Ευγενείς προθέσεις
Μπορούμε να φανταστούμε τον πρόεδρο της Malaguti να καλεί τους συνεργάτες του σε μια αίθουσα του εργοστασίου στη Μπολόνια και να τους ανακοινώνει πως στόχος της εταιρίας είναι να παρουσιάσει ένα από τα καλύτερα 500άρια σκούτερ της αγοράς. Ένα σκούτερ που θα φοράει έναν καλό και αξιόπιστο κινητήρα και θα έχει αλουμινένιο πλαίσιο. Όλα τα υπόλοιπα είναι ιστορία, και αυτή την ιστορία θα σας διηγηθούμε σήμερα… ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΓΥΡΗΣ ΜΑΝΩΛΑΤΟΣ
Το Malaguti Spidermax GT 500 είναι αυτό που φαίνεται. Ένα μεγάλο σκούτερ. Με κινητήρα 500 κυβικών. Και μεγάλους τροχούς. Και εντυπωσιακή εμφάνιση. Με «έντονη» μπροστινή όψη αλλά και ευμεγέθη οπίσθια που εντυπωσιάζουν. Έχει φτιαχτεί για να ταξιδεύει στους ανοιχτούς αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης με δύο άτομα και φορτίο, εξασφαλίζοντας τους άνεση που λίγες μοτοσυκλέτες έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν. Η σχεδίασή του έχει τον δυναμισμό σπορ αυτοκινήτου, που διανθίζεται από πινελιές πολυτέλειας. Οι αεραγωγοί στο πλάι της «ποδιάς» έρχονται κατευθείαν από τα ιταλικά σπορ GT τετράτροχα, ενώ το μπροστινό τμήμα με τους προβολείς και τα στοπ στην ουρά, παραπέμπει ακριβώς σε αυτό που λέει και το όνομά του, σε έντομο, σε αράχνη και μάλιστα τεράστια… δηλαδή είναι και Spider είναι και Max…imum.
Οι διαστάσεις του είναι μεγάλες και το ίδιο ισχύει για τις σέλες του αναβάτη και του συνεπιβάτη. Και λέμε σέλες γιατί με το γύρισμα του κλειδιού από τον κεντρικό διακόπτη, ανοίγει το «πορτμπαγκάζ» που φοράει από πάνω του την σέλα του συνεπιβάτη, για να αποκαλυφθεί ο αποθηκευτικός χώρος. Με κάποια μαεστρία, μέσα σε αυτόν χωράνε δύο ολόκληρα κράνη και μερικά ακόμη μικροπράγματα, οπότε και οι μεταφορικές ικανότητες του 500 είναι πολύ ικανοποιητικές.
Πλαίσιο κατασκευασμένο από αλουμίνιο πάνω σε σκούτερ, γενικώς χρησιμοποιείται σπάνια και σε λίγες περιπτώσεις, όπως π.χ. παλαιότερα στο Ηοnda X8R ή στην πιο πρόσφατη έκδοση του Yamaha TMax. Αν υπολογίσουμε πως το Malaguti έχει παρουσιαστεί τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, δηλαδή πριν από 7 χρόνια, μπορεί κάποιος να καταλάβει πόσο μπροστά από την εποχή του ήταν. Επίσης πόσο διαχρονικό κατάφερε να παραμείνει το design του Spidermax, αφού αντέχει μέχρι σήμερα. Ειδικά αν δείτε το 500 βαμμένο γκρι ματ, τότε θα συνειδητοποιήσετε πόσο καλαίσθητο και πόσο προχωρημένη για την εποχή του ήταν η εμφάνισή του.
Αλουμινένιο λοιπόν το πλαίσιο, δύο δοκών που είναι βιδωμένες μεταξύ τους, ενώ το υποπλαίσιο πίσω στηρίζεται πάνω στα αλουμινένια τμήματα και είναι μεταλλικό σωληνωτό. Το πλαίσιο εκτός από ελαφρύ είναι κυρίως άκαμπτο, προσφέροντας τα μάλα στην οδική συμπεριφορά και το κράτημα στις στροφές. Οι τροχοί του 500 είναι σχεδόν σαν μοτοσυκλέτας – όπως και οι διαστάσεις των ελαστικών – στις 16 ίντσες και γενικά αυτή ήταν μια σαφής γενική κατεύθυνση πάνω στην οποία κινήθηκε η Malaguti: να εφοδιαστεί το SpidermMax με όσο το δυνατόν περισσότερα εξαρτήματα, έτσι ώστε η οδική του συμπεριφορά να θυμίζει όσο περισσότερο γίνεται μοτοσυκλέτα.
Καθώς η Malaguti δεν φτιάχνει κινητήρες, αυτή τη φορά εφοδιάστηκε τον «μικρό 500άρη» της Piaggio με τα 450cc (και όχι τα 499), ο οποίος έχει επιδείξει αξιόπιστία στο πέρασμα του χρόνου. Μιας και το έφερε η κουβέντα αυτόν τον καλό κινητήρα τον έχει σχεδιάσει ένας μεγάλος Ιταλός μηχανολόγος, ο Franco Lambertini, υπεύθυνος και για τον V-2 της Morini των 350 της δεκαετίας του ’70, αλλά και για τον εξαιρετικό πρόσφατο V-2, 1000άρη της νέας Morini. Ένα καλό πιρούνι, ένα καλό αμορτισέρ και τρία δισκόφρενα συμπληρώνουν το σύνολο, που τηρεί όλες τις προδιαγραφές για να πρωταγωνιστήσει στην κατηγορία των Maxi Scooter, των Grand Turismo, των σκούτερ των ταξιδιών και των περιπλανήσεων.
EMΦΑΝΙΣΗ: Δύο προβολείς μπροστά και δύο – σχεδόν ίδιου σχήματος – μεγάλα στοπ πίσω, ενώ στο ρύγχος υπάρχει εισαγωγή που μοιάζει, απ’ όπου και να την κοιτάξεις, με στόμα εντόμου. Τα πλαϊνά των ψυγείων και της ποδιάς είναι εντυπωσιακά, καθόλου διακριτικά θα λέγαμε και επεκτείνονται προς τα πίσω δημιουργώντας έναν μεγάλο όγκο κάτω από τους προβολείς.
ΜΕΓΕΘΟΣ – ΤΡΟΧΟΙ: Το Malaguti Spidermax GT 500 είναι ένα μεγάλων διαστάσεων σκούτερ, που επιβάλλεται στο χώρο και φιλοδοξεί να φιλοξενεί δύο άτομα με άνεση. Μεγάλη είναι και η διάμετρος των τροχών στις 16 ίντσες και χυτές αλουμινένιες οι ζάντες. Ο μπροστινός τροχός φοράει λάστιχο 120/80 και ο οπίσθιος 150/70.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ο μονοκύλινδρος κινητήρας είναι φυσικά υδρόψυκτος και φοράει 4 βαλβίδες στην κεφαλή του, που κινούνται με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Η τροφοδοσία του γίνεται από ηλεκτρονικό ψεκασμό και το εργοστάσιο ανακοινώνει 40 ίππους στις 7.000 στροφές. Η μετάδοση στον πίσω τροχό γίνεται φυσικά με φυγοκεντρικό συμπλέκτη, αυτόματα.
ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Τα πόδια τοποθετούνται στην ιδανική γωνία, με τα γόνατα να ανοίγουν παραπάνω από 90 μοίρες και τα χέρια σχεδόν να τεντώνουν για να φτάσουν το τιμόνι. Το δάπεδο δεν είναι επίπεδο, ενώ κάτω από το κεντρικό νεύρο, ανάμεσα στις δοκούς υπάρχει και η τάπα του μεγάλου ρεζερβουάρ κρυμμένη κάτω από ένα πορτάκι. Υπάρχει αρκετός χώρος για μικρο-μετακινήσεις των ποδιών μπροστά-πίσω, αλλά όχι κάτι ιδιαίτερο. Προτιμούμε τη σχεδίαση δαπέδου που επιτρέπει στα πόδια να ανεβαίνουν ψηλά έτσι ώστε να κοντράρουν τα πόδια στα δυνατά φρεναρίσματα.
ΤΙΜΟΝΙ: Το ύψος του είναι τόσο που απέχει πολύ από τα γόνατα του αναβάτη, ακόμα κι αν αυτός έχει ύψος μπασκετμπολίστα. Είναι σαφές πως το σκούτερ έχει φτιαχτεί από Ευρωπαίους για Ευρωπαίους. Το τιμόνι κόβει αρκετά, κι αν περιορίζεται από κάτι, αυτό είναι το πλάτος από τις πλάκες του τιμονιού. Στους επιτόπιους ελιγμούς λόγω μεγάλου τιμονιού, το εσωτερικό πόδι πρέπει να κατεβαίνει προς το έδαφος, κι ευτυχώς που λεπταίνει το πάτωμα στο πίσω μέρος του, διευκολύνοντας την στήριξη.
ΣΕΛΑ: Κάπως σκληρό αφρώδες υλικό και μεγάλο πλάτος, αλλά και μήκος σέλας. Ο αναβάτης διαθέτει και μικρό εξόγκωμα/πλάτη που τον στηρίζει, ειδικά στις επιταχύνσεις. Η σέλα απέχει χαμηλά από το έδαφος, στα 76 εκατοστά, ενώ η σχεδίαση της στο μπροστινό της μέρος (λεπταίνει), βοηθάει ακόμα πιο πολύ στο να πατήσουν τα πόδια εύκολα στο έδαφος.
ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Αρχοντική θέση και μεγάλη άνεση, ακόμα και σε μακρινές διαδρομές. Τα μαρσπιέ είναι αναδιπλούμενα, τοποθετημένα σε περίτεχνη αλουμινένια βάση και σε τέτοια θέση που κρατάνε τα πόδια του συνεπιβάτη ξεκούραστα.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Πολλή προστασία γενικά. Και από την μεγάλη ποδιά και από τη μεσαίου ύψους ζελατίνα, που αφήνει λίγους στροβιλισμούς και λίγο θόρυβο να της ξεφύγουν.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Δύο full face κράνη χωρούν κάτω από τη σέλα, κι ας πιέζονται λίγο παραπάνω όταν αυτή κλείνει. Για να ξεκλειδώσει πάντως δεν χρειάζεται να βγει το κλειδί από την κεντρική κλειδαριά, απλά ένα γύρισμά του και έπειτα δύο αμορτισέρ φροντίζουν να ανοίξουν το «σελο-πορτμπαγκάζ». Λίγος χώρος ακόμα υπάρχει στο μπροστινό ντουλαπάκι κάτω από το τιμόνι, δίπλα από τις ασφάλειες που φιλοξενούνται εκεί.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Δεν κινείται σαν λαβωμένος δεινόσαυρος μέσα στην πόλη το Spidermax, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε πως παρ’ όλα τα κιλάκια του (238 γεμάτο), συνεχίζει να είναι σκούτερ. Και τα σκούτερ γνωρίζουν πώς να είναι ευέλικτα, με το να κουβαλούν το βάρος τους χαμηλά και να διατηρούν την ισορροπία τους μέσα στην κίνηση. Αν και το πλάτος του πίσω μέρους του 500 είναι μεγάλο – είναι σαν να φοράει μικρές πλαϊνές μπαγκαζιέρες – ποτέ δεν ακούμπησε σε αυτοκίνητο καθώς ελισσόταν ανάμεσά τους, με χάρη παρά τον όγκο του.
Το τιμόνι χρειάζεται λίγη δύναμη για να στρίψει, αλλά από κεί και πέρα αναλαμβάνει ο ροπάτος κινητήρας που «ελαφραίνει» το σύνολο. Οι εκκινήσεις από τα φανάρια δεν είναι εκρηκτικές, αλλά μάλλον ψύχραιμες, με τη μετάδοση να φανερώνει πως είναι μακριά και θέλει και αυτή ανοιχτό δρόμο. Η επιτάχυνση δυναμώνει μετά τα 40 χ.α.ω και έτσι το Malaguti πετυχαίνει καλές ρεπρίζ στις υψηλότερες ταχύτητες. Η δυνατή του περιοχή λειτουργίας είναι από τα 60 μέχρι τα 130 χ.α.ω, τη στιγμή που μοιράζει τη ροπή του απλόχερα, ανασηκώνοντας ανάλαφρα το πίσω του μέρος σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού.
Στην είσοδο της στροφής απαιτεί λίγη μεγαλύτερη δύναμη για να περάσει ο μπροστινός τροχός στην επιθυμητή τροχιά. Λόγω της στιβαρότητας και της ακαμψίας της κατασκευής, η σταθερότητα του 500 φαίνεται σε όλες του τις κινήσεις. Σημαντικό στοιχείο εδώ, το γεγονός πως το μπροστινό σύστημα του Spidermax δεν είναι όπως των περισσότερων σκούτερ. Η πλειοψηφία των σκούτερ στηρίζουν το ψαλίδι τους στην κορυφή των καλαμιών τους με μία πλάκα. Το SpiderMax χρησιμοποιεί δύο πλάκες, μία πάνω και μία κάτω, όπως όλες οι μοτοσυκλέτες, κι αυτό δίνει ένα πολύ καλό μπροστινό σύστημα. Συγχρόνως είναι και τα καλάμια μεγάλα (41 χιλ.) και η διαδρομή του πιρουνιού αρκετή (120 χιλιοστά), οπότε το συνολικό αποτέλεσμα είναι να έχουμε μια από τις καλύτερες μπροστινές αναρτήσεις που κυκλοφορούν πάνω σε σκούτερ. Η πίσω ανάρτηση δίνει και αυτή ποιοτική λειτουργία, φροντίζοντας έτσι την άνεση των οπισθίων των επιβαινόντων, αλλά και την συμπεριφορά του σκούτερ.
Η συμπεριφορά του Malaguti πάνω στις στροφές είναι εκ των πραγμάτων (βλ. γεωμετρικά χαρακτηριστικά) αργή και αυτό φαίνεται και στην αλλαγή πορείας υπό κλίση, με το 500 να αντιδρά νωχελικά και με τις αναρτήσεις να υπολείπονται λίγο από το να συνεργαστούν αρμονικά.
Στη διαδικασία της επιβράδυνσης το 500 θα πετύχει καλές επιδόσεις, αν και τα λαστιχένια σωληνάκια των φρένων δείχνουν να χρειάζονται μεγαλύτερη πίεση στις μανέτες για να επιβραδύνουν δυναμικά. Τα φρένα είναι «γεφυρωμένα», δηλαδή πατώντας την αριστερή μανέτα ενεργοποιείται το πίσω και το ένα από τα δύο μπροστινά δισκόφρενα, κάνοντας έτσι το φρενάρισμα πιο εύκολο για τον μέσο αναβάτη και πιο αποτελεσματικό.
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Έχοντας στο οπλοστάσιό του μεγάλη επιφάνεια πλαστικών και μια άκαμπτη, καλού ύψους ζελατίνα, διαστάσεις και μεγάλη σέλα, αλλά και έναν «ψωμωμένο» τετράχρονο κινητήρα, το Malaguti δεν θα μπορούσε παρά να είναι πολύ καλό στο ταξίδι. Η ροπή του κινητήρα, που είναι απλωμένη σε όλη την κλίμακα των στροφών, και η έλλειψη κραδασμών, κάνει τη διαδρομή ακόμα καλύτερη. Οι ρεπρίζ είναι καλές και έτσι μπορείς να διατηρείς υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα στα 120-140 χ.α.ω για πολλή ώρα. Η άνεση των αναβατών επιτυχγάνεται κυρίως από το μήκος και το πλάτος των σελών (όχι από το αφρώδες όπως είπαμε) που έτσι θα μπορούν να διανύουν τα περίπου 260 χιλιόμετρα αυτονομίας του 14,5 λίτρων ρεζερβουάρ με τις λιγότερες δυνατές στάσεις για ξεμούδιασμα. Η ικανότητα μεταφοράς αποσκευών – πέρα από τον μεγάλο χώρο κάτω από τη σέλα του συνεπιβάτη και την τοποθέτηση ενός υψηλού tank bag, ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη – ενισχύεται και από τη δυνατότητα τοποθέτησης μπαγκαζιέρας στη σχάρα του στάνταρ εξοπλισμού.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Ήδη μόλις πάρει μπροστά ο κινητήρας, αντιλαμβάνεσαι από τις μπάσες πιστονιές του πως δεν θα σε απογοητεύσει. Με καμιά 30αριά ίππους να φτάνουν τελικά στον πίσω τροχό, ο 459 κυβικών μονοκύλινδρος τετράχρονος θα καταφέρει να σπρώξει το μεγάλο σκούτερ σε μια τελική ταχύτητα λίγο παραπάνω από τα 150 χ.α.ω. Οι καλές του ρεπρίζ, η πολύ καλή του τροφοδοσία χωρίς τον παραμικρό δισταγμό και η λογική κατανάλωση του δίνουν ακόμα περισσότερους πόντους.
TEΛΙΚΑ…
Σε μια δύσκολη και απαιτητική κατηγορία μεγάλων σκούτερ, το Malaguti Spidermax GT 500, εκτός από τη «γενναιόδωρη» εμφάνισή του, που το διαφοροποιεί άμεσα, έχει καλή τιμή, κι έχει να προσφέρει σημαντικά, ιδιαίτερα στοιχεία, που ξεκινούν από το αλουμινένιο πλαίσιο και τους δεκαεξάρηδες τροχούς και φτάνουν στην προστασία από τον αέρα και τη βροχή, τον αποθηκευτικό χώρο και τα γεφυρωμένα φρένα. Με δυνατό του τομέα δράσης τα ταξίδια, ενώ τα καταφέρνει και μέσα στη πόλη, το Spidermax χαράζει τον δικό του ιδιαίτερο δρόμο.
ΟΡΓΑΝΑ:Αναλογικά και ψηφιακά όργανα μαζί. Η ένδειξη της ταχύτητας είναι με κλασική βελόνα, που όμως δεν διακρίνεται εύκολα επειδή είναι μικρή. Στο κέντρο του κοντέρ υπάρχει ένα παραλληλόγραμμο ψηφιακό πολυόργανο που κάνει πολλές δουλειές, με τον αναβάτη να επιλέγει ποιά θα κατέχει τη μεγάλη βασική ένδειξη. Στροφόμετρο, θερμοκρασία κινητήρα και εξωτερική, δείκτης βενζίνης, μερικός, ολικός χιλιομετρητής, αλλά και λυχνίες βλάβης κινητήρα, φλας, ρεζέρβας.
ΦΩΤΑ: Δυνατά φώτα και μαζεμένη δέσμη. Με τέτοιο μέγεθος προβολέων, ακόμα και σε μικρό αυτοκίνητο θα μπορούσαν να τοποθετηθούν…
ΚΟΡΝΑ: Μπάσα και δυνατή, ξαφνιάζει θυμίζοντας… κάτι από καράβι.
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Ο ανεφοδιασμός γίνεται με τον αναβάτη πάνω στη σέλα, αφού το ρεζερβουάρ βρίσκεται ανάμεσα στα πόδια του. Το πορτάκι ανοίγει αυτόματα και ξεκλειδώνεις την τάπα με το κλειδί ανάφλεξης.
ΣΤΑΝΤ: Βαρύ στο πόδι είναι το κεντρικό σταντ, το οποίο βέβαια επωμίζεται μεγάλα βάρη. Παράλληλα το 500 διαθέτει και πλάγιο στάντ.
ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Μεγάλοι, με στρογγυλεμένα και πολύχρωμα κουμπιά, που αποδεικνύονται όμως εργονομικοί. Και σινιάλο μεγάλων φώτων υπάρχει, αλλά και διακόπτης που σβήνει τα φώτα κατά βούληση.
ΣΧΑΡΑ, ΧΕΙΡΟΛΑΒΕΣ: Μεγάλη, γερή αλουμινένια σχάρα που δέχεται όλες τις μπαγκαζιέρες και βολικές χειρολαβές.
ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Καλοί καθρέφτες με ψηλά μπράτσα που βοηθούν στο να έχεις καλό οπτικό πεδίο πίσω σου.
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Ψηφιακό πολυόργανο, συνδυασμένα φρένα.