Το καλό έγινε… καλυτερότερο
* Κυβισμός: 292 cc * Ιπποδύναμη: 28 hp/7.250 rpm * Βάρος: 181 Kg (πλήρες) * Tελική: 140 km/h * Τιμή: 6.200 ευρώ
Μετά από την πετυχημένη πορεία του Yamaha ΧΜΑΧ 250, τώρα έρχεται η ώρα της αποκαθήλωσης και της αντικατάστασης. Με αρκετά χρόνια καθυστέρησης η Yamaha μπαίνει δυναμικά στην κατηγορία των μεσαίων maxi scooter 300 κυβικών με ένα προσεγμένο, πολυτελές, καλά εξοπλισμένο και δυνατό μοντέλο που ονομάζεται – τι άλλο; – Yamaha ΧΜΑΧ 300. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης
Εκατοντάδες χιλιάδες Yamaha ΧΜΑΧ έχουν πουληθεί από τότε που πρωτοπαρουσιάστηκαν στην αγορά, με όπλο έναν χαρακτήρα που πλασάρεται σαν “τον μικρότερο, ηπιότερο αδελφό” του πετυχημένου ΤΜΑΧ 500/530.
Για την ακρίβεια και όσον αφορά στο ΧΜΑΧ 250 τα τελευταία 11 χρόνια έχουν πουληθεί 130.000 μονάδες (το 125 μάλιστα ήταν ακόμα πιο πετυχημένο με 150 χιλιάδες πωλήσεις).
Η παραπάνω είναι μια καθόλου, μα καθόλου άσχημη επίδοση, για ένα ιδιαίτερο σκούτερ, που επέμενε στα 250 κυβικά σε πείσμα των καιρών, τη στιγμή που όλοι οι ανταγωνιστές του είχαν περάσει στα ονομαστικά “300”.
Ανεξάρτητα αν τα 300 ήταν μόνο κατ’ όνομα, αφού οι κινητήρες τους διέθεταν κοντά στα 280 κυβικά.
Οι σταθερές και οι αξίες που κόμιζε το 250 όχι μόνο έχουν μείνει απείραχτες πάνω στο νέο 300, αλλά έχουν ενισχυθεί.
Τίποτε δεν έχει μείνει ίδια πλέον, όλα έχουν αλλάξει θυμίζοντας το “ο βασιλιάς πέθανε, ζήτω ο βασιλιάς!”
Το μεσαίου κυβισμού XMΑΧ είναι πλέον πιο ισχυρό (28 ίπποι), έχει νέο ξανασχεδιασμένο πλαίσιο, βελτιωμένες αναρτήσεις, τροχούς και φρένα με ABS, τη στιγμή που ο κινητήρας φοράει την τελευταία τεχνολογία της Yamaha (Blue Core), αλλά και σύστημα ελέγχου πρόσφυσης.
Με το Smart Key στην τσέπη πατώντας πρώτα τον κεντρικό περιστροφικό διακόπτη (keyless- χωρίς κλειδί) και το νέο μονοκύλινδρο Yamaha 292 cc παίρνει μπροστά. Με διακριτικό ήχο να ξεφεύγει από τη μεγάλη οβάλ εξάτμιση του – όπως του Honda SH300 – που υπενθυμίζει υποτάσσεται μπροστά στις Euro4.
Μιας και έχουμε κάνει την τεχνική ανάλυση του Yamaha ΧΜΑΧ 300 στο παρελθόν (διαβάστε εδώ την πλήρη τεχνική παρουσίαση του) περνάμε κατευθείαν στο ψητό, δηλαδή στο δρόμο…
Στο Δρόμο
Αφού πρώτα θαυμάσεις την πολύ καλή δουλειά που έχουν κάνει οι σχεδιαστές πάνω στο 300 από πλευράς εμφάνισης, με τους συνοφρυωμένους δύο προβολείς, τα στενά-αιχμηρά πίσω φώτα και περιεργαστείς το καλοφτιαγμένο και καλοφινιρισμένο νέο σκούτερ της Yamaha, εντυπωσιάζεσαι από την ποιότητα κατασκευής, που προσφέρει το εργοστάσιο σε ένα μοντέλο που φτιάχνεται στην Ινδονησία.
Μετά περνάς το πόδι σου πάνω από ψηλό τούνελ και γυρνάς τον περιστροφικό πολυδιακόπτη του συστήματος “χωρίς κλειδί”.
Όπως μας έχει συμβεί στο παρελθόν και αυτός ο multitasking (πολυ-λειτουργικός) διακόπτης θέλει εξοικείωση.
Όταν τον μάθεις όμως γίνεσαι πιο άνετος (και χωρίς κλειδί) πιο ξέγνοιαστος.
Η θέση οδήγησης του Yamaha ΧΜΑΧ 300 είναι ψηλή, ο αναβάτης κάθεται ψηλά “πάνω” στο σκούτερ. Η μεγάλη σέλα έχει εξαιρετικό αφρώδες και πολύ καλή σχεδίαση.
Είναι όμως πλατιά και ανοίγει τα πόδια – παρότι το ύψος της βρίσκεται στα λογικά 795 χιλιοστά από το έδαφος και έχει φάλτσα κοψίματα στα πλάγια – υποχρεώνοντας έτσι ακόμα και αναβάτη ύψους 1.80 πατάει τις μισές πατούσες του στην άσφαλτο.
Τα μαρσπιέ-δάπεδο είναι επαρκέστατα, ενώ για αλλαγή θέσης και ποικιλία παρέχει, αλλά και υψηλότερο σκαλοπάτι-μαρσπιέ στην ποδιά – θέση που προτείνεται για ταξίδια και για καλή στήριξη/κόντρα στα έντονα φρεναρίσματα.
Η ζελατίνα που ρυθμίζεται σε δύο ύψη, μεταξύ 1.415 και 1.465 mm προσφέρει στην κάτω θέση καλό οπτικό πεδίο για κίνηση μέσα στην πόλη, αλλά φασαρία στην περιοχή του προσώπου του αναβάτη.
Στην ψηλότερη θέση οι στοβιλισμοί εμφανίζονται και πάλι, αλλά στην κορυφή του κράνους.
Αμέσως μετά το πάτημα της μίζας (πατάς έναν μεγάλο κόκκινο διακόπτη στο δεξί άκρο του τιμονιού) και ακούγοντας τον κινητήρα να δουλεύει για πρώτη φορά εκτιμάς αυτόματα την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει στη μείωση των τριβών των κινούμενων μερών του, που περιγράφεται με τρεις λέξεις… μειωμένοι μηχανικοί θόρυβοι.
Στο άκουσμα του υπέρ-ήσυχου κινητήρα, που είναι από τους πιο εξελιγμένους τεχνολογικά στον κόσμο, ορκίζεσαι ότι έχει λιγότερα κυβικά, ότι είναι το πολύ 200άρης.
Με το άνοιγμα του γκαζιού ανακαλύπτεις ότι το Yamaha ΧΜΑΧ 300 έχει μακριά μετάδοση, προοδευτική, πολύ καλής λειτουργίας (και αυτή πολύ ήσυχη).
Αν ο κινητήρας δεν ήταν ισχυρός με ιπποδύναμη 28 ίππων αυτή τη μετάδοση θα έκανε το σκούτερ αργό στις εκκινήσεις.
Στον τροχό η δύναμη που φτάνει είναι κοντά στους 23-24 ίππους, γεγονός που δίνει στο σκούτερ καλές επιδόσεις.
Η εντονότερη μεταφορά δύναμης εμφανίζεται από τα 30 km/h και πάνω και διατηρεί μεγάλα αποθέματα απόκρισης και “τραβήγματος” μέχρι τα 90 km/h.
Ζωντάνια – μικρότερη, αλλά παρούσα – εμφανίζει ο υποτετράγωνος (70,0 mm x 75,9 mm) , ροπάτος κινητήρας και μετά τα 120 km/h, με τη βελόνα του κοντέρ να τερματίζει στα 153 περίπου km/h.
Η πραγματική τελική είναι 140 km/h, ενώ η “δυνατή” περιοχή λειτουργίας του τετραβάλβιδου, υγρόψυκτου κινητήρα είναι οι ταχύτητες πόλης.
Είναι απολαυστικός ο τρόπος που επιταχύνει στο άνοιγμα του γκαζιού, από τα 50 στα 80 km/h, τροφοδοτώντας τον αναβάτη με ικανοποίηση, αφήνοντας τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου πίσω του.
Και σε αυτή την περίπτωση ο κινητήρας της Yamaha αποδίδει σαν 200άρης (βλ. ευστροφία και συνολική “ανάλαφρη” λειτουργία).
Στις δοκιμασίες επιτάχυνσης τα 0-50 km/h έρχονται σε 2,9 δευτερόλεπτα και τα 0-90 km/h σε 7,8 δευτερόλεπτα.
Με ήπια οδήγηση το Yamaha ΧΜΑΧ 300 θα “κάψει” και 3,8 λίτρα στα 100km, ενώ αν πιεστεί με τέρμα γκάζι διακρώς θα ανέβει πάνω από τα 4,8 λίτρα στα 100 km. Έτσι η αυτονομία κυμαίνεται μεταξύ 360 και 270 χιλιομέτρων.
Για τις δύσκολες περιπτώσεις κακής ασφάλτου και για περισσότερη ασφάλεια, υπάρχει σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (TCS) που διακόπτει στιγμιαία, και κάπως νωρίς, την επιτάχυνση.
Κάπως ενοχλητική είναι η ενεργοποίηση του TCS όταν περνάει το 300 με ανοιχτό γκάζι πάνω από κακοτεχνίες του δρόμου, κόβοντάς του τη φόρα, από την άλλη προσφέρεται έτσι μια επιπλέον ασφάλεια.
Μέσα στη πόλη, το XΜΑΧ 300 δείχνει να βρίσκεται στο στοιχείο του και ελίσσεται με όρεξη ανάμεσα σε μικρά κενά και διαδρόμους με ζηλευτή ισορροπία και χάρη.
Η δύναμη του κινητήρα είναι επαρκέστατη για κίνηση με ένα ή δύο άτομα στη σέλα. Η σέλα του συνεπιβάτη είναι φαρδιά, παχιά και άνετη, αν και θέλει λίγη υποστήριξη-κόντρα στο πίσω της μέρος.
Το 300άρι αποδείχθηκε πολύ γρήγορο και αποτελεσματικό στο μποτιλιάρισμα παρά τον όγκο, το αρκετό βάρος και το μεταξόνιό του.
Ιδιαίτερα ευχάριστο είναι το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού που είναι απόλαυση στις δύσκολες περιπτώσεις.
Σε επαρχιακούς δρόμους με στροφές τα 181 kg του Yamaha ΧΜΑΧ 300 που είναι σωστά κατανεμημένα επιτρέπουν γρήγορες εναλλαγές κατεύθυνσης, με λίγο κόπο από πλευράς αναβάτη. Ένα μικρό σπρώξιμο του τιμονιού αρκεί για να τοποθετήσει το scooter στην τροχιά της στροφής.
Εδώ παρατηρείται το φαινόμενο που συναντάμε στα σκούτερ με γρήγορο τιμόνι (μικρή γωνία κάστερ) και μεγάλο μεταξόνιο: στην είσοδο της στροφής ο μπροστινός τροχός “βουτάει” πολύ γρήγορα προς το εσωτερικό της και ο πίσω ακολουθεί λίγο πιο αργά, ελαφρώς πιο ράθυμα (παρότι ο μπροστινός είναι 15άρης και ο οπίσθιος τροχός 14άρης).
Αυτό δεν δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στο στρίψιμο, απλά ο αναβάτης πρέπει να το συνηθίσει. Από τη στιγμή που και οι δυο τροχοί μπουν στην πορεία τους και το σύνολο βρεθεί υπό κλίση, το 300άρι επιδεικνύει σταθερότητα.
Τα φρένα του ΧΜΑΧ 300 απαιτούν δύναμη στο πάτημα για να ενεργήσουν αποτελεσματικά. Στην αρχή της διαδρομής τους οι μανέτες δεν έχουν αίσθηση.
Το δυνατό φρενάρισμα έρχεται μετά το μισό της διαδρομής τους και το πρόβλημα επικεντρώνεται και στις ίδιες τις μανέτες που έχουν λεπτά στελέχη, κι έτσι δεν σου επιτρέπουν να τις πατήσεις πιο έντονα.
Είναι σαφές ότι ένα σκούτερ τέτοιας τιμής, θα έπρεπε να έχει καλύτερες και σίγουρα ρυθμιζόμενες μανέτες.
Η δύναμη των φρένων έρχεται χωρίς προοδευτικότητα, το ABS ενεργοποιείται ταχύτερα πίσω, πιο αργά μπροστά, ενώ συνολικά οι αποστάσεις φρεναρίσματος, δηλαδή η συνολική τους απόδοση είναι πολύ καλή – παρ’ όλη τη γκρίνια.
Δηλώνουμε όμως ότι θα μπορούσε να είναι καλύτερη, ενώ θα προτείναμε στον μπροστινό τροχό να έμπαιναν δύο δισκόφρενα έτσι ώστε να υπάρχει ισορροπημένη επιβράδυνση (τώρα με το μονό δίσκο παρατηρείται μια μικρή τάση στο αριστερό άκρο του τιμονιού).
Στις μετρήσεις ακινητοποίησης το 300 κατάφερε να φρενάρει σε 9,6 μέτρα από ταχύτητα 50 km/h και σε 35,6 μέτρα από τα 90 km/h. H δεύτερη επίδοση θα έπρεπε να είναι καλύτερο για ένα σκούτερ σαν το ΧΜΑΧ.
Η άνεση που προσφέρουν οι αναρτήσεις προκύπτει κυρίως επειδή οι αναρτήσεις είναι μαλακές, ενώ παράλληλα βοηθάει πολύ το καλό αφρώδες της σέλας.
Η οδήγηση παραμένει απολαυστική όταν η άσφαλτος είναι ομαλή χωρίς κακοτεχνίες, κάτι που μειώνεται όσο χειρότερος γίνεται ο δρόμος, αφού το scooter παρότι έχει γίνει προσπάθεια στις αναρτήσεις αρχίζει και δυσανασχετεί.
Το πιρούνι έχει μεγάλου μήκους καλάμια και δύο πλάκες (πάνω-κάτω) όπως οι μοτοσυκλέτες και για όποιες ελαστικότητες ευθύνεται η απόσταση μεταξύ τους. Τα δύο αμορτισέρ πίσω θα πρέπει να ρυθμιστούν στη θέση 3 αν μεταφέρεται δεύτερο άτομο για να δουλέψουν χωρίς έντονα τερματίσματα.
Καλή επιλογή είναι και τα λάστιχα Dunlop Tire Smart Scoot που φοράει το Yamaha ΧΜΑΧ 300 και δίνουν καλή πρόσφυση στις περισσότερες περιπτώσεις.
Τελικά…
Είναι σαφής η βελτίωση και οι επιδόσεις του Yamaha ΧΜΑΧ 300 σε σχέση με τον προκάτοχό του, εδώ δεν χωράει η παραμικρή αμφιβολία, όπως και στην ποιότητα κατασκευής και τα περιφερειακά εξαρτήματα.
Η τιμή των 6.200 ευρώ που κοστίζει το νέο 300 είναι η υψηλότερη για σκούτερ με δύο τροχούς (τα 3τροχα είναι ακριβότερα) και έχουμε την εντύπωση ότι θα ήταν δικαιολογημένη αν ονομαζόταν Yamaha ΤΜΑΧ 300, κάτι που προσπαθεί να πετύχει με την ποιοτική κατασκευή του, έστω και με άλλο όνομα.
Το Yamaha ΧΜΑΧ 300 είναι κατά 900 ευρώ φθηνότερο από το ΧΜΑΧ 400 από το οποίο λόγω εγγύτητας στην ιπποδύναμη (βλ. με 31,5 ίππους το 400) θα του κλέψει πωλήσεις, αφού είναι πιο συμπαγές, πιο σπορ και προσφέρει τις ίδιες ανέσεις και χώρους στους επιβαίνοντες.
Το νέο 300άρι maxi scooter της Yamaha αποτελεί πόλο έλξης για αυτούς που οδηγούν ΧΜΑΧ 250 χρόνια και πίνουν νερό στο όνομά τους, αλλά και αυτών που είτε θέλουν να δοκιμάσουν, είτε προτιμούν σκούτερ γιαπωνέζικων εταιριών. Από αυτή την άποψη υπάρχει κοινό για να το υποστηρίξει εμπορικά. Το πόσο θα είναι αυτό το κοινό είναι κάτι που θα αποδειχθεί στην απαιτητική αρένα της αγοράς.
Σημειώσεις και Λεπτομέρειες
- Τα αναδιπλούμενα, αλουμινένια μαρσπιέ συνεπιβάτη δεν διαθέτουν δυστυχώς λάστιχο.
- Σκληρός είναι ο διακόπτης ακύρωσης των φλας και πρωτότυπος αυτός της μίζας.
- Αυτοκινητάδικου τύπου και μικρής σχεδιαστικής έμπνευσης είναι τα μεγάλα όργανα του 300, αλλά διαθέτουν ευδιάκριτες ενδείξεις
- Υπάρχουν δύο ντουλαπάκια αποθήκευσης στην ποδιά και κάτω από τη σέλα υπάρχει πολύ μεγάλος αποθηκευτικός χώρος για δύο κράνη. Αυτό είναι και ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του ΧΜΑΧ.
- Οι καθρέφτες είναι όμορφοι και σπορ, έχουν όμως κομμένες τις κάτω εξωτερικές γωνίες τους και έτσι κόβουν ένα από τα σημαντικότερα τμήματα του οπτικού πεδίου σου.
- Τα πίσω στόπ φτιάχνουν ένα πολύ ωραίο μοτίβο με τα LED τμήματά τους κατά την πορεία και κατά το πάτημα των φρένων, ενώ εντύπωση μας κάνει που το 300 χρησιμοποιεί “ροζέ” κρύσταλλα, κι όχι κόκκινα.
- Το διπλό στάντ στηρίζει πολύ καλά το σκούτερ, αλλά θέλει αρκετή δύναμη από πλευράς αναβάτη για να ανέβει το σκούτερ πάνω του.
- Όμορφο και πρωτότυπο είναι το τρίτο προβολάκι της υψηλής δέσμης (ανάμεσα και κάτω από τους δύο κύριους προβολείς) που όμως δεν έχει μεγάλη ισχύ.
- Πολύ ενδιαφέρουσα σχεδιαστικά είναι η ραφή πάνω στα πλαστικά του τούνελ που δίνει μια αίσθηση δερμάτινης επένδυσης.
- Ο ανεφοδιασμός του μεγάλου ρεζερβουάρ των 13,0 λίτρων – που δίνει μεγάλη αυτονομία – γίνεται από τάπα που βρίσκεται πάνω στο τούνελ. Το πορτάκι που αποκαλύπτει την τάπα ανοίγει αυτόματα με το γύρισμα προς τα αριστερά του κεντρικού πολυ-διακόπτη, λίγο πριν κλειδώσει το τιμόνι.
- Κάθε φορά που γυρίζαμε τον πολυ-διακόπτη για να κλειδώσουμε το τιμόνι, μας άνοιγε και το πορτάκι της τάπας βενζίνης. Κάθε φορά… Θα το μάθουμε, που θα πάει;