VESPA 70 χρόνια, (1946-2016): Τα σημαντικότερα μοντέλα

Οι ντίβες, οι διάσημες…

Αφού πρώτα καλύψαμε σε προηγούμενο άρθρο (διαβάστε το εδώ) τους σημαντικότερους σταθμούς στην ιστορία της Vespa, σήμερα παρουσιάζουμε τα σημαντικότερα μοντέλα από το 1946 μέχρι σήμερα.

vespa98

Vespa 98, 1946

Vespa 98, 1946: Η πρώτη Vespa παραγωγής. Με δίχρονο φυσικά κινητήρα 98 κυβικών που απέδιδε 3,2 ίππους στις 4.500 rpm και πετύχαινε μέγιστη τελική ταχύτητα 60 km/h. Κυκλοφόρησε στην αγορά για δύο χρόνια: το 1946 παρήχθησαν τα σκούτερ με αριθμό πλαισίου “1” έως “2.464” και το 1947 με την παραγωγή να επιταχύνει έντονα, τα σκούτερ με αριθμούς πλαισίου “2.465” έως “18.079”.

Vespa 125, 1948

Vespa 125, 1948

Vespa 125, 1948: Η πρώτη Vespa 125 κυβικών. Διέφερε από τη Vespa 98 όχι μόνο στον κυβισμό του κινητήρα, αλλά επίσης και στο ότι διέθετε πίσω ανάρτηση. Η μπροστινή ανάρτηση ήταν επίσης βελτιωμένη.

Vespa 125, 1953: Σηματοδότησε την πρώτη μεγάλη διαφορά στο κινητήρα, με νέα διαμέτρο και διαδρομή. Η ιπποδύναμη αυξήθηκε στους 5,0 ίππους στις 5.000 rpm και η μέγιστη ταχύτητα έφτανε τα 75 km/h.

Vespa 125 U, 1953

Vespa 125 U, 1953

Vespa 125 U, 1953: Η έκδοση “Utilitaria” ήταν η φθηνή Vespa. Οικονομική στην κατασκευή και στο στυλ, πουλιώταν φθηνότερα κατά 20.000 λιρέτες από την αντίστοιχη σύγχρονη 125. Το φανάρι τοποθετήθηκε πάνω στο τιμόνι για πρώτη φορά στην Ιταλία (είχε ήδη τοποθετηθεί σε αντίστοιχα μοντέλα που προορίζονταν για εξαγωγή).

Vespa 150 GS, 1955

Vespa 150 GS, 1955

Vespa 150 GS, 1955: Οι ειδικοί την αποκάλεσαν “το πιο δημοφιλές, αξεπέραστο και επιθυμητό”. Με πολυάριθμες καινοτομίες: τον κινητήρα των 150 κυβικών, το κιβώτιο ταχυτήτων των 4 σχέσεων, τη μεγάλη σέλα, τον ενσωματωμένο προβολέα στο τιμόνι και τις ζάντες των 10 ιντσών. Η Vespa 150 GS έφτανε το φράγμα των 100 km/h. Η σχεδίαση της ήταν εξαιρετική και εμβληματική, ενώ εκείνη την εποχή χαρακτηρίστηκε “αεροδυναμική”.

Vespa 125, 1958

Vespa 125, 1958

Vespa 160 GS, 1962: Δημιουργήθηκε για να συνεχίσει την επιτυχημένη εμπορική πορεία της 150 GS και διέθετε τελείως νέο σχεδιασμό. Η εξάτμιση, το καρμπυρατέρ και η ανάρτηση ήταν επίσης νέες. Η 160 επέδιδε 8,2 ίππους στις 6.500 rpm.

Vespa 150, 1960

Vespa 150, 1960

Vespa 150 GL, 1963: Αυτό το μοντέλο με μοντέρνα σχεδίαση χαρακτηρίστηκε “από τις πιο όμορφες Vespa που κατασκεύασαν οι σχεδιαστές της Piaggio”. Το τιμόνι, το τετράγωνο φανάρι, η ποδιά ήταν όλα νέα.

Vespa 50, 1964

Vespa 50, 1963

Vespa 50, 1963: Η πρώτη Vespa 50 κυβικών, σχεδιασμένη για να εκμεταλλευτεί τον ιταλικό κώδικα κυκλοφορίας, που έκανε υποχρεωτική την έκδοση πινακίδων για κυβισμούς μεγαλύτερους των 50cc. Ένα μικρό και εξαιρετικά ευέλικτο σκούτερ με τον νέο κινητήρα να έχει κύλινδρο σε κλίση 45 μοιρών αντί οριζόντιο. Επρόκειτο για το τελευταίο σχέδιο του Corradino d’Ascanio.

Vespa 180 SS, 1964

Vespa 180 SS, 1965

Vespa 180 SS, 1965: Σηματοδότησε το νέο σημείο αναφοράς στους κυβισμούς αφού διέθετε κινητήρα 181 cc με απόδοση 10 ίππων. Πετύχαινε μέγιστη ταχύτητα 105 km/h. Η έκδοση 180 SS (Super Sport) αντικατέστησε την GS 150/160. Η Piaggio ξανασχεδίασε το πλαίσιο, έτσι ώστε το σκούτερ να έχει πιο αεροδυναμική σχεδίαση αλλά και να βελτιωθεί η οδική συμπεριφορά.

Vespa 125, 1966: Γνωστή και σαν η “Νέα 125”, έφερε καινοτομίες σε ότι αφορούσε τη σχεδίαση, το πλασίο, τον κινητήρα (κλίση 45ο) και τις αναρτήσεις.

Vespa Super Sprint 90, 1966

Vespa Super Sprint 90, 1966

Vespa Super Sprint 90, 1966: Μια ειδική σπορ έκδοση που προέκυψε από την το πλαίσιο των Vespa 50 κυβικών και τον κινητήρα των 125 κυβικών. Ένας αποθηκευτικός χώρος που έμοιαζε με ντεπόζιτο βενζίνης βρισκόταν ανάμεσα στη σέλα και το τιμόνι και πάνω από τη ρεζέρβα. Το τιμόνι ήταν στενό και κατέβαζε τα άκρα του χαμηλά, ενώ το μπροστινό φτερό είχε αεροδυναμικό σχήμα. Ο κινητήρας των 90 κυβικών μπορούσε να φθάσει τελική πάνω από 90 km/h.

Vespa 125 Primavera, 1968

Vespa 125 Primavera, 1968

Vespa 125 Primavera, 1968: Μαζί με τη μεταγενέστερη Vespa PX, ήταν το μοντέλο Vespa που έμεινε στην παραγωγή για πολλά χρόνια. Βασιζόταν στη “Νέα 125”, αλλά με σημαντικές διαφορές στον κινητήρα που ανέβασε την τελική ταχύτητα κατά 10 km/h. Μεγάλη προσοχή είχε δοθεί στις λεπτομέρειες.

Vespa 180 Rally, 1968

Vespa 180 Rally, 1968

Vespa 180 Rally, 1968: Με το νέο αυτό σκούτερ η Piaggio υιοθέτησε την περιστροφική βαλβίδα στην εισαγωγή καυσίμου σε όλα τα μοντέλα παραγωγής. Ο κινητήρας ήταν νέος, ο προβολέας νέος και πιο ισχυρός, το πλαίσιο προερχόταν από την Vespa 150 Sprint, στενότερο και πιο αεροδυναμικό από το Super Sport.

Vespa 50, 1972

Vespa 50, 1972

Vespa 50 Elestart, 1970: Διέθετε μια σημαντική βελτίωση, την προσθήκη ηλεκτρονικής ανάφλεξης. Από πλευράς εμφάνισης ήταν ανανεωμένο συνολικά σε σύγκριση με την 50 Special.

Vespa 200 Rally, 1972

Vespa 200 Rally, 1972

Vespa 200 Rally, 1972: Η Rally έγινε η Vespa με τον μεγαλύτερο σε κυβισμό κινητήρα. Με 12,35 ίππους στις 5.700 rpm μπορούσε να φθάσει τα 116 km/h τελικής.

Vespa 125 Primavera ET3, 1976

Vespa 125 Primavera ET3, 1976

Vespa 125 Primavera ET3, 1976: Τα αρχικά προέρχονταν από τα αρχικά του “Electronic” και των 3 θυρίδων μεταφοράς στον κύλινδρο. Περιελάμβανε σημαντικές διαφορές στον κινητήρα, ο οποίος ήταν πιο δυνατός και με καλύτερη απόκριση στο γκάζι. Ακόμη και η σχεδίαση άλλαξε από της αντίστοιχης έκδοσης της γνωστής Primavera (η οποία παρέμεινε στη γκάμα).

Vespa P 125 X, 1978

Vespa P 125 X, 1978

Vespa P 125 X, 1978: Η “P” σηματοδότησε το νέο βήμα μπροστά σε ότι αφορούσε όχι μόνο τη σχεδίαση συνολικά, αλλά και τις επιδόσεις. Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε επίσης και η P 200 E , η οποία ήταν επιπλέον εφοδιασμένη με αντλία λαδιού μίξης και φλας ενσωματωμένα στην ποδιά και τα καπάκια. Τρία χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε η PX 150 E.

Vespa PK 125, 1983

Vespa PK 125, 1983

Vespa PK 125, 1983: Αντικατέστησε την Vespa Primavera (και την απλή και την έκδοση ET3) η οποία παρέμεινε στη παραγωγή για την ιαπωνική αγορά, όπου ήταν το πιο καλοπουλημένο δίτροχο δυτικής προέλευσης! Η σχεδίαση της ΡΚ ήταν νέα, όπως και το πλαίσιο που διαφορετικό από τα προηγούμενα μοντέλων.

Vespa PK 50, 1983: Ουσιαστικά όμοια με την PK 125, εκτός από την χωρητικότητα του κινητήρα. Παρουσιάστηκε σε δύο εκδόσεις, PK 50 και PK 50 S, που και τα δύο διέθεταν κιβώτιο 4 ταχυτήτων και ηλεκτρονική ανάφλεξη.

Vespa PK 125 Automatica, 1984

Vespa PK 125 Automatica, 1984

Vespa PK 125 Automatica, 1984: Η αυτόματη μετάδοση μπήκε για πρώτη φορά σε Vespa και ήταν η πιο μεγάλη αλλαγή από το 1946. Η παρουσία της αυτόματης μετάδοσης έκανε την ύπαρξη του πεντάλ φρένου περιττή, το οποίο έγινε λεβιές στο αριστερό άκρο του τιμονιού, αφού δεν υπήρχε πλέον περιστροφικός επιλογέας εκεί. Η Vespa PK 125 Automatica ήταν διαθέσιμη σε έκδοση με αυτόματη μίξη λαδιού κινητήρα και ηλεκρονική ανάφλεξη. Την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε και η Vespa PK 50 Automatic.

Vespa T 5 Pole Position, 1985

Vespa T 5 Pole Position, 1985

Vespa T 5 Pole Position, 1985: Η Vespa T 5 ήταν η σπορ έκδοση της σειράς Ρ-PX. Με νέο κινητήρα, κύλινδρο αλουμινίου και 5 θυρίδες μεταφοράς καυσίμου, αλλά και με νέα σχεδίαση όπως στον προβολέα και τη μικρή ζελατίνα. Ενδιαφέρον είχε και το μικρό σπόιλερ στο κάτω μέρος της ποδιάς.

Vespa 50 N, 1989: Οι αλλαγές στον ιταλικό Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προέβλεπαν ότι τα δίτροχα 50 κυβικών δεν ήταν πλέον υποχρεωμένα να αποδίδουν μέχρι 1,5 ίππους. Έτσι η Piaggio παρουσίασε μια νέα μικρή Vespa με βελτιωμένες επιδόσεις (πάνω από 2 ίππους στις 5.000 στροφές ανά λεπτό), και νέο σχεδιασμό. Λανσαρίστηκε επίσης και μια αυτόματη έκδοση “Speedmatic”.

Vespa ET4 125cc, 1996

Vespa ET4 125cc, 1996

Vespa ET4 125cc, 1996: Στα 50 χρόνια από την γένηση της Vespa εμφανίστηκε η “νέα γενιά Vespa”, που ήταν ένα απόλυτα μοντέρνου σκούτερ. Με συνολικά νέα σχεδίαση και για πρώτη φορά στην ιστορία της Vespa, με τετράχρονο κινητήρα. Η Vespa ET εφοδιάστηκε με δισκόφρενο στον μπροστινό τροχό και αυτόματη μετάδοση CVT.

Vespa ET2 50cc, 1997: Ίδια με την ET4 125, αλλά με δίχρονο, καταλυτικό κινητήρα 50 κυβικών.

Vespa ET4 150cc, 1999: Το πρώτο σκούτερ Piaggio που εφοδιάστηκε με τον τετράχρονο κινητήρα νέας γενιάς Leader.

Vespa ET4 50cc, 2000: Η πρώτη Vespa 50 cc με 4χρονο κινητήρα, με έμφαση στην οικονομία καυσίμου.

vespa-px-200e

Vespa PX 125/ΡΧ 150, 2001

Vespa PX 125/ΡΧ 150, 2001: Η διαχρονική ΡΧ επιστρέφει στην παραγωγή. Με δισκόφρενο μπροστά, τη γνωστή κλασσική σχεδίαση, νέα χρώματα. Επίσης επιστρέφει και το ιστορικό λογότυπο Vespa, για ένα μοντέλο που ξεπέρασε τα τρία εκατομμύρια μονάδες παραγωγής κατά τη διάρκεια της μακράς 30χρονης καριέρας της. Επανήλθε στην αγορά το το 2011 και σήμερα διατίθενται στην αγορά τα τελευταία κομμάτια 125 και 150 κυβικών.

Vespa Granturismo 200L/125L, 2003

Vespa Granturismo 200L/125L, 2003

Vespa Granturismo 200L/125L, 2003: Το 2003 η Vespa Granturismo παρουσιάστηκε ως η πιο ισχυρή Vespa που παράχθηκε ποτέ. Σε δύο εκδόσεις 125 και 200 κυβικών, συνδύαζε το απαράμιλλο στυλ των Vespa με την προηγμένη τεχνολογία: ήταν η πρώτη Vespa που εξοπλίστηκε με τετράχρονο, τετραβάλβιδο, υγρόψυκτο κινητήρα (προδιαγραφές Euro2), με τροχούς 12 ιντσών και δισκόφρενα μπροστά και πίσω.

Vespa LX, 2005

Vespa LX, 2005

Vespa LX, 2005: Η επιστροφή των στενών-μικρών πλαισίων “Vespino”. Η Vespa LX αντικατέστησε τις Vespa ET (που είχαν πετύχει πάνω από 460.000 πωλήσεις από το 1996) και προσφερόταν με τέσσερις μοντέρνους και φιλικούς προς το περιβάλον κινητήρες: δίχρονο στα 50 κυβικά και τετράχρονους σε 50,125,150 κυβικά.

Vespa GTS 250 i.e, 2005

Vespa GTS 250 i.e, 2005

Vespa GTS 250 i.e, 2005: Πενήντα χρόνια μετά το λανσάρισμα της Vespa GS (Gran Sport), η Vespa GTS 250 i.e. Επαναφέρει την συνταγή ταχύτητας και στυλ. Τον Νοέμβριο του 2011 η Vespa GTS αυξάνει τον κυβισμό της στα 280 περίπου κυβικά και ονομάζεται 300. Με τετραβάλβιδο, υγρόψυκτο κινητήρα με ηλεκτρονικό ψεκασμό.

Vespa GTV / LXV, 2006

Vespa GTV / LXV, 2006

Vespa GTV/LXV, 2006: Παρουσιάστηκαν στην επέτειο των 60 ετών. Οι Vespa LXV και Vespa GTV επανέφεραν σημαντικά στυλιστικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των δεκαετιών του ’50 και ‘60. Η Vespa GTV, με κινητήρες 125 και 250, ξεχωρίζαν από την τοποθέτηση του προβολέα στο μπροστινό φτερό, όπως η πρώτη Vespa του 1946. Η Vespa LXV, με κινητήρες 50, 125 και 150, εμπνευσμένη από τις γραμμές της δεκαετίας ‘60 είχε δύο σέλες.

Vespa GT 60° 250, 2006

Vespa GT 60° 250, 2006

Vespa GT 60° 250, 2006: Μια συλλεκτική Vespa για τους φίλους της σε όλο τον κόσμο. Ειδικά σχεδιασμένη για τον εορτασμό των 60στων γενεθλίων, με προσεγμένες λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά. Με περιορισμένη παραγωγή στις 999 μονάδες, προορισμένη να αποτελεί ορόσημο στην ιστορία της Vespa.

Vespa S 50 και 125, 2007: Αναβιώνοντας τον χαρακτήρα των σπορ “Vespino” του παρελθόντος. Ένας κομψός συνδυασμός στυλ και παρελθόντος για να διατηρηθεί ζωντανό το πνεύμα του πιο σπορ και νεανικού μοντέλου. Η Vespa S υιοθέτησε τη λιτή εμφάνισή της από τα μυθικά μοντέλα της δεκαετίας 1970, όπως οι 50 Special και Vespa Primavera.

Vespa GTS 300 Super, 2008

Vespa GTS 300 Super, 2008

Vespa GTS 300 Super, 2008: Η GTS 300 Super με το μοναδικό στυλ της Vespa συνδύαζε το κλασικό με το σπόρ. Εξοπλισμένη με έναν μοντέρνο 4βάλβιδο, υγρόψυκτο κινητήρα με ηλεκτρονικό ψεκασμό, που πληρούσε τις προδιαγραφές Euro3.

Vespa S 50 και Vespa LX 50 4, 2009

Vespa S 50 και Vespa LX 50 4, 2009

Vespa S 50 και Vespa LX 50 4, 2009: Με νέο 4χρονο, 4βάλβιδο κινητήρας 50cc κυβικών με 4,35 ίππους γίνεται ο ισχυρότερος 4χρονος κινητήρας 50 cc της αγοράς. Με την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

Vespa LX 3V και Vespa S 3V, 2012

Vespa LX 3V και Vespa S 3V, 2012

Vespa LX 3V και Vespa S 3V, 2012: Τον Ιούνιο του 2012 οι Vespa LX και Vespa S εξοπλίζονται με έναν εξελιγμένο κινητήρα που στόχο έχει τις επιδόσεις σε συνδυασμό με την χαμηλή κατανάλωση. Με 125-150cc, ο μονοκύλινδρος τετράχρονος αερόψυκτος κινητήρας διαθέτει 3 βαλβίδες, έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής και ηλεκτρονικό ψεκασμό.

Vespa GTS 300, 2014

Vespa GTS 300, 2014

Vespa GTS 300, 2014: Η 300άρα ανανεώνεται και βελτιώνεται με την υιοθέτηση προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων: 2κάναλο σύστημα ABS στα φρένα και ASR traction control στον κινητήρα.

Vespa PX 150 70 Anniversary

Vespa PX 150 70 Anniversary

Vespa PX 150 70 Anniversary, 2016: Για τα γενέθλια των 70 ετών, το 2016 παρουσιάζεται μια συλλογή από διάφορα μοντέλα Vespa βαμμένα γαλάζια εφοδιασμένα με αξεσουάρ. Ανάμεσά στους και η πιο Vespa από τις Βέσπες οι ΡΧ 125 και 150, μιας και είναι τα μοντέλα που παρουσιάζουν τις περισσότερες ομοιότητες με τη Βέσπα του 1946. Τη “μητέρα” των Vespa από την οποία ξεκίνησαν όλα…

X