτες, αλλά και σκούτερ για την Βenelli, Moto Guzzi, Piaggio, Gilera. Θα εντυπωσιαστείτε για το πόσο “μπροστά” από την εποχή τους ήταν, αλλά και πόσο επηρέασαν, σαν προκλητικά πρωτότυπα που ήταν, τα μετέπειτα σχέδια. Ένα από τα σχέδια του Martin είχαμε παρουσιάσει πριν από τρία χρόνια ήταν το πρωτοποριακό Gilera GSA 50 (πατήστε εδώ για να διαβάσετε).
Ο Paοlο Martin θεωρείτο “παιδί θαύμα” του design, ήταν διευθυντής του Centro Stile Pininfarina για 24 ολόκληρα χρόνια και υπεύθυνος για αρκετά πανέμορφα αυτοκίνητα του ‘60 και του 70. Σήμερα ο Martin κατατάσσεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους του ιταλικού βιομηχανικού (αυτοκινητιστικού, μοτοσυκλετιστικού) σχεδιασμού.
Γεννήθηκε στο Τορίνο και σε ηλικία μόλις 17 ετών άρχισε να εργάζεται στο στούντιο του Giovanni Michelotti (ο οποίος εκτός των άλλων σχεδίασε το σπορ αυτοκίνητο Triumph Spitfire). Το 1967 δούλεψε για τον Bertone συμβάλλοντας στη σχεδίαση των Simca 1000 Coupé και Alfa Romeo Montreal. Ένα χρόνο μετά, σε ηλικία μόλις 24 ετών, έγινε υπεύθυνος του σχεδιαστικού οίκου Pininfarina και κάτω από την επίβλεψή του σχεδιάστηκαν αυτοκίνητα της Ferrari (Sigma–1969, Modulo-1970), της Fiat (130 Sport Coupe–1971), της Lancia (Beta Montecarlo–1975), Rolls-Royce (Camargue–1975), της Peugeot (104–1972), κ.α. Το 1973 ο Paοlο Martin πέρασε στην Ghia και έγινε υπεύθυνος του σχεδιαστικού οίκου του De Tomaso, αναλαμβάνοντας εκτός των άλλων και την εμφάνιση όλων των Benelli και Moto Guzzi. Από το 1976 μέχρι σήμερα ο Martin δουλεύει σαν σχεδιαστής και σύμβουλος πολλών εταιριών αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, σκούτερ, κ.α.
Οι γραμμές του Martin αντιγράφηκαν αργότερα από πλήθος κατασκευαστές. Αξίζει να ρίξετε μια ματιά στην ιστοσελίδα του Paolo Martin με τα πολύ ενδιαφέροντα δεκάδες σχέδια αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών (πατήστε εδώ για να συνδεθείτε), ενώ εμείς παρουσιάζουμε μερικές δουλειές του γύρω από τα σκούτερ που δεν έγιναν πραγματικότητα. Ένα ήταν μόνο το σκούτερ που πέρασε στην παραγωγή κι αυτή δεν ήταν άλλη από την διάσημη Piaggio Vespa Cosa 200.