fbpx

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Επιλέξτε το κατάλληλο σκούτερ σύμφωνα με τη διάμετρο των τροχών του

Μεγάλη ρόδα ή μήπως μικρή καλύτερα;

Πολλά χρόνια πριν, τα σκούτερ δεν είχαν σε καμία περίπτωση τον πλουραλισμό και την εξειδίκευση που παρουσιάζουν στις μέρες μας. Πλέον η κατηγοριοποίηση και ο διαχωρισμός τους έχουν δυσκολέψει πολύ και μπερδεύουν τους υποψήφιους αγοραστές που χάνονται σε έναν ωκεανό τεχνικών χαρακτηριστικών, όρων και υποκατηγοριών. Ας κάνουμε, λοιπόν, τα πράγματα πιο συγκεκριμένα και απλά.

Στη συστηματική ταξινόμηση των ειδών χρησιμοποιούνται διάφορες ταξινομικές βαθμίδες, όπως βασίλειο, τάξη, οικογένεια, είδος για να προσδιορίσουν τα έμβια είδη του πλανήτη.

Αν επιχειρούσαμε κάτι αντίστοιχο στην προκειμένη περίπτωση για να περιγράψουμε ένα Piaggio Beverly 300 για παράδειγμα, θα λέγαμε ότι είναι όχημα, με κινητήρα εσωτερικής καύσης, δίτροχο, με αυτόματη μετάδοση, σκούτερ, και κάπως έτσι θα είχαμε φτάσει στο επίπεδο της ομοταξίας.

Από εκεί και μετά είναι το μπέρδεμα. Βλέπετε, το «σκούτερ» από μόνο του δεν αρκεί και χρειάζονται και άλλες συμπληρωματικές πληροφορίες για να περιγραφεί με ακρίβεια ένα μοντέλο. Ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να κατηγοριοποιήσουμε και το οποίο θα μας βοηθήσει να διαλέξουμε το σκούτερ που μας ταιριάζει, είναι η διάμετρος των τροχών.

Η διάμετρος τροχών είναι μια πολύ σημαντική συνισταμένη για την κατηγοριοποίηση ενός σκούτερ, καθώς αυτή επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την οδηγική συμπεριφορά ενός σκούτερ, τους διαθέσιμους χώρους, το ύψος της σέλας και τη γενικότερη προσλαμβάνουσα αίσθηση που έχει ο αναβάτης όταν το οδηγεί.

Τροχοί μικρής διαμέτρου θεωρούνται οι 10 έως 12 ίντσες, μεσαίας διαμέτρου τροχοί οι 13 έως 14 ίντσες και μεγάλης διαμέτρου τροχοί οι 15+ ίντσες, με τις 16 ίντσες να αποτελούν μια πολύ διαδεδομένη τιμή. Κάθε κατηγορία έχει φυσικά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της, όπως θα δούμε παρακάτω.


Προχωρώντας στη διάμετρο των τροχών, οι γενικοί κανόνες, που ισχύουν είναι οι εξής: μικρής διαμέτρου τροχοί ευνοούν την ευελιξία και τις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης αλλά πάσχουν σε σταθερότητα και στην προσπέλαση κακοτεχνιών στο οδόστρωμα (λακκούβες – σαμαράκια κτλ). Μεγάλης διαμέτρου τροχοί ευνοούν τη σταθερότητα και αντιδρούν καλύτερα στις κακοτεχνίες, αλλά είναι πιο “αργοί”, πιο “τεμπέλικοι” στην εκτέλεση των εντολών του αναβάτη. Στην πραγματικότητα οι διαφορές αυτές φαίνονται εντονότερα στα άκρα, δηλαδή συγκρίνοντας ένα σκούτερ με τροχούς 10 ιντσών, με ένα μοντέλο που φέρει τροχούς 16 ιντσών.

Από εκεί κι έπειτα, δεν αποτελούν κατ’ ανάγκη απόλυτους κανόνες, με την έννοια ότι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, το ζύγισμα ενός σκούτερ και οι αναρτήσεις, μπορούν να προσδώσουν χαρακτηριστικά μεγάλης σταθερότητας σε ένα μοντέλο με τροχούς 13 ιντσών ή να κάνουν ευέλικτο ένα μοντέλο με τροχούς 16 ιντσών.

Γενικά στην Ελλάδα οι σκουτερίστες δείχνουν μια προτίμηση στους μεγάλους τροχούς – μιας και γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι δρόμοι της χώρας βρίσκονται σε κακή κατάσταση – άρα οι περισσότεροι προτιμούν τους μεγάλης διαμέτρου τροχούς 16 ιντσών.

Oι μεγάλοι τροχοί συμβάλουν στη δημιουργία ενός σκούτερ με καλύτερο κράτημα που πλησιάζει το αντίστοιχο μιας μοτοσυκλέτας, αν και λόγω της διάταξης του κινητήρα και της πίσω ανάρτησης πολύ δύσκολα μπορούν να φτάσουν στο επίπεδο κρατήματος, φρεναρίσματος, σταθερότητας και συνολικής οδικής συμπεριφοράς των μοτοσυκλετών.

Η προτίμηση για τους μεγάλους τροχούς ξεκινάει και ολοκληρώνεται μέσα στη λέξη “σταθερότητα”, από την άλλη όμως χάνεται και ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό των σκούτερ ειδικά για χρήση μέσα στην πόλη. Όσο ευέλικτο κι αν είναι ένα σκούτερ με μεγάλης διαμέτρου τροχούς δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να ανταγωνιστεί ένα αντίστοιχο με μικρής διαμέτρου τροχούς.

Λόγω του ότι στην κίνηση μέσα στη μποτιλιαρισμένη πόλη οι χώροι είναι περιορισμένοι, ο αναβάτης έχει ανάγκη από ένα σκούτερ του οποίου το τιμόνι να είναι μικρό σε πλάτος και να έχει μικρή ακτίνα στροφής. Έτσι θα έχει τη δυνατότητα να στρίβει και να ελίσσεται εύκολα και γρήγορα ακόμα και σε στενά περάσματα ανάμεσα στα αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν εξάλλου… το μεγαλύτερο “εμπόδιο” των σκούτερ και των δίτροχων μέσα στις πόλεις.

Παράλληλα, ο γενικός κανόνας για τα σκούτερ με 10άρηδες-12άρηδες τροχούς λέει ότι οι διαστάσεις τους είναι περιορισμένες σε σύγκριση με τις άλλες κατηγορίες, κι έτσι είναι χαμηλότερα σε ύψος (βλ. σέλα πιο κοντά στο έδαφος), στενότερα σε πλάτος και κυρίως ελαφρύτερα, στοιχείο που κάνει τους αρχάριους και τους πιο μικρόσωμους να τα προτιμούν.