Κινητήρας της Yamaha με υδρογόνο και εναλλάξιμα “ντεπόζιτα”, βάρους μόλις 5 κιλών
Η Yamaha ετοιμάζεται να παρουσιάσει έξι νέα οχήματα στο επερχόμενο Japan Mobility Show 2025 και ανάμεσά τους ξεχωρίζει το H2 Buddy Porter Concept, ένα πρωτότυπο σκούτερ που κινείται με υδρογόνο και αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Toyota.
Το νέο αυτό μοντέλο επιχειρεί να συνδυάσει πρακτικότητα και τεχνολογική καινοτομία, προτείνοντας μια διαφορετική προσέγγιση στη βιώσιμη κινητικότητα, με κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργεί με υδρογόνο και με έμφαση στις καθημερινές μετακινήσεις μέσα στην πόλη.
Η συνεργασία μεταξύ Yamaha και Toyota δεν είναι κάτι καινούργιο· οι δύο ιαπωνικοί κολοσσοί έχουν συνεργαστεί επί σειρά ετών στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και κινητήρων, και το H2 Buddy Porter αποτελεί μία ακόμη εξέλιξη αυτής της μακροχρόνιας σχέσης.
Σύμφωνα με τη Yamaha, η επιλογή του υδρογόνου δεν έγινε τυχαία.
«Οι κινητήρες υδρογόνου αποτελούν μία από τις επιλογές για την επίτευξη της ανθρακικής ουδετερότητας», αναφέρει η εταιρία, εξηγώντας πως το H2 Buddy Porter Concept αναπτύσσεται από κοινού με την Toyota Motor Corporation, η οποία ανέλαβε τη δημιουργία ενός νέου, μικρών διαστάσεων, “ντεπόζιτου” υδρογόνου υψηλής πίεσης, κατάλληλου για μοτοσυκλέτες και σκούτερ και πιστοποιημένου από τους αρμόδιους κανονιστικούς φορείς.
Το νέο αυτό δοχείο καυσίμου επιτρέπει αποθήκευση υδρογόνου υπό υψηλή πίεση χωρίς να αυξάνει υπερβολικά το βάρος ή τον όγκο του οχήματος, καθιστώντας εφικτή την ενσωμάτωση του συστήματος σε ένα μικρό σκούτερ χωρίς να αυξάνει τον όγκο του σε μεγάλο βαθμό.
Η Toyota έχει ήδη επενδύσει σημαντικά στην τεχνολογία του υδρογόνου, καθώς από το 2022 είχε παρουσιάσει μέσω της θυγατρικής Woven Planet ένα αποσπώμενο ντεπόζιτο υδρογόνου για μοτοσυκλέτες, με χωρητικότητα 3,3 kWh και βάρος μόλις πέντε κιλά.
Το σκεπτικό αυτής της προσέγγισης ήταν να αντικατασταθεί το κλασικό ντεπόζιτο βενζίνης με ένα “φυσίγγιο” υδρογόνου, που θα μπορούσε να αλλάζει εύκολα όταν εξαντλείται η ενέργειά του, με στόχο μια πιο πρακτική και καθαρή λύση επανατροφοδότησης.
Η Yamaha από την πλευρά της ήταν υπεύθυνη για την εξέλιξη του κινητήρα που λειτουργεί με υδρογόνο, του πλαισίου και των επιμέρους μηχανικών εξαρτημάτων.
Με ένα γεμάτο “ντεπόζιτο”, το H2 Buddy Porter Concept προσφέρει αυτονομία που ξεπερνά τα 100 χιλιόμετρα, ενώ σύμφωνα με την εταιρία πληροί όλες τις τεχνικές προδιαγραφές για κυκλοφορία σε δημόσιους δρόμους, συμμορφούμενο με τις τρέχουσες ευρωπαϊκές ρυθμίσεις Euro 5+, συμπεριλαμβανομένων των ορίων εκπομπών NOx.
Αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται για ένα απλό πρωτότυπο επίδειξης, αλλά για ένα λειτουργικό όχημα που βρίσκεται ήδη κοντά στην τελική του μορφή.
Παρότι δεν έχουν δοθεί περισσότερες λεπτομέρειες για την ισχύ ή τις επιδόσεις του κινητήρα, είναι σαφές πως η Yamaha βλέπει το υδρογόνο ως μία πραγματική εναλλακτική λύση για τις μικρές αστικές μετακινήσεις, εκεί όπου σήμερα κυριαρχούν τα ηλεκτρικά σκούτερ.
Η επιλογή του καυσίμου αυτού δείχνει διάθεση διαφοροποίησης, προσφέροντας τα πλεονεκτήματα της καθαρής ενέργειας χωρίς την εξάρτηση από τις μπαταρίες λιθίου (και την απίστευτα επιβλαβή για το περιβάλλον διαδικασία δημιουργίας τους) και τους χρόνους φόρτισης.
Η Yamaha, μέσω αυτής της παρουσίασης, δείχνει ότι εξετάζει σοβαρά μια πολυμορφική γκάμα κινητήρων για το μέλλον — ηλεκτρικούς, συμβατικούς εσωτερικής καύσης και πλέον και υδρογόνου.
Το αν το H2 Buddy Porter θα εξελιχθεί σε μοντέλο παραγωγής, μένει να φανεί· ωστόσο, το μήνυμα είναι σαφές: η ιαπωνική εταιρία δεν σκοπεύει να περιοριστεί σε μία μόνο τεχνολογική κατεύθυνση, αλλά να προσφέρει λύσεις προσαρμοσμένες σε κάθε μορφή μετακίνησης μέσα στην πόλη του αύριο.