EURO 5, 2020: Περισσότεροι περιορισμοί σε δύο χρόνια

Φίμωσέ το κι άλλο!

Οι νέες προδιαγραφές με τον τίτλο Euro5 είναι προ των πυλών. Το 2020, θα τεθεί σε ισχύ το νέο πρότυπο έγκρισης τύπου δίτροχων, το οποίο θα είναι αυστηρότερο σε σχέση με το Euro4 που ισχύει σήμερα. Ας δούμε τι “καλά” ετοιμάζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τις χώρες-μέλη.

Εν αναμονή της εξέτασης του κοινοβουλίου και του ευρωπαϊκού συμβουλίου και πριν καλά-καλά χωνέψουμε τους περιορισμούς – σε θόρυβο, ρύπους, ιπποδύναμη – των προδιαγραφών Euro4 σε δύο χρόνια έρχονται οι προδιαγραφές Euro5.

Χονδρικά θα έχουμε σκούτερ και μοτοσυκλέτες που θα είναι πιο ήσυχα, πιο καθαρά, που θα κουβαλούν πάνω τους πολυπλόκοτερα διαγνωστικά, για το 2020. Επίσης θα είναι ακριβότερα, αφού το πιθανότερο είναι να μετακυλήσει η αύξηση της τιμής στους καταναλωτές, όπως έγινε και στην περίπτωση των μικρών κυβισμών 125-250-300, που υποχρεωτικά βάσει των προδιαγραφών Euro4 έπρεπε να διαθέτουν σύστημα CBS/ABS στα φρένα τους.

Ήδη οι κατασκευαστές σκούτερ και μοτοσυκλετών εργάζονται πυρετωδώς για να πετύχουν τις κατευθυντήριες γραμμές που θα ορίσουν σύντομα οι Ευρωπαίοι νομοθέτες.

ΘΟΡΥΒΟΣ

Οι προδιαγραφές Euro4 τοποθετούν τα όρια θορύβου των κινητήρων από 73 έως 77 db ανάλογα με τον κυβισμό. Οι Euro5 θα μειώσουν κι άλλο τα όρια θορύβου, αν και οι νομοθέτες δεν έχουν αποφασίσει ακόμα πόσο πιο ήσυχα πρέπει να είναι τα μελλοντικά σκούτερ και μοτοσυκλέτες.

Οι συζητήσεις, οι έρευνες και οι προτάσεις μεταξύ νομοθετών και των μεγάλων εταιριών του χώρου των δύο τροχών, βρίσκονται σε εξέλιξη.

Προσέξτε όμως εδώ τι γίνεται: η μείωση του θορύβου που εκπέμπει ένας κινητήρας αυτοκινήτου επιτυγχάνεται πιο εύκολα σε σύγκριση με μια μοτοσυκλέτα, ενώ τα σκούτερ έχουν ένα μικρό πλεονέκτημα. Οι δυνατότητες μείωσης του θορύβου στα δίτροχα είναι πιο περιορισμένες, αφού ο μηχανικός μπορεί να παρέμβει στον ίδιο τον κινητήρα (πχ. υγρόψυξη) την εξάτμιση από το λαιμό μέχρι το τελικό της, στο φιλτροκούτι και την εισαγωγή του και στο κιβώτιο ταχυτήτων ή την φυγοκεντρική μετάδοση στην περίπτωση των σκούτερ.

Είναι σαφές ότι μείωση του θορύβου μπορεί να επέλθει ευκολότερα όπου υπάρχουν καλύμματα, φέρινγκ, καπάκια, φτερά και γενικά οτιδήποτε μπορεί να καλύψει τον ήχο να δραπετεύσει προς τα έξω, κι εκεί είναι που πλεονεκτούν τα σκούτερ, αφού έχουν καλυμμένα τα μηχανικά τους μέρη. Μεγαλύτερο πρόβλημα θα έχουν οι γυμνές και οι κλασικές μοτοσυλέτες.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η διαδικασία WMTC (World Motorcycle Test Cycle) θα είναι πιο αυστηρή στις Euro5: οι ισχύοντες κανόνες για την έγκριση τύπου ενός μοντέλου θα επιβαρυνθεί με παραπάνω περιορισμούς, όπως μηδενικούς ρύπους στην περιοχή του κινητήρα (η λεγόμενη δοκιμή τύπου 3, που καλύπτει όλο το ύψος του κινητήρα από τη βάση των κυλίνδρων μέχρι την κεφαλή) και τον έλεγχο της εξάτμισης της βενζίνης από το ρεζερβουάρ.

Σε αυτά προστίθεται μια ακόμα δοκιμή, που θα ελέγχει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε βάθος χρόνου. Θα ελέγχεται η συνέπεια των εκπομπών ρύπων και παράλληλα η αντοχή του κινητήρα, αφού θα ελέγχονται οι ρύποι για 35.000 χιλιόμετρα, όπου το εύρος των εκπομπών πρέπει να είναι εντός των παραμέτρων που ορίζει ο νόμος!
Έτσι θα δημιουργηθούν λιγότερο ρυπογόνοι κινητήρες σε βάθος χρόνου, κάτι που απαιτεί μεγαλύτερη τεχνική πολυπλοκότητα, γεγονός που θα αναγκάσει τους κατασκευαστές σε σημαντικές οικονομικές επενδύσεις στα τμήματα έρευνας και εξέλιξης. Έτσι τα μοντέλα του 2020 θα είναι πιο ακριβά στην κατασκευή τους και για τον τελικό καταναλωτή. Οι περιορισμοί και οι προδιαγραφές Euro5 θα αυξήσουν αναπόφευκτα την τελική τιμή.

Τα όρια εκπομπών επιβλαβών αερίων θα μειωθούν. Οι προδιαγραφές Euro4 ορίζουν 1,14 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά χιλιόμετρο, 0.17 HC (άκαυστοι υδρογονάνθρακες) και 0,09 NOx (νιτρικού οξέως). Με τις Euro5 θα γίνουν 1 g/km για το CΟ2, 0,1 για τους HC, και 0,06 για το NoX.

ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ
Θα υπάρχουν πιο εξελιγμένες διαγνωστικές μονάδες πάνω στα δίτροχα. Η μονάδα διάγνωσης OBD (σημαίνει On Board Diagnostic) υπάρχει ήδη στα μοντέλα Euro4, αλλά σε πιο ήπια μορφή, και αναφέρεται στον έλεγχο της συνολικής λειτουργίας του κινητήρα.

Με τις Euro5, η OBD θα κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, θα γίνει πολυπλοκότερη, αφού θα πρέπει να αναφέρει τυχόν σφάλματα που έχουν να κάνουν με τις εκπομπές ρύπων στα καυσαέρια. Τα διαγνωστικά θα συνεργάζονται με αισθητήρες και θα παρακολουθούν την καλή λειτουργία όχι μόνο του κινητήρα, αλλά και της εξάτμισης και του καταλύτη.

ΑΙΩΡΟΥΜΕΝΑ ΣΩΜΑΤΙΔΙΑ

Στα όρια των εκπομπών επιβλαβών αερίων, με το Euro5 θα προστεθούν όρια εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων, που έχουν οριστεί σε 0,0045 g/km. Όσο πιο μικρή η διάμετρος των σωματιδίων, τόσο πιο επιβλαβή είναι για τον ανθρώπινο οργανισμό, αφού εισέρχονται ευκολότερα μέσω της αναπνευστικής διόδου και προσβάλλουν τους πνεύμονες. Οι περιορισμοί θα ευθυγραμμίσουν τα σκούτερ και τις μοτοσυκλέτες με τα αυτοκίνητα, τα οποία αυτοκίνητα… πρέπει να πούμε ότι κινούνται πλέον προς τις προδιαγραφές Euro7, άρα κι εμείς δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι με τις Euro5 του 2020 για τα δίτροχα θα ολοκληρωθεί το “κυνήγι”…