Ο απολογισμός της παγκόσμιας αγοράς δίτροχων μετά την πανδημία ήταν… τραγικός
Η πανδημία του κορωνοϊού έβαλε ακόμα πιο… δύσκολα στους κατασκευαστές παγκοσμίως, που αντιμετώπιζαν ήδη τις προκλήσεις μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης αγοράς. Πώς όμως «έκλεισε» το 2020 σε μια παγκόσμια αποτίμηση για τις πωλήσεις των δίτροχων και γιατί υπάρχει αισιοδοξία για το μέλλον; Κείμενο: Κώστας Γαμβρούλης
Όπως συμβαίνει σε οποιαδήποτε κοινωνική και οικονομική έκφανση τα τελευταία χρόνια, έτσι και η αγορά της μοτοσυκλέτας αλλάζει και μετασχηματίζεται με υπερβολικά επιταχυνόμενες διαδικασίες, που σε άλλες εποχές θα απαιτούσαν δεκαετίες για να ωριμάσουν και να πραγματωθούν.
Ο βασικός άξονας και φορέας που υποκινεί τις αλλαγές αυτές, είναι φυσικά η οικονομία. Από τη μια, στον δυτικό κόσμο η ευμάρεια και η σταθερότητα φάνηκαν να στηρίζονται σε σαθρές βάσεις, με νέους κύκλους υφέσεων να κάνουν την εμφάνισή τους και να προκαλούν παγκόσμιους κλυδωνισμούς, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τον βασικό τροφοδότη της βιομηχανίας της μοτοσυκλέτας, δηλαδή τη μεσαία τάξη.
Από την άλλη, οι αυστηρές προδιαγραφές ρύπων, αλλά και οι προπαρασκευαστικές διαδικασίες για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και τη μετάβαση σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, αποτέλεσαν άλλη μια σημαντική και δυναμική συνισταμένη εξελίξεων.
Σημειώθηκε επίσης μια εκρηκτική άνοδος στις πωλήσεις δίτροχων στις αναπτυσσόμενες χώρες αλλάζοντας τον χάρτη της παγκόσμιας αγοράς. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δεν μονοπωλούν πλέον το ενδιαφέρον των «παραδοσιακών» κατασκευαστών, μιας και παρουσιάζονται τεράστιες οικονομικές ευκαιρίες στην Ινδία, την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία.
Συνεργασίες, συνασπισμοί, ανάδειξη νέων εταιριών στο χώρο, καθώς και μεγάλη κινητικότητα στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης οδηγούσαν τις εξελίξεις, μέχρι που ξαφνικά όλος ο πλανήτης «πάγωσε» από την πανδημία του κορωνοϊού.
Τα στρατηγικά σχέδια και τα πλάνα ανάπτυξης ανεστάλησαν επ’ αόριστον και το πλήγμα δεν άργησε να έρθει, με καθίζηση των πωλήσεων στη συντριπτική πλειοψηφία των αγορών.
Όσο ο κόσμος ολόκληρος συνερχόταν από το σοκ και οι ζωές μας προσαρμόζονταν σε μια νέα πραγματικότητα, σημειώθηκαν κάποιες αναλαμπές στις αγορές, αλλά σε καμία περίπτωση αυτό δεν αποτέλεσε κοινό τόπο, ούτε και τα όποια θετικά αποτελέσματα ήταν ικανά να «ισοφαρίσουν» τις απώλειες στις πωλήσεις.
Δεν χρειαζόταν να είναι κάποιος αναλυτής της αγοράς για να αντιληφθεί ότι το 2020 θα έκλεινε με πτώση στις πωλήσεις.
Συνολικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 14%, με το μεγαλύτερο πλήγμα να το δέχονται τέσσερις αγορές, οι οποίες τυγχάνει να είναι από τις μεγαλύτερες του πλανήτη.
Συγκεκριμένα στην Ινδία πωλήθηκαν 5 εκατομμύρια λιγότερα δίτροχα το 2020 σε σχέση με το 2019, 2,9 εκατομμύρια λιγότερα στην Ινδονησία, στις Φιλιππίνες 700.000 λιγότερα και 500.000 λιγότερα στο Βιετνάμ.
Αθροιστικά, μιλάμε για 9 εκατομμύρια λιγότερα δίτροχα μόνο σε αυτές τις αγορές. Με το γεγονός αυτό δεδομένο και αναμενόμενο, όλοι μας φυσικά αναρωτιόμαστε σχετικά με το τι μας επιφυλάσσει η «επόμενη ημέρα», αλλά ευτυχώς, οι προβλέψεις είναι αρκετά καλές. Πρώτα από όλα, η πανδημία είχε και ένα θετικό αντίκτυπο στους δύο τροχούς (όσο και αν ακούγεται άκομψο αυτό) του οποίου η δυναμική δεν έχει ακόμα φανεί.
Η ανάγκη για εξατομίκευση στις προσωπικές μεταφορές, οδήγησε πολύ κόσμο στους δύο τροχούς και η τάση αυτή θα συνεχιστεί, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, και μετά το πέρας της πανδημίας ως μια μορφή «μετατραυματικής συνήθειας», αν μπορεί να ειπωθεί δόκιμα κάτι τέτοιο. Με λίγα λόγια, ο φόβος του συνωστισμού θα συνοδεύει πολύ κόσμο για αρκετό καιρό ακόμα.
Αυτή η τάση συγχρονίζεται τέλεια με την εκρηκτική όπως αναμένεται ανάπτυξη που θα σημειωθεί στα ηλεκτροκίνητα δίτροχα. Ο «συγχρονισμός» έγκειται στο γεγονός ότι είναι πολύ πιο εύκολο για κάποιον που δεν έχει πρότερη εμπειρία σε σκούτερ και μοτοσυκλέτες, να κάνει τη μετάβαση στις ηλεκτροκίνητες εκδόσεις αυτών, παρά στην «παραδοσιακή» τους μορφή με κινητήρες εσωτερικής καύσης και πιο δύσκολο και απαιτητικό χειρισμό.
Η συγκυρία λοιπόν έχει ως εξής: πολύς νέος κόσμος στην αναζήτηση εξατομικευμένης μεταφοράς και πληθώρα (αναμένεται…) ηλεκτροκίνητων διαθέσιμων δίτροχων, που φαντάζουν –και είναι- ο ευκολότερος τρόπος για να επιτευχθεί αυτό το ζητούμενο.
Όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, τα ηλεκτροκίνητα σκούτερ κυρίως θα αποτελέσουν πολύ σύντομα, νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί, τους στυλοβάτες της αγοράς, υποσκελίζοντας σταδιακά τα σκούτερ, τις μοτοσυκλέτες και γενικά τα δίτροχα με εμβολοφόρους κινητήρες.
Εδώ βέβαια χρειάζεται μια διευκρίνιση, καθότι αυτό δεν σημαίνει ότι κάπου στα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε θα έχουμε για παράδειγμα – πέρα από πλήθος ηλεκτροκίνητων σκούτερ – μοτοσυκλέτες Adventure και Superbikes. Αργούμε πολύ ακόμα για αυτό.
Οι προβλέψεις αφορούν κυρίως τις αναπτυσσόμενες και τεράστιες αγορές, οι οποίες είναι και αυτές που στηρίζουν επί της ουσίας τους κατασκευαστές.
Σε αυτές τις αγορές είναι που θα σημειωθεί πιο έντονα αυτή η μετάβαση και ειδικά σε ό,τι αφορά τα μικρού κυβισμού μοντέλα.
Κίνα, Ινδία και Νοτιοανατολική Ασία αναμένεται να προσαρμοστούν πιο άμεσα από τη Δύση σε όλο αυτό, ενώ στις ανεπτυγμένες αγορές, η τάση θα εκφραστεί κυρίως με σκούτερ και ελαφρού τύπου οχήματα αστικών, κατά κύριο λόγο, μεταφορών.