VESPA GTS 125 ABS, ie E4, Πρώτη Επαφή

Σβήνει – Ανάβει – Σβήνει…

* Κυβισμός: 124.7 cc * Ιπποδύναμη: 12,2 ίπποι, στις 8.250 rpm * Βάρος: 135 kg (γεμάτο) * Τιμή: 3.770 ευρώ

H Vespa GTS ήταν η πρώτη Βέσπα με μεγάλο πλαίσιο, αμέσως μετά τις ΕΤ/LX με τα μικρά πλαίσια. Το κύριο πλεονέκτημά τους ήταν η υψηλότερη τελική ταχύτητα που τους επέτρεπε να κυκλοφορήσουν και έξω από τις πόλεις με κάποια άνεση. Τώρα, με την άφιξη των προδιαγραφών Euro 4, οι νέες GTS 125/150 εφοδιάζονται με εξελιγμένο κινητήρα iGet, υγρόψυκτο, 4βάλβιδο, με σύστημα Stop&Go, ίδιο με αυτόν του Medley, αλλά και με ABS. Κείμενο, Φωτογραφίες: Antonio Cuadra, Κίνηση: Carlos de la Cuadra, moto125.cc  

Αν και ο κατάλογος των Vespa στην κατηγορία των 125 cc είναι ήδη μακρύς με 11 μοντέλα, όπως είχαμε γράψει στο Scooternet (διαβάστε εδώ) υπάρχει περίπτωση να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο με την άφιξη μιας κλασικής PX με προδιαγραφές Euro4, για το οποίο μπορεί να μην υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση, αλλά οι φήμες αυξάνονται σταθερά.

Τρείς είναι οι βασικές οικογένειες Vespa στην κατηγορία των 125 κυβικών, η ακριβή 946, μια Vespa αφιερωμένη σε συλλέκτες, οι μικρών πλαισίων Sprint και Primavera με τον αερόψυκτο κινητήρα iGet των 3 βαλβίδων, καθώς και οι GTS, με το μεγάλο πλαίσιο.

Η – μικρή – εξέλιξη του είδους
Η καταγωγή των GTS ξεκινάει από τις Granturismo του 2003, που ήταν η μεγαλύτερων διαστάσεων παραλλαγή των Vespa που υπήρχαν μέχρι τότε: οι μικρών πλαισίων Vespa ET4 και οι κλασικές PX (με ρίζες από το 1977). Οι GTS αποτελούσαν την πιο ισχυρή εναλλακτική στο θέμα Vespa.

Κατά τη διάρκεια αυτών των 14 χρόνων, οι GTS εξελίχθηκαν ελάχιστα σε διάφορους τομείς, άλλαξαν ονόματα και έκαναν μικρά restyling στην εμφάνιση.

Το πρεσαριστό μεταλλικό πλαίσιο παρέμεινε ανέπαφο και αυτό, με τα θετικά και τα αρνητικά του. Από τη μία η ίδια η χρήση μετάλλου αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα στο μάρκετινγκ, αφού είναι το μοναδικό σκούτερ που κάνει κάτι τέτοιο.

Από την άλλη οι Vespa GTS έχουν αδυναμία να αποθηκεύσουν κανονικό κράνος κάτω από τη σέλα και να φιλοξενήσουν τα πόδια του συνεπιβάτη έτσι ώστε να μην μπερδεύονται και ενοχλούν τα πόδια του αναβάτη, όταν πρόκειται να τα πατήσει στο έδαφος.

H κύρια αλλαγή αυτή τη φορά, που πραγματοποιείται στις Vespa GTS 125 και 150 κυβικών είναι η προαναφερθείσα στον πρόλογο: ο κινητήρας iGet του οποίου κύριο χαρακτηριστικό είναι η πλευρική τοποθέτηση του ψυγείου, που συνδέεται με την δεξιά πλευρά του στροφάλου.

Ο κινητήρας iGet 4V διαθέτει σύστημα «Start & Stop» που σβήνει τον κινητήρα μετά από 3 δευτερόλεπτα αδράνειας στα φανάρια.

Για επανεκκίνηση το μόνο που έχετε να κάνετε είναι απλά να γυρίστε το γκάζι για ο κινητήρας έρχεται στη ζωή. Υπάρχει κι άλλη τεχνολογία όμως πάνω στη Vespa GTS 125, αφού διαθέτει δικάναλο σύστημα ABS (ένα για κάθε τροχό).

Όπως είπαμε, το πλαίσιο της GTS είναι μεγάλο, αλλά το ύψος σέλας μένει στα 790 mm (μόνο 1 εκατοστό πάνω από το αντίστοιχο της “μικρής” Sprint) καθιστώντας την έτσι προσβάσιμη και στα χαμηλότερα αναστήματα. Η Vespa GTS 125 μπορεί να είναι πιο ογκώδης, αλλά δεν είναι πολύ ψηλή.

Στο δρόμο

Η θέση οδήγησης είναι η χαρακτηριστική των σύγχρονων Vespa με πολύ χώρο για τα πόδια – που κατεβαίνουν χαμηλά – και πήχεις/μηρούς παράλληλους με το έδαφος, επιτρέποντας στον αναβάτη να κάθεται σε μια πολύ φυσική θέση.

Η Piaggio προσπαθώντας να μειώσει το βάρους του σκούτερ και να το κατεβάσει χαμηλότερα, προσδίδοντας σταθερότητα και ισορροπία στις υψηλότερες ταχύτητες, έχει αφήσει λίγο ύψος κάτω από τον κινητήρα και αν δεν είστε προσεκτικοί θα είναι εύκολο χτύπησετε στις άκρες των πεζοδρομίων.

Η Vespa GTS 125 μέσα στην πόλη κινείται πολύ καλά, αλλάζοντας με χαρά κατεύθυνση και με εξαιρετική ευελιξία (το τιμόνι σχεδόν φτάνει τις 90º στο πλήρες στριψιμό του και ελίσσεται περίφημα ανάμεσα στα αυτοκίνητα).

Ο κινητήρας iGet είναι μια απόλαυση, κυρίως λόγω της ομαλότητας της λειτουργίας του, μόνο που είναι πιο αργός από τον αντίστοιχο Euro3. Προς όφελος της νέας 125 το βάρος του σκούτερ έχει μειωθεί κατά περίπου 4 κιλά.

Η νέα Vespa GTS 125 καταφέρνει πραγματική τελική ταχύτητα: 102 km/h, τη στιγμή που η παλαιότερη έκδοση Euro3 είχε κατά 3-4 χιλιόμετρα μεγαλύτερη τελική.

Λόγω του ότι το σκούτερ προσφέρεται σαν “Premium”, ποιοτικό (κάτι που φαίνεται και από την υψηλή τιμή των 3.770 ευρώ) η Piaggio δεν φείδεται στην επιλογή των ελαστικών και τοποθετεί τα ευρωπαϊκά Michelin Citygrip στους τροχούς των 12 ιντσών, που προσφέρουν εξαιρετικό κράτημα ακόμα και στις χειρότερες συνθήκες: στο κρύο και τη βροχή.

Στον τομέα των φρένων συναντάμε δίσκους μόλις 220 mm και στους δυο τροχούς, αλλά με ένα νέο σύστημα ABS δύο καναλιών.

Στο παρελθόν είχαμε αναφέρει ότι ήταν της Continental, αλλά στα δελτία τύπου της, η Piaggio δεν αναφέρει τον κατασκευαστή.

Στο Medley, Liberty, Sprint, Primavera η Piaggio επιλέγει την Βοsch, ενώ εξακολουθεί να διατηρεί τις μονάδες της Continental στις GTS 300 και τα MP3. Η αλήθεια είναι ότι αυτό το ABS είναι πολύ καλύτερο από ό,τι το προηγούμενο της Continental: διατηρεί δυναμικό το φρενάρισμα και λειτουργεί καλύτερα.

Η αντίδραση του ABS είναι στιγμιαία, όπως πάντα, για τον πίσω τροχό, ενώ στον μπροστινό λειτουργεί πιο σωστά και έτσι επιτυγχάνονται καλύτερα φρεναρίσματα.

Στις αναρτήσεις τώρα, η παραδοσιακή μονόμπρατση ανάρτηση με το ένα αμορτισέρ δείχνει να δουλεύει καλά και επιστρέφει στο αρχικό της στάδιο πιο σωστά από πριν, μοιάζοντας στη λειτουργία της σαν παραδοσιακό τηλεσκοπικό πιρούνι.

Πίσω, ο νέος κινητήρας υποχρέωσε τα αμορτισέρ να αλλάξουν θέση και βρεθούν σε σχεδόν κάθετη θέση, ενώ είναι σχεδόν κρυμμένα.

Μπορεί να έχουν δυνατότητα προφόρτισης ελατηρίου, αλλά είναι σχεδόν αδύνατον να ρυθμίσεις. Ευτυχώς, λειτουργούν καλά, έτσι όπως είναι ρυθμισμένα από την εταιρεία.

Τελικά…

Με τιμή στα 3.770 ευρώ σίγουρα η Vespa GTS 125 δεν θα βρει τη διαδρομή της στην αγορά στρωμένη με ροδοπέταλα. Κυρίως γιατί σε αυτά τα χρήματα μπορεί να βρει κάποιος στην ελληνική αγορά σκούτερ με τα διπλάσια κυβικά.

Τα ίδια ισχύουν και για την μεγαλύτερου κυβισμού αδελφή της, την Vespa GTS 150, που κοστίζει μόλις 30 ευρώ ακριβότερα στα 3.800 και είναι σαφώς προτιμότερη από την 125 των 12,2 ίππων, αφού αποδίδει 14,9 ίππους.