HONDA FORZA 300, Πλήρης Δοκιμή

Η συμφωνία της αρμονίας

Κυβισμός: 279 cc * Ιπποδύναμη: 24,8 ίπποι, στις 7.000 rpm * Τελική: 127 km/h * Βάρος: 182 Kg (γεμάτο) * Τιμή: 5.950 ευρώ

Ουδεμία σχέση έχει το νέο Honda Forza 300 με το παλαιότερο, που κυκλοφορούσε μέχρι πρόσφατα σε Ελλάδα και Ευρώπη. Κι αυτό είναι κάτι παράδοξο αφού σπάνια ένα μοντέλο με το ίδιο όνομα αλλάζει ριζικά, αφού συνήθως η τακτική των εταιριών είναι οι μικροβελτιώσεις, οι μικρότερες ή μεγαλύτερες αλλαγές, με τα βασικά χαρακτηριστικά να παραμένουν. Ο λόγος της ριζικής αλλαγής ήταν ένας: η κατάκτηση της κατηγορίας maxi scooter 300 κυβικών.

Γιατί όμως η Honda προχώρησε σε μια τέτοια κίνηση; Τι ήταν αυτό που την έκανε να αποσύρει εντελώς το Forza της προηγούμενης γενιάς και να το ξανασχεδιάσει εκ του μηδενός;

Δύο οι λόγοι, ο πρώτος γιατί το μοντέλο δεν τράβαγε εμπορικά, παρότι θεωρητικά είχε τα φόντα, ενώ ο δεύτερος λόγος είχε να κάνει με το σχήμα του: παρότι άρεσε στην ιαπωνική και σε άλλες αγορές του κόσμου, τελικά δεν γοήτευσε τους Ευρωπαίους, ενώ δεν ταίριαζε και στις ανάγκες τους.

Το χαμηλό, “πλακουτσωτό”, χαμηλό-μακρύ και ιδιαίτερο στιλ του, που παρέμενε με επιτυχία επί σειρά ετών στη γιαπωνέζικη αγορά, με τη μικρή επιφάνεια μπροστά… περισσότερο PCX θύμιζε, παρά maxi scooter.

Παράλληλα είχε έρθει και η μεγάλη επιτυχία του Honda Forza 125 στην Ευρώπη – ιδιαίτερα στη Γαλλία – παρά την υψηλή του τιμή, κι έτσι οι άνθρωποι της Honda δεν έχασαν χρόνο και πήραν μια τολμηρή απόφαση: “βάλτε στην άκρη το παλιό Forza, δώστε χώρο για το καινούργιο που θα αντιγράφει το 125” και ιδού η δημιουργία ενός maxi scooter με τα όλα του.

Μεγάλη η επιφάνεια των φωτιστικών σωμάτων (όλα LED)

Με την πρώτη όψη το 300 κερδίζει τον παρατηρητή, που αξίζει να το περιεργαστεί προσεκτικά. Η ποιότητα κατασκευής ξεχειλίζει από το Honda Forza 300 όπου και να κοιτάξεις.

Το ίδιο ισχύει και για το φινίρισμα που είναι κορυφαίο, αλλά και στις λεπτομέρειες και στην εφαρμογή όλων αυτών μαζί.

Απλά όργανα με ευκρινείς ενδείξεις και πολλές πληροφορίες

Έχοντας υπόψη ότι το Forza 125 κοστίζει κοντά στα 4.900, θα υποθέσεις ότι το 300 θα πρέπει να φτάνει κοντά στα 7.000 ευρώ, κι έτσι η τιμή του που βρίσκεται κάτω από τις 6.000 ευρώ, μάλλον θα σε εκπλήξει ευχάριστα.

Όχι ότι είναι λίγα χρήματα τα 5.950 ευρώ που κοστίζει το νέο Honda Forza 300, αλλά συγκριτικά είναι κατά 300 ευρώ φθηνότερο από το αντίπαλο Yamaha ΧΜΑΧ 300, το οποίο παρεμπιπτόντως παρά την υψηλή τιμή του δεν τα έχει πάει καθόλου άσχημα σε πωλήσεις στην Ελλάδα (διαβάστε εδώ), όντας μέσα στο Top 10 των σκούτερ.

Ήσυχος κινητήρας, εξαιρετική μετάδοση

Η εμφάνιση του Honda Forza 300 είναι απόλυτα “προσεκτική” και προς την συντηρητική πλευρά γέρνει, αλλά με πινελιές μοντέρνες που του προσδίδουν έναν “συγκρατημένο δυναμισμό”.

Δείτε το παιχνίδι που γίνεται με τα μικρά, εμβόλιμα ασημένια πλαστικά τμήματα πάνω στο μπλε μεταλλικό σύνολο: κοψίματα, εγκοπές, εσοχές, γρίλιες, μικρά τμήματα που δένουν όλα μαζί.

Αιχμές, εσοχές κι αλληλοκαλυπτόμενα τμήματα στον σχεδιασμό του 300

Το μπροστινό τμήμα έχει μια σχετικά κάθετη μπροστινή επιφάνεια και μια μεγάλη ζελατίνα. Επιτέλους μια ζελατίνα σωστή, που “ταξιδεύει”, που προστατεύει και δεν θα υποκύψει προς την σπορτίβικη πλευρά.

Το γεγονός ότι ρυθμίζεται σε ύψος ηλεκτρικά, είναι απλά “μαγικό”, αφού προσαρμόζεις διαρκώς το πόσο θέλεις να σε χτυπάει ο αέρας και σε ποιο σημείο του σώματος, ανάλογα με το τι έχεις μπροστά σου.

Κινείσαι μέσα στην πόλη; Χαμηλά η ζελατίνα για ορατότητα. Ταξιδεύεις εκτός πόλης; Ψηλά, για να “κόβει το κρύο”… Το έχουμε πει και θα το ξαναπούμε άλλη μια φορά. Ηλεκτρικά ρυθμιζόμενες ζελατίνες έπρεπε να έχουν (και θα έχουν στο μέλλον) όλα στα σκούτερ.

Κοιτάζοντας από μπροστά το 300 αναγνωρίζεις την “ελαφρώς Transformer” εμφάνισή του, αλλά κυρίως τα φωτιστικά σώματα -“φρύδια” πάνω από τον προβολέα που θυμίζουν ελαφρά αυτά του PCX.

Πολύ καλής ποιότητας και σχεδίασης σέλα και για τους δυο επιβαίνοντες

Η σέλα του αναβάτη είναι επίπεδη και μεγάλη, αρκετός χώρος μένει για τα μαρσπιέ δεξιά και αριστερά του μεγάλου τούνελ, που υπάρχει υποχρεωτικά για να δημιουργείται η κατάλληλη ακαμψία του πλαισίου: κάτω από το τούνελ περνούν οι ενισχυτικοί σωλήνες, “γέφυρες” που συνδέουν τον λαιμό του πιρουνιού με το υπόλοιπο πλαίσιο, η “ραχοκοκκαλιά” δηλαδή όλου του σκούτερ.

Η σέλα του συνεπιβάτη βρίσκεται σε υψηλότερο επίπεδο από αυτή του αναβάτη, με το μέγεθός που πείθει για την άνεση που πρόκειται να προσφέρει. Και έτσι ακριβώς είναι στην πράξη αφού το Honda Forza 300 προσφέρει μία από τις καλύτερες θέσεις για συνεπιβάτη σε σύγκριση με οποιοδήποτε δίτροχο της αγοράς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τεχνική ανάλυση του Honda Forza 300

Επίπεδη είναι σχεδόν και η σέλα του συνεπιβάτη, δένοντας ωραία με την αιχμηρή, καλοσχεδιασμένη “ουρά-τελείωμα” του scooter, καθώς και τις δύο μεγάλες χειρολαβές.

Δεν μπορείς παρά να παρατηρήσεις τις επιρροές από τη σχεδίαση αυτοκινήτων πάνω στο 300, κάτι που κάνει το σκούτερ ακόμα πιο συμπαθητικό, ειδικά για το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Ρίξτε μια ματιά στην όψη των οργάνων για να βεβαιωθείτε…

Όπως είναι αναμενόμενο και ο εξοπλισμός είναι ένα από τα ισχυρότερα σημεία του Honda Forza 300, αφού στην πράξη… δεν λείπει τίποτα.

Στο Δρόμο

Παρότι το μπροστινό τμήμα φαίνεται αρκετά πλατύ, όταν ανεβαίνεις πάνω στη – λογικού ύψους – σέλα του Honda Forza 300 η ποδιά-φέρινγκ φαίνεται μικρότερη: τόση όσο πρέπει.

Eδώ έχουμε να κάνουμε μία άριστης σχεδίασης σέλα που είναι μεγάλη, έχει ποιοτικό αφρώδες και προσφέρει μεγάλη άνεση.

Επίσης όταν ανοίγει, μένει όρθια για να μπορείς να βάλεις και να βγάλεις ευκολότερα πράγματα από τον αποθηκευτικό χώρο, ο οποίος μπορεί να χωρέσει δύο φουλφέις κράνη και λίγα ακόμα αντικείμενα! Το άνοιγμα της σέλας γίνεται από διακόπτη δίπλα από τον κεντρικό περιστροφικό keyless κεντρικό διακόπτη.

Παρότι το ύψος της δεν είναι μεγάλο από το έδαφος, λόγω του πλάτους της, ανοίγει τα πόδια του αναβάτη λίγο παραπάνω και δίνει την εντύπωση ότι είναι λίγο πιο ψηλά τοποθετημένη.

Δύο κράνη χωρούν κάτω από τη σέλα

Ο κινητήρας των σχεδόν 25 ίππων είναι ίδιος με του Honda SH 300, κι αυτό το αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή που παίρνει μπροστά. Υπάρχουν και εδώ λίγοι κραδασμοί στο ρελαντί, ενώ η λειτουργία κινητήρα και μετάδοσης είναι αυτό που λανθασμένα λέμε “αθόρυβη”, εννοώντας ότι έχει μειωμένους μηχανικούς θορύβους.

Θα μπορούσαμε να βάλουμε στοίχημα ότι ο κινητήρας αυτός δεν είναι Euro4 αλλά Euro5, κι αυτό το λέμε γνωρίζοντας ότι η Honda βρίσκεται μπροστά στο συγκεκριμένο θέμα, στις συγκεκριμένες προδιαγραφές που έρχονται ολοταχώς και θα εφαρμοστούν από το 2020.

Η απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού είναι ήπια και η επιτάχυνση από στάση γίνεται προοδευτικά. Οι σχέσεις μετάδοσης είναι επιλεγμένες έτσι ώστε να είναι “μακριές”, να έχουν διάρκεια και να φέρνουν ικανοποιητικές ρεπρίζ και οικονομία στο καύσιμο, με τη δυνατή περιοχή λειτουργίας του κινητήρα να είναι από τα 30 μέχρι τα 90 km/h.

Παράλληλα ο 280 κυβικών εκατοστών κινητήρας μπορεί να διατηρεί υψηλή μέση ταχύτητα στο ταξίδι ακόμη και με δύο άτομα, λειτουργώντας από τα 100 μέχρι τα 130 χιλιόμετρα την ώρα.

Εξτρά κουμπιά για τη ζελατίνα και τις πληροφορίες των οργάνων. Ανάποδα οι διακόπτες κόρνας-φλας…

Εύκολος ανεφοδιασμός με τάπα ρεζερβουάρ πάνω στο τούνελ

Είναι τέτοιος ο τρόπος λειτουργίας του κινητήρα, είναι τόσο ευχάριστος ο τρόπος που δουλεύει, που σε κάνει να θες να ταξιδέψεις μαζί του όλο τον κόσμο. Δεν θα κερδίσει βραβεία για τη ζωηράδα του και τη ζωντάνια του αλλά για την “γλυκύτητά” του, για τη μεστή, προοδευτική παροχή δύναμης, παράλληλα με την κορυφαία ποιότητα κύλισης του σκούτερ.

Από πλευράς επιδόσεων το αναλογικό κοντέρ σε μεγάλη ευθεία μπορεί να δείξει και 135 χιλιόμετρα την ώρα με δύο άτομα και λίγα παραπάνω με έναν αναβάτη – και τη ζελατίνα στο πιο χαμηλό της σημείο. Η πραγματική τελική είναι τα 127 km/h πάντως, την οποία μπορούν να πετύχουν όλοι, χωρίς μεγάλη προσπάθεια.

Η μέση κατανάλωση έφτασε στα 4,1 λίτρα για 100 χιλιόμετρα, γεγονός που σε συνδυασμό με το 13λιτρο ντεπόζιτο προσφέρει αυτονομία πάνω από 300 χιλιόμετρα.

Μέσα στην πόλη το Forza 300 με 15αρη τροχό μπροστά και 14άρη πίσω, με καλή κατανομή βάρους και ισορροπημένο κράτημα αποδεικνύεται ένα από τα καλύτερα της αγοράς.

Το τιμόνι κόβει πολύ δεξιά-αριστερά και διευκολύνει ιδιαίτερα μέσα στο μποτιλιάρισμα. Είναι “εντός άστεως” που αποδεικνύεται το πλεονέκτημα των μικρότερης διαμέτρου τροχών και του χαμηλότερου κέντρο βάρους που διαθέτει το Forza 300 σε σύγκριση με τα σκούτερ που χρησιμοποιούν τροχούς 16 ιντσών.

Καλή η δύναμη του δισκόφρενου, μέτρια η αίσθησή του

Ένα από τα χαρακτηριστικά του Forza 300 είναι οι καθρέφτες οι οποίοι είναι στερεωμένοι πάνω στο ρύγχος της ποδιάς πάνω σε μακριά μπράτσα, μακριά από το τιμόνι είναι αυτοκινητάδικου τύπου.

Με ενσωματωμένα τα φλας και αναδιπλούμενα μπράτσα, για να μπορούν να κλείνουν σε στενά περάσματα. Πρόκειται για μια τοποθέτηση-λύση στήριξης που πάντα δημιουργεί προβλήματα στην πυκνή κυκλοφορία, αφού πρέπει να υπολογίζεις και τα άκρα τιμονιού, αλλά και των καθρεφτών στα περάσματά σου ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Σε περιπτώσεις που η άσφαλτος γλιστράει, τότε θα ενεργοποιηθεί και το traction control το οποίο σε γενικές γραμμές δείχνει να είναι άχρηστο, αλλά αποδεικνύεται πολύ χρήσιμο σε περίπτωση που θα το χρειαστείς… κάτι σαν το ABS δηλαδή…

Το κράτημα του Forza 300 είναι πολύ καλό μιας και εδώ έχουμε να κάνουμε με μια αρμονικά δεμένη κατασκευή σε όλους τους τομείς: μπαίνει στη στροφή με μία κίνηση, σαν ενιαίο σύνολο τη στιγμή που ο αναβάτης έχει να χειριστεί ένα γρήγορο τιμόνι που πετυχαίνει εξίσου γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης. Αν κάποιος ισχυριστεί ότι το κράτημα του 300 είναι μέτριο λόγω της μεσαίας διαμέτρου τροχών, τότε αυτός σίγουρα θα είναι αναβάτης που στοχεύει σε απόλυτες σπορ συμπεριφορές.

Ήσυχη εξάτμιση και μεγάλου μήκους αμορτισέρ

Δύσκολα κάποιος μπορεί να φτάσει στο όριο το 300άρι της Honda και σε αυτό συμβάλλουν και τα πολύ καλά λάστιχα που φοράει. Λόγω των συγκεκριμένων αναρτήσεων υπάρχει πληροφόρηση από το μπροστινό τμήμα, ενώ παράλληλα τα αμορτισέρ – που στις περισσότερες περιπτώσεις προσφέρουν άνεση – συμπεριφέρονται εξίσου καλά.

Οι αναρτήσεις, ακόμα και σε μερικές περιπτώσεις που τραντάζονται από τις ανωμαλίες του δρόμου, δεν περνούν τους κραδασμούς ούτε στα χέρια, ούτε στη μέση του αναβάτη. Όσο δε αφορά στα δύο μακριά αμορτισέρ της πίσω ανάρτησης, αυτά μπορούν να χαρακτηριστούν από τα καλύτερα της κατηγορίας, ενώ εδώ συμβάλλει και το καλό αφρώδες της σέλας, το οποίο κι αυτό με τη σειρά του αποσβένει κραδασμούς.

Παροχή ρεύματος στο πολύ βαθύ ντουλαπάκι και κεντρικός διακόπτης χωρίς κλειδί

Στο κομμάτι της επιβράδυνσης το 300 φοράει φρένα που αποδίδουν περισσότερο προοδευτικά παρά δυναμικά. Υπολείπονται στον τομέα της αίσθησης και του αρχικού “δαγκώματος” και ειδικά το πίσω δισκόφρενο, το οποίο παρεμπιπτόντως μπλοκάρει εύκολα χωρίς προειδοποίηση, ενεργοποιώντας το ABS του.

Σε έντονο φρενάρισμα ο μπροστινός δίσκος δείχνει πως πάει να στρεβλώσει τα καλάμια του πιρουνιού μιας και το Honda Forza 300 έχει στήριξη πιρουνιού με μόνη πλάκα και όχι με δύο όπως ανταγωνιστικά μοντέλα (βλ. ΤΜΑΧ 300).

Οι μετρήσεις ακινητοποίησης – πέρα από τις παραπάνω παρατηρήσεις μας – αποδεικνύουν το πόσο καλή δουλειά έχει γίνει στο συγκεκριμένο κομμάτι αφού το 300 φρενάρει από τα 90 km/h σε 33,75 μέτρα και από τα 50 σε 10,95 μέτρα.

Όμορφη “αστεράτη” ζάντα με πολλά μπράτσα

Στο ταξίδι ο αναβάτης θα παρατηρήσει ότι ο χώρος το πλάτος των μαρσπιέ είναι ελαφρώς περιορισμένος και η προστασία της ποδιάς στο κάτω κομμάτι μέτρια, αφού ο αέρας περνάει και φτάνει μέχρι τις γάμπες του. Καλό είναι πάντως είναι ότι υπάρχουν και δύο υψηλότερα σκαλοπάτια στα μαρσπιέ, για να τοποθετεί εναλλακτικά τα πόδια του ο αναβάτης και να στηρίζεται σωστότερα κατά το έντονο φρενάρισμα.

Στην ταξιδιωτική χρήση είναι που “ανακαλύπτεις” για μια ακόμα φορά τη χρησιμότητα της ζελατίνας, η οποία είναι και από καλής ποιότητας lexan και δεν κάνει διαθλάσεις.

Τελικά…

Όπως είπαμε και παραπάνω δεν είναι από τα φτηνά 300άρια σκούτερ της αγοράς το Honda Forza 300 στις 5.950 ευρώ, δεν είναι όμως και από τα ακριβά, αφού το ανταγωνιστικό Yamaha ΧΜΑΧ 300 κοστίζει… 300 ευρώ περισσότερα.

Επίσης πρέπει να πούμε ότι το επιθετικό όνομα “Forza” είναι παραπλανητικό: κάθε άλλο παρά επιθετικό δεν είναι σαν σκούτερ το 300. Γι’ αυτό ο τίτλος του άρθρου είναι “Η μελωδία της συμφωνίας”, γιατί εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα σπορ σκούτερ, αλλά μ’ ένα maxi scooter, που πηγαίνει στην πόλη περίφημα και ταξιδεύει επίσης με ένα ή δύο άτομα το ίδιο καλά.

Λόγω των μικρότερων τροχών το Honda Forza 300 αποδεικνύεται πιο ευέλικτο και πιο εύχρηστο από το αδελφό Honda SH 300, ενώ για κάποιο λόγο σε κακομαθαίνει με την εξτρά πολυτέλεια και τον εξοπλισμό που διαθέτει.

Τι λέμε λοιπόν σαν επίλογο; Λέμε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα από τα κορυφαία σκούτερ που έχουν φτιαχτεί ποτέ στην κατηγορία, φλερτάροντας έντονα με την κορυφή. Δεν είναι το πιο γρήγορο των υπολοίπων, με τον κινητήρα να προτιμά την ομαλή μετάδοση και την ήπια λειτουργία και όχι τις επιδόσεις. Παράλληλα προσφέρει ομοιογένεια και συνολική ποιότητα κατασκευής, κύλισης και λειτουργίας που σε κερδίζει από την πρώτη… μέχρι την πιο πρόσφατη βόλτα.

Σημειώσεις και Λεπτομέρειες

  • Ο κεντρικός διακόπτης είναι keyless, χωρίς κλειδί δηλαδή, με τα θετικά του… και τα αρνητικά του για αυτούς που αντιπαθούν αυτού του είδους τα συστήματα
  • Για άλλη μια φορά, όπως συμβαίνει στα Honda τελευταία, το μπουτόν της κόρνας είναι δυσπρόσιτο
  • Τα φώτα τεχνολογίας LED είναι αρκετά δυνατής έντασης και κυρίως έχουν πλατιά και πυκνή δέσμη
  • Βαθύ και πολύ χρήσιμο είναι το ντουλαπάκι στην ποδιά (στα αριστερά της) που διαθέτει και παροχή ρεύματος
  • Παρόλο που η εμφάνιση των οργάνων είναι συντηρητική, οι ενδείξεις είναι ευκρινείς και όλα γίνονται εύκολα
  • Υπάρχει και φωτάκι για τον αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα
  • Μόνιμα ανάβουν τα μπροστινά φλας, όπως γίνεται στις αμερικανικές και γιαπωνέζικες μοτοσυκλέτες
  • Εύκολο στη χρήση είναι το κεντρικό σταντ
  • Ένα χρήσιμο διαχωριστικό υπάρχει στον αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα για να μην “κόβουν βόλτες” τα πράγματα μέσα του, καθώς κινείται το σκούτερ
  • Υπάρχει και παροχή ρεύματος στο ντουλαπάκι που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά της ποδιάς, που όμως δεν είναι USB, αλλά 12V

ΥΠΕΡ

  • Ποιότητα κατασκευής
  • Άνεση αναβάτη – συνεπιβάτη
  • Λειτουργία κινητήρα, ποιότητα κύλισης
  • Ομοιογένεια, εργονομία, ευελιξία
  • Εξοπλισμός, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα
  • Πίσω ανάρτηση

ΚΑΤΑ

  • Αίσθηση πίσω φρένου
  • Στενό κάτω τμήμα ποδιάς
  • Πλάτος μαρσπιέ αναβάτη
  • Καθρέφτες
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:5.950 ευρώ (6.240 smart box)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, 279 cc, με 1ΕΕΚ, 2 βαλβίδες, με ηλεκτρονικό ψεκασμό
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:24,8 ίπποι, (18,5 kW) στις 7.000 rpm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Τηλεσκοπικό, συμβατικό πιρούνι, διαμ. 33mm/Δύο αμορτισέρ
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος 256mm /Δίσκος 240mm, με ABS
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
15 ιντσών/ 14 ιντσών (ελαστικά 120/70 μπροστά, 140/70 πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.510mm
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:780 mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:13 lt
ΒΑΡΟΣ:182 kg (πλήρες)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Σαρακάκης ΑΕΜΒΕ, Λ. Αθηνών 71, τηλ.: 210 3467329
X