Σειρήνες, φάροι, στολές και… σκούτερ λόγω πρακτικότητας στην κινεζική αστυνομία
Στους δρόμους της Κίνας, εκεί όπου το μποτιλιάρισμα είναι μόνιμη κατάσταση και η κυκλοφορία θυμίζει περισσότερο ταινία επιστημονικής φαντασίας παρά οτιδήποτε άλλο, η αστυνομία έχει βρει τον δικό της τρόπο να ελίσσεται.
Και αυτός ο τρόπος δεν περιλαμβάνει ούτε τεράστιες μοτοσυκλέτες 1.200 κυβικών ούτε εντυπωσιακά patrol bikes ευρωπαϊκού τύπου.
Το όπλο της κινεζικής αστυνομίας είναι τα σκούτερ. Μικρά, ευέλικτα, συχνά ηλεκτρικά, με μπλε και κόκκινα φώτα, σειρήνες και κουτιά πίσω, τα οποία χωράνε κράνη και έγγραφα.
Το σκεπτικό είναι καθαρά πρακτικό.
Σε πόλεις με δεκάδες εκατομμύρια κατοίκους, όπου η κίνηση είναι ασταμάτητη και ο δρόμος γεμίζει από κάθε πιθανό όχημα, από τεράστια φορτηγά μέχρι τρικύκλα φορτωμένα με ξύλα, τα σκούτερ είναι η μόνη λογική λύση.
Χωράνε παντού, γλιστράνε ανάμεσα σε αυτοκίνητα και ποδήλατα, ανεβαίνουν σε πεζοδρόμια, στρίβουν σε στενά δρομάκια που ούτε τα ταξί δεν τολμούν να επιχειρήσουν.
Και ενώ μια μεγάλου κυβισμού μοτοσυκλέτα μπορεί να εμπνέει σεβασμό, ένα σκούτερ εμπνέει κάτι πιο ουσιαστικό: την ικανότητα να φτάσεις στον προορισμό σου έγκαιρα.
Η κινεζική αγορά έχει προσαρμοστεί πλήρως σε αυτήν την ανάγκη.
Η NIU, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ηλεκτρικών σκούτερ της χώρας, διαθέτει μοντέλα ειδικά για την αστυνομία, όπως το NQi Pro, εξοπλισμένα με ισχυρές μπαταρίες, φώτα και σειρήνες.
Ακόμη και η Honda (μέσω της κοινοπρξίας με την Wuyang) και η CFMoto έχουν παρουσιάσει αστυνομικά σκούτερ, πιο «σοβαρά» στην εμφάνιση, αλλά με στόχο πάντα την αστική περιπολία.
Στην πράξη όμως, αυτό που βλέπει ο περαστικός είναι ο αστυνομικός με το μπλε κράνος του πάνω σε ένα ταπεινό σκούτερ, να σφυρίζει και να σηκώνει το χέρι στον παραβάτη που προσπάθησε να περάσει με κόκκινο φανάρι.
Η εικόνα έχει και την κωμική της διάσταση. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μια κινηματογραφική καταδίωξη με τον κακοποιό να ξεφεύγει σε σπορ αυτοκίνητο και τον αστυνομικό να τον κυνηγάει με ένα σκούτερ που πασχίζει να πιάσει τα 80 χλμ/ώρα.
Παρ’ όλα αυτά, η αποτελεσματικότητα δεν κρίνεται στο θέαμα αλλά στο αποτέλεσμα.
Σε μια χώρα όπου οι παραβάσεις είναι μικρές, συχνές και παντού, το σκούτερ αποδεικνύεται ιδανικό: φθηνό στη χρήση, οικονομικό στη συντήρηση, απλό στο χειρισμό και με δυνατότητα πρόσβασης ακόμη και εκεί όπου δεν θα μπορούσε να χωρέσει κανένα άλλο όχημα.
Παρά το “ξένο” της εικόνας για εμάς, το σύστημα αυτό δουλεύει για την Κίνα και σίγουρα θα δούλευε οπουδήποτε υπάρχουν οι ίδιες προδιαγραφές (στενοί δρόμοι, πολύ κίνηση κλπ).
Θα δούλευε στην Αθήνα κάτι αντίστοιχο;