Αντι-Βέσπα
Ένα σκούτερ έκπληξη από την Ταϊβάν. Όχι όσον αφορά την εμφάνισή του, την οποία ομολογούμε ότι έχουμε ξαναδεί, αλλά τις επιδόσεις και τον κινητήρα του που κάνει την πόλη να κινείται σε ταχύτητες… fast forward. ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Kαι όμως η Bellavita παίζει στην κατηγορία της χωρίς ανταγωνισμό. Μπορεί να αντιγράφει τις γραμμές της Vespa GTS αλλά έχει καλύτερο κινητήρα, είναι ελαφρύτερη και κυρίως στοιχίζει πολύ φθηνότερα.
Αυτό που λένε συλλογικό υποσυνείδητο είναι ένα “πράμα” που δουλεύει από μέσα, υπόγεια, χωρίς να το καταλαβαίνεις. Οι κλασικές γραμμές της “Όμορφης ζωής” της Bellavita της ταϊβανέζικης TGB αρέσουν σε όλους όσους την είδαν, όπως επίσης και ο πρωτότυπος χρωματισμός της. Η Bellavita παίζει στην κατηγορία της χωρίς ανταγωνισμό γιατί τα κλασικά σκούτερ είναι 125, είναι 150, άντε 200, αλλά 300άρια δεν είναι.
Μόνο η Βέσπα είναι 300 και υπάρχουν αρκετοί αυτοί που μπορεί να επιθυμούν κλασικό σκούτερ, ρετρό 300άρι, αλλά δεν θέλουν με τίποτε να πληρώσουν 5,0 και 5,5 χιλιάδες ευρώ, δεν θέλουν να είναι ιταλικό ή δεν θέλουν να είναι Piaggio… για τους δικούς τους λόγους ο καθένας. Γούστα ή εμπειρίες είναι αυτές, δεν μπορείς να τις κρίνεις. Η TGB Βellavita 300i CBS είναι καλοφτιαγμένη, φτιαγμένη στην Ταϊβάν, χώρα που μας έχει συνηθίσει σε ποιοτικά προϊόντα και χρησιμοποιεί έναν αξιόπιστο, αποδεδειγμένης αντοχής και επιδόσεων κινητήρα της SYM που συναντούμε και στο GTS 300.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τι είπαμε παραπάνω; Ότι ο κινητήρας της Bellavita είναι από το SYM GTS 300 F4, δηλαδή μονοκύλινδρος, τετράχρονος, υγρόψυκτος με 4 βαλβίδες επικεφαλής 264 cc και ιπποδύναμη 24 hp, στις 7.500 σ.α.λ. Η ροπή βρίσκεται στα 2,39 kgm στις 6.000 σ.α.λ.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Και μοιάζει, αλλά και δεν μοιάζει με τη Vespa η TGB Bellavita 300i. Άμα συγκρίνεις τα δυο σκούτερ δίπλα-δίπλα η Bellavita μοιάζει να έχει τραβήξει την ουρά της είναι πιο μυτερή, η ποδιά είναι πιο όρθια, πιο κάθετη. Πιθανά να προτιμούσαμε το μπροστινό φτερό, αλλά και τα πλαϊνά καπάκια να κατεβαίνουν πιο χαμηλά, όμως τότε θα χανόταν αυτή η αμυδρή πινελιά σπορ που έχει το design. H ποιότητα κατασκευής είναι καλή και οι λεπτομέρειες είναι προσεγμένες. Το ίδιο προσεγμένο είναι και το βάψιμο και το φινίρισμα.
ΜΕΓΕΘΟΣ-BΑΡΟΣ: Μεσαίο είναι το μέγεθος, πλατιά είναι η Bellavita αν την δεις από πάνω με την ουρά της να στενεύει έντονα. Το βάρος όμως είναι χαμηλό για 300άρι, αφού μόλις ξεπερνά τα 150 κιλά (153 kg).
ΤΡΟΧΟΙ-ΕΛΑΣΤΙΚΑ-ΦΡΕΝΑ-ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ: Η μπροστινή ανάρτηση έχει μονό βραχίονα και ένα υδραυλικό αμορτισέρ που δεν ρυθμίζεται. Πίσω από το διακοσμητικό καπάκι του βραχίονα κρύβεται μια καλο-κατασκευασμένη ράβδος που θα έπρεπε να φαίνεται. Η διάταξη αυτή για την μπροστινή ανάρτηση τοποθετήθηκε για δυο λόγους: πρώτα για να μοιάζει με Vespa και δεύτερον γιατί δίνει γρήγορες αντιδράσεις και μεγάλο “κόψιμο” τροχού στους αργούς ελιγμούς της πόλης. Στον οπίσθιο τροχό υπάρχουν δύο ρυθμιζόμενα (ως προς την προφόρτιση) αμορτισέρ.
Οι ζάντες είναι ενδιαφέρουσας εμφάνισης, αλουμινένιες 5 διπλών ακτίνων και ο μπροστινός δίσκος 230mm συνεργάζεται με μια δαγκάνα 2 εμβόλων. Στο πίσω μέρος υπάρχουν δυο αμορτισέρ (που ρυθμίζονται) και ένας μικρότερος δίσκος 220 mm. Τα φρένα διαθέτουν σωληνάκια υψηλής πίεσης, αλλά και σύστημα συνδυασμένης πέδησης CBS (το οποίο δεν αναγράφεται πουθενά πάνω στο σκούτερ), με την αριστερή μανέτα να ενεργοποιεί και τα δύο φρένα μαζί. Οι τροχοί είναι 12 ιντσών και τα λάστιχα είναι 120/70 μπροστά και 130/70 πίσω φτιαγμένα από την Cheng Shin, αλλά όχι κινέζικα, αλλά Made in Taiwan.
ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ
ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Η σέλα είναι χαμηλά, το τιμόνι ψηλά, όπως και το ημι-επίπεδο δάπεδο με λάστιχα “σιδηρόδρομους” να το διατρέχουν. Τα γόνατα τοποθετούνται ελαφρώς ψηλά και γενικά έτσι δημιουργείται μια ευρύχωρη θέση οδήγησης που φιλοξενεί και πιο μεγάλα αναστήματα, με τα πόδια να είναι απομακρυσμένα από τον κορμό.
ΤΙΜΟΝΙ: Αρκετά πλατύ το τιμόνι με όμορφα γκριπάκια και μακριά αντίβαρα στα άκρα του. Το ύψος του είναι αρκετό έτσι ώστε να ξεπερνά τους πιο πολλούς καθρέφτες αυτοκινήτων κατά τη διήθηση. Οι μανέτες των φρένων είναι λεπτές και αυτό είναι ένα θέμα που θα αναπτύξουμε παρακάτω.
ΣΕΛΑ: Καλαίσθητο, αντιολισθητικό κάλυμμα καλύπτει την φαρδιά σέλα που μοιάζει με ξεβαμμένο δέρμα. Μια γοητευτική λεπτομέρεια είναι ότι το μπροστινό κομμάτι της σέλας κατεβαίνει χαμηλά και αγκαλιάζει τις καμπύλες των πλαϊνών καπακιών. Το ύψος της βρίσκεται στα 780 mm. Η σέλα ανοίγει από μπουτόν που βρίσκεται πάνω στην ποδιά.
ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Ελάχιστο είναι το σκαλοπάτι για το κομμάτι της σέλας που αντιστοιχεί στον συνεπιβάτη και για αυτό το ανέβασμά του πάνω σε αυτήν γίνεται εύκολα. Το αφρώδες είναι λιγότερο απ’ ότι του αναβάτη και το μήκος και πλάτος της αρκετό για μια άνετη θέση. Όμως η κλίση της είναι κατηφορική και αν δεν κρατιέται γερά από τον κορμό του αναβάτη στις επιταχύνσεις γλιστράει προς τα πίσω. Τα αναδιπλούμενα μαρσπιέ δεν έχουν λάστιχα για να κρατούν σταθερά τις πατούσες του πάνω τους, ενώ οι χειρολαβές είναι μεγάλες και χρωμιωμένες.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Στη Βellavita που οδηγήσαμε δεν υπήρχε ζελατίνα, κάτι που θα ισχύει σε αυτά τα σκούτερ που πωλούνται, άρα η προστασία του άνω τμήματος του σώματος θα είναι καλή. Τώρα για το κάτω τμήμα, λόγω του ότι τα πόδια τοποθετούνται σχετικά ψηλά στο δάπεδο, αέρας περνάει κάτω από το τιμόνι και τις κρύες μέρες του χειμώνα παγώνει τους μηρούς του αναβάτη.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Ρηχός αλλά αρκετά πλατύς και μακρύς ο χώρος κάτω από τη σέλα. Μπορεί να φιλοξενήσει ένα μισό, μικρό, ανοικτό κράνος χωρίς γείσο. Είναι σαφές ότι η TGB Bellavita 300i θέλει μπαγκαζιέρα για να αποθηκεύεται το κράνος του αναβάτη, την οποία μπαγκαζιέρα η αντιπροσωπεία θα δίνει δώρο (όπως και τη ζελατίνα). Υπάρχει και ένα μικρό ντουλαπάκι στην ποδιά, όπου περιέχεται και η παροχή ρεύματος 12V.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Kατ’ αρχήν όταν κυκλοφορείς με μια Bellavita o κόσμος στο δρόμο σε παρατηρεί, μάλλον λόγω της κλασικής της σχεδίασης προσφέρει πόντους πρεστίζ στον αναβάτη της. Κάθεσαι άνετα στη χαμηλή θέση οδήγησής της και ο κινητήρας εκκινεί αμέσως. Αμέσως διαπιστώνεις ότι και το σκούτερ είναι οπισθόβαρο και το τιμόνι απομακρυσμένο σαν αίσθηση από τον αναβάτη. Στο άνοιγμα του γκαζιού συνειδητοποιείς αμέσως πως έχεις να κάνεις με σκούτερ επιδόσεων αφού το ελαφρύ σκούτερ “ξεκολλάει” στις εκκινήσεις κάνοντας τα υπόλοιπα σκούτερ να λαχανιάζουν για να το πιάσουν.
“Κινητηρούκλα με κυριλέ ρούχα”, “χούλιγκαν στην ψυχή παρ’ όλο τα σοβαρά ρούχα” ήταν μερικά από τα σχόλια που απέσπασε. Δυνατός κινητήρας – χαμηλό συνολικό βάρος είναι μια συνταγή που πετυχαίνει πάντα. Υπάρχουν λίγοι κραδασμοί στο δάπεδο στις χαμηλές στροφές, που σε πιο ψηλούς αριθμούς περιστροφής εξαφανίζονται. Ο κινητήρας ακούγεται με έναν μπάσο βρυχηθμό να ξεφεύγει από τη μεγάλη εξάτμιση, η ροπή του γίνεται αντιληπτή, τη νιώθεις κάτω από τα πόδια σου, σου φτιάχνει την διάθεση. Μέχρι τα 35-40 το σκούτερ επιταχύνει προοδευτικά και μετά τινάζεται με συνεχή δύναμη μέχρι τα 100. Από κει και πάνω πιο αργά μέχρι τα 140.
Μέσα στην πόλη η μικρή γωνία στροφής του τιμονιού κάνει την Μπελαβίτα άπιαστη. Γρήγορες οι αποκρίσεις της στο άνοιγμα του γκαζιού και επίσης γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης που γίνονται με ελάχιστη δύναμη στο τιμόνι την καθιστούν άριστο εργαλείο πόλης.
Το μπροστινό σύστημα δεν δίνει την πληροφόρηση που ζητάει ο απαιτητικός αναβάτης, είναι πολύ γρήγορο στην πόλη αλλά όχι τόσο σαφές, κάτι που ισχύει και στις στροφές, που όμως αν συνηθίσεις τη συγκεκριμένη συμπεριφορά του σκούτερ μπορείς να τις διανύεις με ασφάλεια. Οι αναρτήσεις είναι ενδοτικές σε ταχύτητες μέχρι τα 70 kmh, πιο πάνω γίνονται πιο απότομες, αλλά γενικά θα χαρακτηριστούν άνετες με την πίσω ανάρτηση πιο μαλακή.
Το μπροστινό φρένο θέλει λίγη παραπάνω δύναμη, αρχίζει να πιάνει από τη μέση της διαδρομής της μανέτας και μετά και δεν μπλοκάρει τον τροχό. Μοιάζει να είναι επίτηδες ρυθμισμένο έτσι, ώστε να μην προβληματίζει τους λιγότερο έμπειρους αναβάτες. Ο μπροστινός δίσκος αποτελεί μια καλή προσπάθεια (2έμβολη δαγκάνα κρεμαστή και μεταλλικό σωληνάκι) αλλά αίσθηση δεν έχει…
Δύναμη χρειάζεται – περισσότερη – η αριστερή μανέτα που πατάει μπροστινό και πίσω φρένο μαζί. Οι μανέτες είναι λεπτές και λόγω της πίεσης που απαταιτούν παθαίνεις το εξής πρωτόγνωρο: μετά από αλλεπάλληλα πατήματα αρχίζουν και μουδιάζουν τα δάχτυλα και οι πήχεις. Μια μεγαλύτερου πάχους μανέτα λύνει άμεσα το πρόβλημα.
ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Παρότι η TGB Bellavita 300i είναι ένα καθαρόαιμο σκούτερ πόλης ο ροπάτος και ισχυρός κινητήρας της και το στιλάδικο ύφος της σε παροτρύνει να την ταξιδέψεις. Ναι θα ταξιδεύαμε με αυτό το σκούτερ με την προσθήκη μιας έστω και μικρής ζελατίνας γιατί ο κινητήρας διαμαντάκι γουργουρίζει στα 100 – 120 km/h και είναι άνετη η σέλα για τον αναβάτη. Ο συνεπιβάτης θα χρειαστεί μια κόντρα στη μέση του και αυτό θα γίνει μέσω της μπαγκαζιέρας που θα τον στηρίζει.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Η τελική της ταχύτητα βρίσκεται στα 136 km/h, η κατανάλωση φτάνει τα 4.0 lt /100km και η αυτονομία (9λιτρο ντεπόζιτο) ξεπερνά τα 220 χιλιόμετρα.
ΤΕΛΙΚΑ…
Κλέβει τον αέρα της αστικής ντίβας η TGB Bellavita 300i CBS. Με σχεδίαση που πατάει σε διαχρονικά μοτίβα και ρετρό γραμμές. Με έναν κινητήρα δυνατό που την κάνει να κινείται πολύ γρήγορα στην πόλη και να ξαφνιάζει τον περίγυρο στα φανάρια. Είναι διασκεδαστική και δεν απαιτεί από τον ιδιοκτήτη της να επενδύσει μια περιουσία για να την χαρεί, αλλά 3.695 ευρώ και έτσι “η ζωή του θα είναι ωραία”. Bellavita δηλαδή…
ΟΡΓΑΝΑ: Όργανο κλασικό αναλογικό, με το ψηφιακό να είναι τόσο διακριτικό όσο πρέπει αλλά μικρές ενδείξεις και πολύ μικρά κουμπάκια σεταρίσματος. Πολύ όμορφο το μπλε χρώμα του φωτισμού του οργάνου. Το κοντέρ δείχνει μέχρι τα 160 km/h και πλαισιώνεται από έξι λυχνίες έντονου φωτισμού.
ΦΩΤΑ-ΚΟΡΝΑ-ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: Η ένταση του oβάλ σχήματος προβολέα είναι καλή κοντά στον μέσο όρο, με μικρές “τρύπες” στα χαμηλότερα τμήματα της δέσμης (μεσαίας και υψηλής). Ευδιάκριτο είναι και το οπίσθιο φωτιστικό σώμα– κλασικής σχεδίασης και ιδιαίτερου σχήματος – όπως και τα φλας που είναι ενσωματωμένα στο σώμα του σκούτερ και χρησιμοποιούν LED. Οι διακόπτες είναι πλήρεις, υπάρχει και on/off για τα φώτα, αλλά είναι σκληροί στη λειτουργία και κυρίως και αντιεργονομικοί, απομακρυσμένοι από τους αντίχειρες που πρέπει να κάνουν μεγάλη κίνηση για να τους λειτουργήσουν. Η κόρνα είναι τόσο δυνατή που τρομάζει και τον αναβάτη…
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Η τάπα (πλαστική) του ρεζερβουάρ των 9 λίτρων βρίσκεται κάτω απο τη σέλα.
ΣΤΑΝΤ-ΣΧΑΡΑ-ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: Υπάρχει εκτός από το κεντρικό και πλαϊνό στάντ, το οποίο όμως θέλει προσοχή γιατί ακόμα και σε πλήρη έκταση του αριστερού ποδιού του αναβάτη δεν έχει ανοίξει πλήρως. Θέλει επανέλεγχο όταν ξεκαβαλήσει για να βεβαιωθεί ότι έχει στήσει σωστά το σκούτερ. Το κεντρικό στάντ είναι σταθερό και ανεβαίνει πανεύκολα, ενώ κατεβαίνει δύσκολα, αφού απαιτεί δυνατό σπρώξιμο. Η βάση του στάντ είναι ανεξάρτητη και κατεβαίνει πολύ χαμηλά κάτω από τον κινητήρα. Τον προστατεύει μεν, αλλά χτυπάει στα πεζοδρόμια δε. Ευτυχώς που είναι γερή κατασκευή και δεν χαλάει εύκολα.
ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Άγκιστρο ποδιάς για σακούλες και τσάντες στην ποδιά, παροχή ρεύματος (τύπου αναπτήρα αυτοκινήτου) στο ντουλαπάκι, πλάγιο στάντ, χειρολαβές, LED στα φλας.