ΣΚΟΥΤΕΡ: Τι είναι και γιατί τα προτιμούμε

Τι είναι σκούτερ;

Μην είναι οι κάμποι, μην είναι τα ψηλά βουνά… Ιδού μια καλή ερώτηση. Πώς προσδιορίζεται ένα σκούτερ; Πάμε λοιπόν… Σκούτερ είναι ένα δίτροχο όχημα που διαθέτει πάτωμα για τα πόδια του αναβάτη-οδηγού… ε, και κινητήρα.

Η πλειοψηφία των σκούτερ διαθέτουν τροχούς μικρότερης διαμέτρου από τις μοτοσυκλέτες, δηλαδή τροχούς από 10 μέχρι 16 ίντσες. Παράλληλα, όμως, διαθέτουν και αποθηκευτικούς χώρους, πράγμα που δεν ισχύει παρά για ελάχιστες μοτοσυκλέτες.

Γιατί είναι πιο φιλικά από τις μοτοσυκλέτες;

Τα σκούτερ είναι αυτόματα, απαιτώντας πολύ λιγότερη ενέργεια εκ μέρους του αναβάτη για να οδηγηθούν.
Οι καλυμμένες από πλαστικό επιφάνειες εκπέμπουν μια πιο φιλική εικόνα στο μάτι.
Δεν απαιτούν να ασχολείται ο χρήστης με τη συντήρησή τους (βλ. δύσκολη προσβασιμότητα μηχανικών μερών).
Η ποδιά προσφέρει προστασία στο κάτω μέρος του κορμού και τα πόδια από τη βροχή και τον αέρα.

Πότε φτιάχτηκε το πρώτο σκούτερ;

Το πρώτο σκούτερ – όχι με την αυστηρή έννοια του όρου – που φτιάχτηκε ποτέ, είναι η “σκουτερο-μοτοσυκλέτα” των Hildebrand–Wolfmuller του 1894. Ο σωληνωτός σκελετός περνούσε χαμηλά κάτω από τον οδηγό και πάνω από αυτόν κρεμόταν ο δικύλινδρος κινητήρας.

Το πρώτο “πραγματικό” σκούτερ με τη δομή που γνωρίζουμε σήμερα, θεωρείται το γαλλικό Auto-Fauteuil που παρουσιάστηκε το 1902 και διέθετε κάθισμα-πολυθρόνα, αντί για σέλα. Κάτι σαν τα σημερινά mega scooter. Άρα το πρώτο σκούτερ στον κόσμο κατασκευάστηκε για να υπηρετεί την άνεση του αναβάτη του, στοιχείο που όπως ξέρουμε όλοι επηρέασε πολύ την σκηνή των σκούτερ.

Autofauteuil 1908

Autofauteuil 490, του 1908

Πότε άρχισαν να γίνονται τα σκούτερ δημοφιλή;

Παρόλο που υπάρχουν εκατοντάδες εταιρίες κατασκευής σκούτερ από την αρχή του 1900 (βλ. ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΚΟΥΤΕΡ) τα σκούτερ έγιναν δημοφιλή κυρίως μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου συγκεκριμένα μέσα από δυο Ιταλικές μάρκες.

Την Piaggio (Vespa) και την Innocenti (Lambretta). Πολλοί κατασκευαστές ακολούθησαν από κοντά χωρίς όμως να φτάσουν τη δημοτικότητα και τις πωλήσεις αυτών των δύο παραπάνω σκούτερ.

Lambretta... η δημοφιλής

Γιατί τα σκούτερ βολεύουν στην πόλη;

Βολεύουν ιδιαίτερα – ειδικά σε σχέση με τις μοτοσυκλέτες – επειδή είναι εύκολα στην χρήση. Χρησιμοποιούν άπαντα αυτόματη (φυγοκεντρική) μετάδοση της κίνησης στον πίσω τροχό, πράγμα που σημαίνει πως δεν έχουν κιβώτιο ταχυτήτων.

Το γεγονός ότι είναι αυτόματα κάνει τα σκούτερ κατά 80% τουλάχιστον πιο εύκολα στην οδήγηση, σε σχέση με μια μοτοσυκλέτα με συμβατικό κιβώτιο ταχυτήτων και συμπλέκτη στο αριστερό άκρο του τιμονιού. Στα σκούτερ, το πίσω φρένο βρίσκεται αριστερά, στο τιμόνι, κι αυτό σημαίνει πως και τα δύο πόδια του αναβάτη είναι ελεύθερα υπηρεσίας και μπορούν απλά να ξεκουράζονται στο μεγάλο συνήθως δάπεδο.

Όλοι και όλες μπορούν να οδηγήσουν ένα σκούτερ

Γιατί θεωρούνται “λαϊκά” οχήματα;

Με τον όρο “λαϊκά” εννοούμε για “τον πολύ κόσμο”, για το ευρύτερο αγοραστικό κοινό.

Τα σκούτερ θεωρούνται λαϊκά δίτροχα, γιατί όπως είπαμε και πιο πάνω είναι εύκολα στη χρήση και έτσι απευθύνονται σε περισσότερους ανθρώπους, οι οποίοι δεν χρειάζεται να έχουν ιδιαίτερες γνώσεις και οδηγικές ικανότητες, ούτε να έχουν συγκεκριμένη σωματική διάπλαση, ύψος, μυϊκή δύναμη, κ.λπ.

Γιατί τα αντιπαθούν οι μοτοσυκλετιστές;

Πιθανότατα επειδή αυτοί θεωρούν μόνο τους εαυτούς τους πραγματικούς “μοτοσυκλετιστές” και δεν ανέχονται να τους χαλάει η εικόνα από “ιμιτασιόν δίτροχους”. Το αστείο είναι πως η αντιπαλότητα σκουτεριστών και μοτοσυκλετιστών από τη δεκαετία του ’50 και του ’60 και κυρίως από στην Αγγλία, όπου υπήρχε μεγάλη κόντρα μεταξύ των Rockers (μοτοσυκλετιστών) και των Mods (σκουτεριστών). Η κάθε ομάδα είχε συγκεκριμένο ενδυματολογικό κώδικα.

Σήμα κατατεθέν των Rockers ήταν τα μπλουτζίν παντελόνια, τα άρβυλα και τα μαύρα δερμάτινα μπουφάν, ενώ οι πιο “κυριλέ” Mods φορούσαν στενά κουστούμια και παπούτσια λουστρίνι. Στην Ιταλία, πάντως, η οποία είναι επίσημα η “μητέρα” των σκούτερ, αλλά και πολλών εταιριών μοτοσυκλετών με ισχυρό ρεύμα (βλ. Ducati, Laverda, Moto Guzzi, MV Agusta, κ.λπ.) δεν υπήρχε το παραμικρό πρόβλημα: εκεί λειτουργούσαν ο ένας συμπληρωματικά με τον άλλο στη μεγάλη δίτροχη οικογένεια.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο σκούτερ στον κόσμο;

Aν και οι Ιάπωνες είναι οι πρώτοι διδάξαντες στους μεγάλους κυβισμούς σε σκούτερ, με το Honda Spacy 250 το 1985 και το Suzuki Burgman 400 το 1999, η ιταλική Gilera, που είναι θυγατρική της Piaggio, κρατάει τα σκήπτρα του μεγαλύτερου σε κυβισμό σκούτερ, με το Gilera GP 800 και κυβισμό 834 κυβικών εκατοστών.

To Gilera GP 800, μετά από εντολή της μητρικής Piaggio, έγινε Aprilia SRV 850.

Το μεγαλύτερο σε κυβισμό σκούτερ της αγοράς. Gilera GP 800

Είναι τα παπιά σκούτερ;

Και ναι, και όχι. Θα μπορούσε να πει κάποιος πως είναι “σκουτερο-μοτοποδήλατα” . Μοιάζουν με μοτοποδήλατα σε όψη, αλλά χρησιμοποιούν πλαίσιο μονού σωλήνα (underbone το ονομάζουν οι Άγγλοι και η διεθνής ορολογία) όπως τα σκούτερ, καθώς και (έστω και μικρής επιφάνειας) ποδιά. Από την άλλη, δεν έχουν δάπεδο, αλλά μαρσπιέ για τον αναβάτη και τον συνεπιβάτη και οι κινητήρες τους έχουν (ημιαυτόματα) κιβώτια ταχυτήτων.