Άντεξε η αγορά, παρά την πανδημία, με ήπια -5,2% υποχώρηση
Με τον κορωνοϊό να φέρνει τα πάνω-κάτω σε παγκόσμιο επίπεδο, αποτελώντας έναν παράγοντα αποσταθεροποίησης που όμοιό του δεν έχει συναντήσει η ανθρωπότητα εδώ κι έναν αιώνα, οι προβλέψεις για τις αγορές ήταν δυσοίωνες. Ευτυχώς σε ό,τι αφορά στην ελληνική αγορά μοτοσυκλέτας, σκούτερ και παπιού, οι συνέπειες ήταν μέτριας έκτασης, με μια αναμενόμενη αλλά ήπια υποχώρηση στις ετήσιες ταξινομήσεις.
Συνολικά για το 2020, ταξινομήθηκαν 35.107 δίτροχα (μοτοσυκλέτες, παπιά δίτροχα και τρίτροχα σκούτερ), όταν το 2019 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 37.084, συνιστώντας μια μείωση της τάξεως του -5,2%.
Αναλύοντας τις ταξινομήσεις του 2020, τα σκούτερ αποτελούν –μακράν- τη δημοφιλέστερη κατηγορία, με ποσοστό 59,3% (20.762 και -9,3% από το ’19), ακολουθούν τα παπιά, με ποσοστό 25,7% (9.005 και +3,6% από το ’19) και μετά οι μοτοσυκλέτες, με ποσοστό 14,8% (5.200 και -3,0% από το ’19).
Tα ATV, ως ξεχωριστή κατηγορία, σημείωσαν 550 ταξινομήσεις το 2020 σημειώνοντας μια γενναία βουτιά της τάξης του -52%!
ΕΛΛΑΔΑ 2020: Ποσοστά κατηγοριών στο σύνολο της αγοράς 2 τροχών
Σκούτερ 59,3%, Παπιά 25,7%, Μοτοσυκλέτες 14,8%
Συγκρίνοντας τον καταμερισμό των κατηγοριών σε ποσοστά με τον αντίστοιχο του 2019, η κατηγορία που είχε τις μεγαλύτερες απώλειες ήταν αυτή των σκούτερ, που από το 61,6% του συνόλου της αγοράς υποχώρησε στο 59,3%.
Οι μοτοσυκλέτες παρέμειναν σχεδόν σταθερές, με το +0,4% να αποτελεί μια μικρή μεταβολή και ήταν τελικά τα παπιά που κέρδισαν έδαφος σε σχέση με τα σκούτερ, με αύξηση του ποσοστού της κατηγορίας τους, κατά 2,3%.
Σε ό,τι αφορά τις εταιρίες, το μεγαλύτερο μερίδιο των ταξινομήσεων σε όλες τις κατηγορίες της αγοράς των δύο τροχών συνεχίζει να ανήκει στη SYM, με ποσοστό 25,3% και 9.028 πωλήσεις, ενώ ακολουθούν Piaggio με 14,9% και 5.328 πωλήσεις, Honda με 14,6% και 5.215 πωλήσεις, Yamaha με 12,6% και 4.496 πωλήσεις, Daytona με 12% (4.278) και Kymco με 5,7% (2.021).
ΕΛΛΑΔΑ 2020: Ποσοστά εταιριών της αγοράς δύο τροχών
SYM 25,3%, Piaggio 14,9%, Honda 14,6%, Yamaha 12,6%, Daytona 12,0%,
Kymco 5,7%, Λοιποί κατασκευαστές 14,9%
Ενδιαφέρον έχει επίσης να δούμε αν και κατά πόσο υπήρξε μεταβολή σε αυτά τα ποσοστά σε σχέση με το 2019.
Κερδισμένη το 2020 φάνηκε η SYM, που διεύρυνε ακόμη περισσότερο το μερίδιό της στις συνολικές ταξινομήσεις του έτους, κατά 2,4% (2020: 25,3%. – 2019: 22,9%).
Η Piaggio υποχώρησε ελάχιστα κατά 0,1% (2020:14,9% – 2019:15%), ενώ μικρές απώλειες σημειώθηκαν για τη Honda, στο -1,6% (2020:14,6% – 2019:16,2%).
Η Υamaha ήταν στο +0,6% (2020:12,6 – 2019:12%) και Daytona στο +0,2% (2020:12% – 2019:11,8%), με την Kymco να υποχωρεί κατά 0,4% (2020:5,7% – 2019:6,1%).
Η μηναία πορεία των ταξινομήσεων ακολούθησε την εξέλιξη της πανδημίας. Το πολύ δυνατό ξεκίνημα τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, με ποσοστά +29,1% και +38% αντιστοίχως, συγκριτικά πάντα με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, διακόπηκε απότομα τον Μάρτιο, όταν είχαμε και την εφαρμογή του πρώτου lockdown στη χώρα μας.
Η πτώση της τάξεως του -35,5% συνεχίστηκε τον Απρίλιο με το ιστορικό χαμηλό της χρονιάς, -72,4%, καθώς και τον Μάιο, με -24,6%.
Αυτό το τρίμηνο ήταν και το πιο καθοριστικό για την γενικότερη εικόνα, πλήττοντας την ελληνική αγορά πάνω στο σημείο εκκίνησής της, την άνοιξη.
Το καλοκαίρι παρουσιάστηκε μια βελτίωση, με την έννοια του ότι τα ποσοστά παρέμειναν αρνητικά αλλά όχι στο σημείο της άνοιξης, με -4,1%, -5,6% και -9,3% για τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο.
Ο Σεπτέμβριος και οι ελπίδες ότι είχαμε απαλλαγεί από την πανδημία, έδωσαν μια πολύ μεγάλη ώθηση στην αγορά, με ένα +17,8%, για να έρθει ο Οκτώβριος και ο ανησυχητικός αριθμός αύξησης των κρουσμάτων, με την αγορά να κατρακυλά και πάλι στην ύφεση, υποχωρώντας κατά -5% σε σχέση πάντα με το 2019.
Η αύξηση που σημειώθηκε τον Νοέμβριο (+7%) και ειδικά τον Δεκέμβριο (+72,3%) οφείλεται εν πολλοίς στην ταξινόμηση του αδιάθετου Euro 4 στοκ στην αγορά, πριν την καταληκτική ημερομηνία της 31/12/2020.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η ελληνική αγορά κινήθηκε στο μέσο όρο και ίσως και λίγο καλύτερα, κατ΄αναλογία πάντα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, που σημείωσαν μεγαλύτερες του -5% πτώσεις στις ταξινομήσεις.
Αφήνοντας αυτά τα ζοφερά στοιχεία πίσω μας, ελπίζουμε μια και καλή, ας επικεντρωθούμε τώρα στους πρωταγωνιστές των ταξινομήσεων, δηλαδή τα μοντέλα που αναδείχθηκαν ως best seller ανά κατηγορία, για το 2020.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΚΟΥΤΕΡ
Στην κατηγορία των σκούτερ, ως best seller μοντέλο του 2020 αναδείχθηκε το Piaggio Beverly 300, με 2.392 ταξινομήσεις και ποσοστό 11,5%. Δεύτερο, το SYM Symphony ST 200 με 2.229 ταξινομήσεις και ποσοστό 10,7% και τρίτο το Piaggio Medley 150, με 946 ταξινομήσεις και ποσοστό 4,5%.
Ταξινομήσεις σκούτερ 2020
- Piaggio Beverly 300 – 2.392 μονάδες
- SYM Symphony ST 200 – 2.229
- Piaggio Medley 150 – 946
- Piaggio Beverly 350 – 845
- SYM HD 300 – 815
- Daytona Cargo 125 – 668
- Yamaha NMAX 155 – 651
- SYM Cruisym 300 – 609
- SYM Symphony SR 125 – 592
- Piaggio Liberty 125 – 570
- SYM Citycom S 300 – 541
- Vespa 300 GTS – 539
- Yamaha XMAX 300 – 534
- SYM Jet14 125 – 523
- Honda SH150 – 483
- SYM Symphony ST 125 – 459
- SYM Maxsym TL500 – 437
- Honda PCX125 – 385
- KYMCO Agility 200 16+ – 335
- Honda Forza 300 – 316
Mπορεί η Piaggio να πήρε την πρωτιά σε ό,τι αφορά το best seller μοντέλο, αλλά η SYM είναι αυτή που επικρατεί απόλυτα στην κατηγορία των σκούτερ συνολικά, με 7.315 πωλήσεις και ποσοστό 35,2% επί του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας.
Η Piaggio είναι δεύτερη, με 5.319 πωλήσεις και ποσοστό 25,6% (ή 28,7%, αν προστεθεί και το μερίδιο των Vespa μοντέλων).
Τρίτη η Honda με 2.092 πωλήσεις και ποσοστό 10,9% και ακολουθεί η Kymco με 1.968 πωλήσεις, που ξεπέρασε τη Yamaha των 1.746 πωλήσεων, με ποσοστά 9,5% και 8,4% αντιστοίχως.
Oι Daytona και Vespa, συγκαταλέγονται στη λίστα των εταιρειών με ψηφίο πριν την υποδιαστολή των δεκαδικών, με ποσοστά 4% και 3,1% . Στην συνέχεια όλες οι άλλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά το scooter, συμπληρώνουν το υπόλοιπο 3,84% των συνολικών ταξινομήσεων.
ΕΛΛΑΔΑ 2020: Πωλήσεις σκούτερ ανά εταιρία
SYM – 35,29%
Piaggio – 25.66%
Ηοnda – 10,09%
KYMCO – 9,50%
Yamaha – 8,42%
Daytona – 4,02%
Vespa – 3,11%
Λοιποί κατασκευαστές – 3,84%
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΑΠΙΩΝ
Συνεχίζοντας στα παπιά, best seller μοντέλο για το 2020, ήταν το Daytona DY125 RS με 1.878 ταξινομήσεις και ποσοστό 20,8%, που άφησε δεύτερο το Yamaha Crypton S 115 (το οποίο ήταν πρώτο το 2019), με 1.707 ταξινομήσεις και ποσοστό 18,9%. Τρίτο κατετάγη το Honda Astrea Grand 110, με 1.020 ταξινομήσεις και ποσοστό 11,3%.
Ταξινομήσεις παπιών 2020
- Daytona DY125RS – 1.878 μονάδες
- Yamaha Crypton S 115 – 1.707
- Honda Astrea Grand 110 – 1.020
- SYM VF125 – 837
- Honda Supra GTR 150 – 650
- SYM VF185 – 647
- Daytona Sprinter 125 – 641
- Honda Supra X 125 – 525
- Keeway Target 125 – 453
- Daytona Velos R 125 – 452
- Gemini Stilio 125 – 68
- Honda Monkey Z125 – 36
- Kawasaki Athlete 125 – 32
- Honda Super Cub C125 – 29
- SYM Magic 125 SR – 8
H Daytona, με το DY125RS να αποτελεί το «βαρύ πυροβολικό» της αλλά και με την υποστήριξη των μοντέλων Sprinter 125 και Velos R 125, αποτελεί τη «βασίλισσα» της κατηγορίας των παπιών, έχοντας το 32,9% της αγοράς στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Δεύτερη η Honda, με ποσοστό 25,1% που το οφείλει κυρίως στα Astrea Grand και Supra X 125, ενώ το Monkey, που συμπεριλαμβάνεται για έναν περίεργο λόγο στα παπιά και το Super Cub 125, προσθέτουν το κατιτίς στο συνολικό αποτέλεσμα.
Τρίτη η Yamaha με 18,9% μερίδιο της αγοράς και ουσιαστικά ένα μόνο μοντέλο, το Crypton S 115 να παίρνει τα εύσημα για αυτή την κατάταξη. Αξιοσημείωτη επίσης η τέταρτη θέση της SYM, με μερίδιο 16,5% κυρίως από τα VF125 και VF 185.
H Keeway με το δημοφιλές της Target 125, έχει καταφέρει ένα αξιοσέβαστο 5%. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές συγκεντρώνουν συνολικά το 1,32% του υπόλοιπου των ταξινομήσεων.
ΕΛΛΑΔΑ 2020: Πωλήσεις παπιών ανά εταιρία
Daytona – 32,99%
Ηοnda – 25,10%
Yamaha – 18,99%
SYM – 16,57%
Keeway – 5,03%
Λοιποί κατασκευαστές – 1,32%
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ
Περνάμε τώρα στις μοτοσυκλέτες, όπου δημοφιλέστερο μοντέλο του 2020, αναδείχθηκε το Honda CB500X, με 322 ταξινομήσεις και ποσοστό 6,1%, δεύτερο το Daytona T310 με 247 ταξινομήσεις και ποσοστό 4,7% και τρίτο μοντέλο, η «παραδοσιακή αξία» στην Ελλάδα, το V–Strom 650 της Suzuki, με 192 ταξινομήσεις και ποσοστό 3,6%.
Ταξινομήσεις μοτοσυκλετών 2020
- Honda CB500X – 322 μονάδες
- Daytona T310 – 247
- Suzuki V–Strom 650 – 192
- Yamaha Tracer 900GT – 186
- Yamaha Tracer 900 – 174
- Yamaha MT-03 – 146
- Benelli TRK502, 502X – 143
- SYM NH–T 200 – 133
- Yamaha Tracer 700 – 131
- BMW R1250GS Adventure – 130
- Yamaha Tenere 700 – 115
- Yamaha MT-07 – 113
- Honda NC750XD, D – 101
- Honda X–ADV 750 – 97
- KTM 390 Adventure – 96
- Kawasaki Versys 650 – 85
- Honda Africa Twin 1100, Α.S – 77
- BMW R1250GS – 71
- BMW S1000XR – 57
- Honda CB650R – 52
To γεγονός ότι η Yamaha έχει έξι μοντέλα της στην πρώτη εικοσάδα των best seller του 2020, με συνολικά 865 ταξινομήσεις, εξηγεί σε μεγάλο βαθμό το γιατί είναι και η εταιρία με το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά μοτοσυκλετών, της τάξεως του 19,9%.
Δεύτερη η Honda, που παρά το best seller CB500X, πέτυχε ποσοστό 16,6% και τρίτη η BMW, της οποίας το 9,7% του μεριδίου οφείλεται πολύ περισσότερο στις μεγάλου κυβισμού μοτοσυκλέτες, παρά στα μικρότερα και πιο προσιτά μοντέλα της γκάμας της.
Η Daytona, κυρίως με το T310 (ή 310Τ1) κατάφερε να αποσπάσει μια ζηλευτή τέταρτη θέση με ποσοστό 8,3%, ενώ το ίδιο συνέβη και με την πέμπτη Suzuki (7,3%), της οποίας η εμπορική οντότητα οφείλεται στο «αειθαλές» V–Strom 650.
Άλλο ένα Αdventure και μάλιστα προσιτό στην προκειμένη περίπτωση, ήταν το Benelli (ποσοστό εταιρίας 5,6%) που τερμάτισε έβδομο με τις δυο εκδόσεις του TRK 502 την απλή και την “X”.
Στις μοτοσυκλέτες η αγορά είναι πιο «μοιρασμένη», γι’ αυτό και στον ακόλουθο πίνακα συμπεριλαμβάνονται εκτός των ανωτέρω, άλλες οκτώ εταιρίες, πριν φτάσουμε σε ποσοστά μεριδίου με μηδέν και υποδιαστολή.
ΕΛΛΑΔΑ 2020: Ποσοστά εταιριών επί των πωλήσεων μοτοσυκλετών
Υamaha – 19,96%
Honda – 16,60%
ΒΜW – 9,73%
Daytona – 8,38%
Suzuki – 7,33%
KTM – 6,58%
Benelli – 5,65%
Kawasaki – 4,58%
SYM – 4,25%
Ducati – 2,69%
Triumph – 2,63%
Brixton – 1,46%
Harley–Davidson – 1,38%
Beta – 1,04%
Voge – 1,02%
Λοιποί κατασκευαστές 6,71%
Πηγή: ΣΕΑΑΔ