Μικρά και μεγάλα σκούτερ… έχουν τις χάρες τους
Οι εποχές όπου τα σκούτερ αποτελούσαν μια ολιγάριθμη κατηγορία δίτροχων με κυβισμούς μέχρι -το πολύ- 200 cc έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Πλέον αντιμετωπίζουμε δυσκολία στην προσπάθειά μας να κατηγοριοποιήσουμε τα μοντέλα της αγοράς και πέραν όλων των άλλων μεθοδολογιών που χρησιμοποιούμε, ένας από τους πιο σίγουρους δρόμους είναι αυτός της χωρητικότητας των κινητήρων. Ποια όμως είναι λοιπόν τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα για κάθε μια από τις κατηγορίες κυβισμού, όπως έχουν διαμορφωθεί στις μέρες μας;
Ας ξεκινήσουμε από τους κυβισμούς και πώς αυτοί γκρουπάρονται σε ομάδες, οι οποίες καθορίζονται από ένα συγκεκριμένο εύρος χωρητικότητας.
Αυτό δεν έχει γίνει αυθαίρετα από πλευράς μας αλλά από τους κατασκευαστές, που πάνω-κάτω συγκλίνουν σε παρεμφερείς διαχωρισμούς στα μοντέλα της γκάμας τους.
Να σημειώσουμε ότι τα σκούτερ 50 cc αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία (AM) με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και περιορισμούς, τα οποία όμως (λόγω της έλευσης των ηλεκτροκίνητων) όσον αφορά τα μοντέλα με βενζινοκινητήρες, έχουν μειώσει τον αριθμό τους σε μεγάλο βαθμό στην αγορά.
Κατηγορία 125 cc
Ή για να το θέσουμε καλύτερα από 100 μέχρι 125 cc. Πρόκειται για τη μικρότερη κατηγορία κυβισμού, αλλά και γι’ αυτήν με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον πλέον, αφού μετά την κατοχύρωση της «εξίσωσης» των διπλωμάτων, είναι σίγουρο ότι θα προσελκύσει πολύ κόσμο, ο οποίoς μέσω των σκούτερ 125 θα έχει την πρώτη του επαφή με τον κόσμο των δύο τροχών. Επίσης είναι αυτά που οδηγούνται με το πρώτο δίπλωμα που βγάζει κάποιος, το τύπου Α1.
Κατηγορία 150 – 200 cc
Ένα σκαλί πιο πάνω τα σκούτερ με χωρητικότητα 150 έως 200 cc., σε μια κατηγορία με μεγάλο εύρος και πληθώρα προτάσεων.
Η προσέγγιση για αυτούς τους κυβισμούς έχει να κάνει με την οπτική του καθενός, είναι τα μεγαλύτερα των «μικρών» ή τα μικρομεσαία, δηλαδή τα μικρότερα των «μεσαίων».
Από πολλούς θεωρούνται τα ιδανικά σκούτερ για κίνηση μέσα στην πόλη (ο χρυσός μέσος όρος), ενώ το γεγονός ότι υπάρχουν 150άρια στην αγορά οφείλεται κυρίως στην Ιταλική αγορά και σε μια ιδιοτροπία του εκεί νόμου (στις Autostrada επιτρέπονται να κυκλοφορήσουν δίτροχα με κινητήρα άνω των 150 κυβικών).
Κατηγορία 300 cc
Το μέσο, ο κυβισμός «χρυσή τομή» που συγκεντρώνει χαρακτηριστικά τόσο από τις μικρότερες, όσο και από τις μεγαλύτερες κατηγορίες, αλλά όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, εξαρτάται από το πώς εξετάζει κάποιος το ζήτημα και ποιες είναι οι ανάγκες του.
Με μια άλλη θεώρηση, τα 300 θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και ως συμβιβασμός, χωρίς κάποια από τις αρετές των μικρότερων ή μεγαλύτερων κατηγοριών… κάτι που δεν ισχύει στην πράξη όμως.
Κατηγορία 350-400 cc
Πλέον βρισκόμαστε στην περιοχή των «μεγάλων» σε κυβισμό σκούτερ, στην πιο συγκρατημένη ωστόσο έκφρασή της από πλευράς χωρητικότητας.
Τα περισσότερα κυβικά προσδίδουν ξεκάθαρα πλεονεκτήματα σε συγκεκριμένα πεδία κίνησης αλλά ακόμα διατηρούνται ορισμένα στοιχεία από τις μικρότερες κατηγορίες κυβισμού.
Κατηγορία 500+ cc
Κορυφαία ισχύς και μια γενικότερη πληθωρικότητα χαρακτηρίζουν την κατηγορία αυτή, που θολώνει τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ μοτοσυκλετών και σκούτερ, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις και την οδηγική συμπεριφορά.
Οι κινητήρες είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία δικύλινδροι και οι τιμές πλησιάζουν ή και ξεπερνούν τα 10.000 ευρώ.
Αφού λοιπόν παραθέσαμε τους κυβισμούς βάσει των οποίων γίνεται η κατηγοριοποίηση στα σκούτερ, πάμε να δούμε τώρα ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά τους. Πρώτα απ΄ όλα η σχέση του κυβισμού με τον όγκο και τις επιδόσεις ενός σκούτερ είναι ευθέως ανάλογη.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις, δεν χρειάζεται και πολύ ανάλυση, είναι προφανές ότι περισσότεροι ίπποι και ροπή προσδίδουν μεγαλύτερη δυναμική στο άνοιγμα του γκαζιού.
Ο όγκος από την άλλη, δηλαδή γενικά οι εξωτερικές διαστάσεις και το παρουσιαστικό ενός σκούτερ, αποτελεί μια συνισταμένη που αλληλεπιδρά με τον κυβισμό του κινητήρα, υπό την έννοια του ότι ένα μεγάλο και βαρύ GT θα χρειαστεί έναν επίσης μεγάλο κινητήρα για να κινηθεί αξιοπρεπώς ή ένας μεγάλου κυβισμού και ισχυρός κινητήρας, επιτρέπει στους κατασκευαστές να κάνουν υπερβάσεις όσον αφορά το βάρος και τις διαστάσεις.
Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε ένα GT με τεράστιους χώρους και «στρέμματα» πλαστικών να κινείται από μοτέρ 125 cc., όπως και δεν θα δούμε ποτέ ένα αστικό σκούτερ με μικρές διαστάσεις να φέρει μοτέρ 40+ ίππων στα 500+ cc.
Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία ωστόσο είναι ότι τα βασικά χαρακτηριστικά και προσόντα που απορρέουν από τη χωρητικότητα των κινητήρων, πρέπει πάντα να εξετάζονται σε συνάρτηση με το πεδίο κίνησης ενός σκούτερ.
Για παράδειγμα, τα 125άρια θεωρούνται –και είναι- οικονομικά όσον αφορά την κατανάλωση βενζίνης, αν όμως γράφουν τα περισσότερα χιλιόμετρα σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, όπου το γκάζι τους αναπόφευκτα θα έχει «κλειδώσει» στο τέρμα του, τότε ο κινητήρας τους θα δουλεύει στο όριο περιστροφής του και η κατανάλωση θα είναι αρκετά αυξημένη.
Σε αυτή την χρήση, ένα 300άρι είναι προτιμότερο, αφού έχει τη δυνατότητα να βγάζει τις ίδιες ταχύτητες με ένα 125 σε χαμηλότερες στροφές λειτουργίας του κινητήρα και παραδόξως πώς, η κατανάλωσή του σε βενζίνη μπορεί να είναι ακόμη και μικρότερη.
Αντιστοίχως, ένα 500+ σκούτερ της sport κατηγορίας είναι σαφώς πολύ πιο γρήγορο από ένα αστικό μοντέλο 150 cc, αλλά αυτό ισχύει σε περίπτωση που η κυκλοφορία μέσα στην πόλη δεν είναι πυκνή.
Αν αρχίσουν τα μποτιλιαρίσματα, ο όγκος και το βάρος του sport μοντέλου λειτουργούν σε βάρος της ευελιξίας και τελικά τα μικρού κυβισμού μοντέλα με την «αέρινη» αίσθηση στον χειρισμό τους αποδεικνύονται πολύ πιο γρήγορα και αποτελεσματικά.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το «γκάζι», δεν είναι απλά ένα χαρακτηριστικό προς τέρψη των ενθουσιωδών αναβατών που επιδίδονται σε γρήγορη οδήγηση, αλλά αποτελεί ένα στοιχείο ενεργητικής ασφάλειας.
Η ικανότητα ενός οχήματος να αποκρίνεται άμεσα και γρήγορα στις εντολές που του δίνει ο χειριστής του, δεν εξυπηρετεί απλώς στη sport οδήγηση αλλά βοηθά στις προσπεράσεις και στην άμεση απεμπλοκή από επικίνδυνα κυκλοφοριακά σενάρια.
Βλέπουμε λοιπόν ότι τα σκούτερ, όπως και όλα τα δίτροχα άλλωστε, δεν εκπληρώνουν πάντα και παντού τον βασικό σκοπό για τον οποίο έχουν κατασκευαστεί, αλλά χρειάζονται συγκεκριμένες συνθήκες για να αποδώσουν στο μέγιστο αυτού που μπορούν. Εδώ βρίσκεται και η απάντηση στο ερώτημα που βασανίζει πολλούς εν δυνάμει αγοραστές, οι οποίοι βλέπουν να απλώνονται μπροστά τους δεκάδες επιλογές και χαρακτηριστικά, χωρίς να μπορούν να καταλήξουν σε κάποια απόφαση.
Ο κυβισμός του κινητήρα στα σκούτερ αποτελεί μια βασική συνισταμένη και ένα από τα πρώτα στοιχεία που θα πρέπει να ξεκαθαρίσει κάποιος στο μυαλό του, όταν «ψάχνεται» για την επόμενη αγορά του.
Σε κάθε περίπτωση, απαγορευτικά και όρια δεν υπάρχουν, με την έννοια του ότι ένα 125άρι μπορεί να γυρίσει όλη την Ελλάδα αν το θέλει κανείς και ένα GT στα 650 cc μπορεί να τρυπώνει καθημερινά στα πιο στενά και ζόρικα περάσματα της πόλης. Αρκεί βέβαια ο ιδιοκτήτης να έχει επίγνωση για τους συμβιβασμούς που πρόκειται να κάνει.
Με βάση όλα τα ανωτέρω, λοιπόν, οι γενικοί κανόνες είναι ότι όσο πιο μικρός ο κυβισμός, τόσο πιο μικρή η κατανάλωση και η ευκολία στη διαχείριση της ισχύος.
Τα σκούτερ των κατηγοριών 125 και 150-200, ταιριάζουν περισσότερο στο αστικό περιβάλλον, με περιστασιακές μετακινήσεις σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Τα 300άρια, έχουν την δυνατότητα για μια πιο γενική χρήση, μοιρασμένη εξίσου μέσα στην πόλη αλλά και σε περιαστικούς και περιφερειακούς δρόμους, ενώ δεν θα πουν όχι ακόμα και σε εξορμήσεις με διάνυση τμημάτων του εθνικού οδικού δικτύου. Επίσης τα δυναμικά χαρακτηριστικά του κινητήρα, προσδίδουν κάποια sport χαρακτηριστικά.
Η κατηγορία των 400 cc ταιριάζει περισσότερο σε αυτούς που διανύουν μεγάλες αποστάσεις καθημερινά στην πόλη, κάνοντας χρήση δρόμων με γρήγορη κυκλοφορία.
Μπορούν επίσης να ταξιδέψουν με μεγάλη άνεση, ακόμα και με δύο άτομα και αποσκευές, ενώ δεν θα πουν όχι, τουλάχιστον με βάση την ισχύ τους, στο να διανύσουν ένα στροφιλίκι με σβέλτο ρυθμό.
Τα 500+ δεν έχουν περιορισμούς σε ό,τι αφορά το πεδίο της κίνησής τους, μπορούν να πάνε παντού, ενώ η κάλυψη και οι χώροι που προσφέρουν στους επιβαίνοντες, σε συνδυασμό με την μεγάλη τους ισχύ, αυξάνουν κατά πολύ το τουριστικό βεληνεκές τους.
Τα περισσότερα εξ αυτών, έχουν στήσιμο αντίστοιχο –ή και καλύτερο…- από μοτοσυκλέτες μεσαίου κυβισμού, οπότε η οδηγική τους συμπεριφορά είναι κορυφαία στο κόσμο των σκούτερ και η διασκέδαση σε δρόμους με στροφές μπορεί κάλλιστα να αποτελεί τον στόχο και τον προορισμό μιας βόλτας.