PAOLO MARTIN: ΕΝΑΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ “ΠΟΛΥ ΜΠΡΟΣΤΑ”

Το σήμερα… που σχεδιάστηκε στο παρελθόν

Το design, η εμφάνιση, το σχέδιο είναι ένα στοιχείο που μας επηρεάζει πολύ στην απόφαση μας να αποκτήσουμε ή όχι ένα αντικείμενο, ένα αυτοκίνητο, μια μοτοσυκλέτα, ένα σκούτερ. Ο φημισμένος σχεδιαστής Paolo Martin σχεδίαζε τα σκούτερ που οδηγούμε σήμερα… ήδη από το ’70.

Ειδικά στα σκούτερ που οι επιφάνειες είναι μεγάλες ακόμα και στους μικρούς κυβισμούς το design παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Μπορεί να είναι επιθετικό, μπορεί νοσταλγικό, με λεπτό ρύγχος και πλατιά οπίσθια, ακόμα και η εμφάνιση των φλας, των φωτιστικών σωμάτων, των οργάνων και των μικρών αυτοκόλλητων επηρεάζουν το μάτι του καταναλωτή. Κι αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν με το παραπάνω για περισσότερο από έναν αιώνα οι εταιρίες, γι’ αυτό και επενδύουν σε εμπνευσμένους designer, όπως ο Martin Martin.

03

02

Το Piaggio Spazio 3 ήταν η πρόταση για εξέλιξη των επαγγελματικών τρίτροχων Ape της ιταλικής εταιρίας, με αεροδυναμικό σχήμα, υψηλή εργονομία, πολλαπλές χρήσεις και καινοτομικές λύσεις όπως για παράδειγμα τις πόρτες που άνοιγαν προς τα πάνω. Το συγκεκριμένο ήταν ένα πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο του 1984 το οποίο δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή

61

60

Προσπαθώντας να εκμοντερνίσει την ευρωπαϊκή σχολή scooter προς τις τάσεις της εποχής που εκπροσωπούσαν τα γιαπωνέζικα σκούτερ ο Paolo Martin παρουσίασε το πολύ ενδιαφέρον σχεδιαστικά Scooter Maxi το οποίο μάλιστα θα μπορούσε με ένα κιτ να φορέσει δύο τροχούς στο πίσω τμήμα του.

Ο Paolo Martin γεννήθηκε το 1943 και είναι Ιταλός σχεδιαστής αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, διάσημος για το πλούσιο έργο που προσέφερε στη βιομηχανία μέσα από τη δουλειά του σε σχεδιαστικούς οίκους όπως οι Bertone, Pininfarina και De Tomaso/Ghia. Παράλληλα, είχε σχεδιάσει πολλές μοτοσυκλέτες, αλλά και σκούτερ για την Βenelli, Moto Guzzi, Piaggio, Gilera. Θα εντυπωσιαστείτε για το πόσο “μπροστά” από την εποχή τους ήταν, αλλά και πόσο επηρέασαν, σαν προκλητικά πρωτότυπα που ήταν, τα μετέπειτα σχέδια. Ένα από τα σχέδια του Martin είχαμε παρουσιάσει πριν από τρία χρόνια ήταν το πρωτοποριακό Gilera GSA 50 (πατήστε εδώ για να διαβάσετε).

Ο Paοlο Martin θεωρείτο “παιδί θαύμα” του design, ήταν διευθυντής του Centro Stile Pininfarina για 24 ολόκληρα χρόνια και υπεύθυνος για αρκετά πανέμορφα αυτοκίνητα του ‘60 και του 70. Σήμερα ο Martin κατατάσσεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους του ιταλικού βιομηχανικού (αυτοκινητιστικού, μοτοσυκλετιστικού) σχεδιασμού.
Γεννήθηκε στο Τορίνο και σε ηλικία μόλις 17 ετών άρχισε να εργάζεται στο στούντιο του Giovanni Michelotti (ο οποίος εκτός των άλλων σχεδίασε το σπορ αυτοκίνητο Triumph Spitfire). Το 1967 δούλεψε για τον Bertone συμβάλλοντας στη σχεδίαση των Simca 1000 Coupé και Alfa Romeo Montreal. Ένα χρόνο μετά, σε ηλικία μόλις 24 ετών, έγινε υπεύθυνος του σχεδιαστικού οίκου Pininfarina και κάτω από την επίβλεψή του σχεδιάστηκαν αυτοκίνητα της Ferrari (Sigma1969, Modulo-1970), της Fiat (130 Sport Coupe1971), της Lancia (Beta Montecarlo1975), Rolls-Royce (Camargue1975), της Peugeot (1041972), κ.α. Το 1973 ο Paοlο Martin πέρασε στην Ghia και έγινε υπεύθυνος του σχεδιαστικού οίκου του De Tomaso, αναλαμβάνοντας εκτός των άλλων και την εμφάνιση όλων των Benelli και Moto Guzzi. Από το 1976 μέχρι σήμερα ο Martin δουλεύει σαν σχεδιαστής και σύμβουλος πολλών εταιριών αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, σκούτερ, κ.α.

Οι γραμμές του Martin αντιγράφηκαν αργότερα από πλήθος κατασκευαστές. Αξίζει να ρίξετε μια ματιά στην ιστοσελίδα του Paolo Martin με τα πολύ ενδιαφέροντα δεκάδες σχέδια αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών (πατήστε εδώ για να συνδεθείτε), ενώ εμείς παρουσιάζουμε μερικές δουλειές του γύρω από τα σκούτερ που δεν έγιναν πραγματικότητα. Ένα ήταν μόνο το σκούτερ που πέρασε στην παραγωγή κι αυτή δεν ήταν άλλη από την διάσημη Piaggio Vespa Cosa 200.

Πηγή, φωτογραφίες: www.paolomartindesigner.com

Vespa Cosa

Η Vespa Cosa το 1987 ήταν ένα σχέδιο του Paolo Martin που έγινε δεκτό από την Piaggio και μπήκε στην παραγωγή

Studio di linea 1985-2

Με απλουστευμένες γραμμές και καμπύλες που έδιναν την εντύπωση του “άκακου” και φιλικού σκούτερ ο Martin πρότεινε μια σειρά σκούτερ παραγωγής το 1985. Μικρότεροι τροχοί και αρκετός χώρος για τα πόδια πίσω από την ποδιά

Μοντέρνο, απλό και πρωτότυπο ήταν το πρωτότυπο σκούτερ πόλης που σχεδίασε ο Martin με επίπεδο δάπεδο και τροχούς 16''. Το ξύλινο πρωτότυπο φτιάχτηκε το 1984 σε κλίμακα 1/1 και φορούσε εκτός από το μυτερό ογκώδες ρύγχος και πεπλατυσμένα πλαϊνά καπάκια πίσω, με εμφανή τον αντίστοιχο τροχό

Μοντέρνο, απλό και πρωτότυπο ήταν το πρωτότυπο σκούτερ πόλης που σχεδίασε ο Martin με επίπεδο δάπεδο και τροχούς 16”. Το ξύλινο πρωτότυπο φτιάχτηκε το 1984 σε κλίμακα 1/1 και φορούσε εκτός από το μυτερό ογκώδες ρύγχος και πεπλατυσμένα πλαϊνά καπάκια πίσω, με εμφανή τον αντίστοιχο τροχό

Η εξέλιξη της Βέσπα, χωρίς να αλλάξει πολύ το αρχικό σχέδιο και χωρίς να υπάρξουν μεγάλες μετατροπές λεγόταν Vespa Sport 200 και παρουσιάστηκε το έτος 1984, σε κλίμακα 1/1 με τα εξτρά, νέα κομμάτια φτιαγμένα από ξύλο. Πέρα από την εισαγωγή στα πλαϊνά καπάκια ενδιαφέρον παρουσίαζε και η γραβάτα στην ποδιά που ήταν πιο μυτερή κι αεροδυναμική

Η εξέλιξη της Βέσπα, χωρίς να αλλάξει πολύ το αρχικό σχέδιο και χωρίς να υπάρξουν μεγάλες μετατροπές λεγόταν Vespa Sport 200 και παρουσιάστηκε το έτος 1984, σε κλίμακα 1/1 με τα εξτρά, νέα κομμάτια φτιαγμένα από ξύλο. Πέρα από την εισαγωγή στα πλαϊνά καπάκια ενδιαφέρον παρουσίαζε και η γραβάτα στην ποδιά που ήταν πιο μυτερή κι αεροδυναμική

To Studio 3 ήταν μια πρόταση για 3τροχο σκούτερ ήδη από το 1973, με τις δύο ρόδες να βρίσκονται όμως στο πίσω μέρος. Πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι η Piaggio σαν πρωτοπόρος στο χώρο να παρουσιάσει το δικό της σκούτερ με τρεις τροχούς. Τα Piaggio ΜΡ3 εμφανίστηκαν στην αγορά πρώτη φορά το 2006

To Studio 3 ήταν μια πρόταση για 3τροχο σκούτερ ήδη από το 1973, με τις δύο ρόδες να βρίσκονται όμως στο πίσω μέρος. Πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι η Piaggio σαν πρωτοπόρος στο χώρο να παρουσιάσει το δικό της σκούτερ με τρεις τροχούς. Τα Piaggio ΜΡ3 εμφανίστηκαν στην αγορά πρώτη φορά το 2006