Συμφωνική ορχήστρα
Ο συντονισμός των μουσικών, πού μπαίνει το ένα όργανο και πού το άλλο, πώς δένουν όλα αυτά μεταξύ τους. Ο συγχρονισμός της διαδικασίας είναι το έργο του διευθυντή ορχήστρας. Εκεί κρίνεται και εκεί δείχνει την αξία και την εμπειρία του. Μαέστρος η Honda. Έργο της το SH 300. Ένα έργο που πλησιάζει την τελειότητα… ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Η ανανέωση στην εμφάνιση του SH 300 και οι βελτιώσεις του σε διάφορους τομείς προήλθαν από τη συνεργασία των τμημάτων R&D στην Ιαπωνία και την Ιταλία. Το λανσάρισμα του SH 300, ενός μοντέλου σκούτερ που αφορούσε βασικά την Ευρώπη, όπου αποδείχθηκε πολύ δημοφιλές, έγινε το 2007. Το SH 300 της Honda έκανε και εξακολουθεί να κάνει τη διαφορά όντας πιο μαζεμένο και λεπτό, χρησιμοποιώντας έναν έξυπνο κινητήρα που παρουσίαζε εκτός των άλλων και τεχνολογικές καινοτομίες στο χώρο των σκούτερ. Τα φρένα του ήταν γεφυρωμένα με ABS, είχε ψεκασμό PGM-FI, πιρούνι με 35άρια καλάμια, ένα καινοτομικό πλευστό σύστημα ψαλιδιού-κινητήρα που μείωνε τους κραδασμούς και βοηθούσε το κράτημα ενός πρακτικού σκούτερ πόλης που φορούσε τροχούς 16 ιντσών. Οι καινοτομίες του μοντέλου του 2011 αφορούν τη νέα σχεδίαση του SH συνολικά, που χωρίς να ξεφεύγει από το αρχικό σχέδιο, έχει νέα σέλα, νέες ζάντες, έναν νέο σκελετό για βελτιωμένη ευκινησία και σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, νέο πίσω ράντιαλ ελαστικό. Το καλό, δηλαδή, έγινε καλύτερο, δίνοντας παράλληλα και λύση στις ελαστικότητες που παρουσίαζε το προηγούμενο μοντέλο σε υψηλότερες ταχύτητες.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ: Υπάρχουν αρκετοί που προτιμούν την παλιά σχεδίαση του SH 300, επειδή ήταν πιο απλή, με λιγότερες ακμές, αιχμές, εγκοπές, κοψίματα, γρίλιες, κ.λπ. Το καινούργιο SH 300 είναι σαφώς πιο δυναμικό, το φρεσκάρισμά του έχει δουλέψει θετικά, αλλά δίνει την εντύπωση πως ο σχεδιαστής σπατάλησε πολλές ώρες ακόμα και πάνω στα πιο μικρά πλαστικά κομμάτια, με αποτέλεσμα ώρες-ώρες να το παρακάνει. Θα έλεγε κάποιος το 300άρι άσχημο; Κανένας, και αυτό είναι το αξιέπαινο, ότι δηλαδή διαθέτει μια εμφάνιση που γίνεται αποδεκτή από τη συντριπτική πλειοψηφία.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής με τέσσερις βαλβίδες, σχεδιασμένος έτσι ώστε να έχει τις μικρότερες εσωτερικές τριβές, να αποδίδει 27 ίππους και να παρουσιάζει ζωντάνια και ροπή σε όλες τις στροφές.
ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Ο κορμός τοποθετείται όρθιος, τα πόδια και τα χέρια σε άνετες γωνίες. Τα πόδια δεν κουράζονται ποτέ γιατί βρίσκονται άνετα τοποθετημένα σε ένα στενό πάτωμα, που έχει προκύψει από την προσπάθεια των σχεδιαστών της εταιρίας να κάνουν το κάτω μέρος του σκούτερ λεπτό έτσι ώστε να είναι βολικό στο πάτημα των ποδιών στο έδαφος.
ΤΙΜΟΝΙ: Μικρού μήκους 73 εκατοστών με αντίβαρα στα άκρα του, αλλά δυστυχώς με ύψος που είναι πολύ κοντά στο ύψος των καθρεφτών των αυτοκινήτων, δυσκολεύοντας τη διήθηση, δηλαδή το πέρασμα ανάμεσά τους στο μποτιλιάρισμα. Η γωνία κάστερ 27,3 προσφέρει ένα αργό, αλλά ακριβές τιμόνι. Το κόψιμο του είναι αρκετό για σκούτερ με μεγάλους τροχούς.
ΣΕΛΑ: Πλατιά και άνετη με βολική κόντρα/υποστήριξη για τον αναβάτη στο πίσω της μέρος. Το αφρώδες υλικό της είναι λίγο, αλλά πολύ σωστής σκληρότητας με προοδευτική απόσβεση. Οι ραφές του αντιολισθητικού καλύμματος είναι εξωτερικές για “ομορφιά”.
ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Πατάει τα πόδια του πάνω σε μεγάλα τριγωνικά αναδιπλούμενα μαρσπιέ, κάθεται λίγο πιο ψηλά από τον αναβάτη, σε μια βολική θέση με τη σέλα στο πίσω της κομμάτι να προσφέρει καλή βάση και άνεση. Για τη στήριξή του υπάρχουν χειρολαβές δεξιά και αριστερά.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Πρόκειται για τυπικό σκούτερ πόλης, άρα ζελατίνα δεν υπάρχει. Πάνω από τα 120, ο αέρας χτυπάει τον αναβάτη στην κοιλιά, χωρίς στροβιλισμούς όμως και θόρυβο. Η ποδιά προστατεύει το κάτω μέρος του κορμού του αναβάτη και λεπταίνει προς τα κάτω, δημιουργεί δηλαδή ένα “V”.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Λίγος ο χώρος κάτω από τη σέλα, ελάχιστος στο μικρό ντουλαπάκι στην ποδιά. Υποχρεωτική σχεδόν η προσθήκη μπαγκαζιέρας στην σχάρα
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ Πρέπει να πατηθεί πλήρως το πίσω φρένο για να επιτρέψει το ηλεκτρικό κύκλωμα στη μίζα να γυρίσει. Στο μεταξύ, με το γύρισμα του κλειδιού ο προβολέας έχει ήδη ανάψει και δεν σβήνει όταν η μίζα τραβάει ρεύμα από την μπαταρία, αλλά παραμένει αναμμένος. Η μίζα περιμένει πρώτα ένα δευτερόλεπτο και μετά γυρίζει γρήγορα και ξεκινάει εύκολα τον έξυπνο από πλευράς σχεδίασης κινητήρα, που έχει μειώσει δραστικά τις εσωτερικές τριβές του με αποτέλεσμα… να μην ακούγεται. Αν μπορούσαμε να εξαφανίσουμε τον ήχο της εξάτμισης, θα είχαμε να κάνουμε με έναν από τους πιο αθόρυβους κινητήρες εσωτερικής καύσης του κόσμου. Ο 279 κυβικών κινητήρας με τις 4 βαλβίδες εμφανίζει κάποιους κραδασμούς μόνο στο ρελαντί και ποτέ άλλοτε. Η καλή θέση οδήγησης και το ακριβές τιμόνι, σε συνδυασμό με την πολύ καλή τροφοδοσία, δημιουργούν ένα εξαιρετικό σύνολο στις αργές ταχύτητες. Το γκάζι δίνει όση δύναμη θέλεις ακριβώς, το τιμόνι οδηγεί στο σημείο που επιλέγεις στο χιλιοστό, το φρενάρισμα του κινητήρα στο κλείσιμο του γκαζιού βοηθάει στον έλεγχο, ενώ τα φρένα, με ζηλευτή για σκούτερ αίσθηση και προοδευτικότητα, σε κάνουν να κινείσαι “ευτυχής” και ασφαλής μέσα στην πόλη.
Η δύναμη δεν έρχεται εκρηκτικά στο άνοιγμα του γκαζιού, νομίζεις ότι υπάρχει ένα μικρό πατινάρισμα στην αρχή και μετά επελαύνουν οι 27 ίπποι του τετράχρονου κινητήρα. Από στάση και ανοίγοντας όλο το γκάζι, η δύναμη ξεκινάει από τα 18 χ.α.ω και συνεχίζει με εκπληκτική απόκριση και ανέβασμα στροφών μέχρι τα 120 και μετά πιο αργά στα 140+. Απολαυστική είναι η επιτάχυνση, οι ρεπρίζ δηλαδή σε ταχύτητες 80-100 που ανοίγεις το γκάζι και το 300αράκι τινάζεται μπροστά με όρεξη. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, επειδή εδώ μιλάμε για ένα από τα ταχύτερα σκούτερ της αγοράς σε εκκινήσεις από φανάρια, μια μοτοσυκλέτα πρέπει να έχει τουλάχιστον 600 κυβικά και αναβάτη (όχι αγωνιζόμενο φυσικά) που ξέρει να χρησιμοποιεί το γκάζι και τον συμπλέκτη ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει τον φρενήρη ρυθμό του SH! Eντάξει, το παραδεχόμαστε, είναι από τα σκούτερ που μισούν οι μοτοσυκλετιστές γιατί τους ντροπιάζουν μέσα στην πόλη. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής είδαμε πάμπολλούς να μας κυνηγούν, να κάνουν σφήνες, να φεύγουν όπως-όπως στα φανάρια. Γενικά, αν θέλει, το SH 300 κουρελιάζει νεύρα, “μοιράζει πόνο” όπως λένε και οι νεότεροι…
Από την άλλη ο άριστος ψεκασμός και η εξίσου καλή μετάδοση δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να πηγαίνει και αργά αν το επιθυμεί. Δεν έχει δηλαδή κάτω από τα πόδια του ένα σκούτερ που διψάει για γκάζι, που θέλει να τρέχει στους δρόμους της πόλης αλαφιασμένο. Και η ήρεμη οδήγηση είναι μέσα στις δυνατότητες του 300. Πάμε τώρα στα πολλά χιλιόμετρα, να δούμε αν έκαναν τη δουλειά τους οι τεχνικοί της Honda όπως μας υπόσχονται. Ναι,την έκαναν: ακόμα και με μπαγκαζιέρα πίσω στη σχάρα – που λειτουργεί αρνητικά στο κομμάτι της σταθερότητας, αφού κοντράρει τον αέρα – το SH 300 είναι πολύ σταθερό, χωρίς την παραμικρή ελαστικότητα.
Το πέρασμα από λακκούβες και κακοτεχνίες του δρόμου γίνεται με ένα ζευγάρι “σφιχτών” αναρτήσεων που δεν αποσβαίνουν στην αρχή της διαδρομής τους, αλλά μετά εμφανίζουν προοδευτική λειτουργία και καλή απόσβεση. Το χτύπημα από τον δρόμο μεταφέρεται, αλλά όχι έντονα και με το σκούτερ να παραμένει στη γραμμή του.
Στον τομέα των φρένων το 300 λάμπει, αφού εδώ έχουμε να κάνουμε αν όχι με το κορυφαίο, με ένα από τα κορυφαία σκούτερ παραγωγής. Αίσθηση, προοδευτικότητα, δύναμη, αντίσταση στην παρατεταμένη χρήση. Για την ακρίβεια δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε πως ένα σκούτερ μπορεί να φρενάρει έτσι μετά από 5-6 φρεναρίσματα από τα 120 χ.α.ω. Το ABS είναι πολύ χρήσιμο για όλους, αρχάριους και έμπειρους αναβάτες, αφού επεμβαίνει διακριτικά και σε καλό σημείο. Φανταστείτε ότι το μπροστινό λάστιχο αρχίζει πρώτα να “στριγγλίζει” και μετά μπαίνει το ABS, δηλαδή εξαντλεί τα όρια και τις δυνατότητες του ελαστικού. Η οδική συμπεριφορά του SH πηγαίνει μαζί με τις επιδόσεις του σκούτερ και σε καμία περίπτωση δεν θα παρατηρήσετε κάτι που να μην μπαίνει κάτω από το κεφάλαιο “Ασφάλεια-Προβλεψιμότητα”.
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ Περιορισμένες οι δυνατότητες του SH 300 εκτός πόλης, λόγω του ότι το σκούτερ έχει σχεδιαστεί για να κινείται σε αστικούς δρόμους. Με την προσθήκη μιας ψηλής ζελατίνας όμως, λόγω των επιδόσεων του καλού κινητήρα, τα κοντινά ταξίδια μπορούν να πραγματοποιηθούν. Οι “ταξιδιάρηδες” θα πρέπει να έχουν υπόψιν τους ότι κάθε διακόσια χιλιόμετρα θα πρέπει να επισκέπτονται το βενζινάδικο.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Πολύ καλές επιδόσεις. Δύναμη παντού, απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού, ακρίβεια στην τροφοδοσία. Η μετάδοση δεν ακούγεται καν, είναι προοδευτική, αλλά παράλληλα αφήνει τη ζωντάνια του κινητήρα να εκφραστεί. Γιατί ο κινητήρας αυτός είναι ένας από τους καλύτερους που κυκλοφορούν σήμερα. Δύναμη 27 ίππων, ροπή παντού, ακρίβεια στον ψεκασμό και την επιτάχυνση. Άριστη μετάδοση, απόκριση στο γκάζι και ρεπρίζ που εντυπωσιάζουν σε όλες τις ταχύτητες μέχρι τα 140 χ.α.ω. Τελική ταχύτητα σε ελαφρά κατηφόρα και με επιμονή στα 149 χ.α.ω. Η μέση κατανάλωση φτάνει τα 4,5 λίτρα, επίδοση που δίνει 200 περίπου χιλιόμετρα αυτονομίας με το 9,1 λίτρων ρεζερβουάρ.
ΤΕΛΙΚΑ…
Τo Ηοnda SH 300i είναι ξεκάθαρα ένα εργαλείο πόλης, ένα σκούτερ που ανταποκρίνεται σε όλες τις δυσκολίες και τις κακοτοπιές της μετακίνησης μέσα στο άστυ. Κρίνοντας το σαν μέσο μετακίνησης το SH δεν είναι ένα φθηνό σκούτερ. Στην περίπτωση αυτή όμως δεν μπορείς να το κρίνεις τόσο αυστηρά γιατί το “αιχμηρό”, αποτελεσματικό σαν όπλο 300άρι διαθέτει αξίες που σε κερδίζουν χιλιόμετρο το χιλιόμετρο, μέρα τη μέρα, χρόνο τον χρόνο. Είναι ένα σκούτερ που όσα χρόνια κι αν ζήσεις μαζί του, ποτέ δεν θα μετανιώσεις για τα χρήματα που έχεις δώσει. Είναι πραγματικός σύντροφος, που ξέρει να εναρμονίζεται με τις διαθέσεις σου και τις προσταγές σου. Το SH ξεπερνάει κατά πολύ το ρόλο του, που είναι η μετακίνηση από το “Α” στο “Β”, με μια συνολική απόδοση, μια ομοιογένεια που μόνο σαν μαγική μπορεί να χαρακτηριστεί.
ΟΡΓΑΝΑ: Ενώ η διάταξη του παλιού 300 έχει παραμείνει, με το στρογγυλό κοντέρ στο κέντρο και τα δύο “ρολογάκια” δεξιά αριστερά για βενζίνη και θερμοκρασία κινητήρα, το ηλεκτρονικό όργανο έχει ανέβει πάνω. Παρόλο που τα όργανα είναι ευανάγνωστα – οι ηλεκτρονικές ενδείξεις θα μπορούσαν να είναι μεγαλύτερες – η περιφερειακή σχεδίαση με τις μύτες και τα διαφορετικού χρώματος πλαστικού, τα κουμπάκια και τις εσοχές κάνει το σύνολο “πολύπλοκο” και βαρύ. Οι ενδείξεις φωτίζονται πολύ καλά το βράδυ και περιλαμβάνουν: ώρα, στάθμη βενζίνης, θερμοκρασία υγρού ψύξης κινητήρα, πίεση λαδιού κινητήρα, ένδειξη ABS, immobilizer, προειδοποίηση για αλλαγή λαδιού, μερικό-ολικό χιλιομετρητή.
ΦΩΤΑ: Άριστα σε ένταση φώτα. Συγκεντρωμένα με σωστού πλάτους δέσμη και στις δύο σκάλες. Τα led-ακια σε φώτα πορείας, φλας και στο πίσω στοπ κάνουν το σκούτερ εντυπωσιακό. Το πίσω στοπ συγκεκριμένα διαπρέπει…
ΚΟΡΝΑ: Όχι απαραίτητα η ισχυρότερη κόρνα, αλλά η χροιά της είναι τέτοια που σε προσέχουν στο δρόμο
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Η τάπα και το ρεζερβουάρ βρίσκονται κάτω από τη σέλα, η οποία ξεκλειδώνει εύκολα από τον κεντρικό διακόπτη. Μια φθηνής κατασκευής μεταλλική τάπα κάνει κακή εντύπωση, αφού δεν ταιριάζει με το επίπεδο ποιότητας του SH. Η δικαιολογία “αφού δεν φαίνεται – δεν πειράζει” δεν ισχύει, γιατί ο ιδιοκτήτης τη βλέπει και την ανοίγει κάθε βδομάδα τουλάχιστον.
ΣΤΑΝΤ: Λίγη παραπάνω προσπάθεια θέλει το κεντρικό στάντ στο στήσιμο του 300, ενώ το κατέβασμα είναι παιχνιδάκι. Το SH διαθέτει και πλάγιο στάντ, το οποίο είναι τόσο μαζεμένο (καλό), που σχεδόν δυσκολεύεσαι να το βρεις.
ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Τετράγωνοι, κλασσικοί, οι οποίοι θα ήταν εργονομικοί αν δεν είχε αλλάξει η θέση των φλας με την κόρνα. Όχι μία, αλλά πολλές φορές πηγαίνεις να πατήσεις κόρνα και ακυρώνεις τα φλας, κάτι που αυτόματα ανάγεται σε επικίνδυνο. Χρειάζονται συνήθεια. Υπάρχει και kill switch στο δεξί άκρο του τιμονιού.
ΣΧΑΡΑ, ΧΕΙΡΟΛΑΒΕΣ: Η σχάρα φιλοξενεί τη μπαγκαζιέρα και διαθέτει χειρολαβές για τον συνεπιβάτη.
ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Κλασικοί καθρέφτες, μαύρου χρώματος και οβαλ σχήματος, που όμως κάνουν άριστη δουλειά. Χωρίς υπερβολές και επιδεικτική εμφάνιση.
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Υπάρχει παροχή ρεύματος (τύπου αναπτήρα αυτοκινήτου) στο μικρό ντουλαπάκι στην ποδιά και πλαστικό γαντζάκι για μεταφορά τσαντών ( η εταιρία δίνει όριο 1,5 κιλού). Στον εξοπλισμό διατίθεται και μια καλοφινιρισμένη μπαγκαζίερα με το λογότυπο της Honda και με μηχανισμό κλειδώματος που θέλει εξοικείωση.