HONDA SH 300i Sporty TB, Πλήρης Δοκιμή

Η σοφή συνταγή της ομοιογένειας

* Κυβισμός: 276 cc * Ιπποδύναμη: 24,5 ίπποι, στις 8.500 rpm * Τελική: 130 km/h * Βάρος: 169 kg (άδειο) * Τιμή: 5.740 ευρώ

Το SH 300 μαζί με το SH 150 αποτελούν ίσως τα σημαντικότερα σκούτερ της γκάμας της Honda, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας με το μεγάλο SH και ξανα-ανακαλύπτουμε το πόσο καλό σκούτερ είναι σε όλους τους τομείς. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης

Είναι η επιτυχία του Honda SH 300i που το στοιχειώνει σαν μοντέλο, με την καλή έννοια. Είναι οι πωλήσεις του στην Ευρώπη και ειδικά στην Ιταλία, χώρα στην οποία κατασκευάζεται από το τοπικό εργοστάσιο, που ξετινάζει τις πωλήσεις της κατηγορίας των 300αριών με σχεδόν 10.000 μονάδες τον χρόνο!

Κάτι που συνέβη και πέρσι βεβαίως – πατήστε εδώ για να δείτε τις πωλήσεις των σκούτερ στην Ιταλία το 2017 – κι έτσι επιβλήθηκε για ακόμα μια φορά των υπόλοιπων σκούτερ πάνω από τα 150 κυβικά. Κάτι ξέρουν οι Ιταλοί που είναι οι πιο “σκουτεράδες” της Ευρώπης…

Η οικογένεια των ψηλόροδων σκούτερ με επίπεδο δάπεδο, “ευρωπαϊκού στυλ και σχολής” που ακούνε στο όνομα Honda SH ιδρύθηκε το 1984, που εμφανίστηκε για πρώτη φορά ένα σκούτερ 50 κυβικών αρχικά για την Ιαπωνία και μετά και για την Ευρώπη.

Το SH 50 έγινε ιδιαίτειρα δημοφιλές στην Ισπανία όπου βαφτίστηκε Scoopy και έκτοτε οι Ισπανοί φωνάζουν όλα τα SH με αυτό το όνομα.

Με βασικά χαρακτηριστικά τις κόμπακτ διαστάσεις, το χαμηλό τιμόνι και την όρθια άνετη οδήγηση, το ελαφρύ τιμόνι, που δίνει ευχρηστία και ευελιξία, την άνετη θέση των ποδιών στο επίπεδο δάπεδο και τη σταθερότητα που δίνουν οι μεγάλης διαμέτρου, τροχοί των 16 ιντσών, πάνω από τις λακκούβες.

Τι άλλο να ζητήσει κάποιος; Χώρο για ένα κράνος κάτω από τη σέλα και ένα βαλιτσάκι στην ουρά για ένα ακόμα κράνος ή για μεταφορά τσαντών ή μικροαντικειμένων.

Κι όλα αυτά τα παραπάνω καλύπτονται από το Honda SH 300i ABS, Euro4 του 2017, που παρουσιάζουμε σήμερα, το οποίο παραμένει αναλλοίωτο και για το 2018.

Το συγκεκριμένο ήταν τύπου Sporty με μπαγκαζιέρα στον στάνταρ εξοπλισμό, λευκό ματ χρώμα, μαύρες ζάντες και μικρές μαύρες και κόκκινες λεπτομέρειες που το κάνουν πιο… sporty από πλευράς εμφάνισης.

Η τελευταία ανανέωση του 300 που έγινε το 2016 το βρήκε να φοράει καινούργιο πλαίσιο, νέα εμφάνιση, βελτιωμένο κινητήρα, μεγαλύτερο αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα, κλειδί Smart Key και κυρίως προδιαγραφές Euro 4.

Η εμφάνιση του Honda SH 300i παραμένει παραδοσιακή SH και αποπνέει μια αύρα σοβαρότητας και πολυτέλειας με την ποιότητα κατασκευής και του φινιρίσματος να είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στην τιμή αγοράς του.

Στο δρόμο

Ο μονοκύλινδρος τετράχρονος, 4βάλβιδος, των 279 cc, με ηλεκτρονικό ψεκασμό PGM-FI, αποδίδει – σύμφωνα με τη Honda – 25,2 hp, στις 7.500 rpm και 2,55 kgm, στις 5.000 rpm.

Ο κινητήρας που μας συντροφεύει χρόνια, όπως γίνεται με τους περισσότερους “300άρηδες” κινητήρες της αγοράς, είναι προϊόν μιας προσπάθειας από πλευράς Honda που είχε σαν στόχο την ήσυχη, πολιτισμένη λειτουργία, με ήπιες επιδόσεις και κυρίως χαμηλή κατανάλωση.

Επίσης τα αραιά διαστήματα συντήρησης (όπως η αλλαγή λαδιών που γίνεται κάθε 12.000 km και η αλλαγή ιμάντα κάθε 24.000) που μειώνουν ακόμα περισσότερο τις οικονομικές απαιτήσεις του Honda SH 300.

Οι εκκινήσεις του 300 είναι ήπιες -βλ. μακριά μετάδοση – και πρέπει να ανέβει το κοντέρ πάνω από τα 35 km/h για να δείξει καλή απόκριση στο γκάζι και ζωντάνια, ενώ η μετάδοση είναι τόσο αθόρυβη όσο κι ο υπόλοιπος κινητήρας, που βασικά σιγομουρμουρίζει.

Οι λίγοι κραδασμοί που γίνονται αντιληπτοί μόνο στο ρελαντί σε στάση γίνονται παρελθόν όταν ανοίξει το γκάζι. Οι ρεπρίζ και η απόκριση του κινητήρα στο άνοιγμα του γκαζιού είναι καλή μέχρι τα 100 km/h.

Για να καλύψει 200 μέτρα από στάση το 300άρι θα χρειαστεί 11,2 δευτερόλεπτα και για τα 400 μέτρα θα χρειαστεί κοντά στα 18 δευτερόλεπτα, μετρήσεις που είχαμε δει και στο προηγούμενο μοντέλο του 2016. Η τελική στο κοντέρ μπορεί να ξεπεράσει ελαφρώς τα 145 km/h, με την πραγματική τελική ταχύτητα να είναι στα 130 km/h.

Πολύ καλά τα πήγε το Honda SH 300 και στην κατανάλωση, αφού εύκολα κατάφερε να καταναλώσει 3.6 λίτρα βενζίνης για 100 χιλιόμετρα διαδρομής.

Άνετη είναι η τοποθέτηση των ποδιών πάνω στο 300, κι εδώ συναντάμε την μεγάλη ευκολία που έχουν τα επίπεδα δάπεδα στο “ανέβα-κατέβα” από το σκούτερ, ειδικά αν αυτό χρησιμοποιείται για πολλές μετακινήσεις καθημερινά. Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον αναβάτη όρθιο πάνω στο scooter με τα γόνατα σε μια μεγάλη και άνετη γωνία.

Τα χέρια κατεβαίνουν προς το τιμόνι και δέχονται λίγο βάρος στους καρπούς σε μια δυναμική θέση. Η σέλα που είναι φαρδιά και καλοσχεδιασμένη με ποιοτικό αφρώδες υλικό είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένη από το έδαφος, βολεύοντας μάλλον τα υψηλότερα – του 1.75 – αναστήματα.

Το τιμόνι, που από πλευράς ύψους είναι κοντά στους καθρέφτες των αυτοκινήτων, θέλει λίγη προσοχή στην οδήγηση μέσα στην πόλη, αλλά ευτυχώς είναι τόσο στενό ώστε να μη δημιουργεί ιδιαίτερο πρόβλημα κατά τη διήθηση.

Είναι όμως το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού και η άριστη κατανομή βάρους του σκούτερ ανά τροχό που κάνουν το σύνολο προβλέψιμο και του δίνουν εύκολους ελιγμούς.

Την άνεση του αναβάτη συμερίζεται και ο συνεπιβάτης πάνω στο Honda SH 300, σε μια αρκετά μεγάλη σέλα και εδώ με καλό αφρώδες και αναδιπλούμενα μαρσπιέ για τα πόδια του.

Το ανέβασμά του γίνεται – όπως συμβαίνει σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις – δύσκολα όταν υπάρχει μπαγκαζιέρα και σε αυτή την περίπτωση απαιτείται ευλυγισία στα πόδια.

Μέτρια είναι η προστασία του αναβάτη από τον αέρα, αφού το SH τον τοποθετεί ψηλά, ζελατίνα δεν υπάρχει, ενώ η design-άτη ποδιά αφήνει λίγους στροβιλισμούς να περάσουν και να φτάσουν στα πόδια του – κάτι αντιληπτό τους κρύους μήνες του χειμώνα.

Το κράτημα του 300 είναι άριστο, προσφέροντας μεγάλα περιθώρια ασφαλείας στον αναβάτη, ενώ παρότι το ανακοινώσιμο βάρος φτάνει στα αρκετά 169 kg το σύνολο είναι αρκετά ευέλικτο στην πράξη.

Παράλληλα εμφανίζει την σταθερότητα που δίνουν συνήθως οι 16άρηδες τροχοί, ενώ το τιμόνι του ίσως να έπρεπε να είναι λίγο ελαφρύτερο μέσα στην πόλη, αν και κάτι τέτοιο πιθανά να γύρναγε εναντίον του στις υψηλότερες ταχύτητες, περιοχή στην οποία το 300 κρίνεται σαν ένα ιδιαίτερα σταθερό σκούτερ.

Τα φρένα που είναι ένας δίσκος διαμέτρου 256mm μπροστά (με 2έμβολη δαγκάνα) και ένας ίδιας διαμέτρου πίσω με δαγκάνα ενός εμβόλου, διαθέτουν αμφότερα στάνταρ ABS με πολύ καλές αντιδράσεις. Τα φρένα δεν διακρίνονται για την αίσθηση που προσφέρουν στις μανέτες, αλλά περισσότερο για την προοδευτική τους δύναμη και τελικά την αποτελεσματικότητά τους, που φέρνει πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης.

Οι αναρτήσεις του 300 είναι ένα τηλεσκοπικό, συμβατικό πιρούνι μπροστά με καλάμια διαμέτρου 35 χιλιοστών, ενώ πίσω υπάρχουν δύο αμορτισέρ που ρυθμίζονται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου.

Οι αποσβέσεις των αναρτήσεων μπροστά και πίσω είναι καλές και προσφέρουν λογική για σκούτερ άνεση, περισσότερη από τον ανταγωνισμό, ενώ μόνο σε μεγάλες ανωμαλίες του δρόμου δυσκολεύονται, μεταφέροντας κραδασμούς στον αναβάτη.

Τελικά…

Μπορεί το Honda SH 300 να μην είναι το φθηνότερο 300άρι της αγοράς, ούτε το γρηγορότερο (για το “ομορφότερο” δεν θα πούμε γιατί είναι υποκειμενικό), αλλά είναι το σύνολο της κατασκευής αυτό που κερδίζει τον αναβάτη, τον χρήστη, τον δοκιμαστή.

Με μια εξαιρετική ποιότητα κύλισης, έναν κινητήρα διαμάντι χωρίς εξάρσεις ιπποδύναμης ή επιδόσεων, που είναι όσο το δυνατόν πιο “πολιτισμένος” γίνεται και καίει λίγη βενζίνη, με ένα ευκολο-οδήγητο για τα κιλά του και εύχρηστο για τις διαστάσεις του σύνολο, ο αναβάτης βγαίνει από τη δοκιμή ή τη βόλτα ή τη μετακίνηση με ένα αίσθημα ικανοποίησης και ισορροπίας. Στοιχεία που κάνουν το σκούτερ εκτός από αποτελεσματικό και ιδιαίτερα ευχάριστο.

Σημειώσεις και Λεπτομέρειες

  • Λευκό, ισχυρό φως και πολύ καλή δέσμη βγάζει ο μονός προβολέας στο τιμόνι που είναι τεχνολογίας LED
  • Τα όργανα είναι καλαίσθητα με μεγάλα ευανάγνωστα νούμερα και ενδείξεις.
  • Η Honda έχει επιλέξει να βάλει στο 300 ένα μεγάλο αναλογικό κοντέρ, όπως αναλογικά είναι και η ένδειξη βενζίνης και η θερμοκρασία

  • Η κόρνα έχει τόση ένταση ώστε να τραβάει την προσοχή του περίγυρου όταν είναι ανάγκη
  • Για άλλη μια φορά φυσικά οι διακόπτες του φλας και της κόρνας είναι ανάποδα τοποθετημένοι με αυτόν της κόρνας να είναι ελαφρώς δύσχρηστος .
  • Ο διακόπτης Smart Key είναι από τα πλεονεκτήματα του σκούτερ, αρκεί να μάθεις να τον χρησιμοποιείς, ξεκολλώντας από την εποχή του… κλειδιού (πως λέμε “του χαλκού”;)
  • Πλήρως μεταλλική είναι όπως ορίζει η παράδοση η τάπα του ρεζερβουάρ
  • Οι μεγάλοι καθρέφτες στο τιμόνι δίνουν πολύ καλή ορατότητα, κι ας μην είναι οι πιο μοντέρνοι από πλευράς σχεδίασης
  • Κάτω από τη σέλα εκτός από χώρο για ένα φουλφέις κράνος υπάρχει και παροχή ρεύματος για φόρτιση κινητού ή μικροσυσκευών
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:5.740 ευρώ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος, με 1ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, 279,1 κ.εκ.
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:24,5 ίπποι, στις 8.500 rpm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Τηλεσκοπικό πιρούνι/ Δύο αμορτισέρ
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος 256mm/ Δίσκος 256mm, με ABS
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
16 ιντσών / 16 ιντσών (ελαστικά 110/70 μπροστά-πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.430mm
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:805 mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:9,1 lt
ΒΑΡΟΣ:169 (κενό)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Γενική αυτοκινήτων, Λ. Αθηνών 71, τηλ.: 210 3467329