ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Επιλέγοντας το ιδανικό σκούτερ του συνεπιβάτη

Αρμονικό ντουέτο

Δεν είναι άσχημα να οδηγείς μόνος το σκούτερ σου, δεν είναι και καθόλου άσχημα να το οδηγείς με παρέα. Αν όμως η παρέα σου είναι … καθημερινή, τότε θα πρέπει να ξέρεις ποιο είναι το ιδανικό σκούτερ για την περίπτωσή σου. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Kymco

Πριν από τρία περίπου χρόνια είχαμε γράψει για τη χαρά του να οδηγείς με συνεπιβάτη, αλλά και για κάποιες τεχνικές που απαιτούνται και από τους δυο ώστε να επιτευχθεί η ιδανική βόλτα-μετακίνηση.

Τώρα ήρθε η ώρα να δούμε πώς επιλέγουμε το σκούτερ που θα προσφέρει άνετη και βολική μετακίνηση σε εμάς και τον/την συνεπιβάτη/συνεπιβάτιδά μας, χωρίς γκρίνιες, εξασφαλίζοντάς μας μια… αρμονική συμβίωση.

Όταν κάποιος φίλος ή αναγνώστης έρχεται να μας συμβουλευτεί σχετικά με το ποιο σκούτερ είναι το “καλύτερο” και ποιο να προτιμήσει, μια από τις κρίσιμες ερωτήσεις έχει να κάνει με το αν θα μεταφέρει συχνά δεύτερο άτομο.

Άλλες οι ανάγκες κάποιου που οδηγεί σκούτερ μόνος του κι άλλες εκείνου που οδηγεί πολύ συχνά ή καθημερινά με δεύτερο άτομο. Όταν ένα σκούτερ κυκλοφορεί διαρκώς με ένα επιπρόσθετο “βάρος”, πρέπει να έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί και να ικανοποιήσει τους χρήστες του.

Περισσότερα κυβικά

Φέρνουμε δυο υπερβολικά παραδείγματα για να απαντήσουμε στην ερώτηση “ποια είναι τα ιδανικά κυβικά για μεταφορά δεύτερου ατόμου;”. Απαντήστε εσείς: θα επιλέγατε ένα ελαφρύ 125αράκι, που αγκομαχάει για να επιταχύνει στον ανοικτό δρόμο ή ένα με κινητήρα 300 ή περισσότερων κυβικών;

Η λύση είναι, βεβαίως, τα παραπάνω κυβικά, άρα προσπαθούμε να αποκτήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα… αντέχει η τσέπη μας. Τα 300άρια – γι’ άλλη μια φορά – αποτελούν τη χρυσή λύση, αφού τα καταφέρνουν περίφημα και με δύο άτομα, ενώ έχουν και “λογικές” τιμές.

Μικρές ή μεγάλες αποστάσεις;

Αναλόγως των αποστάσεων και της φύσης των διαδρομών που καλούμαστε να διανύουμε καθημερινά “δικάβαλοι”, πρέπει να προσαρμόσουμε και τον κυβισμό και τον τύπο του σκούτερ που σκοπεύουμε να αγοράσουμε. Αν οι αποστάσεις είναι μικρές και μέσα στην πόλη, ένα 150άρι με μεγάλους τροχούς μπορεί οριακά να μας εξυπηρετήσει, ενώ ιδανικά θα πρέπει να προτιμήσουμε ένα 300άρι πόλης με μεγάλους τροχούς και compact διαστάσεις.

Αν από την άλλη οι διαδρομές μας είναι εκτός πόλης τότε ένα maxi scooter με μεγαλύτερες διαστάσεις και κινητήρα 250-300 και παραπάνω κυβικών, είναι ό,τι πρέπει για τη μεταφορά δεύτερου επιβάτη.

Το πλεονέκτημα των maxi scooter είναι ότι διαθέτουν μεγαλύτερες διαστάσεις και περισσότερο “χώρο” και έτσι έχουν τη δυνατότητα να μεγαλώσουν τις σέλες τους και για τον αναβάτη και για τον συνεπιβάτη. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι συνεπιβάτες πάνω σε maxi scooter δηλώνουν “βασιλιάδες”, αφού κάθονται σε μεγάλες και φαρδιές σέλες,

Σχήμα σέλας, αφρώδες, χειρολαβές

Το σχήμα της σέλας παίζει μεγάλο ρόλο στην άνεση του συνεπιβάτη. Υπάρχουν σέλες με υψομετρική διαφορά που αφήνουν το κεφάλι του συνεπιβάτη εκτεθειμένο στον αέρα, αλλά από την άλλη απολαμβάνει μια “καθαρή” εικόνα του δρόμου, χωρίς να εμποδίζεται από το κεφάλι του οδηγού/αναβάτη.

Υπάρχουν σέλες “πομπέ”, με υπερυψωμένο κεντρικό κομμάτι που δεν προσφέρουν στήριξη στις κλίσεις των στροφών. Υπάρχουν σέλες που αφήνουν τα κόκαλα της λεκάνης του συνεπιβάτη να “βυθιστούν” μέσα στο αφρώδες με στήριξη μπροστά (για τις επιβραδύνσεις) και πίσω (για τις επιταχύνσεις) κι έτσι του μεταφέρουν αίσθημα ασφάλειας.

Το πάχος και η ποιότητα του αφρώδους υλικού, αυτού που βρίσκεται κάτω από το κάλυμμα της σέλας, έχει να κάνει με την άνεση: αν είναι πλούσιο και καλής ποιότητας θα έχει και προοδευτική απόσβεση των κραδασμών, οι οποίοι μεταφέρονται από τον δρόμο στις αναρτήσεις και μετά στη σέλα.

Ένα φθηνό αφρώδες δεν έχει την ίδια συμπεριφορά με ένα καλύτερης ποιότητας, που καταφέρνει να αντιμετωπίσει (ακυρώσει) πιο αποτελεσματικά τις δυνάμεις που μεταφέρονται στη σέλα και επομένως στα μαλακά μόρια του συνεπιβάτη.

Το σχήμα, η θέση και το μέγεθος των χειρολαβών στην ουρά ενός σκούτερ θα προσφέρουν καλύτερη ή λιγότερο καλή στήριξη στον συνεπιβάτη, καθώς θα καλείται διαρκώς να κρατιέται από αυτές, ειδικά στις επιβραδύνσεις.

Ύψος από το έδαφος

Πρέπει να λάβουμε υπόψη την απόσταση της σέλας του συνεπιβάτη από το έδαφος, σε συνάρτηση με το ανάστημά του.

Ένας συνεπιβάτης χαμηλού αναστήματος θα δυσκολευτεί να σκαρφαλώσει σε μια σέλα που βρίσκεται στον “δεύτερο όροφο” και για να το κάνει αυτό θα πρέπει είτε να πατάει δυναμικά τα μαρσπιέ κάθε φορά που ανεβαίνει πάνω της (σαν να καβαλάει άλογο), είτε να πλησιάζει κάθε φορά ο αναβάτης το σκούτερ κοντά σε πεζοδρόμιο για να τον διευκολύνει. Κι έτσι περνάμε στο επόμενο θέμα που είναι τα μαρσπιέ.

Σταθερά ή αναδιπλούμενα μαρσπιέ;

Τα σταθερά μαρσπιέ συνεπιβάτη (που αποτελούν προέκταση του δαπέδου/μαρσπιέ των σκούτερ) είναι προτιμότερα, αν η σέλα του είναι ψηλά και ο συνεπιβάτης χαμηλού αναστήματος. Τα σταθερά μαρσπιέ είναι ανθεκτικότερα στη διαρκή χρήση, αφού αποτελούν μέρος του πλαισίου, κι έτσι ο συνεπιβάτης μπορεί να πατάει πάνω τους με όλο του το βάρος για να ανέβει στη σέλα χωρίς πρόβλημα.

Αν υπάρχουν αναδιπλούμενα μαρσπιέ, καλό θα είναι να αποφεύγεται η μέθοδος “ιππασίας” για να ανέβει ο συνεπιβάτης στη σέλα… γιατί ποτέ δεν ξέρουμε πόσο βάρος (και για πόσο χρονικό διάστημα) θα μπορέσουν να αντέξουν.

Απόσταση σέλας-μαρσπιέ

Μια καίρια παράμετρος στο θέμα μας είναι η απόσταση που έχουν τα μαρσπιέ του συνεπιβάτη από τη σέλα.

Για παράδειγμα αν τα μαρσπιέ είναι ψηλά και κοντά στη σέλα, κατά τις επιταχύνσεις το σώμα του συνεπιβάτη θα έχει την τάση να κινηθεί προς τα πίσω (και αντίστοιχα να έρθει μπροστά, πέφτοντας πάνω στον αναβάτη κατά το φρενάρισμα) πράγμα πολύ ενοχλητικό και για τους δύο στη διάρκεια της μετακίνησης.

Αναρτήσεις

Τελευταίο αφήσαμε το πολύ σημαντικό κομμάτι των αναρτήσεων. Μια σκληρή ανάρτηση θα ταλαιπωρήσει τον συνεπιβάτη που θα δυσανασχετεί και θα εκφράζει τα παράπονά του όχι μόνο σε κάθε ενοχλητική λακκούβα (ωχ, αχ, κλπ) αλλά και σε άλλες φάσεις, όπως για παράδειγμα κάθε φορά που θα πηγαίνει να ανέβει στο σκούτερ.

Εδώ σημασία έχουν πρώτα το μήκος της διαδρομής της ανάρτησης (όσο μεγαλύτερη τόσο καλύτερα), η σκληρότητα και η πυκνότητα των ελατηρίων – άρα και η προοδευτικότητα στη λειτουργία τους – οι αποσβέσεις των αμορτισέρ, αλλά και το σημείο έδρασής τους πάνω στο πλαίσιο.

Σίγουρα πάντως φροντίστε να βρείτε την κατάλληλη προφόρτιση ελατηρίων που ταιριάζει στην περίπτωσή σας, ώστε να μειωθούν – αν όχι να εξαφανιστούν – οι διαμαρτυρίες από πλευράς συνεπιβάτη.

Διαβάστε επίσης: Η τέχνη του συνεπιβάτη