fbpx

ΕΥΡΩΠΗ: Ηλεκτρική “e-πανάσταση” προ των πυλών!

Τα ηλεκτροκίνητα αναπτύσσονται ταχύτατα στην ευρωπαϊκή αγορά

Εκθετική είναι η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτροκίνητων σκούτερ και μοτοσυκλετών στην ευρωπαϊκή αγορά για τους πρώτους μήνες του 2021. Εκατοντάδες εταιρίες ψάχνουν για μια «θέση στον ήλιο» και στην κορυφή έχουμε ανακατατάξεις, ενώ μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο έχουν πρόσβαση οι αναβάτες στα e-μοντέλα, θέτει τις βάσεις για τη γιγάντωση της κατηγορίας των ηλεκτροκίνητων στα επόμενα χρόνια.

Μετά το +18.9% που καταγράφηκε στις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων δίτροχων το πρώτο εξάμηνο του 2020, τα στοιχεία δείχνουν ένα +25,6% στις πωλήσεις τους για το αντίστοιχο φετινό διάστημα.

Γαλλία και Ολλανδία εμφανίζουν τα μεγαλύτερα μερίδια στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων, ενώ σε ό,τι αφορά τις εταιρίες, οι Silence και Askoll, αμφότερες ευρωπαϊκές και στις θέσεις 1 και 2 σε πωλήσεις το 2020, σημείωσαν απώλειες της τάξεως του -37,3% και -52,5%, παραδίδοντας την σκυτάλη στις NIU (Kίνα +79%) και Super Soco (Aυστραλία/Κίνα +83,1%).


Ακόμα βρισκόμαστε βέβαια
σε μια περίοδο ζυμώσεων, όπου ούτε η τεχνολογία στις μπαταρίες, ούτε η μορφή των ηλεκτροκίνητων δίτροχων έχουν οριστικοποιηθεί, ώστε να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα για ηγέτιδες δυνάμεις στον χώρο.

Η αγορά συνεχώς αλλάζει και μετασχηματίζεται και είναι πραγματικά εκπληκτικό ότι αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, δραστηριοποιούνται περισσότερες από 750 (!) εταιρίες στον ευρύτερο χώρο των ηλεκτροκίνητων δίτροχων (πατίνια, σκούτερ, μοτοσυκλέτες).

Το έδαφος λοιπόν είναι σίγουρα πρόσφορο, αλλά τα νούμερα είναι ακόμα πολύ χαμηλά σε σχέση με τα βενζινοκίνητα. Ωστόσο υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτός ο νέος και εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, έχει αρχίσει να διεισδύει και να εδραιώνεται στις αγορές με έναν διαφορετικό τρόπο. Ας κάνουμε μια απαραίτητη παρένθεση εδώ, ώστε να γίνει αυτό καλύτερα κατανοητό.


Η πανδημία του κορωνοϊού δημιούργησε μια επείγουσα ανάγκη για ατομικότητα στις μετακινήσεις, προκειμένου να αποφεύγονται τα ΜΜΕ όπου ο συγχρωτισμός με άλλους ήταν μεγάλος, αυξάνοντας ταυτόχρονα και τις πιθανότητες μετάδοσης.

Η συγκυριακή παρουσία των ηλεκτροκίνητων δίτροχων στην ευρωπαϊκή αγορά τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε τη λύση στη μετακίνηση για ένα μεγάλο ποσοστό συνανθρώπων μας.

Είναι ευέλικτα, σε πάνε στον προορισμό σου γρήγορα και –το κυριότερο- δεν απαιτούν από όποιους δεν είναι εξοικειωμένοι ή φοβούνται τα βενζινοκίνητα δίτροχα, να κάνουν την απαιτούμενη υπέρβαση για να βρεθούν στη σέλα τους.

Ουσιαστικά δηλαδή, όσο μακάβριο και αν ακούγεται αυτό, η πανδημία αποτέλεσε την… καλύτερη προωθητική ενέργεια για τα ηλεκτροκίνητα δίτροχα, αναδεικνύοντας μερικά από τα προτερήματα που επικαλούνται οι κατασκευαστές τους, με τον πιο άμεσο τρόπο.

Όλη η φιλολογία περί «πράσινων» μετακινήσεων και οι ενοχές για το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα, πέρασαν ξαφνικά σε δεύτερη μοίρα, πλέον υπήρχε επιτακτική ανάγκη για κάτι που σε μεταφέρει… solo και οδηγείται με την ευκολία ενός ποδηλάτου (περίπου…).

Τα ηλεκτροκίνητα, λοιπόν, βρέθηκαν στο κατάλληλο σημείο, την κατάλληλη στιγμή και αυτό εξηγεί σε μεγάλο βαθμό την μεγάλη αύξηση των πωλήσεων τους.

Υπάρχει όμως μια πολύ σημαντική ειδοποιός διαφορά, μεταξύ της αύξησης των πωλήσεων που σημειώθηκε το 2020 και αυτής που συμβαίνει το 2021. Οι περισσότεροι που το πήραν απόφαση ή αναγκάστηκαν από τις συνθήκες να μεταβούν σε ένα ηλεκτροκίνητο δίτροχο, δεν σημαίνει ότι έσπευσαν να αγοράσουν ένα άμεσα.

Οι εταιρίες χρονομίσθωσης είδαν ξαφνικά ότι οι κρατήσεις χτυπούσαν κόκκινο το 2020, εν μέσω συνεχιζόμενων lockdown και περιορισμών των μετακινήσεων μάλιστα, κι αυτό οφειλόταν στο ότι χιλιάδες κόσμου ήθελε να δοκιμάσει πριν αγοράσει.

Οι πωλήσεις που κατέγραψαν οι Silence στην Iσπανία και η Askoll στην Ιταλία το 2020, έχουν να κάνουν περισσότερο με τις μαζικές αγορές στις οποίες προχώρησαν οι εταιρίες χρονονομίσθωσης, προκειμένου να ανταποκριθούν στην μεγάλη ζήτηση.

Αυτό με την επιχειρηματική ορολογία, είναι ένα B2B (Business to Business) μοντέλο, όπου μια εταιρία πουλά σε μια άλλη ένα οποιοδήποτε «προϊόν».
Δηλαδή η
Silence για παράδειγμα (εταιρία Α) πούλησε σε μια ισπανική εταιρία χρονομίσθωσης (εταιρία Β), 2.000 κομμάτια του μοντέλου S01.

Από τα τέλη του 2020 όμως και κυρίως τους πρώτους μήνες του 2021, τα στοιχεία δείχνουν ότι ένας μεγάλος όγκος ηλεκτροκίνητων δίτροχων διακινήθηκε μέσω B2C (Business to Customer) μοντέλου, δηλαδή η Silence (αφού αυτήν χρησιμοποιήσαμε στο παράδειγμα), πούλησε σε ιδιώτες, τελικούς καταναλωτές ή πελάτες, όπως θέλετε πείτε το.

Τι σημαίνουν όλα αυτά τα δυσνόητα και μπερδεμένα; Με απλά λόγια, ότι ο κόσμος δοκίμασε τα ηλεκτροκίνητα σκούτερ, του άρεσαν και τώρα πλέον τα αγοράζει, με την τάση αυτή να αναμένεται να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο μέσα στην χρονιά που διανύουμε.

Είναι το σημείο μεταστροφής της αγοράς, με πραγματική διείσδυση των ηλεκτροκίνητων σε αυτή, καθότι την μεγαλύτερη δυναμική στις πωλήσεις την έχουν οι αναβάτες και όχι οι εταιρίες χρονομίσθωσης. Με λίγα λόγια, «μπήκε το νερό στο αυλάκι».

Το πώς θα εξελιχθεί η αγορά των ηλεκτροκίνητων από εδώ και πέρα δεν το γνωρίζουμε και αναφερόμαστε φυσικά στο ποσοστό αύξησης, αφού υποχώρηση στις πωλήσεις είναι πολύ δύσκολο να καταγραφεί.

Η πανδημία σε κάποια φάση θα αποτελεί –επιτέλους- μια κακή ανάμνηση και οι μηχανισμοί που πυροδότησαν την κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων στα ηλεκτροκίνητα, θα εξαφανιστούν και αυτοί.

Θα έχει μείνει όμως κάτι εξίσου μεταδοτικό αλλά αυτή την φορά για καλό, με όλο και περισσότερους ανθρώπους να εκθέτονται στα ηλεκτροκίνητα και να «κολλάνε το μικρόβιο». Τώρα αν υπάρχουν «παραδοσιακοί» και «σκληροπυρηνικοί» αναβάτες που το βλέπουν δυστοπικά όλο αυτό, ας έχουν υπόψη τους ότι όσο πιο πολλοί προσέλθουν στους δύο τροχούς, τόσο πιο καλό θα είναι για όλους μας.

Πόσο μάλλον όταν σε μεγάλο ποσοστό, θα πρόκειται για αναβάτες που σε καμία άλλη περίπτωση δεν θα αγόραζαν, ούτε θα κυκλοφορούσαν με ένα συμβατικό δίτροχο.

X