Τα ανεβοκατεβάσματα και η ανάληψη δράσης
του Βασίλη Αντζουλάτου
Όπως όλοι σχεδόν οι τομείς της αγοράς έτσι και τα σκούτερ, την εποχή των παχιών αγελάδων “έβγαζαν λεφτά”. Οι πωλήσεις ήταν μεγάλες και δεκάδες χιλιάδες νέα σκούτερ κυκλοφορούσαν κάθε χρόνο σε αυτή την ταλαίπωρη γωνιά της βαλκανικής χερσονήσου. Το εμπόριο, οι αντιπροσωπείες και οι συνεργάτες τους, τα περιοδικά ειδικού και γενικού τύπου, τα κανάλια της τηλεόρασης, οι διαφημιστικές εταιρίες με τις γιγαντοαφίσες τους και τα ταμπλό στα γήπεδα – όλοι δήλωναν ευχαριστημένοι. Κι ύστερα τα πράγματα άλλαξαν, ήρθε η στιγμή του “ταμείου”. Έφτασε ο λογαριασμός για ένα γεύμα που οι περισσότεροι σε αυτή τη χώρα όχι μόνο δεν είχαν απολαύσει, αλλά ούτε καν ήξεραν ότι σερβιριζόταν. Ο λογαριασμός, πάντως, ήταν λογαριασμός, και αυτοί που απαιτούσαν να πληρωθεί καθόλου δεν αστειεύονταν. Άσε που η πρώην πανταχού παρούσα κάνουλα χρηματοδότησης των τραπεζών είχε ανακόψει την κανονική ροή δανείων και είχε αρχίσει να αφήνει μόνο σταγόνες να κυλούν. Και έτσι η αγορά μπλόκαρε.
Ξεκίνησε λοιπόν η κατηφόρα, άρχισαν να πέφτουν και οι πωλήσεις των δίτροχων. Οι μοτοσυκλέτες “γονάτισαν” τη μια χρονιά και την επόμενη “ξανα-γονάτισαν”. Μάλιστα την μεθεπόμενη – πως γίνεται αυτό; – “γονάτισαν ακόμα περισσότερο” για να… πατώσουν τελικά. Από την άλλη τα σκούτερ κρατήθηκαν και συνεχίζουν να διατηρούν κάποιες πωλήσεις ή μάλλον φρενάρουν τη μεγάλη κατρακύλα, αφού σημειώνουν πτώση πωλήσεων της τάξεως του 35%. Μόνο…
Ξέρετε, πάντοτε πιστεύαμε ότι όλοι αυτοί που δραστηριοποιούνται εμπορικά γύρω από τα σκούτερ, θα έπρεπε κατά καιρούς να επιστρέφουν, να προσφέρουν, έτσι ώστε να ενισχύουν τον χώρο που τους συντηρεί οικονομικά.Συγκεκριμένα να προβάλλουν τα ευεργετικά για τον άνθρωπο δίτροχα στο ευρύ κοινό. Και αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους. Στην Αγγλία, για παράδειγμα, πριν από χρόνια, οι αντιπροσωπείες ενωμένες είχαν αναρτήσει διαφημίσεις στα λεωφορεία, που ρωτούσαν τους ανυποψίαστους κατοίκους της πόλης “ποια ήταν η τελευταία φορά που έκανες έρωτα το πρωί;” συμπληρώνοντας ότι με τη χρήση ενός δίτροχου σε καθημερινή βάση θα έκαναν οικονομία χρόνου που θα τους περίσσευε για άλλα πράγματα. Και σου λέει ο Εγγλέζος διαφημιστής… ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να αξιοποιήσεις αυτόν τον χρόνο που περισσεύει; Κάνοντας έρωτα, φυσικά.
Εντάξει, δεν ξέρω αν θα χρησιμοποιούσαμε όλοι και κάθε μέρα την περισσευούμενη ώρα μας έτσι, αυτό όμως που ξέρω σίγουρα είναι ότι τα σκούτερ αποτελούν αναμφισβήτητα το ευκολότερο και ταχύτερο όχημα μετακίνησης μέσα στην πόλη. Αυτή η αξία λοιπόν θα πρέπει να αναδεικνύεται και να υπογραμμίζεται πότε-πότε στην ελληνική κοινωνία – με τρόπο συλλογικό πέρα από τα επιμέρους συμφέροντα.
Το αστείο είναι ότι ούτε τα στοιχειώδη δεν έχουμε κάνει – κι ας ξεκινήσουμε με τα βασικότερα σκούτερ, τα 50άρια. Το ελληνικό κράτος πρέπει να πιεσθεί για να θεσπίσει νόμο σύμφωνα με τον οποίο κάποια δίκυκλα μικρών κυβισμών θα μπορούν να οδηγούνται με δίπλωμα αυτοκινήτου. Τα άμοιρα τα 50άρια, που τόσες φορές έχουμε υποστηρίξει εδώ στο Scooternet και ξέρετε πόσο τα συμπαθούμε, θα μπορούσαν να βγάλουν πολύ κόσμο από το πρόβλημα της μετακίνησης. Είναι στενόμυαλο και τελικά αστείο να πιστεύουν κάποιοι ότι ένα αργό – σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μέσα – βασικό σκουτεράκι 50cc θα υποκαταστήσει ένα “κοτζαμάν αυτοκίνητο” και θα αποτελεί “απειλή” για τις καταποντισμένες τους πωλήσεις.
Αυτά που θα μπορούσαμε να κάνουμε όλοι μαζί είναι να οργανώσουμε καμπάνιες, εθνικές ή τοπικές, να προσπαθήσουμε να σπάσουμε τις προκαταλήψεις και να ενημερώσουμε σε θέματα οδήγησης και ασφάλειας, να διοργανώσουμε ξανά αγώνες, να στήσουμε εκδηλώσεις που συστήνουν στο λαό το σκούτερ: ένα όχημα εύκολο, ευχάριστο, που προσφέρει ελευθερία κίνησης, άρα και έκφρασης. Με ταπεινότητα και απλόχερη… απλότητα: ανοίγεις το γκάζι και πράγματα αρχίζουν να συμβαίνουν.
Κι εδώ πρέπει να πούμε ότι ένας από τους βασικούς λόγους για τη δημιουργία ετούτου εδώ του ηλεκτρονικού περιοδικού, του SCOOTERNET, εμπίπτει στο παραπάνω σκεπτικό. Το SCOOTERNET είναι από μόνο του μια καμπάνια: ενημερώνει με κάθε δυνατό τρόπο πόσο μπορεί να βελτιώσει τη ζωή μας ένα σκούτερ. Β.Α.