Με τη δικαιολογία της “οδικής ασφάλειας”
Τα νέα από τις Βρυξέλλες, όπως γίνεται συνήθως όταν αφορούν στα σκούτερ και τις μοτοσυκλέτες, είναι δυσοίωνα. Αυτή τη φορά την πρόταση – που χωράει πολλή συζήτηση – την έκανε μάλιστα η Ευρωβουλευτής Έλενα Κουντουρά προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για εφαρμογή του “Έξυπνου Περιοριστή Ταχύτητας” (ΙSA – Intelligent Speed Assistance) στις μοτοσυκλέτες, μέσω του οποίου η ταχύτητα του δίτροχου θα περιορίζεται αυτόματα, ανάλογα με τα όρια ταχύτητας που ισχύουν στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης!
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιδιώκει την επιβολή αυτού του συστήματος περιορισμού ταχύτητας για μοτοσυκλέτες και σκούτερ, καθώς αναζητά τρόπους μείωσης των ατυχημάτων. Οι μοτοσυκλετιστές όμως αντιτίθενται σε αυτή την πρόταση.
Έχει επαναληφθεί στο παρελθόν αρκετές φορές η πρόταση για εισαγωγή ενός τέτοιου συστήματος σε οχήματα, πιο πρόσφατα αφορούσε τα αυτοκίνητα στη Μεγάλη Βρετανία και την Ευρώπη το 2022, σημειώνοντας ότι οι μοτοσυκλέτες θα εξαιρούνται από αυτή την αλλαγή.
Τώρα όμως φαίνεται ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο άρχισε να συζητά και για τα δίτροχα μέσω του προγράμματος «Vision Zero» και του Πλαισίου Οδικής Ασφάλειας, στοχεύοντας συγκεκριμένα να μειωθεί στο ήμισυ ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους της Ε.Ε. έως το 2030.
Ένα τέτοιο σύστημα ISA θα ενεργοποιείται όταν ένα σκούτερ, για παράδειγμα, φτάσει στο καθορισμένο όριο ταχύτητας για τον συγκεκριμένο δρόμο, μειώνοντας αυτόματα την ισχύ του κινητήρα, διατηρώντας την ταχύτητα/όριο – που προσδιορίζεται από μια κάμερα και/ή από τα δεδομένα του GPS.
Ακόμα κι αν το ISA είναι ενεργοποιημένο, η επιτάχυνση πάνω από το όριο ταχύτητας θα είναι ακόμα δυνατή – αλλά θα εκπέμπεται κάποιος ήχος ή δόνηση, έως ότου το δίτροχο μειώσει την ταχύτητά του στο επιτρεπόμενο όριο.
Πρόκειται για μια αμφιλεγόμενη πρόταση – και στην περίπτωσή μας απίστευτη – αφού προτείνεται από μια Ευρωβουλευτή που προέρχεται από την πιο επικίνδυνη για οδήγηση, με τους χειρότερους δρόμους της Ευρώπης χώρα (μαντέψτε ποια;).
Θα το καταλαβαίναμε ίσως αν η πρόταση γινόταν από ευρωβουλευτή κάποιας “προοδευμένης” χώρας, που γενικά έχει λύσει τις “παιδικές ασθένειες” του οδικού της δικτύου και προχωράει κανονικά σε πιο εξεζητημένες λύσεις.
Να γίνεται η πρόταση από Ευρωβουλευτή από την Ελλάδα όμως; “Γελάει η Ευρώπη” που δήθεν κόπτονται οι Έλληνες πολιτικοί για την οδική ασφάλεια και την ίδια στιγμή δεν έχουν λύσει καν τα πρώτα και σημαντικότερα προβλήματα των δρόμων που κινούμαστε καθημερινά: τη σωστή επιφάνεια και την πρόσφυση του οδοστρώματος!
Η συγκεκριμένη πρόταση λοιπόν έγινε στις αρχές Οκτωβρίου από την Ευρωβουλευτή Έλενα Κουντουρά (!) και περιλαμβανόταν σε ένα πακέτο προτεινόμενων μέτρων που φιλοδοξεί να κάνει ασφαλέστερους τους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θέλει ισχυρά μέτρα οδικής ασφάλειας, όπως όριο ταχύτητας 30 km/h και μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και eCall (αυτόματο τηλεφώνημα ειδοποίησης) σε περίπτωση ατυχήματος.
Η σύνοδος ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε την έκθεση της βουλευτίνας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Έλενας Κουντουρά με μεγάλη πλειοψηφία.
Η έκθεση περιέχει πολλά μέτρα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη. Ένα από αυτά είναι η εισαγωγή του συστήματος Intelligent Speed Assistance (ISA) στις μοτοσυκλέτες.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πάνω στο σκούτερ, τη μοτοσυκλέτα, το μοτοποδήλατο θα είναι εγκατεστημένο στην κεντρική μονάδα διαχείρισης ECU ένα σύστημα που θα παίρνει σήμα από πομπούς στις ζώνες συγκεκριμένης ταχύτητας (πχ. 30-50-70 km/h) και θα περιορίζεται η ταχύτητα του δίτροχου κατά το δοκούν. Αντιλαμβανόμαστε βεβαίως πόσο επικίνδυνο είναι να έχει ένα ανεξάρτητο σύστημα τον έλεγχο ενός οχήματος και όχι ο αναβάτης ή ο οδηγός του.
Γενικά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θεωρεί το παραπάνω μεγάλη συμβολή στην οδική ασφάλεια, ενώ προωθεί την μετακίνηση με άλλους τρόπους όπως το περπάτημα, την ποδηλασία, αλλά και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Κι εμείς, εδώ στην Ελλάδα ξαναγελάμε: για ποιο περπάτημα θα μιλήσουμε στις πόλεις (σε ποια πεζοδρόμια), ποια ποδήλατα (μηδενική οδική αγωγή και παιδεία των Ελλήνων οδηγών), για ποιες δημόσιες συγκοινωνίες (υποχρηματοδοτημένες).
Μερικά από τα αιτήματα των ευρωβουλευτών και του Κοινοβουλίου μιλούν για επενδύσεις σε ασφαλείς υποδομές με έμφαση στις ζώνες με τον μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων, τη στιγμή που στην άκρη της Βαλκανικής, την Ελλάδα, σε πολλά σημεία της χώρας έχουμε μια μόνιμη μάστιγα: ιδιαίτερα επικίνδυνα σημεία σε δρόμους, στα οποία συμβαίνουν διαρκώς (ακόμα και καθημερινά) σοβαρά ατυχήματα και επί χρόνια και δεκαετίες δεν υπάρχει η παραμικρή θετική παρέμβαση από φορείς και κράτος!
Ας δούμε όμως τι δήλωσε η εισηγήτρια του ΕΚ, Έλενα Κουντουρά: «Για πάρα πολύ καιρό, οι Ευρωπαίοι έπρεπε να ζήσουν με έναν απαράδεκτο αριθμό νεκρών στους δρόμους τους. Είναι ρεαλιστικό να επιδιώξουμε τη μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030, εάν η ΕΕ και τα κράτη μέλη δεσμευτούν για καλύτερη οδική ασφάλεια, σε συνδυασμό με ισχυρή πολιτική βούληση και επαρκή χρηματοδότηση. Γνωρίζουμε ήδη τι σκοτώνει τον κόσμο στο δρόμο, επομένως καλούμε την Επιτροπή και τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν συγκεκριμένα σωτήρια μέτρα για να υποστηρίξουν αυτές τις προσπάθειες, όπως χαμηλότερα όρια ταχύτητας, ιδίως τη δημιουργία ενός προκαθορισμένου ορίου 30 km/h για τις πόλεις».
Πώς είπατε; “ξέρουμε τι σκοτώνει τον κόσμο στους δρόμους”;
Μόνο η ταχύτητα είναι; Οι καρμανιόλες που λέγονται “ελληνικοί δρόμοι” (παγκόσμια πατέντα) δεν είναι; Μήπως πρέπει να αρχίσουμε πρώτα από τα βασικά;
Από την πλευρά των οργανωμένων Ευρωπαίων μοτοσυκλετιστών που εκπροσωπούνται κεντρικά από την οργάνωση FEMA μέσω του Γενικού Γραμματέα της FEMA Dolf Willigers, έγιναν οι εξής δηλώσεις: «Χαιρετίζουμε αυτήν την έκθεση και σχεδόν όλα τα μέτρα που προτείνονται από το Κοινοβούλιο. Μέσω μιας επιστολής προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή νωρίτερα μέσα στη χρονιά ζητήσαμε την καλύτερη κατάρτιση των αναβατών, αλλά και αναβάθμιση των δοκιμασιών για απόκτηση άδειας οδήγησης που πρέπει στο μέλλον να είναι πιο προσαρμοσμένες στο να γίνεται εκτίμηση και αποφυγή κινδύνου – αντί για τεχνικές δεξιότητες με χαμηλή ταχύτητα που ισχύουν σήμερα – αλλά και ασφαλέστερες υποδομές συνολικά. Αυτά είναι αιτήματα που υπάρχουν μέσα στην έκθεση του Κοινοβουλίου ».
Ο Dolf Willigers συνεχίζει λέγοντας ότι: «Δεν υποστηρίζουμε τα συστήματα που αφαιρούν τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας από τον αναβάτη και ως εκ τούτου – αν και κατανοούμε την ανάγκη μείωσης της ταχύτητας σε ορισμένες περιπτώσεις – βλέπουμε κάθε είδους “Έξυπνό Περιοριστή Ταχύτητας” που παρεμβαίνει στον έλεγχο του κινητήρα ως κίνδυνο για τους μοτοσυκλετιστές, όπως έχουμε ήδη συζητήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2019. Τότε η Επιτροπή είχε συμφωνήσει μαζί μας ότι δεν θα μπορούσαν να τοποθετηθούν τέτοια συστήματα μόνο στις μοτοσυκλέτες ».
Για κάθε νέο επί του θέματος θα επανέλθουμε.